Tjutande skivbroms

miika71

Ny medlem
Tjutande skivbroms
Hej! Har Avid Juicy 3 på min fulldämpade Giant Trance X3. Har under en tid haft problem med ett otroligt högfrekvent tjutande från bakbromsen, framförallt i uppförslut. Jag har vid upprepade tillfällen lossat bultarna och centrerat oket, varefter det fungerar bra ett tag (dvs några 100 meter). Sen börjar tjutandet igen. Som om inte det vore nog, vid medelstark inbromsning är det någon obehaglig vibration som fortplantar sig genom swing, ram, sadelstople och rakt upp i skrevet . Måste alltså stå och bromsa! Nybörjare på MTB meckande, tacksam för tips! /Micke

Tjutande skivbroms
det där med vibrationer i skrevet låter ju nästan lite mysigt. :)

kan det vara så att beläggen inte träffar skivan helt rakt och därför väljer att vibrera och härja? är det någon skillnad om de är torra eller blöta?

Tjutande skivbroms
Kan kanske var att bromsskivan är skev. Möjligt att det är därför det aldrig går att centrera oket helt eftersom skivan inte alltid är på samma plats i sidled, om du förstår vad jag menar. Det är en tanke, inte säkert det är det men kanske värt att kolla upp iaf.

Tjutande skivbroms
Haha, om det vore så väl att det var mysigt! Det är mer som om någon objuden tar ett skamgrepp och inte släpper förrän man släpper bromshandtaget :-) samma sak om det är blött eller torrt.

Tjutande skivbroms
Felet löst! Efter tips från nya Nordic Cycling-butiken vid Lindhagensplan visade det sig att snabbkopplingen på bakhjulet inte var tillräckligt hårt spänd. Därav att det funkade fint ett tag efter justering, och att det började tjuta när man körde uppför, dvs mer tyngd på bakhjulet.
Tack ändå för tipsen!

Tillbaka
Topp