Tjänstecykel egenföretagare

mbcoop

Ny medlem
Hej!

Ny på forumet, tackar för en massa bra tips som till slut gjort att jag beställt en Canyon Roadlite 6.0, som fortsättningsvis ska ta mig till jobbet snabbt och kul :)

Nu till frågan - jag jobbar som egenföretagare med hemmakontor. Cyklar nästan alla dagar till någon kund, och behöver därmed en tjänstecykel. Jag använder även cykeln för motion på arbetstid. (Som egenföretagare är min arbetstid all vaken tid)

Jag tycker med andra ord att det inte blir någon förmån, företaget kan stå för alla kostnader förknippade med cykeln. Cykeln står på arbetsplatsen (hemma), och används endast under arbetstid.

Är det någon annan företagare här på forumet som testat liknande? Jag funderar efter att jag varit i kontakt med Skatteverket på att göra ett öppet yrkande om att ingen förmån uppstår - vi får se vad de säger.

mbcoop sa:
Jag använder även cykeln för motion på arbetstid. (Som egenföretagare är min arbetstid all vaken tid)

Jag tycker med andra ord att det inte blir någon förmån, företaget kan stå för alla kostnader förknippade med cykeln. Cykeln står på arbetsplatsen (hemma), och används endast under arbetstid.
Äntligen fredag! Tror du på det där själv förresten? Spännande att varken ha ett privatliv eller familjeliv förresten.

Senast ändrad:
En lastcykel eller en robust och tung traditionell cykel hade kanske kunnat fungera.

Hade en bekant med tjänstebåt och det gick skatteverket med på.

Använder du cykeln inom verksamheten enbart så kan du hävda att det är en tjänstecykel. Men ärligt talat... Cykeln kostar under 10k så varför ens besvära sig med detta? Betala förmån på den utslaget på 10 år eller köp den privat.

NickPick sa:
mbcoop sa:
Jag använder även cykeln för motion på arbetstid. (Som egenföretagare är min arbetstid all vaken tid)

Äntligen fredag! Tror du på det där själv förresten? Spännande att varken ha ett privatliv eller familjeliv förresten.

:) Har både och faktiskt :)

Min poäng är de knäppa reglerna om friskvård - konsekvenserna blir märkliga.

Handläggaren på Skatteverket hade svårt att förklara varför det inte skulle vara tillåtet.

grenhall sa:
Använder du cykeln inom verksamheten enbart så kan du hävda att det är en tjänstecykel. Men ärligt talat... Cykeln kostar under 10k så varför ens besvära sig med detta? Betala förmån på den utslaget på 10 år eller köp den privat.

Absolut - min idé var att ta det som förmån, men när jag såg att cykling ingår som friskvård, och det är en skattefri förmån att låna arbetsgivarens cykel för motion, så undrar jag var gränsen går.

Det är ju mer ett akademiskt intresse kanske från min sida, så mycket pengar handlar det inte om i slutändan.

Spacekitty sa:
mbcoop sa:
Spacekitty sa:
Om arbetsplatsen hade haft annan adress än bostaden så hade det gått att få igenom.

Det borde inte ha någon betydelse

För Skatteverket har det betydelse, det är större risk att du använder den privat om den finns i bostaden.

Nja, bättre kanske, men eftersom man får använda tjänstecykel för motion (på grund av friskvård) så får man använda den privat utan beskattning, det är det som är det märkliga

Kostar den under ett halvt prisbaslopp (eller var den exakta gränsen är) så är det ju bara att kostnadsföra den som förbrukningsinventarie och inte tänka mer på saken förrän någon revisor har eventuella synpunkter.

Spacekitty sa:
ForesterGuy sa:
Spacekitty sa:
Om arbetsplatsen hade haft annan adress än bostaden så hade det gått att få igenom.

Om man är skriven på arbetsplatsen då?

Om det är på arbetsplatsen du tillbringar din dygnsvila, ja, men är du skriven där så blir det ju din bostad.

Min GT Tequesta var tjänstecykel.

Fast man kan inte skriva sej i vilken affärslokal som helst, har jag hört ryktas...

Starta en cykelblogg som drivs av ditt företag, köp cykel, ta några bilder & skriv 2 inlägg, hänvisa till bloggen & därmed behovet av cykel för skattmasen.

Fast all denna byråkratin som föreslagits i tråden känns drygare än bara köpa cykeln privat som någon föreslagit.

Allt går ju så länge man inte åker på en riktig koll, och gör man det är man garanterat körd ändå... :)

Spontant, är ingen skattejurist, utan bara egenföretagare sedan 16 år...

Så länge du du kan påvisa att du använder den i arbetet, fine, är du dessutom ambitiös nog att för någon form av körjournal så är det nog inga problem. Men säg för allt i världen inte att du ska använda den till att motionera på arbetstid...

Om det funkar kan du ju köpa en värstingracer på firman för säg 140000 .
Du slipper lönekostnader på ( tror jag ) 71% , slipper inkomstskatt , slipper moms .
För dig personligen så hoppas jag att det funkar men detta är Sverige så mr Jante säger att det inte går .

