Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
270,6 miles igår. Ytterliggare en liten ökning, hon satt hela 12:58 i sadeln.

Hon borde passera Kurt 4:e april med det här tempot. Eller redan den 3:e om hon ökar dagsdistanserna något (krävs 279 miles i så fall).

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Lite mer fullständig genomgång av gårdagens siffror ger:

S: 370,9 km, 26,3 km/h i rullsnitt (14.06 rulltid, 15.42 totaltid). 2011 höjdmeter. Puls: 86/127. Kadens: 62/102
A: 435,5 km, 33,6 km/h i rullsnitt (12.58 i rulltid, 13.52 totaltid). 139 höjdmeter. Puls: 115/178

Betydligt mer dötid för Steve under söndagen än vad han haft de senaste dagarna medan Amanda snarare höll nere dötiden. Tristessen verkar ha satt in tidigt för henne igår för efter drygt 3 timmar kom en 45-minutersperiod med farter mellan 38 och 45 km/h och puls på 160-176 slag/min.

Tommy Godwins rekord ...
Han verkar under detta försök inte ha mer dötid än vad Amanda har f.n. så jag tror inte att han har någon stor nackdel där. Sen måste det ju vara enklare att få till logistiken om man kör en varvbana än om man kör långa dagsetapper. Sen skulle jag misstänka att Steve har rät bra koll på matställen efter massor av mil runt MK.

Tommy Godwins rekord ...
Fast stopptid under turen behöver ju inte vara "dötid". Det kan nog vara effektivt att ta några kortare pauser, speciellt om man blir ompysslad och kanske får lite massage. Gissar att Amanda kan ha bättre kvalitet på sin stopptid då hon (gissar jag i alla fall) hela tiden har någon sin familj som är där och följer henne.

Tommy Godwins rekord ...
Utan någon form av trovärdig information om vad de använder dötiden (= tiden de inte är på cykeln mellan start och slut på cykeldagen) till känns det mer eller mindre som kremlologi att försöka få något grepp om hur denna påverkar på möjligheterna att cykla långt. Dötiden per dag verkar f.ö. variera en del för båda, så jag gissar att det i båda fallen är lite improviserat utifrån hur det känns och vad som inträffar. Denna dag https://happyride.se/forum/read.php/1/2582349/3128701#msg-3128701 hade t.ex. Steve 35 min dötid medan Amanda hade 1h 28 min.

Tommy Godwins rekord ...
Har Amanda cyklat varje dag sen starten? Inga vilodagar eller sjukdom/olycksdagar? De här rekordförsöken blir bara galnare Steve kommer nog inte ha råd med en enda vilodag om han ska ta rekordet. Jag är förvånad att de kan hålla på så länge utan att gå in i väggen.

Tommy Godwins rekord ...
bikeshorts sa:
Har Amanda cyklat varje dag sen starten? Inga vilodagar eller sjukdom/olycksdagar? De här rekordförsöken blir bara galnare Steve kommer nog inte ha råd med en enda vilodag om han ska ta rekordet. Jag är förvånad att de kan hålla på så länge utan att gå in i väggen.

De tio kortaste dagsetapperna har hittills varit
88,6 km
161,2 km
174,1 km
178,6 km
185,7 km
260,0 km
265,3 km
269,0 km
326,3 km
331,1 km

Noterbart är att dessa är också precis de dagar hon legat under Tarzans snitt på 335,4 km (den 11:e kortaste dagen var på 337,4 km).

Tommy Godwins rekord ...
emmer sa:
GoranS sa:
Han tog igår en andraplats efter en brutal urladdning med hela 90W i 1 min 29 sekunder.
Det där är ju käckt. Samma tid/hastighet med mindre än hälften av effekten. WTG :-)

Det är väl bara Steve på den där listan som kört med effektmätare så resten av siffrorna är nog mer att se som mer ellr mindre godtyckliga gissningar från Stravas sida. Någon som är insatt i hur de där skattningarna beräknas kanske kan klargöra "fenomenet".

Tommy Godwins rekord ...
Om cyklisten inte loggar Watt från Wattmätare uppskattar Strava effekte med en modell som bland annat baserar sig på vägens lutning. Och lutningen tar Strava från cykeldatorns höjdmätare, eller om sådan datat saknas från kartdatat (som ofta är fel). Så det kan bli lite hur som helst.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
De skattade effektvärdena är oerhört spretiga med t.ex. 124W och 195W som skattningar på samma snittfart. Några funderingar kring detta:

1) Finns det möjlighet att mata in viktdata s.a. detta används? Skulle ju kunna påverka resultatet en hel del?
2) Tas hänsyn till farten i början av sträckan? Framför allt på kortare sträckor som denna kan det vara en viktig komponent.
3) Görs valet mellan mätarbaserat höjddata och kartdata på individnivå eller på segmentnivå? Om det är det förstnämnda (vilket låter rätt korkat) skulle det också orsaka skillnader mellan individer.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Måndagens övningar:

