Tjockis blir mindre tjock - effekt?

Har sedan urminnes tider tränat kampsport (explosivt och intervallbaserat) men sen en tid tillbaka är det lvg-cykling och långdistanslöpning för hela slanten. Effekten är att jag gått från 96 kg till dagens 91 sköna och planen är att inom en viss framtid droppa till 86 kg.

Nu funderar jag på effekten på cykeln av att gå ned 10 kg. Jag fattar ju att det kommer bli lättare men är det verkligen stor skillnad? Finns det någon på Happy som gjort en liknande resa? Kanske gått ned ännu mer till och med och som orkar berätta om vad som händer med cyklingen? Blev du snabbare? Högre watt? Uthålligare?

10% högre W/kg (under förutsättning att du bibehåller trycket i pedalerna när du går ner i vikt) är otroligt mycket. Kan ta flera år eller tom vara omöjligt att göra om man vill bibehålla vikt men öka effekten. Det beror såklart på var man börjar. Det blir ju ännu bättre om du kombinerar viktminskning med effektökning, och det är ganska sannolikt att det sker i början när man är ny på cykeln.

Mer avgörande än vikt är mängd och intensitet i konditionsträningen. Kapacitet i Watt sjunker generellt med minskad kroppsvikt, givet samma träningsmängd. Men inte i proportion till viktminskningen. Så om du har några du brukar cykla ihop med märker du nog främst att du blr snabbare uppför.

Uppför är helt klart där det märks mest. Jag gick ner ganska mycket (35kg) och märker en enorm skillnad i motluten.
Och nerför är det också skillnad. Där går det långsammare :)

Det svåra är precis som Edward nämner att inte tappa för mycket i muskelmassa. För mig personligen är det nog oundvikligt då jag inte var superöverviktig tidigare, har som sagt tränat (och tävlat på elitnivå) i kampsport.

Det jag snabbt märkte på cykeln är att jag var helt "felbyggd" så nu anpassar jag mig. Såg någonstans att medelvikten på TdF-vinnarna låg på ca 65 pannor så det är ju inga stora killar som blir champions direkt :-).

Ha, kul film. Det verkade vara en ganska kort sträcka, kanske det var till postmannens fördel och att utgången blev som den blev därför? Pannbenen hann inte jämföras riktigt. Intressant tävling ändå, ganska jämnt skägg.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Mer avgörande än vikt är mängd och intensitet
> i konditionsträningen. Kapacitet i Watt sjunker
> generellt med minskad kroppsvikt, givet samma
> träningsmängd. Men inte i proportion till
> viktminskningen. Så om du har några du brukar
> cykla ihop med märker du nog främst att du blr
> snabbare uppför.

Ok, så det gäller att steppa upp intervallspassen :-).

Och om du änå blir ifrånåkt av dina kompisar så kan du ju (med din bakgrund dom kampsportare) spöa upp dom efteteråt. :-)
"Gör inte om det där!" typ.

Edward skrev:
> Det gäller att ha koll på att man går ner i
> fettmassa och inte i muskelmassa :)

Svårt att vara selektiv (utan operation). Vid snabbare viktförändringar är alltid en kombination av både muskler och fett som försvinner eller tillkommer. Att öka muskelmassa med bibehållen kroppsvikt (alternativt minska fettet med bibehållen muskelmassa) tar lång tid och mycket träning. Men om målet är att bli snabbare cyklist tror jag att fokus bör vara på VO2max snarare än muskelmassa. Men också försöka få ner vikten. Jag har pendlat en hel del i vikt och tycker jag presterar bättre (på tex träningspass i grupp) när jag är lättare. Det är ju oftast uppför som man mäter sina kraftet mot varandra.

