Tolka ramnummer världsmästarcykel

Antonym

Medlem
Hejsan?

Jag flyger runt på en hel vit 3 växlad Crescent världsmästarcykel som jag utan framgång försökt ta reda på vad det är för modell. Jag har förstått att ramnumret ska kunna hjälpa mig med detta och har sett att vissa som varit på liknande jakt som jag fått till sig information om modell från andra mer kunniga, både i detta forum och andra. Min fråga är då, hur tolkar ni ramnumret? Jag har letat och letat efter någon sort mall på hur man läser av ramnumret för att förstå ursprung och modell, jag har även letat efter någon lista med alla modeller av världsmästarcykeln som producerats utan att hitta något.
Något som också verkar försvåra processen i mitt letande, men gör mig mer ivrig, är att jag aldrig sett någon liknande världsmästarcykel med just detta utseende och den tidigare ägaren fick cykeln när han jobbade på Stiga (sent 80-tal/tidigt 90 om jag minns rätt?). Alltså vet jag inte ens om det är en modell som producerats kommersiellt. Jag har dock sett någon enstaka racer med likadan ram, resterande delar har dock varit annorlunda.

Tacksam för all hjälp jag kan få men framförallt vore det kul att lära mig hur jag kan förstå modellen baserat på ramnumret.
Allt gott!

Senast ändrad:
Om den är treväxlad så är det nog en gubbcykel med bockstyre?

Det skulle underlätta om du delade med dig av:
- ramnummer
- bilder
- spec på komponenter

Jag kan direkt säga att du inte kan se modell utifrån ramnumret. Den möjligheten torde vara i stort sett omöjlig hos samtliga tillverkare.
Det är däremot utifrån ramnumret möjligt att ta reda på årsmodell och på så vis veta i vilken katalog man ska leta efter cykeln.

Börjar ramnumret på din cykel med bokstav eller siffra?

Som Gustav S skriver berättar komponenterna en hel del, särdeles vev' och kassett. På hjulnaven kan finnas obskyr information.

Hej

Har två cyklar som jag behöver reservdelar till och undrar om ni kan hjälpa mig med årsmodell och vart jag får tag på dessa.
1. Ramnummer 666448
5 växlar
IMG_6483.jpeg
IMG_6482.jpeg
IMG_6484.jpeg
IMG_6483.jpeg

2. ramnummer 5391367
10 växlar
IMG_6485.jpeg
IMG_6486.jpeg

IMG_6488.jpeg
IMG_6487.jpeg

Bilagor

• IMG_6481.jpeg
    IMG_6481.jpeg
    899.1 KB · Besök: 182
Hej

Har två cyklar som jag behöver reservdelar till och undrar om ni kan hjälpa mig med årsmodell och vart jag får tag på dessa.
1. Ramnummer 666448
5 växlar
Visa bilaga 701061Visa bilaga 701059Visa bilaga 701060Visa bilaga 701061

2. ramnummer 5391367
10 växlar
Visa bilaga 701063Visa bilaga 701064
Visa bilaga 701065Visa bilaga 701066

Dom är nästan outslitliga, (om ramen inte fått sig en smäll), och de ser också väldigt fina ut. Vad är det du behöver? Det går i värsta fall att slakta en reservhoj. SunTour kan dock vara litet knepigt. Här några "doldisar":
På cykel nr 1 behöver jag ett lager mellan huvudrör och gaffel (viktigast), två bromshandtag, ett bakljus, ett stöd och kedjeskydd.

Satt ett kedjeskydd på som täckte hela kedjan, men det var inte fint infäst.

Cykel 1. Ska nog vara 366xxxx. Då är vi inne på 1968.
Cykel 2 Mycket sent 1975 eller början av 1976
Tack för svar. Var väldigt svårt att se ramnumret. Fick använda papper och blyerts för att få fram det lilla jag kunde.

