”Töjer sig” en fullfacehjälm?

Hej!
Köpte en fullfacehjälm, Fox Rampage strl L.
Hämtade ut den idag och upplever att den trycker runt huvudet och även något mot kinderna.
Förra veckan hyrde jag en likadan hjälm i samma storlek när jag var på Wallåsen och den satt kanon. Vid tidigare tillfälle har jag provat XL och den är för stor och glappar.

Min fråga är om ni där ute har erfarenhet om hjälmen ”töjer sig” med tiden. Inte höljet, men att stoppningen formar/mjukar upp sig efter man burit den ett tag?
När jag cyklar vanlig skog har jag en Bell Sixer strl M, så därför är jag förvånad att denna hjälm i strl L känns något tight…

Mvh Micke

Kuddarna i min Proframe har mjuknat lite. Men det följde ju med flera storlekar på skumkuddar att byta mellan för att få bättre passning.

kuddarna mjuknar, och frigoliten trycks in en liten aning. den går också i värsta fall att med vilje trycka ihop den lite. man offrar ju då en del av deformationen, men finns en tryckpunkt lär den ge liknande intryckning efter ett tag helt oavsett.

alternativet att gå upp en storlek kan tyckas tryggare, men kan resultera i oönskat och inte heller ofarligt glapp istället

Integralhjälmar ska sitta tajt, trycker den mot huvudet på någon punkt får man välja en annan modell med rätt passform.
Gammal motorcykelvisdom.

Integralhjälmar ska sitta tajt, trycker den mot huvudet på någon punkt får man välja en annan modell med rätt passform.
Gammal motorcykelvisdom.
+1 du ska inte räkna med att den töjer sig. Trycker den obehagligt från start kommer det inte bli bättre ju längre du har den på.

Tillbaka
Topp