Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Men det är väl på sin plats med en gissning. Jag säger att det nya rekordet kommer att bli 88,088 miles (141,734 km).

EDIT 88,088 miles = 141,764 km om man räknar noggrant (1 mile = 1,609344 km)

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
Ja men Supertramp tror att alla kan spurta sista 40 dagarna( ironi )

Nej det stämmer inte! På sid 27 i den här tråden lovade jag att jag skulle byta nick till "Kalle Ankas moster" om Steve snittade mer än 450 km/dygn (motsvarar 280 miles ) någon månad under sitt förra rekordförsök. Och det llöftet gäller även nuvarande försök. Amanda spelar dock i en annan liga...

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
GoranS sa:
Jag gissar på 86000-87000 miles. Supertramp tror på en bit mer

Men då räcker ju inte The Brittis boys schema. Vad gissar du på att hon landar på Supertramp?
90000miles vore något att tugga taggtråd för i framtiden.

För 90000 miles ska hon snitta drygt 334 miles/dag, d.v.s. 537 km/dag. Skulle t.o.m. överträffa takten i Supertramps mest offensiva scenario med 10000 miles/månad.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Men det är väl på sin plats med en gissning. Jag säger att det nya rekordet kommer att bli 88,088 miles (141,734 km).

Jag gissar på 87600 miles. Men 14000 Svenska mil borde väl gå? = 87001miles. Opps nu har ja
tippat 2ggr. Väntar på Görans tips.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
janolle sa:

Nej det stämmer inte! På sid 27 i den här tråden lovade jag att jag skulle byta nick till "Kalle Ankas moster" om Steve snittade mer än 450 km/dygn (motsvarar 280 miles ) någon månad under sitt förra rekordförsök. Och det llöftet gäller även nuvarande försök. Amanda spelar dock i en annan liga...

Fegis!

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
Supertramp sa:

Jag gissar på 87600 miles. Men 14000 Svenska mil borde väl gå? = 87001miles. Opps nu har ja
tippat 2ggr. Väntar på Görans tips.

Givet att senaste tips gäller så säger jag 87000 miles. Annars säger jag 87599 miles. Detta svarar mot 274,7 miles/dag resp. 287,7 miles/dag under återstående 46 dagar.

Tommy Godwins rekord ...
Kurt prickade med flit 76,076 miles med baktanken att Godwins rekord stod sig i 76 år. Jag tänker att om Amanda är på väg att hamna på ca 88,000 så väljer hon att cykla 88,088 miles så påminner det lite om Kurts siffror.

Tommy Godwins rekord ...
Frågan är om hon bryr sig i den typen av "numerologi". Om jag varit i den situationen tror jag att jag kört till midnatt bara för att inte riskera att någon senare skulle slå mitt rekord med så liten marginal att jag hade kunnat klara att cykla längre om jag bara kört "tiden ut".

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Supertramp sa:
janolle sa:
Men 14000 Svenska mil borde väl gå? = 87001miles.

1 mile = 1,609344 km
Vilket betyder att 14,000 mil = 86,992 miles

Men Amerikanarna bryr sig aldrig om kilometer.

Nej, det är ju uppenbarligen mkt bättre att hålla på med en enhet som är 5280 fot.

Ditt raljetande grundar sig helt och hållet i okunskap vad gäller bakgrunden till hur den engelska milen kom till! En okunskap vilken jag delade innan jag googlade lite och lärde mig att den engelska milen är åtta så kallade "furrows". Alltså så långt som en oxe kan plöja en åker på en dag. Vilket tydligen är 660 fot. 8 x 660 = 5280. Hur logiskt som helst! :-)

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Ah på så sätt. Nu undrar jag bara hur många fjärdingsvägar korvskinn som behövs för den korv som tillverkas av de oxar som förmår plöja 179 mile på 13 dagar och där kötthalten i korven är tre tjog procent och korven har en radie på 3/8 verktum? Jag vill helst ha svaret i parasanger.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
GoranS sa:
Supertramp sa:
janolle sa:
Men 14000 Svenska mil borde väl gå? = 87001miles.

1 mile = 1,609344 km
Vilket betyder att 14,000 mil = 86,992 miles

Men Amerikanarna bryr sig aldrig om kilometer.

Nej, det är ju uppenbarligen mkt bättre att hålla på med en enhet som är 5280 fot.

