I Sverige hade vi tidigare olika mil beroende på vilken typ av terräng som den gick genom. Sträckan var helt enkelt den sträcka man normalt förväntades kunna förflytta sig i den typen av terräng under en viss tid. En lantmil var därför längre än en skogsmil.
Jag citerar här ur Biskop Jens Nilssons beskrivning av Sotenäset (då en del av Norge, och i framtiden det som skulle komma att bli Sotenäs kommun, min hemkommun) från hans visitationsresa 1594. Först med originalstavning och sen på svenska så som jag tolkar det, och till sist en version på svenska med moderna enheter i stället för de som användes då.
Saa droge wi tuert offuer Aabyfiord i nord 1 strig til vester 5 eller 6 pilskud til Röds siöbo. (Ende i nordoust derfra 5 eller 6 pilskud staar Aaby siöbo. Saa gaar Aabyfiord i nordoust der fra 1 fiering. Der er en ladsted heder Langheller, ved Berfendals kircke annex til Tossene kirche som er hoffuit kircke paa Sodenäss.) Der wi droge til Röds siöbo haffde wi en liden trind öe, heder Rijssöe, paa den venstre haand liggendis mit i Aaby fiord i suduest fra Röds siöbo 1/2 fiering. I suduest fra Rijssöe en 1/2 uggesiös, udenfor Aabyfior ligger en stor öe kallis Malmöe trind, er 1 stor mijl omkring, och ligger hun i suduest hoffuitkirchen 1 mijl baade til lands och vandz.
Så drog vi tvärt över Åbyfjorden i riktning ett streck väster om norr, fem eller sex pilskott, till Röds sjöbod*. (Rakt i nordost därifrån, fem eller sex pilskott bort, står Åby sjöbod. Sen går Åbyfjorden i nordöstlig riktning därifrån i en fjärdingsväg. Där ligger en handelsplats som heter Långhälla**, vid Bärfendals kyrka, annex till Tossene kyrka som är huvudkyrka på Sotenäset.) När vi for till Röds sjöbod hade vi en liten, bullig ö, som heter Risö, på vår vänstra sida, liggande mitt i Åbyfjorden en halv fjärdingsväg sydväst från Röds sjöbod. Sydväst om Risö, en veckosjö bort, utanför Åbyfjorden ligger en stor ö som kallas Malmö (trind***?), och är en stor mil i omkrets, och den ligger en mil sydväst från huvudkyrkan både till lands och till vatten.
Så drog vi tvärt över Åbyfjorden i riktning 11 grader väst om norr, 1-1.5 km, till Röds sjöbod*. (Rakt i nordost därifrån, 1-1.5 km bort bort, står Åby sjöbod. Sen går Åbyfjorden i nordöstlig riktning därifrån i ca 2.5 km. Där ligger en handelsplats som heter Långhälla**, vid Bärfendals kyrka, annex till Tossene kyrka som är huvudkyrka på Sotenäset.) När vi for till Röds sjöbod hade vi en liten, bullig ö, som heter Risö, på vår vänstra sida, liggande mitt i Åbyfjorden en dryg kilometer sydväst från Röds sjöbod. Sydväst om Risö, ca 4 km bort, utanför Åbyfjorden ligger en stor ö som kallas Malmö (trind***?), och är en dryg mil i omkrets, och den ligger en mil sydväst från huvudkyrkan både till lands och till vatten.
* Jag vet inte om "sjöbod" betecknar nåt mer i stil med mindre hamn eller liknande. Känns konstigt med modern betydelse.
** Det finns ingen plats i dag som passar in på beskrivningen, och som har ett namn som liknar "Langheller". Kanske är det orten Bärfendal som avses.
*** Oklart från texten om "trind" ingår i namnet eller är ett beskrivande adjektiv som står efter.
Här har vi alltså längdenheterna pilskott (motsvarande ungefär 200-300 m), fjärdingsväg (ca 2.5 km (eller tio pilskott)), veckosjö (ca 3.5-4.5 km) och mil (aningen längre än dagens 10 km, så mellan 10 och 11 km). Dessutom vinkelmåttet (eller i alla fall kompassindelningen) "streck" som motsvarar 1/32 av ett varv, eller 11.25 grader.