TL-däck på UST-fälg få tätt, hur?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Förlåt, jag är kanske en klantskalle men går det få ett 35mm G-One TL Allround att sätta sig på en Novatec JetFly UST-fälg och hålla tätt?
Flera försök har gjorts med omtejpning, nya ventiler och mer Stans-gucka. Det funkar och cykla på men pyspunkan är ett faktum. Över ett dygn tappar det 2-3 bar. Vid cykling ännu mera.
Jag har 25-30 ml vätska i. Är det för lite?
Det läcker ingen vätska någonstans och det pyser inte heller.

Funkar inte TL på UST eller gör jag något annat fel?

Senast ändrad:
Vet ej vad en UST fälg är.

menvid omtejpning, har du sätt om däcket skavt tejpen vid påkrängning? Då är risken stor att det trycker ut klet i mellan bottnarna på fälgen.

sen vette tusan om jag tycker stans är nå vidare bra. Kompisen köpte det o hade samma problem, fick stanna o pumpa här o var, till slut tröttna jag o tog fram orangeseal flaskan som alltid ligger med i väskan o klämde i en skvätt, pumpade upp o det bubbla till på några ställen o däcket var tätt som aldrig förr!

Orange seal endurance är nog bästa kletet jag kört med, och är du ingen manisk gram jägare så snåla inte med kletet. Rek är väl 60ml till racer 600cc eller vad betäckningen är på dessa däck. Och 90-120ml på 29” mtb däck, själv kör ja nog 150ml, kan man köra punka fler gånger utan o behöva fylla!

Vet heller inte vad UST är men har några tankar.
vad kör du för tejp? Vissa är rena skräpet. Bästa allround, dock inte lättast, är enligt min erfarenhet gorillatejp.
Ofta spökar ventilens tätning där den går genom tejpen. På vissa fälgar måste jag lägga rejält tryck på dem och skruva åt med polygrip samtidigt som jag trycker ner dem hårt för att det ska bli tätt.
När du har tejpat, jag antar att du trycker till tejpen mot fälgen ordentligt, även under hooken i fälgen? Om inte, gör det.
Lite mer gucka än vad du häller i kan nog vara bra i 35mm.
Slutlige, har du testat Stans racegucka? Jag var tvungen att köra den med G-one pga ständiga punkor.

Kan vara så att jag misuppfattat något, men innebär inte UST att inre fälgbanan är helt slät och inte behöver tejpas?

Mina Shimano XT UST fälgar såg så ut. Om du tejpar på en fälgbana som inte ska tejpas så kan det vara problemet.

Annars är det vanliga rådet pumpa upp däcket om de håller tryck alls, och lyssna efter att de poppar på plats, utan popp så sitter eventuellt inte fälgbanan rätt, använd såpa, pumpa igen, om inget popp montera på cykeln och cykla runt lite, plocka av och lägg hjulen platt på en hink en sida i taget ett par timmar år gången.

Hur ser ventilen ut? Läst att många har problem med att få de vanliga pyramid formade tätningarna att hålla tätt på UST fälg. Kör med en muc off från Cykloteket som kommer med olika tätningar och fick det tätt på första försöket med en avlång U formad tätning.

Varianten i mitten på nedan länk:

Senast ändrad:
Kan du se var det läcker? Testa spruta på lite såpvatten med blomspruta runt fälgkanten så borde du se var det bubblar. Gjorde du rent insidan på fälgkanten ordentligt innan du satte på däcket?

Det ska funka, men kanske inte utan vätska som UST är gjort för.

Vanlig TL-ventil fungerar inte, du måste ha en UST-ventil. Iaf på Mavic.

Det är Novatec JetFly-fälgar. De är släta i botten med stora hål för ekernyckeln.
Får beställa UST-ventiler. Idag startade jag med 3 bar och rullade in i stan efter 15 km med 0,5 bar och ett däck som kalvade vilt i kurvorna.

Eh med hål för ekrar rakt igenom är det inte ust, väl? Mavics ust fälgar, jag har kört 819 och 821 har slät botten utan hål på insidan av fälgen. Tejp behövs inte.

Ja, det låter inte som en riktig UST-fälg. Men det spelar mindre roll, tejp löser ju det. UST var bara bökigt med speciella nipplar som var extra krångliga att montera.

En del däck är inte riktigt täta har jag märkt, utan i början så gåre igenom lite gucka på sidoväggarna.
Testa att pumpa däcket och skaka, sen lägga det på sidan. Sen pumpar du upp igen, skakar och lägger på andra sidan

UST fälgar behöver inte ha hål-lös fälgbana. Åtminstone inte landsvägsversionen, vilket jag antar att det handlar om med hjul som heter JetFly. Till exempel Mavics egna fälgar Open Pro UST har hål för ekrarna.

Testade att skjuta upp däcket ordentligt såpat med trycktanken.
Såpade på och upptäcke att det pös lite vid ett ställe vid fälgkanten.
Märkte att det tystnade när jag viftade med hjulet. Trykte i ytterligare 30 ml stans så det skvalpade lite.
Pumpade upp det igen till ca 6 bar, skavalpade runt och lät det ligga på sidorna över ett dygn.
Det verkar hålla tätt...

Jag fick fylla några ggr i mina Kendadäck (Nevegal2 och Hellkat; 29"×2,6") innan de slutligen slutade läcka luft. Andra däck har varit täta från första fyllningen.

Tillbaka
Topp