Nån aning om modellerna? Skulle fler bilder hjälpa för att lista ut det är det bara att hojta till.

Cykel 1. Ska nog vara 366xxxx. Då är vi inne på 1968.
Cykel 2 Mycket sent 1975 eller början av 1976
Vart hittar man den här årsmodellinfon från ramnumret?
Har letat på nätet men inte hittat nåt vettigt.

På cykel nr 1 har de kapat bort de gamla hållarna för kedjeskyddet och satt på ett nytt längre kedjeskydd.
Inte nåt snyggt arbete.
Är det värt att svetsa tillbaka en liten metalbit och få på ett original kedjeskydd eller ska jag köra utan alt med det fult ditsatta skyddet?

Vart hittar man den här årsmodellinfon från ramnumret?
Har letat på nätet men inte hittat nåt vettigt.

På cykel nr 1 har de kapat bort de gamla hållarna för kedjeskyddet och satt på ett nytt längre kedjeskydd.
Inte nåt snyggt arbete.
Är det värt att svetsa tillbaka en liten metalbit och få på ett original kedjeskydd eller ska jag köra utan alt med det fult ditsatta skyddet?
Första cykeln är från sent 1960-tal, som @RolleW är inne på. Ovarsamt ”renoverad” på 80-talet med hemska plastclips för vajer o s v.

Första cykeln är från sent 1960-tal, som @RolleW är inne på. Ovarsamt ”renoverad” på 80-talet med hemska plastclips för vajer o s v.
Exakt, har plockat bort en del av de de satt på. Bla kedjeskyddet. Behöver dock lite mer reservdelar.
Framförallt lager mellan huvudrör och gaffel, äldre bromshandtag, sadel från tiden och baklyse.

Om jag inte har plastklippsen krävs nåt annat att hålla vajern.
Vad ska jag använda då?

Clips i blank metall tror jag, typ slangklämma de luxe, med vajerhöljegenomföring. Jag tipsar återigen om hojarna i annonsen jag länkade till.
Original kan vara bra, men själv avskydde jag reglagen på styret.

Clips i blank metall tror jag, typ slangklämma de luxe, med vajerhöljegenomföring. Jag tipsar återigen om hojarna i annonsen jag länkade till.
Original kan vara bra, men själv avskydde jag reglagen på styret.

IMG_6502.jpeg
IMG_6501.jpeg

IMG_6503.jpeg

Vet inte riktigt vad jag ska söka efter för att hitta med vajergenomförning. Hittar denna typ Av klämmor som jag tycker ser ok ut, förutom gröna färgen kanske.

Visa bilaga 701365Visa bilaga 701366
Visa bilaga 701372
Vet inte riktigt vad jag ska söka efter för att hitta med vajergenomförning. Hittar denna typ Av klämmor som jag tycker ser ok ut, förutom gröna färgen kanske.
Här är exempel på vad som satt på mina Crescent-hojar, som jag tror är 70- elller 80-talsmodeller. Tror även de körde samma hållare för vajer på Monark. Hittade dessa hos en av LBS:erna där jag bor.

https://happyride.se/forum/threads/vajernippel-till-torpedo-reglage.3700434/post-4469134

Skulle vara kul med lite tips på bra butiker i Stockholmsområdet som har gamla grejer eller bra reservdelar i övrigt.
Detta är mina första äldre cyklar, så har inte behövt leta reservdelar på detta sätt tidigare.
Idag var jag inne på Cykelåtervinning på Maria Prästgårdsgata, tar tacksamt emot fler tips på bra ställen.

Hör av dig till äldre cykelhandlare om reservdelar.
Angående cykeln från 60-talet, så har den blivit kraftigt ombyggd vid något tillfälle. Var ursprungligen treväxlad.

