Tjockare Skivor = Mer bromskraft??

Ganska ny till det här forumet.
Jag har precis köpt en Merida cyclocross cykel(beg). Den är utrustad med några Tektro ensidiga mekaniska skivbromsar, det kanske låter lite skräpigt, vilket jag kan stämma in med.
Min fråga är iallafall, kan man sätta in tjockare bromsskivor för att bromsen ska får mer kraft, för att den helt enkelt inte behöver åka lika långt. Detta gör också att man kanske kan sätta några brickor emellan så att man kan spänna vajern ännu mer utan att den tar emot, allt för att man inte sk behöva trycka på handtagen så förbaskat hårt.

Eller finns det någon annan lösning, som inte betyder att man måste lägga ut en massa pengar?

Tjockare skivor ger ingenting, men det går att justera positionen på beläggen så att de ligger närmare skivan. Om skivan är lite (eller mycket) böjd kan den däremot lätt skrapa i då.
Större diameter på skivorna ger större bromskraft, det är det billigaste sättet att få mer kraft, så behövs bara de större skivorna och ett par adapters för att få ut oken.
Nästa steg är bättre mekaniska ok, det finns några stycken.

Det låter lite konstigt. Enklast borde vara att justera bromsklossarna så att de ligger så nära bromsskivorna som möjligt. Vet inte hur Tektro bromsarna justeras, men det borde finnas instruktiva videos på Youtube.
Tjockare skiva gör att mer värme kan absorberas innan konstiga saker händer. För bättre bromsverkan krävs längre hävarm, dvs större diameter. Se ovan, hann inte skriva mitt svar innan första svaret kom.

Det jag upplever främst är att för att få 100% bromskraft så måste trycka extremt hårt. Jag har försökt justera allt, kollat flera tutorials osv. Men det känns som att det borde finnas något sätt att få så att bromskraft en kommer snabbare, det går ju såklart med hydrauliska bromsar men det är utanför kartan.

Förutom injustering så kan det bero på andra saker. I en del trådar har det diskuterats att vajerhöljen och vajrar kan vara av låg kvalite. De kan komprimeras vilket känns som svampiga bromsar. Diskussionerna har nästan blivit religösa. Jag misstänker att din bromsar är billiga, så en uppgradering av hölje och vajer kan hjälpa.

Sen är det nog inte så mycket att göra åt problemet. Jag har en cykel med det som en gång i tiden ansåg ha bland de bästa mekaniska skivbromsarna. Jag tycker de bara är snäppet bättre än billiga fälgbromsar, och klart sämre än billiga hydrauliska skivbromsar.

PS. Även bromsklossar borde påverka känslan.

Tack, har inte tänkt på vajrar men ska kolla på det. Jag vet såklart att hydrauliska bromsar är bättre men har väldigt svårt att sätta mig i risken att vara ute på en bikepacking resa mitt i Norrland och man behöver ha tillgång till mineral olja för något strul istället för att bara ha en extra vajer och en insexnyckel. FYI jag har racer/gravel handtag(dyra!) och inte vanliga hybrid/mtb

Tack, har inte tänkt på vajrar men ska kolla på det. Jag vet såklart att hydrauliska bromsar är bättre men har väldigt svårt att sätta mig i risken att vara ute på en bikepacking resa mitt i Norrland och man behöver ha tillgång till mineral olja för något strul istället för att bara ha en extra vajer och en insexnyckel. FYI jag har racer/gravel handtag(dyra!) och inte vanliga hybrid/mtb
Det finns mineralolja i ”Norrland” också.

Det kan ju finnas skäl att ha komponenter som är enkla att mecka med om man skall långfärdscykla i glest bebodda områden. Att lufta bromsar och slabba med bromsolja långt bort från närmsta samhälle verkar inte vara någon höjdare.

Som jag skrev tidigare, jag tror att man kan förbättra bromsverkan/känslan med bättre vajrar/höljen/bromsklossar. Kanske någon kan ge tips på sådana?

Senast ändrad:
Hade mekaniska tektro på en pendlare back in the days. Dom funkade helt ok, så jag misstänker att något är knas med dina bromsar. Tex gamla blankpolerade skivor och smutsiga/slitna belägg.
Större diameter på skivan kan ju hjälpa lite också.

Men samtidigt, är hydrauliska skivbromsar en större risk än mekaniska vajerdragna skivbromsar i praktiken?

