Tjejracer

Jess

Ny medlem
Tjejracer
Hejsan! Funderar på att införskaffa en racer som ett komplement och behöver tips på en bra tjejracer! De flesta tester och cykelaffärer har ett ganska litet utbud av cyklar för tjejer så lite tips skulle uppskattas. Måste man verkligen ha en särskild racesko till racercyklar? Funkar inte MTB-skorna?

Tjejracer
PD-R520.jpg

komplement ,då antar jag att du kör mtb först o främst,är väl bra att härda fötterna då..
Annars är nog lvd pedaler mycket skönare,the fot dont somnar lixom

Tjejracer
Det finns ett par märken, däribland Specialized, som har cyklar med speciell damgeometri. Jag tror att dessa cyklar har kortare överrör eftersom tjejer i gemen har kortare överkropp än killar. Men precis som du antar är utbudet ej så stort.

Tjejracer
bla bla bla, om det är samma märke på pedaler o klossar så passar ju skorna o pedalerna, vilket betyder att man kan ha vilka skor som helst men klossar o pedaler måste matcha

Tjejracer
Mycket är nog säljsnack också vad gäller pedalerna.

Jag körde runt vättern med gamla mtb spd-pedaler och hade inga problem med domningar i fossingarna, och det är ju praktiskt att kunna köra samma skor på alla hojar ibland (fast jag har eggbeaters på mtbn..).

Så vill du komma billigt undan kör så till en början.

Tjejspecifika cyklar är trams, bara storleken är rätt så funkar en vanlig, kanske en tjejsadel kan vara en bra ide.

Tjejracer
Jag är på också väg att köpa en recer om ekonomin tillåter. Jag är 177cm lång och har ganska långa ben, säger dom, borde det inte fungera med en 'vanlig' racer då? Jag har fått för mig att tjej racers är så små. Fast det kanske finns sTora sådanna också, eftersom det är geometrin som skiljer? Eller, nån som vet?

Tjejracer
Det är bara ett försäljningsknep, det skiljer mer mellan olika individers kroppar oavsett kön en det gör mellan könen generellt.

Så en "vanlig" racer funkar utmärkt!

Senast redigerad av en moderator:
Tjejracer
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bara ett försäljningsknep, det skiljer mer
> mellan olika individers kroppar oavsett kön en det
> gör mellan könen generellt.
>
> Så en "vanlig" racer funkar utmärkt!
> ---
> har du en U2-biljett till Göteborg? maila
> jonas@li

> 8;jehammar�
> 46;com
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-07-24
> 14:30 av jomper.

tänkte just säga samma sak, tjej elelr killracer är bara ett försäljningsknep, igentligen borde det inte finnas, utan istället vara olika hojjar för olika personers kroppsbyggnad oavsett kön.

Tjejracer
Självklart skall cykeln vara anppassad till varje individ, men generellt sätt är tjejer kortare i överkroppen vilket gör att man behöver en annan geometri. Prövade faktiskt en tjejmodell och en killmodell i lika storlek och tjejmodellen var skönare. Det blir nog till att prova sig runt. Låter som jag kommer att köra med mina MTB skor ett tag iallafall. Skönt att slippa den utgiften iallafall. Konacykeln såg ju jättefin ut. Blir nog till att kika närmare på den.

Tjejracer
Javisst är den fin! Stilren kona-logotyp och skön färgsättning, plus att den enligt konas tekniker har en tjej-geometri. Oavsett om det är försäljningsknep eller bondfångeri på avancerad nivå, så är den värd en närmare titt ;).

/Martin

Tjejracer
Jess skrev:
> Självklart skall cykeln vara anppassad till varje
> individ, men generellt sätt är tjejer kortare i
> överkroppen vilket gör att man behöver en annan
> geometri. Prövade faktiskt en tjejmodell och en
> killmodell i lika storlek och tjejmodellen var
> skönare. Det blir nog till att prova sig runt.
> Låter som jag kommer att köra med mina MTB skor
> ett tag iallafall. Skönt att slippa den utgiften
> iallafall. Konacykeln såg ju jättefin ut. Blir nog
> till att kika närmare på den.
>

jo i och för sig, säger inte att en kortare modell inte ska finnas, men tycker att det låter lite konstigt att kalla det tjejcykel, jag menar, tänk om man är kille o har kort överkropp då? :D

Tjejracer
Samtliga hojar jag kört dom senaste åren har stämt otroligt väl överens med det som brukar kallas "WSD" (women specific design).

Det knasigaste är ju (som vanligt) att man har cykelgeometri och man har "tjejcykelgeometri". Mannen är alltid normen. Köper man en cykel som är fabriksspecad så är det väl bra att dom tar hänsyn till långa ben, kort överkropp, smalare mellan axlarna, mindre händer osv. Problemet är väl att riktiga kvinnor inte ser ut som stereotypen hos cykeltillverkarna. Jag godtar att det behövs olika sadlar, där är skillnaderna på tok för uppenbara. Men resten av kroppen varierar för mycket från individ till individ, hos både män och kvinnor.

Så det enda vettiga som jag kommer fram till är att alla som köper cyklar ska börja med en lös ram, helst custombyggd ;-)

Tjejracer
Det är inte bara ram och sadel som skiljer. En del tjejer har problem med att deras händerna är mindre än normen. Drar mig till minnes att jag sett en notis om att det skulle komma broms/växel-reglage som är anpassade för mindre händer, men minns inte vilken tillverkare. Jag tror detta är ett större problem på racer då det kan vara svårt att nå reglagen när man ligger i bocken.
I övrigt så är det enda rätta att mäta och hitta en ram som passar, oavsett kön.

Tjejracer
Markus,

Din Handjob har inte bara en borderline kvinnofientlig namn, det har också en ganska lång top tube som kräver en icke-setback sadelstolpe och en kort styrstam för att fungera bra för de flesta som har kort överkropp. On-One Inbred är ännu värre. (Top-tube längden, inte namnet.)

Tjejracer
Jag och min sambo köpte en racerhoj ihop och den passar oss båda väldigt bra (vi är i lika långa sånär på en centimeter), dessutom är den bestyckad med mtb pedaler. Fungerar fantastiskt bra att köra på för båda parter, inga problem bara ett brett och innerligt leende när man kör.

Tjejracer
Dane, Handjobbet är väl undantaget som bekräftar regeln. Jag har/haft massvis med hojar förutom den..
Och namnet.. Att namnet Handjob är pubertalt och fånigt kan jag gå med på, men det är inte kvinnofientligt. Just själva handlingen "handjob" är ju könsneutral.

Tjejracer
evelina* skrev:
> Jag är på också väg att köpa en recer om ekonomin
> tillåter. Jag är 177cm lång och har ganska långa
> ben, säger dom, borde det inte fungera med en
> 'vanlig' racer då? Jag har fått för mig att tjej
> racers är så små. Fast det kanske finns sTora
> sådanna också, eftersom det är geometrin som
> skiljer? Eller, nån som vet?
>
> /evelina*

Fråga Simona, hon jobbar ju på Cykloteket och mäter upp folk som är intresserade av racer. Hon borde ju faktiskt veta om proportionerna skiljer sig mellan könen, vilket jag starkt betvivlar. Jag kan inte tänka mig att Östergren, Ljungskog och alla andra började sina karriärer på "tjejspecifika" cyklar innan de fick tillgång till måttbeställda ramar.

Tillbaka
Topp