Om man väger för mycket och samtidigt ser till att inte slarva med cykelträningen skulle jag nog säga att tappad muskelmassa inte är något att oroa sig för över huvud taget. Jag gick ner motsvarande 10% av min kroppsvikt för ett par år sedan, och med målmedveten träning lyckades jag dessutom öka min tröskeleffekt något samtidigt som vikten gick ner rejält. Det blev ett stort lyft för min cykling, jag kan verkligen se att jag var en annan cyklist före och efter den vintern.

fredrikw skrev:
> Jag gick ner motsvarande 10% av min kroppsvikt för ett par år
> sedan

[låg humor] Hur mycket av hjärnan försvann i samma veva? [/låg humor]

Supertramp skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag gick ner motsvarande 10% av min kroppsvikt för ett par år
> > sedan
>
> Hur mycket av hjärnan försvann i samma veva?

Den växer ständigt.

Supertramp skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gick ner motsvarande 10% av min kroppsvikt
> för ett par år
> > sedan
>
> Hur mycket av hjärnan försvann i samma veva?

Bu för den.

På grund av sjukdom och operation i våras fick jag göra ett 6 veckors uppehåll i träningen, samtidigt tappade jag 10-15 kg, när jag kunde börja cykla igen var jag snabbare än innan sjukdomen.
Så vikten är otroligt betydelsefull för prestationen på cykeln, vilket de flesta verkar vara överens om.

Till fredrikw, hur gick du ned 10% över en vinter?
Lade du om kosten helt och hållet eller ökade du träningsnivån mycket?
Kudos hursom.

Senast ändrad:
Så länge man har överskottsfett att ta av ska man kunna gå ner uppåt 0,5 kg i veckan utan att det plockar allt för mycket icke-fet kroppsmassa. När jag började idrotta för 10 år sedan kapade jag nästan nästan 20% av min kroppsvikt på ca 6 månader. Att gå ner i vikt känns som den snabbaste insatsen man kan göra för prestationsökning i väldigt många sporter.

pennerdal skrev:
> Till fredrikw, hur gick du ned 10% över en
> vinter?
> Lade du om kosten helt och hållet eller ökade du
> träningsnivån mycket?

Det handlade helt om att se över kostintaget. Dels hur mycket jag åt, alltså portionsstorlekarna, dels att inte kompensationsäta en massa i samband med träning, samt slutligen att sluta att se hunger som något stressande som måste adresseras omedelbart. Träningen var väl ungefär densamma som året innan skulle jag nog säga, det är ju inte av träning som man går ner i vikt utan av att man ser till att äta mindre än det man gör av med. Ser man inte över matintaget så kommer man nog att kompensera ökad träning med mer mat, och då händer ingenting med vikten.

> Kudos hursom.

Tack :)

Jag har lyckats kapa ca 6kg sen jag började cykla (91->85kg) och vad jag märker är att jag får gå och dra upp brallorna hela tiden :lol: . Cykelmässigt har jag fått justera sadeln ca 0.5cm framåt och sen märker jag att jag återhämtar mig mycket mycket snabbare än tidigare. Förut om jag körde max i 20 minuter så kom jag i princip aldrig tillbaka medan nu räcker det med att lugna ner sig någon minut, sen kan jag ge järnet igen dock med kortare och kortare intervall innan jag behöver återhämta mig igen.

Miss Lycka skrev:
> Jag har gått upp i vikt sedan jag föddes.

Det är helt normalt. De flesta bebisar väger runt tre kg nör de föds, en vuxen man ofta över 70kg, och ibland långt mer än så. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det snarare vore anmärkningsvärt om du inte hade ökat i vikt sedan din födsel.

Senast ändrad:
Gör stor skillnad speciellet uppför, gick själv ner från 84 till 74 nu i vår sommras efter en menisk op och det gjorde stor skillnad och då har jag nog ändå övertränat mig rätt mycket.

kör man racer och slätåkning/tempo/linje på lättare banor så spelar vikte mindre roll och då kan kilon nästan vara possitiva så länge dom är på rätt ställen.

Supertramp skrev:
> Och om du änå blir ifrånåkt av dina kompisar
> så kan du ju (med din bakgrund dom kampsportare)
> spöa upp dom efteteråt. :-)
> "Gör inte om det där!" typ.

Ha ha... nä nä, jag är snäll numera :-)

Tillbaka
Topp