Det känns lite som historiska diskussioner om 6-bult vs CL-skivor - ja om du lyckas böja rotorn så mycket att den inte går fri från skivan så ger ett T25 verktyg möjlighet att plocka bort skivan medan ingen tar med en vevlagersdragare och/eller kassettavtagare. Men en risk är produkten av sannolikhet och konsekvens och i båda dessa fallen ser iaf jag sannolikheten som väldigt låg (jämfört med t..ex att dra bakväxelföraren upp i kassetten eller ett vajerbrott eller en sprucken fälg eller...

Det finns iaf i min bok en ganska lång lista av andra risker innan jag skulle skippa hydrauliska bromsar för långturer.

Men samtidigt, är hydrauliska skivbromsar en större risk än mekaniska vajerdragna skivbromsar i praktiken?

Det känns lite som historiska diskussioner om 6-bult vs CL-skivor - ja om du lyckas böja rotorn så mycket att den inte går fri från skivan så ger ett T25 verktyg möjlighet att plocka bort skivan medan ingen tar med en vevlagersdragare och/eller kassettavtagare. Men en risk är produkten av sannolikhet och konsekvens och i båda dessa fallen ser iaf jag sannolikheten som väldigt låg (jämfört med t..ex att dra bakväxelföraren upp i kassetten eller ett vajerbrott eller en sprucken fälg eller...

Det finns iaf i min bok en ganska lång lista av andra risker innan jag skulle skippa hydrauliska bromsar för långturer.
Borde gå att istället plocka bort oket... så räcker det med insex.

Borde gå att istället plocka bort oket... så räcker det med insex.
För att fortsätta på sidospåret "vad man ska göra för att få hjulet att snurra fritt från en bromsskiva som går i beläggen om man struntar i att ha kvar bromsverkan"... Så är i det fallet det enklaste att ta bort beläggen, vilket kräver antingen en liten skruvmejsel eller en insex 3 tror jag.
Ska man försöka böja tillbaka skivan för hand så behöver man inte plocka av någonting.

Av trådstarten får jag intrycket att bromsbeläggen är för långt från bromsskivan. Enklast vore väl att testa att justera så att bromsbeläggen ligger så nära bromsskivorna som möjligt utan att ta i. Så gjorde jag en gång, dock inte på Tektro bromsar.

För att fortsätta på sidospåret "vad man ska göra för att få hjulet att snurra fritt från en bromsskiva som går i beläggen om man struntar i att ha kvar bromsverkan"... Så är i det fallet det enklaste att ta bort beläggen, vilket kräver antingen en liten skruvmejsel eller en insex 3 tror jag.
Ska man försöka böja tillbaka skivan för hand så behöver man inte plocka av någonting.
Fast frågeställningen är - hur ofta har det sedan hänt i verkligheten? Vi människor verkar ibland vara så otroligt bra på att konstruera problem och risker och bortse från de uppenbara

Fast frågeställningen är - hur ofta har det sedan hänt i verkligheten? Vi människor verkar ibland vara så otroligt bra på att konstruera problem och risker och bortse från de uppenbara

Min son har böjt skivor på sin MTB. Men då hade sin MTB (för) lättviktsskivor, de blev böjd när han ramlade med gaffeln och skivan mot en sten. Men för att de var tunna var de också enkelt att böja tillbaka.

Till stigcykling vill jag har 6-hålsskivor. På lvg skulle jag inte bryr mig.

Senast ändrad:
Det blir cl framåt. Jag har aldrig böjt nån och som jag cyklar klarar jag om det händer en gång.
Jag tror aldrig jag har behövt gå tillbaka till bilen trots dålig med verktyg med. Närmast var brutna revben och burpat däck. Fick in en slang i alla fall.

Kanske svamlar jag och, förmodligen, är jag utanför vad som är relevant i praktiken, men med ensidiga bromsar finns väl en risk att en tunnare bromsskiva flexar mer än en tjockare? Om en skiva går att böja för hand känns det inte orimligt att den också kan flexa under inbromsning.

Känns dock mest som ett teoretiskt problem så länge skivan inte är nedstliten till under minimumtjocklek.

Jag hade en gravel med Tektro mekaniska skivbromsar, det blev aldrig bra trots byte av belägg, vajer mm för ganska mycket pengar. Cykeln blev tyvärr stulen och jag köpte en gravel med hydrauliska bromsar, toppenbra bromsverkan från första stund utan att jag la så mycket tanke på inkörning.

