Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
emmer sa:
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Nej, men hon har cyklat drygt 7100 mil nu så jag fick inte alls ihop det.
Vi pratade nog inte om samma person :-)
(Det var Kajsa och Guinnessrekordet jag avsåg, men i kontexten av Amanda och Hamr så kanske inte det var supertydligt :-) )
Det förklarar det hela! :-)
Givet att Amanda fortsätter resten av tiden i samma stil som hittills kan jag dock tycka att det Guinnessrekordet inte kommer att vara så högt värde på.
Äh, det vet man ju själv. 5 misärmil är värt 25 sommarmil... :-)

Hm, är Guinnessrekordet specat s.a. cyklingen måste utföras i misärväder? Känns i så fall som ett sätt att ge cyklister i rekordbokens hemland en fördel. ;-)

Tommy Godwins rekord ...
Kristoffer R sa:
Jag har inte följt Amanda så väl, men det är helt overkligt. Tyvärr inte fullt så engagerande Facebook/social som Tarzan och Steve med alla upp- och nedgångar och men hon känns mer professionell och ser och verkar inte ett skvatt sliten ut heller trots alla mil. Psyke och fysik måste vara ofattbar.

Damrekordet är väl en formalitet men kommer hon alltså kunna bli bäst "rätt av"? Två veckors buffert mot Tarzan?

Ja, damrekordet är ju i hamn även om hon skulle ligga på sofflocket resten av tiden. Min gissning är att om hon inte drabbas av någon skada eller allvarlig sjukdom kommer hon att ta rekordet "rätt av" och dessutom göra det med en rätt rejäl marginal.

Tommy Godwins rekord ...
Om jag fattat det rätt var det så att hon satsade på lvg-cykling, men något (minns inte vad) gjorde att hon fick lägga ner den satsningen.

Tommy Godwins rekord ...
Det känns inte heller som en uppenbar ekvivalens mellan kapacitet för LVG-tävlande och förmåga att nöta många mil per dag men i sitt eget tempo (även om det Amanda gör är grymt imponerande) #girlpower

Tommy Godwins rekord ...
Har man talang för att nöta på det här viset, skulle jag snarare tro att man inte är typen som kan prestera bra anaerobt. Och då är att tävla i landsvägscykling inget bra val.

Men långdistanstriathlon skulle säkert funka bättre, förutsatt att hon kan simma och springa bra.

Tommy Godwins rekord ...
För denna typ av aktiviteter handlar det ju om att nöta långa tider på nivåer långt under tröskel. Är det självklart att den förmågan kopplar starkt till huruvida man är typen som presterar bra aerobt eller anaerobt?

Dessutom tillkommer ju att det säkerligen i detta fall också handlar väldigt mycket om "psykologisk slitstyrka" och den skulle jag gissa är rätt svagt korrelerad med aerob/anaerob förmåga - har stött på människor som varken kan hålla speciellt hög fart eller har någon explosiv kapacitet men som har en förmåga att nöta på till förbannelse och därmed i långa loppet slå personer som i alla normala fysiska tester skulle prestera bättre.

Tommy Godwins rekord ...
Det är inte långt under tröskel. Jag skulle tippa att det i hennes fall är runt 65-70 procent av FTP med tanke på de höga farterna.

Mina ben skulle vara rökta efter inte mycket mer än fyra timmar på 70 procent av FTP. Ingen träning i världen skulle kunna göra så att jag skulle kunna genomföra det många dagar i rad. Jag är helt enkelt för "anaerob" för det.

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Det är inte långt under tröskel. Jag skulle tippa att det i hennes fall är runt 65-70 procent av FTP med tanke på de höga farterna.

Mina ben skulle vara rökta efter inte mycket mer än fyra timmar på 70 procent av FTP. Ingen träning i världen skulle kunna göra så att jag skulle kunna genomföra det många dagar i rad. Jag är helt enkelt för "anaerob" för det.

Alltså, jag har ingen koll och det var därför jag ställde frågan. Min tanke var att om man kommer ner till tillräckligt låga belastningar så borde det inte spela någon roll om man är "aerob" eller "anaerob". En "aerob typ" borde så prestera relativt sett bäst när det handlar om att ligga och köra typ en timme på hög och jämn belastning och att mellan hög och tillräckligt låg belastning borde hens relativa fördel avta. Hur stor fördelen för den "aeroba typen" i förhållande till den "anaeroba typen" skulle vara var det min fråga berörde. Sen kan förstås hela grundresonemanget vara fel också ...

Tommy Godwins rekord ...
Absolut krävs ett pannben i kaliber med Hoover-dammen. Men tar jag mig själv så skulle jag vara totalt utslagen i ett par dagar efter bara ETT dagspass som Amanda gör, till och med vid samma absoluta snitteffekt. Och jag hade inte heller kunnat träna mig till att klara det. Så det finns skillnader bortom även det mentala.