S: 347,9 km, 26,1 km/h i rullsnitt (13.21 rulltid, 14.20 totaltid). 1609 höjdmeter. Puls: 86/116. Kadens: 63/98 . Effekt: 137/685
A: 425,5 km, 33,2 km/h i rullsnitt (12.48 i rulltid, 13.56 totaltid). 136 höjdmeter. Puls: 114/165

En mil kortare än föregående dag för Amanda och lite lägre snittfart.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
De skattade effektvärdena är oerhört spretiga med t.ex. 124W och 195W som skattningar på samma snittfart. Några funderingar kring detta:

1) Finns det möjlighet att mata in viktdata s.a. detta används? Skulle ju kunna påverka resultatet en hel del?
2) Tas hänsyn till farten i början av sträckan? Framför allt på kortare sträckor som denna kan det vara en viktig komponent.
3) Görs valet mellan mätarbaserat höjddata och kartdata på individnivå eller på segmentnivå? Om det är det förstnämnda (vilket låter rätt korkat) skulle det också orsaka skillnader mellan individer.

De slutsatser jag dragit från Strava:

Vikt är med i effektskattningen, men bara det man lagt in. Fart är definitivt med. Frontarea är någon slags schlablon, jag har inte fått grepp om hur eller om den använder cykeltyp. Jag är tveksam. Varför?

Jo: Kartdata används genomkorkat. Jag noterade på tex klättringen över Älvsborgsbron att mina effektsiffror var ungefär noll. Strava tar topografin och räknar med att jag rullar ner till havsnivå trots att det är en klättring till ca 45m segelfri höjd... Jag har ingen barometrisk GPS själv men vanlig är bra nog för att mäta 0möh eller 45 möh.

Jag skickade ett förslag till dem för några år sedan som ungefär var att vid vattenpassager (topografi) anta att det fanns en bro att använda och plocka ut höjden genom att använda användarnas samlade data. De har nog tiotusentals loggar bara från den bron.... normalfördela, skär bort avvikarna och använd toppen.

Tommy Godwins rekord ...
OK. Tack.

Som jag ser det vore det vettiga att ha en modell som är en sammanviktning av kartdata och användarnas insamlade data. Användarnas data aggregeras på lämpligt sätt och ju fler användare som genererat data, desto mindre vikt läggs vid kartdata. Ev. kan man även låta vikten mellan de två delarna bero på hur spretigt användardatat är och hur många olika användare som stått för datat.

Tommy Godwins rekord ...
På samma sätt som att Godwin tidigare rekord satte robban för Steve och Kurt (även om ej officiellt godkänt av UMCA) så borde väl även samma sak gälla för månadsrekordet tycket jag. För att verkligen vara den oomtvistade rekordhållaren bör hon tycker jag cykla minst lika långt som Godwin cyklade som mest under en 30-dagars period.Vet inte om det finns någon detaljerad statistik på dygnsnivå men Godwin cyklade under sitt rekordförsök i juli månad 8581 miles vilket motsavarar 277 miles/dag. Så där någonstans lite drygt bör hon ligga.

Tommy Godwins rekord ...
Om månadsrekodet skulle få någon slags status så borde det gå att trycka upp rejält. En månad är trots allt en betydligt med hanterbar tid än ett år, både för rekordaspiranten och för hjälpryttare.

Man skulle kunna tänka sig att en större cykelklubb skulle kunna uppbåda ett hundratal cyklister som på en platt bana kan ligga och hålla 35-40 km/h i några timmar i en grupp på 8-10 personer. Om man tänker sig 2,5 timmar långa pass om 8 personer från en pool om 100 cyklister och att rekordaspiranten kör 15 timmar per dygn skulle varje "hjälpryttare" grovt räknat behöva köra ett pass varannan dag.

Dessutom bör det gå att pressa sömnbiten på ett helt annat sätt än vid ett årsrekordförsök. Kanske inte s.a. man ligger på sömnunderskott under hela försöket, men under senare delen borde man kunna göra det.

Kanske läge för att satsa på ett Happy-HAMM!?

Tommy Godwins rekord ...
Tisdagens siffror:

S: 351,6 km, 24,7 km/h i rullsnitt (14.13 rulltid, 15.30 totaltid). 1191 höjdmeter. Puls: 84/128. Kadens: 68/104. Effekt: 124/551
A: 429,9 km, 33,7 km/h i rullsnitt (12.45 i rulltid, 13.40 totaltid). 141 höjdmeter. Puls: 109/144

Fartökning på slutet för Amanda med 36,7 km/h i snitt under 1h 10min. Steve å sin sida verkar ha testat lite högre kadens än normalt igår.