M

ooms sa:
Är du säker på att du inte blandar ihop med friskvårdsbidraget nu?
För enl nedanstående länk är det definitivt en förmån att använda tjänstecykel privat:
https://www.skatteverket.se/privat/...formaner/cykel.4.46ae6b26141980f1e2d466e.html

Nej det tror jag inte,

Inser dock att min källa inte är vattentät:
https://www.tjanstecykeln.se/index.php/tjanstecykel-formanscykel/for-den-anstallde/tjanstecykel

Måste kolla var de fått det från, ser inget tydligt hos Skatteverket.

TBone sa:
Kostar den under ett halvt prisbaslopp (eller var den exakta gränsen är) så är det ju bara att kostnadsföra den som förbrukningsinventarie och inte tänka mer på saken förrän någon revisor har eventuella synpunkter.

Fast det är straffbart, det är jag inte så sugen på, därmed öppet yrkande...

h.g.j sa:
Allt går ju så länge man inte åker på en riktig koll, och gör man det är man garanterat körd ändå... :)

Så länge du du kan påvisa att du använder den i arbetet, fine, är du dessutom ambitiös nog att för någon form av körjournal så är det nog inga problem. Men säg för allt i världen inte att du ska använda den till att motionera på arbetstid...

Jag kör i så fall med öppna kort med ett öppet yrkande, säger de nej är det bara att ta upp förmånsvärdet som är en struntsumma. Säger de ja kan man köpa något roligare. :)

mbcoop sa:
ooms sa:
För enl nedanstående länk är det definitivt en förmån att använda tjänstecykel privat:
https://www.skatteverket.se/privat/...formaner/cykel.4.46ae6b26141980f1e2d466e.html

Nej det tror jag inte,

https://www.tjanstecykeln.se/index.php/tjanstecykel-formanscykel/for-den-anstallde/tjanstecykel

Ja, men då avser det nog s.k. friskvårdstimme, dvs de anställda kan använda en timme arbetstid för friskvård. Vet inte om det är reglerat öht. Friskvårdsbidrag avser kostnader för viss friskvård den anställde har på fritiden, det får dock aldrig vara utrustning.

ooms sa:
mbcoop sa:
ooms sa:

Nej det tror jag inte,

Ja, men då avser det nog s.k. friskvårdstimme, dvs de anställda kan använda en timme arbetstid för friskvård. Vet inte om det är reglerat öht. Friskvårdsbidrag avser kostnader för viss friskvård den anställde har på fritiden, det får dock aldrig vara utrustning.

Du har rätt, men jag tänker att anledningen till att man får låna cykel hör ihop med att cykling blivit godkänt som förmånsbefriad friskvård. Jag måste kolla med källan ovan.

Jag har också tänkt en del på detta. Jag börjar livet som egenföretagare på måndag och har petat in övrig sportverksamhet i verksamhetsbeskrivningen (ambition om att hålla teknikkurser mtb) och behöver således ett arbetsredskap, typ en fräsig cykel. jag tänker att det borde fungera problemfritt med inköp av inventarier och verktyg för oskattade pengar då de behövs för att verksamheten ska kunna bedrivas, sen om den går plus, minus eller inte har några intäkter på den SNI-koden borde väl vara irrelevant? eller hur skulle ni resonera om ni var handläggare på skatteverket?

Gushem sa:
Jag har också tänkt en del på detta. Jag börjar livet som egenföretagare på måndag och har petat in övrig sportverksamhet i verksamhetsbeskrivningen (ambition om att hålla teknikkurser mtb) och behöver således ett arbetsredskap, typ en fräsig cykel. jag tänker att det borde fungera problemfritt med inköp av inventarier och verktyg för oskattade pengar då de behövs för att verksamheten ska kunna bedrivas, sen om den går plus, minus eller inte har några intäkter på den SNI-koden borde väl vara irrelevant? eller hur skulle ni resonera om ni var handläggare på skatteverket?
Som arkitekt med snart jättesmå runda glasögon kan du säkert dribbla bort skatteverket att du är någon slag miljöfantast som cyklar till alla dina kunder. På mitt jobb kan vi få tjänstecykel istället för tjänstebil. Jobbet har även 4 elcyklar som man kan ta till kunder etc. Om det är lagligt vet jag inte..

Gushem sa:

Dåliga affärer måste man väl få göra, är ju mer än en verksamhetsinriktning som byggs i företag genom åren. Men bäst är ju om du kan påvisa att du hållit någon kurs, sedan om det är för 5 ungar från grannbyn, så har du ändå försökt.

Värdet av dispositionsrätten kommer vara försvinnande litet varför jag kan tycka att det inte är någon ide att inte redovisa förmån. Lämnar du å andra sidan öppet yrkande kan du endast bli nekad (ej skattebestraffad med tillägg). Har du ett AB skulle jag köra nettolöneavdrag, höj lönen med motsvarande förmånsvärde så blir det dels samma i plånboken (som om du hade redovisat förmån) med skillnad för att din K10a ”växer” och möjligheten till lågbeskattad utdelning bättre (förmåner ingår inte vid lönebaserat utrymme). Som sagt, kommer handla om småpengar i slutänden.

