Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Men det där att han skiljde sig några veckor ini rekordförsöket, det måste väl varit planerat? Eller var ursprungliga tanken att han skulle åka omkring och bo på hotell och i husbil i ett år med den där nya bruttan samtidigt som han var gift med sin fru? Min fru skulle i alla fall ha synpunkter på ett sådant upplägg...

Tommy Godwins rekord ...
Har ni sett denna (kanske har länkats tidigare)?
Om man kollar Kurtans körvanor så ser man ungefär hur ofta och hur långt som han transporteras mellan de dagliga passen. Grov uppskattning är att ungefär 1/3 av passsen så har han transporterats en längre sträcka (typ 1/3 av typisk dygns-distans eller mer) från där han avslutade dagen innan.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Kollar man videon från igår så verkar Kurtan ha
> fantastiska förhållanden. Dessutom fick han ett
> litet fartpass med folk på tempocyklar.

Det är bisarrt många i US som hojar runt på tempocyklar, ofta i mkt lugnt tempo. De kanske är triatleter eller har nån annan åkomma.

Tommy Godwins rekord ...
Typ
alan-in-cycling-gear.png

Tommy Godwins rekord ...
Lysande!!

What do you intend to do when you are finished?

Touring, I want to go on tour and stop at all the cafes I’ve been passing and say thanks to everyone.

Tommy Godwins rekord ...
OM ! Steve ska klara 140000km målet ligger han lite efter .Snittar han 346km resterande
dagar i mars ligger han på +-0. Till reservutgången är det bara 464km kvar på 6dagar

Mål April Plan A 380km/dygn---Plan B 354km/dygn.

Tommy Godwins rekord ...
Mina tvivel på att Steve kommer att klara detta har minskat allteftersom tiden gått och Steve ångar på. Det han fysiskt har klarat i tre månader klarar han säkert i tolv månader också. Och psyket verkar det ju inte vara något fel på. Jag tror fortfarande inte att han kan köra enligt planerat schema med 450+ km per dygn i sommar, men det behövs ju inte heller. Fortsätter han bara ungefär som hittills med bara lite högre snitthastighet (vilket borde vara möjligt med tanke på de bättre väderförhållanden som kommer) så kommer han fixa rekordet. Kan han dessutom lägga på någon timma extra cykeltid per dygn så bygger han upp lite säkerhetsmarginal vilket kan komma att behöva vid oförutsedda händelser (t.ex. sjukdom eller mindre skada).

Senaste dagarna har schemat verkar varit baserat på 14 timmar cykling per dag, vilket med en medelhastighet på runt 24-25 km/t ger ca 340 km/dygn. Ska bli intressant om vi får se någon tydlig förändring vid månadsskiftet. Och i så fall om han bara ökar tiden, eller om han också börjar cykla snabbare. Vore intressant att veta hur mycket han "håller igen" när det gäller hastigheten.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Vore intressant att veta
> hur mycket han "håller igen" när det gäller
> hastigheten.
Var ju en intrevju här om dagen (länkat längre upp) där han höll igen för att hålla en puls under 110 (och gärna lägre) för att träna upp kroppen i lugn takt (för att hålla sig frisk). Det var väl med tanke på det han ansåg sig kunna öka rejält fram mot sommaren när han känner sig lite mer tränad (om han orkar äta så mycket som han måste, vilket ju också var ett litet problem).

Tommy Godwins rekord ...
Vet att jag försökte med lågpulslöpning för några år sen.
Det gick hjälpligt bra så länge det var platt.
Minsta motlut och man fick nästintill stanna för att inte skjuta i höjden.

Men jag antar att allt sånt där är högst individuellt.

Tommy Godwins rekord ...
silverman834 skrev:
> När tror ni att ha lägger in spurten?

Den stora utmaningen börjar 1a Maj- 30e September då dags dosen snittar nätta 438km!!
Alltså 100km mer änn i Mars.

Tommy Godwins rekord ...
Med lättrullade däck och hyfsad aerodynamik borde Steve inte snitta mer än typ 100-120 Watt nu när han håller ca 25km/t. Och jag skulle tro att han har en tröskeleffekt på över 300 Watt, och kapacitet att snitta minst 250 Watt (ungefär som elitåkarna som kör riktigt snabbt på Vätternrundan) över en dagsetapp. Alltså teoretiskt om han skulle köra max en dag. I så fall så ligger han under 50% av sin maxkapacitet. Frågan är hur kroppen påverkas om han ökar till typ 70%?

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Att snitta >80% av FTP under 14h är väl ändå lite optimistiskt, även om Steve antagligen har en rätt flack effektkurva?