Hej

1. Ramnummer 666448
5 växlar
Visa bilaga 701061Visa bilaga 701059Visa bilaga 701060Visa bilaga 701061

2. ramnummer 5391367
10 växlar
Visa bilaga 701063Visa bilaga 701064
Visa bilaga 701065Visa bilaga 701066
Jag hittade en annons på en Crescent på Tradera. Den påminner en hel del om din nr 1. Jag skulle gissa samma modell, men kanske något år senare eller tidigare. Treväxlad. Bilderna kanske kan användas som inspiration.

https://www.tradera.com/item/100303/633953298/varldsmastarcykeln-crescent

Senast ändrad:
60-tals cykeln skulle kunna vara en 92043 från början, med 3vxl som RolleW sa. https://www.raketsport.com/guldcykeln69.htm
Vad är det för storlek på hjulen?

Den andra skulle kunna vara en 92327 kanske? https://www.raketsport.com/cykel_moped_75.htm

Raketsport har kataloger från fler år, tyvärr inte helt komplett. Det finns också info på https://cykelhobby.com men det är mer lvg-racer inriktat.
Tack, ska kolla mer på raketsport. Vad kul det är att grotta ned sig lite i det här och roligt att så många hjälper till.

Ja, gissar att de tagit bort ett av framdreven och gjort den 5 växlad.
Treväxlade har bara ett framdrev. Jag tycker det ser ut som att växelörat (bak) inte är orginal då det sitter monterat direkt på navet. Hade cykeln varit gjord för kuggkrans bak hade det nog funnits ett fäste för växelörat som på din cykel nr 2. Däremot tror jag bakbromsen på din nr 1 är eftermonterad, då 3-växlade normalt har fotbroms. Man ser att fram- och bakbroms är olika typer, fram med "side pull" och den bakre med "centraldragning" (central pull?). Frambromsen skulle jag tro är orginal.

Treväxlade har bara ett framdrev. Jag tycker det ser ut som att växelörat (bak) inte är orginal då det sitter monterat direkt på navet. Hade cykeln varit gjord för kuggkrans bak hade det nog funnits ett fäste för växelörat som på din cykel nr 2. Däremot tror jag bakbromsen på din nr 1 är eftermonterad, då 3-växlade normalt har fotbroms. Man ser att fram- och bakbroms är olika typer, fram med "side pull" och den bakre med "centraldragning" (central pull?). Frambromsen skulle jag tro är orginal.
Håller med dig om att mycket nog är utbytt. Kollade lite närmare på komponenterna som sitter på, misstänker nästan att det är plockat från en Crescent positron 10 och dom har tagit bort ena framklingan. Växlar, vev, kassetten + plåten bakom och bakbromsen ser väldigt lika ut.

Håller med dig om att mycket nog är utbytt. Kollade lite närmare på komponenterna som sitter på, misstänker nästan att det är plockat från en Crescent positron 10 och dom har tagit bort ena framklingan. Växlar, vev, kassetten + plåten bakom och bakbromsen ser väldigt lika ut.
Ja shimano positron 400 på bakväxeln och hål för ytterligare ett drev fram. Men växelreglaget är en 5växlad positron.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    535.8 KB · Besök: 56
  • image.jpg
    image.jpg
    497.3 KB · Besök: 48
Ja det stämmer att den är eftermonterad. Mycket som är gjort som inte är så snyggt.
Tänkte fixa till det lite och måla in det, så det inte sticker ut så mycket.

Vad ska jag hitta på med kedjeskyddet, det sitter jag å funderar på nu? Alternativen är:

1. Kör utan
2. Sätt dit det gamla
3. Svetsa på fästen där de gamla var och sätt på ett originalskydd.
4. Sätta dit ett långt skydd som är fint, det som sitter nu är fult (tycker jag) och det är fult infäst.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    778.8 KB · Besök: 55
  • image.jpg
    image.jpg
    781 KB · Besök: 64
  • image.jpg
    image.jpg
    541.3 KB · Besök: 89
Ja det stämmer att den är eftermonterad. Mycket som är gjort som inte är så snyggt.
Tänkte fixa till det lite och måla in det, så det inte sticker ut så mycket.

