[Tisdagsrajd] Hellas - 12/8

Glöm inte paddlar och lanternor:
meteogram.png

Nej, man håller sig uppe på kullen och inte ned mot vattnet. Man rundar golfbanan från nordost till väst.

Bla cyklar man förbi något som ser ut som en grillplats och en liten bit senare en liten kojja som stigen smeker sig förbi. Därefter kommer man fram till en Tee på golfbanan vartefter man sneddar in i skogen till vänster igen. Till sist kommer man fram till grusvägen som man följer åt vänster i riktning mot Dow Jones.

Kul, jag ska försöka klura ut ett bra namn till ikväll så vi kan döpa stigen:-)

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
<->
> Ned mot ruinerna efter Söderby gård och den
> öppna rakan ned mot vattnet?
<->
> Du får hitta på ett bra namn.

Atlas skrev:
> Jag tar mig förmodligen till 17.30 turen om jag
> inte drar ut redan kl 17, allt under principen "ju
> senare desto snabbare" är fantastiskt långsam
> just nu. Pisskondis helt enkelt. men djävulen
> kanske far i mig...

Men drar du ut själv kommer du ju bara att slöcykla. Seså, börja med uppvärmning 17, sen kan du komma tilbaka till HBB 18 eller 18:30. :)

Oj, det känns i benen nu, trots att jag avvek innan turen var avklarad. Lera, vattensamlingar, regn, backar och v-bromsar är ingen bra kombination. Men kul hade jag, på min hoppstyltegaffelkittade och heldämpade ss med biltema-ram.

Tog även några bilder. Slänger upp dem lite huller om buller, återkommer kanske för att kommentera senare:

DSC00110.JPG ht=544

DSC00111.JPG ht=544

DSC00112.JPG ht=544

DSC00113.JPG ht=544

DSC00114.JPG ht=544

Tackar för fint sällskap på 18:30 turen. Många numera välkända fejs ;-)

Riktigt höst fint i naturen, cykling "at it´s finest!"

Ja och bra tryck i pedalerna där hos allihopa. Kanske tuffast av Bo som skramlade fram hur snabbt som helst över stöket på sin gamla trogna helstela SS-Giant. Man får skärpa sig på 18.30-rajden, kul! Kul också med stigvalen, mest bekanta stigar fast ihopklippta på ett nytt sätt.

Här är några glada 18.30-människor. Förutom Johnny som blev tvungen att dra fingret rätt efter att det hoppat ur led.

DSC01042.jpg ht=450

DSC01043.jpg ht=450

DSC01045.jpg ht=450

DSC01047.jpg ht=450

DSC01049.jpg ht=450

DSC01050.jpg ht=450

DSC01052.jpg ht=450

DSC01053.jpg ht=450

Tack till Jerry för en supertrevlig tur. Tempot var helt perfekt för mitt tillstånd idag men det är ju satan vad det blir mörkt fort nu.

Och för dom som undrar så måste det ju vara något fuffens med Kendas fabrik där dom gör sina Nevegal när det inte ens släpper på HHH i regn. Får se om dom slits fort dock men FA känns ju såååå 2007 nu.

tur-2048.jpg ht=578

Regn & mörker. Hösten kryper närmare. Och endast två av åtta höll ut till slutet. Två lämnade oss vid kyrkogården pga tempot, två tappades bort strax därefter. Två lämnade oss långt senare. Men bara en som vi tappade helt utan att veta hans vidare öden. Men han klarar sig nog.

Men jag hör rykten att 17:30-rajden börjar konkurrera med att tappa bort folk. Appappapp! Så får det inte gå till. Det är ju Korprajdens Unique Selling Point!

Förresten har jag ännu inte skakat av mig minnet av spökcyklaren på grusvägen. Jag vågar inte gå och lägga mig ikväll. Hitchcock hade inte gjort det bättre.

Tack allesammans för en supertrevlig tur ikväll.

Kul att det blev lite bilder också:-)

Sprockets: Vårt tapp av folk var helt kontrollerat och avsiktligt:-P Två man tackade för sig och avvek innan vi stack ut på Ulvsjöslingan.

Johan: Hur långt blev det idag. Jag gissar på 17 kilometer, kan det stämma?

Nästa vecka blir det pannlampa så att vi kan klara av att cykla en komplett tur. Retar mig lite på att vi var tvungna att bryta på Gröna pga det tidiga mörkret:-/

Det blir nya stigar nästa vecka. Får se vad det blir *grin*

Jerry skrev:
> Johan: Hur långt blev det idag. Jag gissar på 17
> kilometer, kan det stämma?

18.6km enligt min GPS.

Två man som tappades innan Ulvsjöslingan? Vem mer än jag avvek? Och jo, det var kontrollerat, vilket den sista biten på John Bauer definitivt INTE var för min del. Hade glömt hur dåligt v-broms funkar när det är blött. Fast det innebar ju lite spänning, i alla fall... ;-)

erik h skrev:
> Förresten har jag ännu inte skakat av mig minnet
> av spökcyklaren på grusvägen. Jag vågar inte
> gå och lägga mig ikväll. Hitchcock hade inte
> gjort det bättre.

Japp, spökcyklaren var läskig. När han rörde sig förbi mig var det helt ljudlöst och jag kan svära på att han, eller det..., svävade en bit ovanför marken.