Ditt raljetande grundar sig helt och hållet i okunskap vad gäller bakgrunden till hur den engelska milen kom till! En okunskap vilken jag delade innan jag googlade lite och lärde mig att den engelska milen är åtta så kallade "furrows". Alltså så långt som en oxe kan plöja en åker på en dag. Vilket tydligen är 660 fot. 8 x 660 = 5280. Hur logiskt som helst! :-)

Varför åtta? Sex eller sju låter mer logiskt.

Tommy Godwins rekord ...
frause sa:

Håller med dig att det vore logiskt att basera milen på hur långt oxen plöjer per vecka! För det var väl så du tänkte?
Vilket borde bli sex furrows om man antar att oxen / oxdragaren är ledig på Söndagar.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
frause sa:

Håller med dig att det vore logiskt att basera milen på hur långt oxen plöjer per vecka! För det var väl så du tänkte?
Vilket borde bli sex furrows om man antar att oxen / oxdragaren är ledig på Söndagar.

Precis så jag tänkte. Vore kul att veta vad åtta kommer ifrån.

Tommy Godwins rekord ...
Det verkar som att man valde faktorn åtta för att sträckan ska motsvara ungefär så långt man kommer på tusen dubbelsteg. Detta var definitionen på den ursprungliga romerska milen ("mille"). En mille = tusen Passuum. (dubbelsteg). Logisk längdenhet på den tiden man gick till fots, det är ju lättast att räkna vartannat steg (tex varje gång man sätter ner vänstetfoten).

En Passuum motsvarade fem romerska fot. En Romersk mil = 5000 Rometska fot alltså. Romarna hade dock lite mindre fötter än engelsmännen, så den Romerka milen motsvarar ungefär 4850 engelska fot.

Men man kan ju tycka att det hade varit smartare att göra som romarna och definera den engelska milen som 5000 fot. Det är iofs inte delbart med tre, vilket kanske är en nackdel om man ska räkna om till yards (som ju är tre fot)?

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
I Sverige hade vi tidigare olika mil beroende på vilken typ av terräng som den gick genom. Sträckan var helt enkelt den sträcka man normalt förväntades kunna förflytta sig i den typen av terräng under en viss tid. En lantmil var därför längre än en skogsmil.

Jag citerar här ur Biskop Jens Nilssons beskrivning av Sotenäset (då en del av Norge, och i framtiden det som skulle komma att bli Sotenäs kommun, min hemkommun) från hans visitationsresa 1594. Först med originalstavning och sen på svenska så som jag tolkar det, och till sist en version på svenska med moderna enheter i stället för de som användes då.

Saa droge wi tuert offuer Aabyfiord i nord 1 strig til vester 5 eller 6 pilskud til Röds siöbo. (Ende i nordoust derfra 5 eller 6 pilskud staar Aaby siöbo. Saa gaar Aabyfiord i nordoust der fra 1 fiering. Der er en ladsted heder Langheller, ved Berfendals kircke annex til Tossene kirche som er hoffuit kircke paa Sodenäss.) Der wi droge til Röds siöbo haffde wi en liden trind öe, heder Rijssöe, paa den venstre haand liggendis mit i Aaby fiord i suduest fra Röds siöbo 1/2 fiering. I suduest fra Rijssöe en 1/2 uggesiös, udenfor Aabyfior ligger en stor öe kallis Malmöe trind, er 1 stor mijl omkring, och ligger hun i suduest hoffuitkirchen 1 mijl baade til lands och vandz.

Så drog vi tvärt över Åbyfjorden i riktning ett streck väster om norr, fem eller sex pilskott, till Röds sjöbod*. (Rakt i nordost därifrån, fem eller sex pilskott bort, står Åby sjöbod. Sen går Åbyfjorden i nordöstlig riktning därifrån i en fjärdingsväg. Där ligger en handelsplats som heter Långhälla**, vid Bärfendals kyrka, annex till Tossene kyrka som är huvudkyrka på Sotenäset.) När vi for till Röds sjöbod hade vi en liten, bullig ö, som heter Risö, på vår vänstra sida, liggande mitt i Åbyfjorden en halv fjärdingsväg sydväst från Röds sjöbod. Sydväst om Risö, en veckosjö bort, utanför Åbyfjorden ligger en stor ö som kallas Malmö (trind***?), och är en stor mil i omkrets, och den ligger en mil sydväst från huvudkyrkan både till lands och till vatten.