Vad ska jag hitta på med kedjeskyddet, det sitter jag å funderar på nu? Alternativen är:

1. Kör utan
2. Sätt dit det gamla
3. Svetsa på fästen där de gamla var och sätt på ett originalskydd.
4. Sätta dit ett långt skydd som är fint, det som sitter nu är fult (tycker jag) och det är fult infäst.
Du har inte funderat på att använda orginalfästen i det fallet du kör med orginalskyddet? Jag gissar att det var ett fäste som var skruvat i diagonalröret (en skruv) samt att kedjeskyddet var fäst med två skruvar i ovankant i detta fäste. Så är det på mina tre Crescent-hojar från -86 --93, med 3-7 växlar.

IMG_3313.JPG

IMG_3314.JPG

Du har inte funderat på att använda orginalfästen i det fallet du kör med orginalskyddet? Jag gissar att det var ett fäste som var skruvat i diagonalröret (en skruv) samt att kedjeskyddet var fäst med två skruvar i ovankant i detta fäste. Så är det på mina tre Crescent-hojar från -86 --93, med 3-7 växlar.

Visa bilaga 701708

Visa bilaga 701709
Gissar att det är ett fäste till det som är avkapat på sadelröret, finns inget hål på underröret för ett sånt fäste.

Det är där jag är inne på om man ska svetsa på ett litet fäste men vet inte om det är värt det.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    500 KB · Besök: 67
Gissar att det är ett fäste till det som är avkapat på sadelröret, finns inget hål på underröret för ett sånt fäste.

Det är där jag är inne på om man ska svetsa på ett litet fäste men vet inte om det är värt det.
Försökte hitta din årgång -68 på Raketsport, men gick bet. Det närmaste tidigare var 1964. Jag ser att kedjeskydden såg annorlunda ut då än de på 80- och 90-talen, som sitter på mina cyklar. Det kan ju ha varit någon sådan modell, som sitter på 92143 i bilden nedan. Och att den hade något svetsat fäste på sadelröret.

1716666863433.png

Försökte hitta din årgång -68 på Raketsport, men gick bet. Det närmaste tidigare var 1964. Jag ser att kedjeskydden såg annorlunda ut då än de på 80- och 90-talen, som sitter på mina cyklar. Det kan ju ha varit någon sådan modell, som sitter på 92143 i bilden nedan. Och att den hade något svetsat fäste på sadelröret.

Visa bilaga 701772
Tack. Ja precis, snyggt. Då stämmer det bra med vart de kapat bort fästena till ett kortare kedjeskydd.

60-tals cykeln skulle kunna vara en 92043 från början, med 3vxl som RolleW sa. https://www.raketsport.com/guldcykeln69.htm
Vad är det för storlek på hjulen?

Den andra skulle kunna vara en 92327 kanske? https://www.raketsport.com/cykel_moped_75.htm

Raketsport har kataloger från fler år, tyvärr inte helt komplett. Det finns också info på https://cykelhobby.com men det är mer lvg-racer inriktat.
Kan stämma att 1:an är en kraftigt ombyggd sådan.
Frågan är när den här pakethållaren kom för den stämmer inte med originalet.
Tänkte när den är ombyggd, shimano positron kom -80, så det är kanske under 80-talet.

Bilagor

• IMG_6574.jpeg
    IMG_6574.jpeg
    162.9 KB · Besök: 80
  • IMG_6573.png
    IMG_6573.png
    891.4 KB · Besök: 49
IMG_2855[1].JPG

Så här såg antagligen fästet för kedjeskyddet ut, så en ganska enkel affär. Har själv en som jag är ganska säker på är en 92043.

Kan rekommendera cykel-expo i Solna om du bor i sthlm, dom har mycket begagnade och nya delar till gamla cyklar.

