Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
"Our company has been making titanium frames and components and parts for the past eight years and uses highly skilled, well paid workers, in addition to using the latest manufacturing technologies."
Känns ju bra att dom har högavlönade anställda iaf.. ;)
Det är XCAD som tillverkar åt det amerikanska märket Spicer. Framgaffeln i titan som säljs under märket Sibex ser också misstänkt lik ut Spicer/XCAD.
En hel del på MTBR forumet har fått roliga projekt byggda åt sig. De är visst billiga på customprojekt. Tidigt tillbaka var deras framgaffel för flexig, tunna rör så den gick sönder. Nu är det tjockare rörväggar och om man vill så kan man specialbeställa en stel titangaffel anpassad till sin egen vikt.
Ett litet roligt projekt jag hittade, en titanram med integrerad sadelstolpe. Bäst att kolla vilken höjd man behöver och med vilken typ av sadel innan man trycker på orderknappen... :)
På MTBR, där en del har deras produkter (ramar, gafflar) är folk i gemen nöjda med grejerna. Det som var problem var när gaffeln hade för tunna rör men det är visst åtgärdat nu sedan en tid tillbaka (men det är nog klokast att beställa efter sin vikt då gafflarna i standardutförandet väger under 600 gram).
Det går att deala med XCAD direkt men det verkar vara säkrast är att köpa via <http://www.spicercycles.com/>. Förmodligen är det som mycket annat som masstillverkas och säljs under många namn, ett visst märke tar lite mer för ramarna men får i gengäld lite bättre kvalitet på sina grejer från den stora tillverkaren.
Den här killen valde en Spicergaffel (540 gram men han väger bara 66 kg nånting) till sitt nya 29" bygge. Med tanke på att han sålde en Seven ti stam plus ett Moots ti riserstyre åt mig så verkar han vara rätt noga med vad som hamnar på cyklarna.
Det lär vara samma gaffel som Sibex har också, även om dom själva påstår att grejerna är gjorda i Ryssland. Eftersom bilderna på Sibex hemsida är exakt samma som hos XACD och dom har samma modellbeteckningar så kan man ju i alla fall gissa sig till hur det är.
Jag köpte en ram från Hanglun-fabriken (Airborne) när jag var i Kina, men nästa gång funderar jag på om jag ska besöka Xian och köpa på mig en massa grejer från XACD.
Jag kan aldrig bestämma mig för om jag ska köpa en titangaffel eller en Pace RC31. Pacen är nog snyggare.
Spicergaffeln ska vara väldigt flexig, jag läste precis på mtbrs SS-forum om folk som köpte direkt från XACD för att få en gaffel som var lite mer tjockväggig och därmed styvare.
Tydligen så fanns det en engelsk återförsäljare med.
Inte så tokig den där sista, men när man tagit klivet och lämnat dämparen för en titangaffel så skulle det ju inte se så tokigt ut med en böjd Mootsstolpe, en Brooks lädersadel och en lämpligt styravdelning också den i titan. Ja, det är klart, i så fall man man nog ge sig till att byta de svarta vevarna och fälgarna också. Livet är svårt!
Den med integrerad sadelstolpe kostar förmodligen 1200-1300$ för ramen (Spicer/XCAD)
En 29" Niner-ram kostar 750$ och är i alu/scandium. En del customfirmor kan säkert göra en liknande variant på den där ramen i titanutförande. 1800-?$ kostar ett sådant äventyr.
Den sista med stel titangaffel och jobbig utväxling vet jag inte vad den kostar. Har för mig att det var/är ett holländskt eller tyskt märke. Kostar kanske runt 10-12 tkr för ramen.
Sedan är det bara att hänga på vad man vill ha, har råd med. En single speed kan bli lite billigare då det inte är några växlar och bara två klingor.
I svenska pengar kan man väl säga att en komplett titancykel med normala grejor (XT/LX, Marzocchi, Ritcheydelar osv) kostar från 30-35 tkr och uppåt. Beror mycket på vad ramen går på. Det finns ramar från 10 tkr (tyska Schmolke) upp till +40-45 tkr (Castellano softtail, Jones).
robbanf skrev:
-------------------------------------------------------
> Det lär vara samma gaffel som Sibex har också,
> även om dom själva påstår att grejerna är gjorda i
> Ryssland. Eftersom bilderna på Sibex hemsida är
> exakt samma som hos XACD och dom har samma
> modellbeteckningar så kan man ju i alla fall gissa
> sig till hur det är.
>
> Jag köpte en ram från Hanglun-fabriken (Airborne)
> när jag var i Kina, men nästa gång funderar jag på
> om jag ska besöka Xian och köpa på mig en massa
> grejer från XACD.
>
> Jag kan aldrig bestämma mig för om jag ska köpa en
> titangaffel eller en Pace RC31. Pacen är nog
> snyggare.
>
> Killen som byggt cykeln på bilden har bra smak i
> alla fall. Den här kollar jag på dagligen, så
> läcker!
>
>
> / Robban
kan mycket väl vara så att de görs i ryssland, för den där ramen med fast sadelstolpe har fästen för vajrar som är ruskigt lika placerade som en titanram jag vet är tillverkad i ryssland
Ett het tips är att akta sig för Sibex-gafflar för de har en historia av osäkra mått bakom sig... dels i längd o dels i materialtjocklek... många stora frågetecken o missnöje bland de som råkat handla sådan gaffel... Spicer verkar däremot ha lyckats i sin specning o materialforskning o verkar vara en tillitlig källa för den som vill köpa TI till bra pris o spec... bara lite spillkunskap från en massa MTBR-forum forskning...
Jag kör på XACD. Cykelmärke jag tävlade för en gång i tiden hade köpt Ti ramar från XACD för teamet år 1998 och 1999. Jag kör fortfarande på de två ramar jag fick. Jag har ytterligare köpt Ti styre, Ti gaffeln, och Ti vevlager från XACD. XACD fabriken tillhörde först Kinas statliga rymdindustri...