Tommy Godwins rekord ...
Amanda cyklar otroligt imponerande och smart. Hon sopar mattan med gubbarna. Trazans och Banarnes kamp var underhållande men dom gubbarnas upplägg känns lite B nu.

Tommy Godwins rekord ...
JLarsson sa:
Nu väntar vi bara på ett upplägg där nån bokar en velodrom i ett år och kör runt runt med pace.

Låter dyrt!

Visst kan man ha sina åsikter om vad reglerna för rekordet borde vara, men som de ser ut känns Amandas upplägg som ganska smart om målet är att slå rekordet och samtidigt hålla en rimlig budget för det hela. Idealt hade det i min värld varit ett krav på att man skulle göra det utan draghjälp. Vet inte om det är av historiska skäl eller övervakningsmässiga som den regeln är som den är.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
JLarsson sa:
Nu väntar vi bara på ett upplägg där nån bokar en velodrom i ett år och kör runt runt med pace.

Låter dyrt!

Visst kan man ha sina åsikter om vad reglerna för rekordet borde vara, men som de ser ut känns Amandas upplägg som ganska smart om målet är att slå rekordet och samtidigt hålla en rimlig budget för det hela. Idealt hade det i min värld varit ett krav på att man skulle göra det utan draghjälp. Vet inte om det är av historiska skäl eller övervakningsmässiga som den regeln är som den är.

Bokar man nattskiftet behöver det inte bli så dyrt :p

Tommy Godwins rekord ...
OK, så inte bara ska man snurra runt en velodrom till förbannelse, man ska också göra det nattetid. Är inte pannbenskravet stort nog som det är så låter det som en plan helt klart!

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
OK, så inte bara ska man snurra runt en velodrom till förbannelse, man ska också göra det nattetid. Är inte pannbenskravet stort nog som det är så låter det som en plan helt klart!

Där är nog största risken den mentala hälsan.... 961 varv per dag i velodrom låter som något ur en Kafka roman...

Tommy Godwins rekord ...
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Där är nog största risken den mentala hälsan.... 961 varv per dag i velodrom låter som något ur en Kafka roman...

Vilken velodrom tänker du dig att rekordet skulle sättas i om 961 varv per dag skulle räcka?

Har fått för mig att 250 meter är en rätt vanlig velodromlängd och då handlar det snarare om 1342 varv per dag. Och skulle man satsa på Faluns velodrom blir det 1765 varv. Och det är utgående från att det är Tarzans rekord man vill slå. Om Amanda fortsätter i nuvarande still skulle det krävas någonstans mellan 1900 och 2000 varv per dag på Faluvelodromen!

Tommy Godwins rekord ...
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Jag säger bara Greger Sundin.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Vilken velodrom tänker du dig att rekordet skulle sättas i om 961 varv per dag skulle räcka?

Har fått för mig att 250 meter är en rätt vanlig velodromlängd och då handlar det snarare om 1342 varv per dag. Och skulle man satsa på Faluns velodrom blir det 1765 varv. Och det är utgående från att det är Tarzans rekord man vill slå. Om Amanda fortsätter i nuvarande still skulle det krävas någonstans mellan 1900 och 2000 varv per dag på Faluvelodromen!

Brest så klart.

Bilagor

• 1453213478.jpg
    1453213478.jpg
    52.4 KB · Besök: 25
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Fast lite av poängen med en velodrom vore väl att eliminera vädrets nycker som en faktor och det uppnår man ju inte med en utomhusvelodrom. Dessutom behövs väl drygt 1006 varv/dag om man ska slå Tarzans notering på den, givet att jag fattar http://velodrome-brest-ponant-iroise.jimdo.com/ rätt i att banan är 333,33 meter.

Okidå. Jag räknade med att slå Steve och då då borde 961 räcka?

Och Brest har ju bättre väder än England iaf. Innomhusvelodrom låter rubbat trist att köra så långt i, men går säkert göra...

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Jag skulle säga att åka i storleksordningen 1000 varv på en velodrom varje dag i ett års tid låter rubbat trist oavsett hur velodromen ser eller var den ligger. Bara att hålla på att nöta i den där parken som Amanda gör låter som riktigt trälig cykling. Kanske tur att det dyker upp lite djur då och då som sätter lite krydda på anrättningen.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Jag skulle säga att åka i storleksordningen 1000 varv på en velodrom varje dag i ett års tid låter rubbat trist oavsett hur velodromen ser eller var den ligger. Bara att hålla på att nöta i den där parken som Amanda gör låter som riktigt trälig cykling. Kanske tur att det dyker upp lite djur då och då som sätter lite krydda på anrättningen.

Tur att vi är så gamla att vi har det som ursäkt för att inte försöka... ?

Tommy Godwins rekord ...
Hm, Kurt är ju en bit äldre än vad jag är så jag tror inte jag kan spela det kortet. Får skylla på allmän klenhet och ett par km för tunt pannben.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Hm, Kurt är ju en bit äldre än vad jag är så jag tror inte jag kan spela det kortet. Får skylla på allmän klenhet och ett par km för tunt pannben.