Så drog vi tvärt över Åbyfjorden i riktning 11 grader väst om norr, 1-1.5 km, till Röds sjöbod*. (Rakt i nordost därifrån, 1-1.5 km bort bort, står Åby sjöbod. Sen går Åbyfjorden i nordöstlig riktning därifrån i ca 2.5 km. Där ligger en handelsplats som heter Långhälla**, vid Bärfendals kyrka, annex till Tossene kyrka som är huvudkyrka på Sotenäset.) När vi for till Röds sjöbod hade vi en liten, bullig ö, som heter Risö, på vår vänstra sida, liggande mitt i Åbyfjorden en dryg kilometer sydväst från Röds sjöbod. Sydväst om Risö, ca 4 km bort, utanför Åbyfjorden ligger en stor ö som kallas Malmö (trind***?), och är en dryg mil i omkrets, och den ligger en mil sydväst från huvudkyrkan både till lands och till vatten.

* Jag vet inte om "sjöbod" betecknar nåt mer i stil med mindre hamn eller liknande. Känns konstigt med modern betydelse.
** Det finns ingen plats i dag som passar in på beskrivningen, och som har ett namn som liknar "Langheller". Kanske är det orten Bärfendal som avses.
*** Oklart från texten om "trind" ingår i namnet eller är ett beskrivande adjektiv som står efter.

Här har vi alltså längdenheterna pilskott (motsvarande ungefär 200-300 m), fjärdingsväg (ca 2.5 km (eller tio pilskott)), veckosjö (ca 3.5-4.5 km) och mil (aningen längre än dagens 10 km, så mellan 10 och 11 km). Dessutom vinkelmåttet (eller i alla fall kompassindelningen) "streck" som motsvarar 1/32 av ett varv, eller 11.25 grader.

Tommy Godwins rekord ...
Jag tror Steve bara gör det för att få cykla varje dag i ett helt år. I mina ögon är det orimligt att han kan tro att han ska slå Amanda - fröken är ju helt extrem.

Tommy Godwins rekord ...
Även om jag uppskattar gamla, knasiga och mer eller mindre utdöda måttenheter minst lika mycket som gemene man så känns det som vi kommit ifrån trådens ämne en gnutta nu. ;-)

Tommy Godwins rekord ...
Raggamuffin sa:
Jag tror Steve bara gör det för att få cykla varje dag i ett helt år. I mina ögon är det orimligt att han kan tro att han ska slå Amanda - fröken är ju helt extrem.

Om hon slår rekordet (inte långt kvar nu) så kommer det rekordet hon sätter garanterat att bli slaget. Om det är av Steve är väl mycket långt ifrån säkert, men slaget kommer det att bli förr eller senare. Personligen tror jag att om Steve orkar hålla i det och inte drabbas av sjukdom eller skador så kommer han att ha chans att slå Tommy och Tarzan men går bet på Amanda, givet att hon fullföljer i nuvarande stil.

Tommy Godwins rekord ...
[OT]: Intressant det här med enheter (tycker jag)!

Efter att ha läst på lite så skulle man kunna förklara bakgrunden till den engelska milen såhär (om jag fattat rätt).

Tidiga längdenheter baserade sig alltid på en fot. Romarna hade sin enhet för fot som kallades "pedes".Utifrån pedes definierades vidare:

1 passus ("dubbelsteg") = 5 pedes
1 mille = 1000 passus (5000 pedes)
1 stadia = 1/8 mille (625 pedes)

Grekerna utgick sen från Romarnas mille när de definierade sin fot "pous". Men de valde 1 stadia = 600 pous (inte 625 som romarna), vilket betyder att den grekiska foten är något större än den romerska. Och en rometsk/grekisk mil är alltså 8 x 600 = 4800 pous.

England valde samma förhållande mellan fot och mil som grekerna, alltså 4800 ft = 1 mile. I England hade man dock en större så kallad "Belgisk fot" eller "Nordtysk fot" som var ca 9% större än den grekiska foten. Den engelska milen blev därför ca 9% längre än den grekiska och romerska milen. Vidare så hade man även enheterna:

1 Furlong = 1/8 mile (600 ft)
1 chain = 60 ft
1 rod = 15 ft
1 yard = 3 ft

Sen bestämde sig Kung Henrik I att ändra måttet på en Engelk fot till ett mått som motsvarade hans egen mindre storlek på fötterna, vilket var exakt 10/11 av den gamla tyska foten. Alla enhetet från yard och neråt ändrades, men man behöll övriga större mått för det hade blivit problem annars pga alla lantmäteri-data. Med den nya mindre foten (10/11 av den gamla tyska) blev då definitionerna:

1 mile = 4800 x 1,1 = 5280 ft
1 Furlong = 600 x 1.1 = 660 ft
1 chain = 60 x 1,1 = 66 ft
1 rod = 15 x 1,1 = 16,5 ft

Av dessa enhetet är det främst "mile" som har överlevt, men indirekt lever även "furlong" och "chain" kvar genom ytenheten "acre" (ett engelsk tunnland) vilket motsvarar ytan 1 furlong x 1 chain (660 ft x 66 ft = 43560 sqft).

