Tjocka handtag, finns det?

Mamel

Aktiv medlem
Hej hej,
Om det är för att jag har begåvats med rätt stora händer och långa fingrar må vara osagt, men jag tycker att vanliga handtag är alldeles för smala och svåra att få ett bra grepp om. Är det någon som känner till några handtag som är tjockare än normalt?

De minst dåliga jag prövat är den tjockare varianten av Specialized Trail Grip. Finns det några bättre?

Esi extra chunky är sköna, såg att det finns ett ännu större märke också som hade 36mm diameter men minns inte namnet. Esi är 34 mm, men googlar du extra chunky kommer dom andra fram skulle jag tro.

Odi Rouge är ganska tjocka men inte extremt (mätte till 32 mm i diameter) Väldigt bra grepp, tycker jag, pg det grova mönstret.

Ergon GA2 fat är 33 mm. Tycker de har en bra balans på hårdhet i gummit. Ger lite dämpning utan att kännas sladdriga, typ. Passar mig med storlek 10 i handskar.

Wolftooth Fat Paw (36 mm) är av samma typ som ESI Extra Chunky (34 mm) fast lite tjockare.
Man märker skillnaden (för mig blev de för tjocka).
OURY V2 är också bra, fast "bara" 33 mm.

Wolftooth Fat Paw (36 mm) är av samma typ som ESI Extra Chunky (34 mm) fast lite tjockare.
Man märker skillnaden (för mig blev de för tjocka).
Kan rekommendera "cam"-varianten som är lika tjocka i handflatan men som tack vare fasningar på under- och framsidan känns lite mindre i handen. Mycket trevliga. Enda nackdelen är att de slits rätt fort (materialet verkar identiskt med det ESI använder), särskilt om man inte använder extra stora styrändpluttar.

Personligen har jag inte hittat några hårda grepp som är tillräckligt stora. De som kommer närmast är Sensus meaty paw. Dock är ribborna på ytan såpass mjuka att de så att säga krymper när man nyper om dem.

Kan rekommendera "cam"-varianten som är lika tjocka i handflatan men som tack vare fasningar på under- och framsidan känns lite mindre i handen. Mycket trevliga. Enda nackdelen är att de slits rätt fort (materialet verkar identiskt med det ESI använder), särskilt om man inte använder extra stora styrändpluttar.
Den alternativet fanns inte när jag testade Fat Paw -låter intressant, får testa.

Ergon GA2 fat är 33 mm. Tycker de har en bra balans på hårdhet i gummit. Ger lite dämpning utan att kännas sladdriga, typ. Passar mig med storlek 10 i handskar.

Jag mäter en diameter av 35 mm på tjockaste delen och 32 mm helt inne.

GA2 Fat är det bästa jag har hittat hittills för att jag tycker om lite hårdare handtag. Dessutom är dom effektic lite tjockare än mjuka handtag med samma diameter för att mjuka handtag komprimerar mer. Men det händer mig fortfarande att jag handflatan tar i fingerspetsarna av mina XXL handskar (som är ofta nästan för liten). Jag skulle vill har ett lite större handtag.

Wolf Tooth Mega Fat Paw är kanske tillräckligt stora, men jag tror att dom skulle vara för mjuka för mig.

GA2 Fat är det bästa jag har hittat hittills för att jag tycker om lite hårdare handtag. Dessutom är dom effektic lite tjockare än mjuka handtag med samma diameter för att mjuka handtag komprimerar mer. Men det händer mig fortfarande att jag handflatan tar i fingerspetsarna av mina XXL handskar (som är ofta nästan för liten). Jag skulle vill har ett lite större handtag.

Wolf Tooth Mega Fat Paw är kanske tillräckligt stora, men jag tror att dom skulle vara för mjuka för mig.
Problemet med GA2 Fat är just att de är smalare längst in. Synd att ingen gör såna där grepp med "vingar" som inte är toksmala, för det skulle nog vara rätt trevligt.

För min del får jag valkar där fingrarna möter handflatan om greppen är för små. Det är alltså inte för att få bättre stöd jag vill ha stora grepp, utan bara för att slippa skinnflådda händer.

Edit: Har ca 11-12 i handskstorlek.

Stämmer säkert. 33mm är från Ergons datablad.

Problemet med GA2 Fat är just att de är smalare längst in. Synd att ingen gör såna där grepp med "vingar" som inte är toksmala, för det skulle nog vara rätt trevligt.

