Tjejcyklar, ska dä va nåt dä?

Roy Mance

Medlem
Min bättre hälft håller på att sondera terrängen efter en ny hoj och har då snavat över diverse "tjejmodeller", typ Commencal Meta AM Girly, Canyons W-modeller etc. Finns det någon vettig anledning att köpa en sådan istället för en "vanlig" modell?

De brukar skilja lite i geometrin, tex anpassade för längre ben men kortare överkropp, gentemot de vanliga modellerna. Men framförallt brukar de vara pimpade i läckra dekaltrimningar!

Det beror nog mest på om din bättre hälft är en kvinna (eller man) som har proportioner som passar bättre på en tjejmodell. :)

Man bör välja cykel utifrån kroppsbyggnad vilket är högst individuellt, så nej. Men man bör köpa en "damcykel" om det är den som passar bäst, ibland finns det modeller som är lite mindre vilket är bra om man är lite till växten.

Oftast kan man dock få betala lite mer för komponenter jämfört med motsvarande modell riktat mot män.

Senast ändrad:
Det finns ingen som helst anledning. Skillnaderna i kropps proportioner är mycket mindre (tiopotensnivåer) mellan könen än mellan folkslag, och inte bygger man särskilda modeller för asiater eller afrikaner. Dessutom är de geometri förändringar som görs mycket svagt verklighetsförankrade.

Det är en marknadsföringsploj riktad till kvinnor som fått för sig att den vanliga unisexcykeln är en "herrcykel".

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------

> och inte bygger man särskilda modeller
> för asiater eller afrikaner.

Haha, det vore nåt det. Vilka rubriker det skulle bli.

bojsänke skrev:
<snip>
> Skillnaderna
> i kropps proportioner är mycket mindre
> (tiopotensnivåer) mellan könen än mellan
> folkslag, och inte bygger man särskilda modeller
> för asiater eller afrikaner. Dessutom är de
> geometri förändringar som görs mycket svagt
> verklighetsförankrade.
</snip>

Intressant, har du en källa på det?

Roy Mance skrev:
> Känns som att det borde vara svårare att sälja
> en tjejcykel den dagen det är dags att byta

Ursäkta, varför då? Såvitt jag vet är mer än hälften av befolkningen kvinnor (lever längre än män som du vet). Oavsett om ts respektive väljer en dam el herrcykel så den ska nog gå att sälja den dag det skulle bli aktuellt.

Roy Mance skrev:
> Min bättre hälft håller på att sondera terrängen efter en ny hoj och har då snavat
> över diverse "tjejmodeller", typ Commencal Meta AM Girly, Canyons W-modeller etc.

> Finns det någon vettig anledning att köpa en sådan istället för en "vanlig" modell?

Nej. Inte bara för att. Man bör köpa den cykel som passar de "mått" man har. Sen utifrån det väljer man den som är snyggast och komponentsnivån. Sen kanske det är så att juste en "sån" är den som passar i mått och är snyggast.

Det finns tjejer som vill ha lågt insteg, därför att de är vana med den typen av cykel. De är inte så få, enligt min erfarenhet.

Ur den aspekten finns det en poäng med dam-modeller.

bojsänke skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Intressant, har du en källa på det?
>
> Visst! Det finns gott om andra också.

Se där, då har man fått kasta gammal felaktig kunskap och ersatt med ny. Tack!

Prästbol skrev:
> Det finns tjejer som vill ha lågt insteg,
> därför att de är vana med den typen av cykel.
> De är inte så få, enligt min erfarenhet.
>
> Ur den aspekten finns det en poäng med
> dam-modeller.

Varför köpte jag insteg sist jag köpte cykel? Jo, helt naturligt av någon anledning. Har aldrig i hela mitt liv kört helt och hållet herrcykel och skulle kännas helfel att börja utan anledning. Väger samma, samma övriga "funktioner" etc etc. Samma färg etc etc.

De flesta cyklar är unisex-cyklar. Oavsett vad som står i reklamtexten. Geometriskillnader finnas bland gubbcyklar oxå.

Aliide skrev:
> Roy Mance skrev:
> -----
> > Känns som att det borde vara svårare att
> sälja
> > en tjejcykel den dagen det är dags att byta
>
> Ursäkta, varför då? Såvitt jag vet är mer än
> hälften av befolkningen kvinnor (lever längre
> än män som du vet). Oavsett om ts respektive
> väljer en dam el herrcykel så den ska nog gå
> att sälja den dag det skulle bli aktuellt.

För visso är över halva befolkingen kvinnor. Om du istället tittar på den relevanta populationen, d.v.s. medborgare som ägnar sig åt den ädla hobbyn Mountainbike så kommer du snart att upptäcka att det här råder en mycket omfattande ojämlikhet då de allra flesta utövare är män/pojkar i olika åldrar, längder och former.

Antalet potentiella köpare för en tjejspecifik cykel är alltså enormt mycket lägre än för en herr/unisex-cykel vilket vanligtvis leder till att de är svårare att sälja.

Vad beträffar insteget så tycker iaf jag att det ska vara superlågt på alla storlekar(helst inte över 700mm).
Kona har ju fattat galoppen med sina processmodeller.

Aliide skrev:
> Roy Mance skrev:
> -----
> > Känns som att det borde vara svårare att
> sälja
> > en tjejcykel den dagen det är dags att byta
>
> Ursäkta, varför då? Såvitt jag vet är mer än
> hälften av befolkningen kvinnor (lever längre
> än män som du vet). Oavsett om ts respektive
> väljer en dam el herrcykel så den ska nog gå
> att sälja den dag det skulle bli aktuellt.

För att en tjejcykel tilltalar bara halva befolkningen men en könslös hoj tilltalar alla?

min fru köpte en Cube W som hon är väldigt nöjd med. Jag har kört en del på den också och den största skillnaden jag känner är att den är lite kortare i geo, jag sitter lite mer upprätt en jag hade gjort på en M. Dessutom är sadeln anpassad för flickor...

Fick min fru att gå från klassisk oväxlad damcykel med korg och allt till en Scott sportster lady i våras. Att få henne att köpa en herrcykel är nog omöjligt eftersom hon vägrar förstå att man kliver på en cykel genom att föra benet bakom sadeln. Nu, med den nya cykeln så följer hon med mig och cyklar ibland, vilket aldrig hände tidigare, och hon gillar den lite sportigare looken. Så damcykel för instegets och placeboeffektens skull. Sedan får vi lära våra barn att cykel är ett unisexinstrument, för de som redan lärt fel kan loppet vara kört och då är det skönt att man kan lura på dem en damvariant.

Peth skrev:
> Sedan får vi lära våra
> barn att cykel är ett unisexinstrument, för de
> som redan lärt fel kan loppet vara kört och då
> är det skönt att man kan lura på dem en
> damvariant.

Varför ta för givet att alla cyklar ska se ut som herrcyklar?

Tillbaka
Topp