Så det är alltså Kung Henrik I:s fel att man har ett så konstigt förhållande 1 mile = 5280ft. Hade man behållt den gamla större foten så hade den engelska milen varit 4800 ft istället. Vilket kanske hafe varit lite bättre i alla fall?

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Längdenheter kan ju baseras på vad man vill. När Amanda är färdig om några veckor skulle man kunna ta den cyklade distansen som ett längdmått. En "amanda" kanske? ;) En mer normal cykeltur kanske skulle bli typ 681 mikroamanda lång. :)

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Längdenheter kan ju baseras på vad man vill. När Amanda är färdig om några veckor skulle man kunna ta den cyklade distansen som ett längdmått. En "amanda" kanske? ;) En mer normal cykeltur kanske skulle bli typ 681 mikroamanda lång. :)

Om man ska följa rådande nomenklatur borde det bli en coker, jfr t.ex. Watt, Ampere, Volt, ...som också är uppkallade efter personer men är efternamnen på personerna. Frågan är sen hur det ska förkortas. Att skriva C funkar inte då det redan är upptaget för coulomb. Om man jämför med sievert där man använder Sv då S redan är upptaget för siemens skulle man kanske kunna tänka sig Ck?

Tommy Godwins rekord ...
Torsdagens siffror:

S: 358,4 km, 25,9 km/h i rullsnitt (13.50 rulltid, 14.21 totaltid). 1556 höjdmeter. Puls: 85/106. Kadens: 63/98 . Effekt: 133/731
A: 425,1 km, 33,3 km/h i rullsnitt (12.47 i rulltid, 13.55 totaltid). 171 höjdmeter. Puls: 113/159

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
HåkanC sa:
GoranS sa:
Dels verkar det som lufttrycksvariationerna under dagen minskat lite då höjdsiffrorna gått ner på sistone.
Den minskningen kan även (åtminstone delvis) vara beroende på jämnare temperatur.
/Håkan

Håller med om att temperaturvariationerna säkert har med saken att göra. Tidigare var mintemperaturerna ofta lägre (kyliga morgnar) än vad de är nu och även om maxtemperaturen också stigit tror jaga att skillnaden mellan max och min minskat. Om man kikar på höjdkurvorna ser man också ett från dag till dag återkommande mönster i stil med:

På morgonen svalare vilket svarar mot lägre tryck vilket höjdmätaren tolkar som högre höjd, sedan stigande temperaturer svarande mot högre tryck och tolkat som lägre höjd och senare på dagen en återgång mot lägre temperaturer/lägre tryck/högre höjd. Jag hade möjligen gissat att maxtemperaturen skulle nås lite senare på turen, men å andra sidan vet jag ju inte när på dagen hon börjar cykla.
Men barometerchip av idag är temperaturkompenserade så det borde inte vara orsaken, eller?
Hur ser normala lufttrycksförändringar ut över ett dygn. Finns det naturliga förklaringar snarare än att det skulle vara mätfel?

Tommy Godwins rekord ...
eketjall sa:
GoranS sa:
HåkanC sa:
GoranS sa:
Dels verkar det som lufttrycksvariationerna under dagen minskat lite då höjdsiffrorna gått ner på sistone.
Den minskningen kan även (åtminstone delvis) vara beroende på jämnare temperatur.
/Håkan

Håller med om att temperaturvariationerna säkert har med saken att göra. Tidigare var mintemperaturerna ofta lägre (kyliga morgnar) än vad de är nu och även om maxtemperaturen också stigit tror jaga att skillnaden mellan max och min minskat. Om man kikar på höjdkurvorna ser man också ett från dag till dag återkommande mönster i stil med:

På morgonen svalare vilket svarar mot lägre tryck vilket höjdmätaren tolkar som högre höjd, sedan stigande temperaturer svarande mot högre tryck och tolkat som lägre höjd och senare på dagen en återgång mot lägre temperaturer/lägre tryck/högre höjd. Jag hade möjligen gissat att maxtemperaturen skulle nås lite senare på turen, men å andra sidan vet jag ju inte när på dagen hon börjar cykla.
Men barometerchip av idag är temperaturkompenserade så det borde inte vara orsaken, eller?
Hur ser normala lufttrycksförändringar ut över ett dygn. Finns det naturliga förklaringar snarare än att det skulle vara mätfel?