Men visst, han kör ju säkert mycket långt under sin kapacitet nu.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Med lättrullade däck och hyfsad aerodynamik
> borde Steve inte snitta mer än typ 100-120 Watt
> nu när han håller ca 25km/t. Och jag skulle tro
> att han har en tröskeleffekt på över 300 Watt,
> och kapacitet att snitta minst 250 Watt (ungefär
> som elitåkarna som kör snabbt riktigt på
> Vätternrundan) över en dagsetapp. Alltså
> teoretiskt om han skulle köra max en dag. I så
> fall så ligger han under 50% av sin maxkapacitet.
> Frågan är hur kroppen påverkas om han ökar
> till typ 70%?

Hur vågar du ens skriva om tramsloppet i denna tråd ?

Tommy Godwins rekord ...
Kollade senaste passet från igår på Strava.
Snittpuls 83 slag/minut!
Stravas pulszoner är inte så bra anpassade för Steve...
Zon 1 (<109 bpm): 14tim 9min
Zon 2 (109-145 bpm): 2 min

Tommy Godwins rekord ...
Undrar vad Steve skulle få på ett sånt där Åstrand-test man skattar VO2-max baserat på pulsnivå på testcykel med låg belastning?

Själv har jag vid uppvärmning inför trainerpass ca
80 Watt: 100 bpm
120 Watt: 110 bmp
160 Watt: 120 bmp
Men det är vad den planar ut mot vid 3 min per effektnivå, håller man på längre ökar pulsen.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Om man har kört Vätternrundan (vilket är det längsta cykelpasset jag kört) så är det ett bra sätt att försöka få någon slags förståelse vilken extrem prestation detta är. En dryg Vätternrunda per dygn. Varje dag i ett år!

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Om man har kört Vätternrundan (vilket är det
> längsta cykelpasset jag kört) så är det ett
> bra sätt att försöka få någon slags
> förståelse vilken extrem prestation detta är.
> En dryg Vätternrunda per dygn. Varje dag i ett
> år!

Oj Vättern en "Extreme" prestation!!! Nä knappast:)

Tommy Godwins rekord ...
Men frågan kvarstår säg att han kan snitta 25km/h med puls på 110 utan PACE
vad kan han då snitta med 130 i puls utan pace 27km/h och med pace 30km/h ?
Och vad har han i MAX-PULS ?

Tommy Godwins rekord ...
janolle skrev:
> Men frågan kvarstår säg att han kan snitta
> 25km/h med puls på 110 utan PACE
> vad kan han då snitta med 130 i puls utan pace
> 27km/h och med pace 30km/h ?
> Och vad har han i MAX-PULS ?

Grejen är att han har ju inte ens 110 i snittpuls. Det är maxnivån som han aldrig går över. Snittpulsen var t.ex. igår 83 slag! Bara i totalt 2 minuter (av drygt 14 timmar) låg han över 109.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:

> Bara i
> totalt 2 minuter (av drygt 14 timmar) låg han
> över 109.

Och det var troligtvis när han ivrigt rev omslaget av korvarna i bakfickan.

Tommy Godwins rekord ...
janolle skrev:
> Men frågan kvarstår säg att han kan snitta
> 25km/h med puls på 110 utan PACE
> vad kan han då snitta med 130 i puls utan pace
> 27km/h och med pace 30km/h ?
> Och vad har han i MAX-PULS ?

Teoretiskt trams och en massa gissningar och antaganden, men jag gillar ju att räkna...

Idag snittar Steve ca 110 Watt (gissar jag) med snittpuls 83 bpm.

För mig i alla fall så följer puls och Watt varandra ganska linjärt upp till tröskeleffekt/tröskelpuls.

Låt oss säga att Steve har en tröskeleffekt på 300 Watt vid 160 slag/min.
Detta betyder (givet linjärt samband Watt/puls) att +1 slag/minut ger ca + 2,5 Watt.

Om Steve ökar pulsen från 83 -> 100 skulle effekten öka ungefär 110 + 17 * 2,5 = ca 152 Watt

Detta skulle (med typiska ungefärliga uppskattningar av rull- och luftmotstånd) motsvara en fartökning 25 km/t -> ca 29 km/t.

Med puls 130 bpm skulle han med samma antaganden kunna hålla ca 230 Watt och 34 km/t!
Låter nästan orimligt i och för sig tycker jag. Men även hans nuvarande snittpuls på 83 bpm känns orimligt låg.

Tommy Godwins rekord ...
DT skrev:
> Men han kan ju lika gärna ha en tröskeleffekt
> på 250W? Eller 350W?

Knappast 250 (skulle jag tro) men det spelar inte så stor roll för slutresultatet.

Tommy Godwins rekord ...
JLarsson skrev:
> Ok, men Tarzan cyklar ju 30 i snitt med ungefär
> lika låg snittpuls.

Inte riktigt.
Igår låg Tarzan på 94 slag/min och 31 km/t.
Men han är ändå ännu extremare tycker jag när det gäller låg puls om man har hänsyn till farten. Men jag tror också att han är mer aerodynamisk än Steve. Och cyklar plattare. Och mer medvind. Och ibland liggcykel.

Tillbaka
Topp