Det finns väl olika bra mekanska bromsar också och väl också hydraulisk/mekaniska hybridbromsar som påstås vara bättre än helmekaniska.

jag kör mitt standardsvar på mekaniska skivbromsar byt vajer och höljen o köp shimanos slr bromshölje betydligt stummare o ger mer bett i bromsarna.
billiga flexande höljen vare sig de är fälg eller skivbroms ger svampiga bromsar o kass bromsverkan

Kanske svamlar jag och, förmodligen, är jag utanför vad som är relevant i praktiken, men med ensidiga bromsar finns väl en risk att en tunnare bromsskiva flexar mer än en tjockare? Om en skiva går att böja för hand känns det inte orimligt att den också kan flexa under inbromsning.

Känns dock mest som ett teoretiskt problem så länge skivan inte är nedstliten till under minimumtjocklek.
Bromsskivan måste kunna flexa med ensidiga bromsok. Annars skulle klossarna inte kunna klämma skivan när man bromsar och samtidigt gå fritt när man inte bromsar.

Mekaniska skivbromsar är verkligen inte för alla. Det krävs justering av beläggen ganska ofta för att dom skall fungera bra och man måste ha en viss grundläggande förståelse för hur mekaniska prylar funkar. Alla har inte det, då är det absolut bättre med hydrauliska. Dom funkar alltid perfekt med minimalt underhåll.
Om man inte har läckande shimano-ok. ?

dito på det mesta som sagts.

hydrauliska är betydligt driftssäkrare än vajeraktiverade, och kräver mindre mekarinsatser. men skulle i båda fallen inte ge mig ut på långtur nyss efter montering eller service.

ska man ha vajeraktiverade är en mycket viktig faktor kompressionsfria höljen och att det inte finns bromsande korrosion mellan vajer och hölje. viktigt också att höljet är tvärt och inte snett avklippt! standard shimano höljen är exempel på bra, liksom jagwire.

vissa försöker köra torrt, de byter typiskt höljen och vajer med jämna mellanrunm på några år. jag dränker in vajern i helsyntet motorolja, och med lite eftersmörjning vart femte år håller det funktionen i decennier.

en annan faktor är utväxlingen i bromshandtaget. har någon weigthweenie bytt dessa är risken alltför hög utväxling, så som brukligt är på lättviktshandtag.

sen förstås kvaliteten på beläggen, och kliniskt rent oljefritt skick på dessa.

Senast ändrad:
Inte oviktigt är var okets bromsarm står när man bromsar. Den roterar ju runt en axel och man är starkast när den står i 90 grader mot vajern. Är armen "förbi" 90 grader när man bromsar tappar man mycket kraft.

Är det rätt ok till bromshandtagen?
Hade för länge sen mekaniska skivbromsar på en mtb och då var det Avid BB 7 som ”gällde”. Dessa fanns även i en ”road” version för lvg-bromshandtag som drar mindre wire.
Avid BB 7 var enkla att justera in padsen på, en stor ratt att skruva på för att tighta avståndet.
Tyckta nog att bromsverkan var rätt bra på dem, inte så lätta att moderera som hydraul men ändå bra. Dessutom funkade de i vått väder till skillnad från fälgbromsar.
För en bikepacking i vildmarken hade jag nog också valt mekaniska skivbromsar, enklare att ”fulmecka” längs vägen.
Som tidigare påpekats behöver man vara noga med tätt underhåll och justering av mek. skivbromsar då funkar de helt ok.

Tack för alla svar, ska nog lämna in cykeln till service speciellt för bromsarna och sen kolla med nån där om jag ska byta skivor, belägg eller vajrar.
Byt belägg bara. Alternativt, ta ur dem, tvätta dem i thinner, sätt i dem igen. Blir det bättre, byt dem. (Har tektro och haft samma fenomen och beläggen ser hyffsat ok ut, men är inte det...)

Bilagor

• Screenshot_20240323_111251_Google Earth.jpg
    Screenshot_20240323_111251_Google Earth.jpg
    314.5 KB · Besök: 50
Är dom kompressionsfria? Som Jagwire Pro?
ja så kompressionsfria ett bromshölje går att få. inte ens jagwire pro är kompressionsfria igentligen alla höljen flexar mer eller mindre men slr och pro e bland dom stummaste
Är det dom här du pratar om?

Läste på något annat ställe och där sa dom att Jagwire är något stiffare i jämförelse med SLR men dom verkar vara billigare vad jag har sätt.
Sen undrar jag också hur kompatibiliteten ser ut, hur sätter man på nya höljen?

Tillbaka
Topp