Tommy Godwins rekord ...
24 mil avverkade för Steve än så länge idag. Gissar på att det landar på 34-35 mil.

Lite synd att det inte finns något excelark i stil med det Amanda har s.a. man enkelt kan följa längder och tider per dag och få fram aktuella snitt.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
24 mil avverkade för Steve än så länge idag. Gissar på att det landar på 34-35 mil.

Lite synd att det inte finns något excelark i stil med det Amanda har s.a. man enkelt kan följa längder och tider per dag och få fram aktuella snitt.

Du har inte lust att göra ett eget excel för Steve? Om du vill kan jag tillverka själva bladet med formler och så + kanske lite grafer liknande Amandas excelsheet. Om du sen kan tänka dig att hålla det uppdaterat och ladda upp det någonstans (har själv ingen lust med det senare).

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
GoranS sa:

Du har inte lust att göra ett eget excel för Steve? Om du vill kan jag tillverka själva bladet med formler och så + kanske lite grafer liknande Amandas excelsheet. Om du sen kan tänka dig att hålla det uppdaterat och ladda upp det någonstans (har själv ingen lust med det senare).

Hm, jag ska göra slavgörat och du ska göra det roliga? ;-)

Vi får se. Om det inträffar så påbörjas det nog i påsk i så fall.

Tommy Godwins rekord ...
Men jag undrar vad som ligger bakom de där fartökningarna? Igår körde Amand några varv i ca 37 km/t, undrar om det var med den där tempocykeln? Jag tror i alla fall att hon har något i görningen. Hon har långsamt börja öka timmarna i sadeln lite och hon verkar testa lite atr ligga i högre tempo. Snart smäller det tror jag! Men efter att hon passerat Kurts rekord, hon vill nog onte riskera något. Men när sista registrerade månadsförsöket börjar så kommer hon ösa på rejält både i tid och fart. Det är vad jag tror/hoppas.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Vi får se.

Jag kan tänka mig att det bara är för att det är kul att dra på lite någon gång emellanåt och inte bara ligga och nöta i "klokfart". Om hon känner sig såpass säker på att slå Tarzans rekord att hon tycker att hon kan unna sig det utan att egentligen riskera chansen att slå rekordet.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Men varför dyker det, med mindre än två månader kvar och rekordet i praktiken säkrat, upp en tempocykel helt plötsligt?

Är du säker på att den helt plötsligt dykt upp? Du baserade väl det antagandet på bildmaterial. Hur stort var detta material? Skulle det kunna finnas en anledning till att tempocykeln inte varit med på bild trots att den använts? När är bilderna tagna på dagarna? Är det så att hon använt den cykeln mer på andra tider, kanske ffa då hon kört själv men inte velat köra liggcykeln?

Tommy Godwins rekord ...
Vad hade Amanda för dagssnitt efter så många dagar som Steve cyklat? Känns som att han hamnar back några mil varje dag. Om han ska slå Amandas (förmodade) rekord så måste han ligga över hennes dagssnitt med lika mycket som han tappat, känns lite svårt.

Tommy Godwins rekord ...
Om Steve verkligen siktar på att slå Amandas förmodade rekord (hon är inte i mål än!) så är han, förlåt att jag säger det, korkad. Han gör det ju medvetet jobbigt för sig själv genom att genomföra det på ett gravt suboptimalt vis.

Tommy Godwins rekord ...
me.I.am sa:
Vad hade Amanda för dagssnitt efter så många dagar som Steve cyklat? Känns som att han hamnar back några mil varje dag. Om han ska slå Amandas (förmodade) rekord så måste han ligga över hennes dagssnitt med lika mycket som han tappat, känns lite svårt.

Amanda låg från början på drygt 225 miles = 360 km per dag. Sen har hon ökar lite mot slutet, se graf:
Screenshot_20170329-231530.jpg

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
me.I.am sa:

Amanda låg från början på drygt 225 miles = 360 km per dag. Sen har hon ökar lite mot slutet, se graf:
Lite? Tycker nog närmare fem mil/dag är rätt mkt när man ligger på 36 mil. ;-)

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Om Steve verkligen siktar på att slå Amandas förmodade rekord (hon är inte i mål än!) så är han, förlåt att jag säger det, korkad. Han gör det ju medvetet jobbigt för sig själv genom att genomföra det på ett gravt suboptimalt vis.

Beror ju på om enda målet är att slå Amandas rekord eller om han vill slå rekordet men göra det mer likt på det sätt Tommy gjorde det (d.v.s. långa dagsturer) och att ett delmål är att överträffa Tommys notering. Det är ju knappast så att han kommer att ett år "Tommy style" och överträffa hans notering för att därefter köra ett år där han försöker rigga allt så bra för att generera så många mil som möjligt och slå Amandas (förmodade) rekord.