Visa bilaga 702324
Så här såg antagligen fästet för kedjeskyddet ut, så en ganska enkel affär. Har själv en som jag är ganska säker på är en 92043.

Kan rekommendera cykel-expo i Solna om du bor i sthlm, dom har mycket begagnade och nya delar till gamla cyklar.
Hej

Har varit där, ett riktigt paradis att gå runt i. Fick tag i många fina originaldetaljer.

Ska fixa till ett sånt fäste, har skaffat rätt kulör så borde gå att svetsa dit och få det att se ok ut.

Hej

Någon som kan hjälpa mig med årsmodell på denna?

Ramnummer 2938929

Med vänlig hälsning, Johan

Bilagor

• IMG_6656.jpeg
    IMG_6656.jpeg
    641.4 KB · Besök: 51
  • IMG_6657.jpeg
    IMG_6657.jpeg
    1.3 MB · Besök: 72
  • IMG_6660.jpeg
    IMG_6660.jpeg
    775 KB · Besök: 48
Hej

Ska flytta över det här vevpartiet från en cykel till en annan.

Är det nåt speciellt jag behöver tänka på och krävs det några speciella verktyg?

Finns det några låssprintar som ska bort?

Sen en fråga om bild tre, denna sitter i framhjulet, någon som vet vad det är?

Bilagor

• IMG_6690.jpeg
    IMG_6690.jpeg
    532.9 KB · Besök: 48
  • IMG_6689.jpeg
    IMG_6689.jpeg
    530.7 KB · Besök: 42
  • IMG_6686.jpeg
    IMG_6686.jpeg
    642.2 KB · Besök: 48
Hej

Ska flytta över det här vevpartiet från en cykel till en annan.

Är det nåt speciellt jag behöver tänka på och krävs det några speciella verktyg?

Finns det några låssprintar som ska bort?

Sen en fråga om bild tre, denna sitter i framhjulet, någon som vet vad det är?
Det är väl samma visa som för de flesta vevpartier - det gäller att lossa låsmuttrar, gängade lagerskålar etc. åt rätt håll, så man inte drar åt dem istället. För att lossa låsmuttern, som syns på bild 2, klarar man sig bra med slägga/större hammare och en huggmejsel/dorn. Det finns säkert specialverktyg, typ haknycklar, också, som passar in i de två spåren, men jag har aldrig använt något sådant för dessa Fauber special-vevpartier.

Jag skulle gissa att det är gängade lagerskålar, men det ser du nog först då du lossat dammskyddet, som sitter under låsmuttern. Gissningen baserar jag mest på att jag tror det är en äldre Crescent, troligen äldre än -86, och då vet jag att de fortfarande använde gängade lagerskålar, iaf. på standardcyklar. Egentligen bör man kanske ha en haknyckel med ett rundstift i för dessa gängade lagerskålar. Jag sökte efter sådana, men kunde inte hitta något billigare än drygt 300 kr, vill jag minnas. Tyckte inte det var värt att kosta på mig en sådan haknyckel då utan använde mig av slägga och ett dorn/en huggmejsel istället. Det funkade det med. Men räkna med att det kan sitta något så djävulskt och att du kan behöva dränka lagerskålarna i 5-56 eller motsv. i något dygn eller så, för att lösa upp 40-50 år gammal rost.

Här kan du läsa lite om mina erfarenheter av den här typen av vevparti.

Inga låssprintar, vad jag känner till.

Ang. bild 3: VDO, som det står skrivet på mojängen, är ett tyskt företag. Ägs tydligen numera av Continental.
https://en.wikipedia.org/wiki/VDO_(company)

De har bl.a. gjort färdskrivare till lastbilar, bussar mm. En vild gissning från min sida är att mojängen skulle kunna vara från någon gammal mekanisk variant av cykeldator, som t.ex. innehåller trippmätare, odometer, ev. hastighetsmätare osv.

Tillbaka
Topp