Joem sa:
Värdet av dispositionsrätten kommer vara försvinnande litet varför jag kan tycka att det inte är någon ide att inte redovisa förmån. Lämnar du å andra sidan öppet yrkande kan du endast bli nekad (ej skattebestraffad med tillägg). Har du ett AB skulle jag köra nettolöneavdrag, höj lönen med motsvarande förmånsvärde så blir det dels samma i plånboken (som om du hade redovisat förmån) med skillnad för att din K10a ”växer” och möjligheten till lågbeskattad utdelning bättre (förmåner ingår inte vid lönebaserat utrymme). Som sagt, kommer handla om småpengar i slutänden.

Absolut, kör man förmån lägger man det som nettoavdrag - gör så med förmånsbilen.

Hittar jag ingen bättre källa på att motion är ok med företagets cykel tar jag den som förmån

Gushem sa:

Grattis till företagandet! Stort lycka till!

Om Skatteverket inte tror att du på riktigt försöker göra vinst är det inte tillåtet - det måste alltså finnas rimlighet i din verksamhet. Inga intäkter är med andra ord ingen bra idé.

Sedan är det dispositionsrätten som är problemet. Och som egenföretagare är det lite problematiskt att använda företagets inventarier privat.

Exempelvis om du startar ett företag som (bland annat) hyr ut fjällstugor, och köper in en - men misslyckas med att hyra ut den, blir du säkert förmånsbeskattad då du kan disponera den när den ej är uthyrd.

roskai sa:
Gushem sa:
Som arkitekt med snart jättesmå runda glasögon kan du säkert dribbla bort skatteverket att du är någon slag miljöfantast som cyklar till alla dina kunder. På mitt jobb kan vi få tjänstecykel istället för tjänstebil. Jobbet har även 4 elcyklar som man kan ta till kunder etc. Om det är lagligt vet jag inte..

Cyklar som står på jobbet och som används i tjänsten, och där du inte har möjlighet att använda den privat, är inte en förmån skattemässigt.

Om du har en egen tjänstecykel, som du får ta hem och använda privat, ska du förmånsbeskattas.

Din källa är ju bevisligen inte trovärdig. Varför inte bara betala den? Är ju en fultysk för inte så många tusenlappar alls. Då slipper man ju fundera liksom.

Samt sälja den när man vill, försäkra den enklare osv. Används den privat så ska det ju betalas förmån. Du får ta hem den om du är skriven att du utgår från din egen bostad (antar det är samma adress) utan förmån.

mbcoop sa:
NickPick sa:
mbcoop sa:

Handläggaren på Skatteverket hade svårt att förklara varför det inte skulle vara tillåtet.
Reglerna är så knäppa så hälften vore nog. Bara ett resultat av hur lobbygrupper smörjt politiker på rätt ställe.
Axplock:
Ej ok med träningsprogram på internet.
Ok med träning vi app
Ok att köpa ”kontorsmassage”
Ok köpa greenfee på golf.
Ej ok köpa start till ett lopp (om ej flera i företaget)

En del av mig vill utmana denna idioti. Den andra delen orkar ej. Köp en dyrare cykel vetja. Minst ett halvt basbelopp inkl. moms. Då kan du direktavskriva den. Vissa jurister skiter högaktningsfullt i skatteverkets regelverk gällande friskvård eftersom de anser den fel.

h.g.j sa:

Körjournal på cykel. Glöm inte ange höjdmeter, då åker du dit direkt vid granskning.?

Gushem sa:
Bara du får in flis av det är det lugnt. Men diskrepansen får ej vara för stor. Ex köpa cyklar mm för 100K och tjäna en tusenlapp på det sen. Då åker du nog dit iaf.
Jag måste specificera hur mkt jag förväntats tjäna på resp SNI-kod. Även om det blir till att skjuta från höften.

Dr_Rydell sa:
mbcoop sa:
NickPick sa:
mbcoop sa:

Reglerna är så knäppa så hälften vore nog. Bara ett resultat av hur lobbygrupper smörjt politiker på rätt ställe.
Axplock:
Ej ok med träningsprogram på internet.
Ok med träning vi app
Ok att köpa ”kontorsmassage”
Ok köpa greenfee på golf.
Ej ok köpa start till ett lopp (om ej flera i företaget)

En del av mig vill utmana denna idioti. Den andra delen orkar ej. Köp en dyrare cykel vetja. Minst ett halvt basbelopp inkl. moms. Då kan du direktavskriva den. Vissa jurister skiter högaktningsfullt i skatteverkets regelverk gällande friskvård eftersom de anser den fel.

Precis, det är så jag känner. Jag är sugen på att utmana godtyckligheten.

Eller så köper du dig en riktigt jävla fin cykel som du bara använder i tjänsten och en billig till fritiden. Blev sugen att köpa en tjänstecykel på firman nu som jag bara använder när jag åker bort och jobbar. Det måste vara en mountainbike i 100 000 kr klassen så grejerna håller??

De 5000kr jag har i friskvård (har AB) är använt. Men som sagt, inside info från hög skattejurist är att ett går att pressa den siffran högre. Säkert 9-10 K om du kan motivera.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp