Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Jag tycker det är lite märkligt med den här Amanda Coker. Kollade lite på Strava nu, och det är rätt rejält höga farter det handlar om. 33-34 km/h på räser. Även om det är platt, så blåser det säkert ändå av och till. Jag skulle tippa på minst 150-170 W i snitt (i normal svensk terräng skulle det krävas en bra bit över 200 W för samma fart!). Det är rejält mycket för en så liten kropp (gissningsvis 162-165 cm, 55-60 kg), så länge i taget.

Hon måste vara ett genetiskt mirakel. En dieslarnas diesel!

Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
Har nog ändå störst respekt för Tommy G. Det var liksom på riktigt. Inga medhjälpare, ingen draghjälp, ingen husbil-och-medvindskörning, ingen liggcykel. Gammal järnhäst med få växlar.

Tommy Godwins rekord ...
Ingen draghjälp? Är du säker? Har för mig att jag läste att han hade prsoner som cyklade med honom. Kan vara att jag minns fel dock ...

Tommy Godwins rekord ...
Bikzz sa:
Har nog ändå störst respekt för Tommy G. Det var liksom på riktigt. Inga medhjälpare, ingen draghjälp, ingen husbil-och-medvindskörning, ingen liggcykel. Gammal järnhäst med få växlar.

Jag ser Amandas bedrift som störst! Helt otroligt hur hon (som det verkar i alla fall) utklassar gubbarna)!

Tommy Godwins rekord ...
Med tanke på hur ont jag får i kroppen (sittben, axlar, nacke, ländrygg, handleder, handflator) av att cykla bara 4-5 timmar i distanstempo, så är jag oerhört imponerad av alla som regelbundet cyklar längre än så. Att sen göra mer än dubbelt upp varje dag i månader, det är bortom min fattningsförmåga. Tjejen måste vara gjord av gummi.

Tommy Godwins rekord ...
En sak som verkligen är slående är hur stor skillnad det är i antal höjdmeter. Fortsätter Amanda i samma stil som hittills kommer hon att landa på ungefär en tiondel av det antal höjdmeter Tarzan. Och Alicia som bara cyklat drygt en tredjedel av vad Amanda gjort har fler höjdmeter.

Tommy Godwins rekord ...
Man sätter inte rekordet förräns rekordperioden är över och rekordet verifierat av ultracycling. Så Alicia kommer ha rekordet en kort period, för att sen förpassas till fd rekordinnehavare.

Tommy Godwins rekord ...
Kul för Steven. Hur är det med reglerna för månadsrekordet, är de desamma som för årsrekordet?

Noterade f.ö. följande vad det gäller septembercykling på strava:
zzz.JPG

Tommy Godwins rekord ...
Fast Steve cyklade inte 1:a september...

från fb

"Well I've done my sums and I make it 7104.5 miles for the 30 consecutive days. "

11431 km alltså...

"I'm happy with the way the month went. It went exactly as I expected, in that not everything went as I expected, which was what I expected would happen."

Tommy Godwins rekord ...
Lite väderproblem för Amanda i slutet av gårdagens tur vad det verkar som.

Stop what you're doing and go look up the radar for the Tampa area and check out this storm! With two laps to go it hit all at once; the guys I was riding with figured since we were already wet why not keep going. Bad idea! We got one mile around the loop and the wind, lightning, and white wall of rain hit hard. We high tailed it back to the parking lot to take cover. If it doesn't stop raining tonight I'll need a snorkel tomorrow. ;)
Saw a bunch of wildlife today, hopefully I was able to get some good footage. :)

Tommy Godwins rekord ...
Snittet för Amanda ligger efter 142 dagar på 229,3 miles/dag, d.v.s. 368,9 km/dag. För att slå Tarzans rekord behöver hon under resterande 223 dagar snitta 196,1 miles/dag, d.v.s. 315,6 km/dag.

Undrar dock hur det kommer att gå med cyklandet under vintern. Med tanke på otrevliga djur i stil med alligatorer och skallerormar skulle i alla fall jag vara rätt tveksam till mörkercykling.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Snittet för Amanda ligger efter 142 dagar på 229,3 miles/dag, d.v.s. 368,9 km/dag. För att slå Tarzans rekord behöver hon under resterande 223 dagar snitta 196,1 miles/dag, d.v.s. 315,6 km/dag.

Undrar dock hur det kommer att gå med cyklandet under vintern. Med tanke på otrevliga djur i stil med alligatorer och skallerormar skulle i alla fall jag vara rätt tveksam till mörkercykling.

Är dom så livliga på nätterna?

Tommy Godwins rekord ...
Ingen aning. Jag skulle dock vilja ha väldigt goda garantier för att de inte fanns på vägen, vakna eller sovandes, om jag skulle mörkercykla där.

Tommy Godwins rekord ...
Så jäkla mycket kortare blir inte dagen i Florida. I södra Kalifornien varierar den ljusa delen av dygnet ungefär mellan 10 timmar på vintern och 14 timmar på sommaren. Gissar att Florida är på ungefär samma breddgrader.

Tommy Godwins rekord ...
Nej, men det kommer att innebära en nedgång i cykeltid och troligen även längd/dag givet att hon inte börjar cykla i mörker (vilket jag fått intrycket att hon inte gjort i någon större utsträckning så långt) och/eller öka farten (vilket jag tvekar på om det skulle funka). Hon har många dagar loggat 11,5-12 h och det är ju svårt om man inte ska mörkercykla och det är ljust 10h/dag. Med 1,5h mindre per dag innebär det ett tapp på 5 mil per dag vilket inte är helt försumbart i sammanhanget.

Hör om dagen blev det bara 100 miles p.g.a. Matthew, men igår var det uppe på 236 miles igen.

Tommy Godwins rekord ...
Fast tio timmar är det som kortast, i slutet av december. I snitt under ett år är det ju tolv ljusa timmar per dygn. Sen tror jag inte det är nåt jättehinder att köra 1-2 timmar i mörker. Det är ändå lite grynings/skymningsljus som ger en 15-30 min extra, minst.

Tommy Godwins rekord ...
Jag gissar att lampor är bra att ha. Med en hyfsad lampa fram lär man se en eventuell alligator på ungefär samma avstånd som dagtid. Jag utgår också från att Florida är civiliserat nog att ha gatlyktor...

Tommy Godwins rekord ...
De videosnuttar jag sett från cyklingen indikerar låg förekomst av gatlyktor på huvudrundan.

Tiden lär utvisa om dagssnittet kommer att sjunka under det mörkare halvåret eller inte.

Tommy Godwins rekord ...
Cykla längs med Alligator Alley nattetid är varje fall inget som rekommenderas. Under dagtid ligger alligatorerna mest still och spar energi för att under natten förvandlas till mördarmaskiner med inbyggd värmekamera som hugger armar och ben av folk som inte passar sig. Jag skulle nog bli lite nervös om jag fick punka och blev tvungen att stanna :-S

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Jag tycker det är lite märkligt med den här Amanda Coker. Kollade lite på Strava nu, och det är rätt rejält höga farter det handlar om. 33-34 km/h på räser. Även om det är platt, så blåser det säkert ändå av och till. Jag skulle tippa på minst 150-170 W i snitt (i normal svensk terräng skulle det krävas en bra bit över 200 W för samma fart!). Det är rejält mycket för en så liten kropp (gissningsvis 162-165 cm, 55-60 kg), så länge i taget.

Hon måste vara ett genetiskt mirakel. En dieslarnas diesel!

Jag tycker ändå det låter realistiskt. Platt och ganska vindskyddad bana. Tidvis liggcykel, tidvis någon som är med och drar. Senaste loggen på Strava anger ett snitt på 173W (Strava-uppskattning). Min erfarenhet av Strava är att watt-talen är glädjesiffror och att det kan vara rimligt att dra av upp till 20-30%. I Amandas fall med kompensation för allt ovanstående så kan man nog tänka sig att hon tuggar på i intervallet 120-150W i snitt, kanske t o m lägre än så.

Tillbaka
Topp