Huva - räcker inte ens att skylla på att man är gubbe då... Men helt allvarligt så är det sjukt imponerande och nästan overkligt med uthålligheten som de uppvisar.

Tommy Godwins rekord ...
Går ju jätte bra att skylla på att man är gubbe.
Om man vore kvinna med förmåga att föda barn och så verkar ju kurtans rekord lätt att slå däremot...

Tommy Godwins rekord ...
Det är så långt och med så hög genomsnittshastighet att det är svårt att föreställa sig, även för mig som borde ha lite lättare än någon som aldrig cyklar. Hennes prestationen får inte alls den uppmärksamhet den förtjänar. Å andra sidan går ju utvecklingen mot kortare och mer publikvänliga evenemang och det här är ju raka motsatsen. Gör sig inte bra i tv heller...

Tommy Godwins rekord ...
Bele sa:
Det är så långt och med så hög genomsnittshastighet att det är svårt att föreställa sig, även för mig som borde ha lite lättare än någon som aldrig cyklar. Hennes prestationen får inte alls den uppmärksamhet den förtjänar. Å andra sidan går ju utvecklingen mot kortare och mer publikvänliga evenemang och det här är ju raka motsatsen. Gör sig inte bra i tv heller...

Jag tror nog att det med bra dygnet runt rapportering kunde bli intressant. Iaf om man kör ute på vägarna där det händer saker. Kunde man köra och rapportera olika kombatanter, analyser, intervjuer - nog går det göra detta intressant även för kretsen utanför rena cykelnördar.

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Bele sa:
Gör sig inte bra i tv heller...

Tja, säg inte det. En kamera som visade Hurtigruten i realtid blev ju en tittarsuccé i Norge! :)

134 timmar båtresa...

https://nrkbeta.no/2011/06/16/hurtigruten/

I detta sammanhang får nog 134 timmar anses som rena sprintsträckan. Bara tiden på cykel är ju i runda slängar 30 gånger så lång! Dessutom erbjuder ju Hurtigruten en fantastisk och rätt varierad naturupplevelse. Att ha en kamera som filmar varv efter varv i den där parken tror jag inte skulle vara riktigt detsamma även om det någon gång emellanåt verkar dyka upp någon krokodil på eller i närheten av vägen.

Tommy Godwins rekord ...
F.ö. verkar amerikanska helgsystemet satt ett litet märke i det annars väldigt jämna flödet av dagsdoser - den 24/11 blev det bara 111 miles p.g.a. thanksgiving. Gillar beskrivningen av detta efterföljande dag: "Had a great day after getting well fueled and rested yesterday." Är nog ganska få som skulle säga att man hade en bra vilodag om man kört knappt 18 mil!

Just nu är hon c.a. 640 mil före ett schema baserat på Tarzans snitt per dag och totalsträckan är uppe i 7215 mil.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Bengt-re sa:
Konkret sa:
SuperApe sa:
Amanda cyklar otroligt imponerande och smart. Hon sopar mattan med gubbarna. Trazans och Banarnes kamp var underhållande men dom gubbarnas upplägg känns lite B nu.

Snacka inte skit om Steve!

Nä. Steve är fortfarande min hjälte. Mer segt pannben än så är svårt att ha...

Nä. Skulle inte falla mig in. Han är fantastisk! Och innehar väl rekordet i att cykla i misärväder?

Tommy Godwins rekord ...
I min värld finns det ett damrekord som Amanda kommer att ta (oavsett om hon överträffar Tarzans notering eller ej) och ett herrekord som Tarzan har och kommer att fortsätta ha när Amanda slutfört sitt år. Att damrekordet ev. skulle vara bättre än herrekordet ändrar inte det. Det är ju t.ex. aldrig så att någon tycker att Usain Bolt skulle ha damrekordet på 100 meter också bara för att hans tid är bättre än Flo-Jos så varför skulle en dam kunna ta herrekordet? Om det däremot fanns ett människorekord hade hon väl tagit det.

Tommy Godwins rekord ...
SuperApe sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:
SuperApe sa:

Snacka inte skit om Steve!

Nä. Steve är fortfarande min hjälte. Mer segt pannben än så är svårt att ha...

Nä. Skulle inte falla mig in. Han är fantastisk! Och innehar väl rekordet i att cykla i misärväder?

Jag tror det. Svårt att inte imponeras av hans envisa attityd.

Tommy Godwins rekord ...
Dag 200 avklarad med saldot uppe på 7366 mil, d.v.s. ett snitt på 368 km/dag. Krävs därmed drygt 295 km/h dag under återstående 165 dagar för att nå Tarzans rekord.

Tommy Godwins rekord ...
Runt jorden 2 gånger på 220 dagar då kan man säga. Hur håller hon sig frisk, får hon antibiotika i kroppen utan att vara sjuk som kor och grisar eller?

Tillbaka
Topp