För min del får jag valkar där fingrarna möter handflatan om greppen är för små. Det är alltså inte för att få bättre stöd jag vill ha stora grepp, utan bara för att slippa skinnflådda händer.

Vingar är supernice!

Tills man vurpar eller kör in i något. Vingen gör att handled och underarm styrs över handtaget när det tar stopp. Kvar på styrets baksida blir tummen som inte glider över och istället får ta hela smällen.
Jag gjorde en rätt medioker vurpa i höstas då mitt bakjul släppte i vätan. Det gick inte särskilt fort och styret kasade en del utan att ta riktigt tvärstopp. Men de Ergon GA3 jag körde med gav just den effekten att resten av handen gled upp över handtaget och lät tummarna ta hela smällen. Hade tur som inte bröt något men jag hade rejält ont i några veckor och stelhet som satt i ett antal månader. Aldrig mer vingar för min del.

Jag skulle inte nämna det "stöd" jag är ute efter. Större handtag skulle ger mig lite bättre grepp när jag drar i styret. Och såklart skulle det vara trevligt att inte tar i fingerspetsarna av handskarna.

Tycker personligen att ESI Extra Chunky var hemska då de just är jämntjocka hela längden. Dyra också för vad de är.

Ergon GA3 large tycker jag är bra och likaså Ritchey-WCS foam-style handtag (köper numera noname).

Överlag tycker jag handtag ofta är mycket sämre nu än för 20-30 år sedan. Numera är det ofta supertunna lock-on handtag, men jag förstår att man optimerar tiden för att sätta ihop cyklar på löpande band så…

Har själv 10-11 i handskstorlek

Jag har oxå problem med långa fingrar vs tunna grepp. Gör att det blir valkar där fingrarna möter handen om jag har för tunna grepp. För mkt hud som veckar sig tror jag…

Testat de ovan nämnda och av dom är Fat Paw bäst för mig. Köpte större ODI ändpluggar i metall till dom, men jakten pågår efter ett par icke silikon som är feta…

Dessa är på väg från England, hoppas dom är ?. Samma size som Meaty Paw fast billigare. Kanske att dom upplevs större då dom har ett annat mönster och inte squishas ihop som MP greppen. Hoppas hoppas! Enda negativa är väl att bredden är lite saftig på 150mm men men

Jag gillar också tjocka grepp. Testade Revers taper 30/34 nu. Det kändes ganska bra med tjockare grepp vid tumme/pekfinger och smalare ute vid lillfingret. 199:- var även vettigt pris.

Senast ändrad:
3D printa? Kanske man kan prova nån gång när man har för mycket tid.

Då borde man kunna få precis den form, storlek och hårdhet man önskar. Om det inte blir snyggt kan man ju linda utanpå med valfri typ av snöre.

//K

Har kört och kör mycket på Bontrager SE som är lite tjockare och bredare. Galet hållbara så man kan sopa i träd massor med gånger innan de ger upp. Dock så är de som gjorda för handskar så handsklösa gör sig icke besvär.

STalle

Storlek 13! Oj, där ligger jag klart i lä. Men jag har å andra sidan naglar för klassisk gitarr. Det är ett elände när de trycks in i handflatan :-(
Det innebär i praktiken att jag mest har för små handskar :/ Ett par Hestra-skidvantar har jag i rätt storlek, på vintern är det extra viktigt att inte ha för korta fingrar på handsken.

Det innebär i praktiken att jag mest har för små handskar :/ Ett par Hestra-skidvantar har jag i rätt storlek, på vintern är det extra viktigt att inte ha för korta fingrar på handsken.

Lite OT, men var hittar du så stora handskar?

Till vardagen har jag Haglöfs i storlek 11, men då måste jag prova flera exemplar i butiken och tar största.

Till cykling kör jag olika Specialized i storlek XXL, som brukar passa, men har ofta lite för korta fingrar.

Till längdåkning har jag nu olika Skigo i XXL, men även där måste jag har tur att fingrarna är tillräckligt långa.

Allt annat jag har provat är för små.

Till vardagen har jag Haglöfs i storlek 11, men då måste jag prova flera exemplar i butiken och tar största.

Till cykling kör jag olika Specialized i storlek XXL, som brukar passa, men har ofta lite för korta fingrar.

Till längdåkning har jag nu olika Skigo i XXL, men även där måste jag har tur att fingrarna är tillräckligt långa.