Tur att vi vände där och började dra oss mot bebyggelsen.

Annars var det trevligt som vanligt!

Jerry skrev:
> Ska vi leta reda på honom nästa vecka. Han
> kanske vill vara med på tisdagsraiderna?

Nej. Sådanna där väsen är inget man vill ha svävandes bakom en i mörk skog. Vi som cyklat Onkel Ottos karta vet.

;-)

Ooops, V-broms är verkligen spännande ibland:-)
Hört någonting om ramen?

smurfrox skrev:
> Två man som tappades innan Ulvsjöslingan? Vem
> mer än jag avvek? Och jo, det var kontrollerat,
> vilket den sista biten på John Bauer definitivt
> INTE var för min del. Hade glömt hur dåligt
> v-broms funkar när det är blött. Fast det
> innebar ju lite spänning, i alla fall... ;-)

Trevlig tur. Även om jag blev varse att fem veckor utan motion men med vin och efterätter inte är särskilt bra för formen.

Nästa vecka blir det pannlampa och ettårsjubileum!

erik h skrev:
> Förresten har jag ännu inte skakat av mig minnet
> av spökcyklaren på grusvägen. Jag vågar inte
> gå och lägga mig ikväll. Hitchcock hade inte
> gjort det bättre.

Kan det ha varit kvarlevorna av Kalis? Mötte honom i skogen och han kanske aldrig kom hem?

Ups, sorry! det kan ha varit jag som åkallade makter från den mörkare sidan under min ibland tveksamma framfart i skogen =)

Tack för en trevlig tisdagstur!

Aron skrev:
> Trevlig tur. Även om jag blev varse att fem
> veckor utan motion men med vin och efterätter
> inte är särskilt bra för formen.

Det beror på om du menar "säl-formen" eller konditionen. ;)

> Nästa vecka blir det pannlampa

Pannlampepaniken sprider sig bland de som inte har nån.....

Hepps, det finns inte nog med rider så vi drog igång Tisdag 18:00 v2.0 the sequel. Efter den finfina starten i 700 graders uppförsslut kände jag att mina växlar behövde lite omvårdnad så Sprockets plus några fler drog vidare. Planen var att samlas på andra sidan sicklaskiftet.
Efter lite mek så kom Henrik, stina och Juan irrandes. De hade tappat svettosprockets.
Istället slog vi följe till kyrkogården där de andra väntade in oss.
Henrik skulle hålla Stina sällskap då det var hennes premiär i hellas som jag förstod det och med tanke på att jag var osäker på Konans funktionalitet tänkte jag att det var lika bra att haka på de för att slippa sinka hetsputtarna om det skulle behöva skruvas lite :)
Juan hängde också på oss och vips hade vi en egen lite utbrytargrupp.

Stigarna blev något i stil med:
- Champs Elysse
- Gröna
-Två tornen
- Russian BBq
- Gula
- Ulvsjöslingan
- Dow Jones
- Traktormakt
och någon form av variant mot slutet.

Strax innan vi gick på Ulvsjöslingan mötte vi 18:30 gänget som i sedvanlig ordning bara stod och slappade och fikade. Aron hade tom. knäppt upp cykeltröjan till naveln och flashade hud och Jilster bara 'coolhängde' på styret som vanligt. Nissen hoppade runt och förevigade det hela också som vanligt. ;)
Vad som däremot var riktigt skönt att se var att Erik H äntligen tagit sitt förnuft till fånga och reprezentade hårt på snömonstret. Någon måste ju sköta den biten medan min ligger på operationsbordet i väntan på ny framända. Gud så jag saknar min snögubbe.

Totalt blev det väl runt 2 mil knappt som jag förstod det, men Juan som GPS-loggade kanske kan återkomma med en mer korrekt distans. Runt halv nio var vi i alla fall tillbaka i sjöstan vilket var underbart skönt då jag ledsnat lite på komma hem mitt i natten efter de vanliga tisdagsturerna.
När jag väntade på båten till Söder kom två thailändskor som stirrade med stora ögon och undrade på hemmasnickrad engelska varför i guds namn jag var så skitig på benen. Konceptet 'MTB' skulle visa sig vara aningens svårförklarad för damerna.

Sluta larva dig nu Kattis! Du hängde ju med bra! Absolut inga problem. Var mkt imponerad av ditt tempo! Inte alls tveksam!

Häng med ett par 18:30 turer till så kommer du märka att du blir snabbare och snabbare. Skön utveckling att vänta alltså!

Pat

Ja som många sagt : Tack för en trevlig tur i Lagombra tempo !

Blev faktiskt såpass slut efter igår att jag endast pallade 5 pushbike-åk i dh-spåren hemma-vid idag :( så nu blir det en vilodag i morgon

// Puttric

Det verkar ju som om det är många som hojar mtb i Nacka skogarna. Ser fram emot att cykla tillsammans med er, jag är nämligen nyinflyttad till Stockholm och känner inga cyklister här.

johanå skrev:
> Det verkar ju som om det är många som hojar mtb
> i Nacka skogarna. Ser fram emot att cykla
> tillsammans med er, jag är nämligen nyinflyttad
> till Stockholm och känner inga cyklister här.

Om det var dig jag mailade med så vet du att det rätt så ofta kommer upp lite turer här. Bara att hänga på med ett gott humör.
:o)

Tillbaka
Topp