Om han nu väljer köra "Tommy style" men ändå ha någon slags milmässig plan för att potentiellt kunna överträffa Amandas förmodade rekord så tycker jag det är lite häftigt att kalla honom korkar. Om det enda målet är rekordet håller jag däremot med.

Den plan han har säger att han i mars ska ligga på ca 35 mil/dag. Har inte exakt koll på vad han haft för snitt hittills, men det bör vara i de krokarna. Och det verkar som han i alla fall analyserat situationen lite och har någon uppfattning om hur han bör välja rutter utifrån väder, och ffa, vindförhållanden. Och då Steve inte direkt verkar ha drivor med pengar så är han nog bunden att cykla med sin bostad som bas och då kommer han förmodligen att han en nackdel jämfört med Amanda. Även om hon emellanåt skrivit om blåst så är det nog i snitt inte mindre blåsigt i England, snarare tvärtom. Sen har jag dåligt grepp om hur det ser ut runt MK, men jag är inte säker på att Steve har tillgång till någon motsvarande miljö (platt och bilfri) som Amanda har, så där kommer det nog också alltid att finnas en viss nackdel för honom.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
geologen sa:

Beror ju på om enda målet är att slå Amandas rekord eller om han vill slå rekordet men göra det mer likt på det sätt Tommy gjorde det (d.v.s. långa dagsturer) och att ett delmål är att överträffa Tommys notering. Det är ju knappast så att han kommer att ett år "Tommy style" och överträffa hans notering för att därefter köra ett år där han försöker rigga allt så bra för att generera så många mil som möjligt och slå Amandas (förmodade) rekord.

Be British, drink tea and make stubborn and stupid decisions. #brexit

Tommy Godwins rekord ...
Onsdagens siffror:

S: 351,7 km, 25,2 km/h i rullsnitt (13.59 rulltid, 15.05 totaltid). 1747 höjdmeter. Puls: 87/139. Kadens: 61/95 . Effekt: 1330/554
A: 434,9 km, 34,0 km/h i rullsnitt (12.47 i rulltid, 13.58 totaltid). 137 höjdmeter. Puls: 108/161

Ett par noteringar angående Amandas cyklande. Dels verkar det som lufttrycksvariationerna under dagen minskat lite då höjdsiffrorna gått ner på sistone. Tidigare låg de på ofta på 160-190 meter medan de nu verkar ligga på 130-140 meter. För det andra så verkar hon varje morgon ha någon timme då hon ligger och kör fram och tillbaka på några vägar och först därefter går in på varvet som hon snurrar huvuddelen av sina mil på. Dessutom ser det ut som hon inte cyklar mellan dessa "områden". Är det så att hon kör en tag på morgonen på det första stället och att hon sen får skjuts till huvudrundan där hon snurrar resten av dagen!?

Tommy Godwins rekord ...
HåkanC sa:
GoranS sa:
Dels verkar det som lufttrycksvariationerna under dagen minskat lite då höjdsiffrorna gått ner på sistone.
Den minskningen kan även (åtminstone delvis) vara beroende på jämnare temperatur.
/Håkan

Håller med om att temperaturvariationerna säkert har med saken att göra. Tidigare var mintemperaturerna ofta lägre (kyliga morgnar) än vad de är nu och även om maxtemperaturen också stigit tror jaga att skillnaden mellan max och min minskat. Om man kikar på höjdkurvorna ser man också ett från dag till dag återkommande mönster i stil med:
Capture.PNG

På morgonen svalare vilket svarar mot lägre tryck vilket höjdmätaren tolkar som högre höjd, sedan stigande temperaturer svarande mot högre tryck och tolkat som lägre höjd och senare på dagen en återgång mot lägre temperaturer/lägre tryck/högre höjd. Jag hade möjligen gissat att maxtemperaturen skulle nås lite senare på turen, men å andra sidan vet jag ju inte när på dagen hon börjar cykla.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Jag gissar på 86000-87000 miles. Supertramp tror på en bit mer

Ja men Supertramp tror att alla kan spurta sista 40 dagarna( ironi )
Men då räcker ju inte The Brittis boys schema. Vad gissar du på att hon landar på Supertramp?
90000miles vore något att tugga taggtråd för i framtiden.

Tommy Godwins rekord ...
Cyklar hon som hon gör nu 260-270 miles blir det ca 86-87000. Men jag spekulerade i att hon skulle göra en riktig satsning på 30-dagarsrekordet och öka lite mer. Men det gör ju ändå inte så jättemycket på totalen. Om Steve klarar 87000 lär han även klara 88000. Frågan är om han ens kommer i närheten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp