titan eller carbon? :P

Oki. det var några bra exempel. Vad gällande cykeln så tror jag iof att man kan komma bort från problemet genom att ha en annan form på tex ett titanrör. Men troligen som även näms så är det kolfiber som ger det lättaste alternativet.

Om flygskeppet vågar jag inte ens gissa mig till något:)

men mytis. jag förstår fall man inte kan få till de egenskaper i aluminium som du nämner om era master. aluminium är ju inte särskilt spänstigt. Men byggdes det titanmaster?. Och boder inte en mast med tjoclkare rör ge en hårdare och spänstigare mast precis som ett tunnare rör ger en mjukare mast men mindre spänst?

Doc kan säkert även här finnas möjlighet till viktreducering. Jag tycker ivf att det var intresant att få lite konkreta alternativ istället för att man bara får höra att man kan göra så himmla mycket med kolfiber utan att någon visar att man använder sig av det:)

Personligen tycker jag att båda materialen har grymt snyggast finnish. men man får inte polera det. då blir det skitfult:)

Ville, med kolfiber har man fler valmöjligheter än att bara jobba med tjocklek och reducering av rör. Men kan lägga remsor av kolfiber på strategiska ställen samt även jobba med fiberriktningen. Dessutom kan man "blanda" det med tex glasfiber och på så vis kombinera styvhet med flex efter önskan. Utan att vara materialvetar så vågar jag påstå att kolfiber är ett mer flexibelt material att arbeta med.

Rippa Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville, med kolfiber har man fler valmöjligheter än
> att bara jobba med tjocklek och reducering av rör.
> Men kan lägga remsor av kolfiber på strategiska
> ställen samt även jobba med fiberriktningen.
> Dessutom kan man "blanda" det med tex glasfiber
> och på så vis kombinera styvhet med flex efter
> önskan. Utan att vara materialvetar så vågar jag
> påstå att kolfiber är ett mer flexibelt material
> att arbeta med.

JOdå . jag vet:), har hört det en massa ggr. men min fråga var om man hade emr användning av det än att forma om andra mettaller. vilket jag har fått svar på här ovan. sen har jag personligen svårt att tro att kolfiber skulle kunna ersätta vilken metall som helst. men helt ärligt. på det området har jag inte stor koll:)

Ville Skrev:
> Men dethär att man kan få kolfiber att flexa hur
> man vill är väll intre riktigt sant. jag har ivf
> inte sett en kolfiberfjäder. + att andra material
> kan man oxå strya rätt mcyket beroende på
> profilen. ett ovalt rör flexar mer åt ena hållet
> osv.
>
>
> Själv håller jag mig utanför diskutionen om vilket
> material som skulle var det bästa.
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> EN cykel väger mindre än två, Därför har jag bara
> EN

alltså, har aldrig sagt att kolfiber kan flexa lika mycket som metall, bara att man lättare o i större utsträckning kan styra detta med kolfiber.

kolfiberfjäder lär du aldrig få se då epoxin som håller ihop fibrerna troligen aldrig kommer klara det utan att spricka utan att tappa sin funktion.

Ville Skrev:
> men mytis. jag förstår fall man inte kan få till
> de egenskaper i aluminium som du nämner om era
> master. aluminium är ju inte särskilt spänstigt.
> Men byggdes det titanmaster?.

Mig veterligen byggdes det inte titanmaster åtminstonde inte till e-jolle...

> Och boder inte en
> mast med tjoclkare rör ge en hårdare och
> spänstigare mast precis som ett tunnare rör ger en
> mjukare mast men mindre spänst?

Om man bygger masterna för tjocka får de aerodynamiska nackdelar för seglet...
Men mycket riktigt är de flesta master smalare i topparna än vid foten...En e-jolle har vid mastfoten en diameter på cirka 10cm (cirkulär) medan mastoppen är mer eliptisk till formen där stordiametern är cirkus 4cm och den lilla ett par cm...

Det glömde jag förresten att tillägga när det gäller masterna. Just eftersom kolfibern är anistropt (som vår lillebror förtäljt oss) kan man ha olika styvhet längs båten och tvärs båten. Detta kan vara en mycket betydelsefull egenskap när det gäller ostagade master. Inte heller denna egenskap går att få med en metall eftersom metallerna är isotropa...

Angående fjädrar i kolfiber så fins det på vissa amerikanska bilar bladfjädrar till bakaxeln i kolfiber. Dessa är däremot ingen höjdare eftersom de kostar som 3-4 vanliga fjäderpaket om de spricker och måste bytas ut.

Ville -

Du har aldrig sett en kolfiber fjäder? Visste du att Shimano är Japans storsta icke-militarisk forbrukare av kolfiber, och att en stor del (kanske det största delen) av deras kolfiber produktion går till cylindriska, lineara fjädrar?

Daner Skrev:
> Du har aldrig sett en kolfiber fjäder? Visste du
> att Shimano är Japans storsta icke-militarisk
> forbrukare av kolfiber, och att en stor del
> (kanske det största delen) av deras kolfiber
> produktion går till cylindriska, lineara fjädrar?

Jag hade gissat att de var till sulor i deras cykelskor. De där fjädrarna lär väl vara till något i deras golf eller fiskesortiment?

/rikard

Språksvårigheter...

De är också koniska istället för cylindriska, med varierande väggtjocklek. Böjer ganska mycket utan att går av (betydligt mer än de flesta metaller).

som gammal världsmästare i mete,så är Shimanos kolfiber grejor mycket bra
popup_lg_img_aspirecompetition_b703.jpg

det här metspöt som är 16 meter och väger 1380 gram hade inte vara så roligt att hålla i (under en 4 timmars tävling) om det var gjort i titan.....

16 meter... Jisses, kompenserar dom för något??? ;)

Nej men rätt material på rätt plats röstar jag för! Kolfiber där det passar och titan där det passar.

harry Skrev:
> svenskarnas förmåga att blanda språk är nästan
> imponerande... notera att på svenska heter det
> "titan" och "kolfiber" medans det på engelska blir
> "titanium" och "carbon"

En viss MTB-förbundskapten som jag givetvis inte vill skriva namnet på( men det börjar på Andreas och slutar på Danielsson...) fick 1989 läras att det på svenska heter aluminium och inte aluminum. Han hade fått en lätt över dos av amerikanska MTB-tidningar...

:D

Det får iofs sägas att på hans rätt breda dalmål lätt det bättre med "aluminum". Hehe :)

Vet. Hade glömt det. Sitter här på kontoret och deppar över att det blåser väldigt, väldigt hårt och inte är cykelläge. Suck och stön och ingen kontroll...

:)

Daner Skrev:
> Inte cykelläge? Här i Stockholm är det cykelläge,
> måste åka hem snart. Första riktig test av det
> här:
>
>

Verkar trevligt :)

Jag har en Nightsun 7,5/27,5 watt (har jag för mig) liggande i nån låda. Kanske dags att väcka den till liv. Får väl byta accar bara för sista jag använde den hade jag den på babyjoggern bra länge sen och den var lite trött i livslängden redan då.

Vinden i sig är väl inga större problem men när det varierar mellan 7 och 17 sekundmeter så blir det liiiite för byigt för att det ska bli njutbart i mitt tycke.

Tillbaka
Topp