Man kan ju jobba på problemet från andra änden så att säga. En morakniv eller ett stämjärn hittar du billigt på biltema. Några snabba slag med gummiklubban på det så får du fint på dig en vanlig 11a.

Skämt åsido, hoppas du inte är urmakare med de våfflorna till händer.

//K

Jag har ett par specialized handskar med en rätt tjock gel-kudde i handflatan som jag köpte för att se ifall det skulle hjälpa med domnade händer. Upptäckte däremot att det gjorde så att handtagen kändes alldeles för tjocka när jag cyklade mtb. Skulle behöva kombinera dom med ett par ett par riktigt tunna handtag för att få det att fungera med mina rätt normala strl 9/10 händer.

Tror det är en äldre variant av dom här: https://www.cykelkraft.se/handskar-...MIkc3n2qvv-QIVA0aRBR1HlgFTEAQYBSABEgKKkfD_BwE

Kanske skulle kunna funka för någon här?

Jag har ett par specialized handskar med en rätt tjock gel-kudde i handflatan som jag köpte för att se ifall det skulle hjälpa med domnade händer. Upptäckte däremot att det gjorde så att handtagen kändes alldeles för tjocka när jag cyklade mtb. Skulle behöva kombinera dom med ett par ett par riktigt tunna handtag för att få det att fungera med mina rätt normala strl 9/10 händer.

Tror det är en äldre variant av dom här: https://www.cykelkraft.se/handskar-...MIkc3n2qvv-QIVA0aRBR1HlgFTEAQYBSABEgKKkfD_BwE

Kanske skulle kunna funka för någon här?

Jag känner till effekten, men jag tycker inte alls om gelkuddar i handskar. Jag kör tunnast möjliga handskar på MTB och utan handskar på lvg.

Upp till storlek 12 brukar gå att hitta om man beställer hem. De enda i 13 jag har råkade jag på i en butik i Sälen. Försvarets tumvantar brukar gå att få i bra storlek med. Jag föredrar ofta militärt överskott framför sportbutiker och specifika kläder för olika aktiviteter.

Har ganska stora händer men inte alls samma problem som många utan snarast det omvända - får inte grepp om tjocka handtag typ. Däremot så har jag ett förslag som jag tänker kan fungera bra, som även tagits upp tidigare i tråden, och det är att linda godtyckliga handtag med ett (eller flera) varv styrlinda. Antingen får man då ha lösa, stora styrändspluppar (@Makten hade väl hittat något sådant?) eller acceptera att handtagen "sluttar lite utåt" i styränden. Ett varv lägger på en massa på diametern, lindan är ganska hållbar allt som oftast, och när den är slut är det lätt att byta. Ett vanligt paket styrlinda lär ju dessutom räcka till en 4-5 omlindningar, som är snabbt gjort.

Man börjar såklart längst ut och lindar inåt i detta fall. Närmast bromshandtaget avslutar man med eltejp. Är det vanlig bredd på handtaget kanske det blir tight att få plats med, men borde funka på vissa handtag utan att orsaka problem.

Förstår att ovanstående kan låta en aning krångligt eventuellt, men om man har problem med handtag som slits ut fort eller att man helt enkelt inte hittar tillräckligt tjocka handtag kanske det är en framkomlig väg.

Nu har jag fått mina Ergon GA2 Fat. Har bara torrcyklat med dem än. Känns lite udda att de inte är jämntjocka, och de kunde ha varit ännu lite tjockare, men greppiga och rätt sköna. Ska testa dem på riktigt i övermorgon.

Slits snabbt? Har du provat och vad är snabbt?
Ja jag har såna på en cykel och polare kör med dem då vi samköpte :).
Snabbt i relation till andra handtag. Jag har mest haft dem på Endurohojen som allt i allt kanske har gått två veckor bike park totalt och ett tiotal stigturer. Diamantmönstret är ju rätt grunt så det nöts ner rätt snabbt på de mest utsatta ställena.
De slits betydligt snabbare än t.ex. Dmr Deathgrip eller Oury som jag kört en del.
Med det sagt, de funkar ju fortfarande även om diamantmönstret är nedslitet bitvis, gummit är tjockt så de lär hålla ett bra tag till :)

Jag saköpte med glitch. Det verkar vara bra handtag, men jag tycker om hårdare handtag och upptäckte att jag inte tycker om diamant mönster. Jag gav dom till en polare, men han har nästan inte använt dom pga sjukdom.
Och det är alltså inte Berk jag syftar på utan en annan kamrat som gillade sina Supracush :)

Tillbaka
Topp