Enligt allmänna gaslagen, pV = NkT, ökar trycket med ökande temperatur om allt annat är konstant. Då k är Boltzmans konstant är den inget problem. Antalet molekyler (N) bör också kunna ses som konstant. Det som möjligen skulle kunna ställa till det är volymen (V). Om den skulle kunna betraktas som konstant skulle trycket vara direkt proportionellt mot temperaturen. Och temperaturen har man ju en rätt skaplig känsla för hur den varierar över dygnet.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
geologen sa:

Om man ska följa rådande nomenklatur borde det bli en coker, jfr t.ex. Watt, Ampere, Volt, ...som också är uppkallade efter personer men är efternamnen på personerna. Frågan är sen hur det ska förkortas. Att skriva C funkar inte då det redan är upptaget för coulomb. Om man jämför med sievert där man använder Sv då S redan är upptaget för siemens skulle man kanske kunna tänka sig Ck?

Jag tänkte också först så, men efternamnet är nåt de flesta "ärver" medan förnamnet är det som verkligen är symbolen för en själv som människa. Därför "amanda" framför "coker". :)

Tommy Godwins rekord ...
Enheten 1 Vätternrunda (VR) förekommer ju ibland på happy och i den här tråden. Inte så konstigt då många kan relatera till en VR som den längsta distans som man cyklat i sträck.

Om man väljer att definiera 1 VR = 300 km (vilket underlättar omvandlingar till och från metriska systemey) så är Kurts rekord 408,1 VR. Och Amanda har i mars månad snittat 1,37 VR per dag.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Även om jag uppskattar gamla, knasiga och mer eller mindre utdöda måttenheter minst lika mycket som gemene man så känns det som vi kommit ifrån trådens ämne en gnutta nu. ;-)

Jo, vi får ju inte glömma den gamla fina svenska längdenheten 'musköthåll'.

Det hörs ju på namnet vad som åsyftas...
...men att det är definierat som 'trehundra steg a två och en halv fot' kanske inte är lika självklart.
Nota bene att det bör vara ryadholmsalnen som är grunden för den foten, och således alltså tolv verktum lång.
(Och verktum och tum är ju inte lika långa - men det vet väl alla - för det var ju inte länge sedan man träffade på tumstockar märkta med såväl verktum som tum :-) )

edit: tilläggas kan väl att man skulle behöva ladda om 1175 gånger ungefär på VR om man vill kunna åsamka skada...

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Av dessa enhetet är det främst "mile" som har överlevt, men indirekt lever även "furlong" och "chain" kvar genom ytenheten "acre" (ett engelsk tunnland) vilket motsvarar ytan 1 furlong x 1 chain (660 ft x 66 ft = 43560 sqft).

När jag en gång pluggade Wildland Fire Management i Kanade så angav man brandens spridningshastighet i chains per hour. Så även där lever det kvar.

Tommy Godwins rekord ...
Amanda borde väl passerat Tommy nu ? Hur långt är det till Kurtans rekord? Jag hittar bara dagsdoser
på henne på Strava ! Tips om länk motages gärna .

Tommy Godwins rekord ...
Efter igår var det 437 miles kvar tills hon passerar Godwin så det borde hon göra imorgon. 43 dagars marginal i så fall. Kurts rekord borde hon passera under onsdagen nästa vecka. Då har hon 39 dagar kvar att cykla.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:

Efter att ha läst på lite så skulle man kunna förklara bakgrunden till den engelska milen såhär (om jag fattat rätt).

Tidiga längdenheter baserade sig alltid på en fot. Romarna hade sin enhet för fot som kallades "pedes".Utifrån pedes definierades vidare:

1 passus ("dubbelsteg") = 5 pedes
1 mille = 1000 passus (5000 pedes)
1 stadia = 1/8 mille (625 pedes)

Grekerna utgick sen från Romarnas mille när de definierade sin fot "pous". Men de valde 1 stadia = 600 pous (inte 625 som romarna), vilket betyder att den grekiska foten är något större än den romerska. Och en rometsk/grekisk mil är alltså 8 x 600 = 4800 pous.

England valde samma förhållande mellan fot och mil som grekerna, alltså 4800 ft = 1 mile. I England hade man dock en större så kallad "Belgisk fot" eller "Nordtysk fot" som var ca 9% större än den grekiska foten. Den engelska milen blev därför ca 9% längre än den grekiska och romerska milen. Vidare så hade man även enheterna:

1 Furlong = 1/8 mile (600 ft)
1 chain = 60 ft
1 rod = 15 ft
1 yard = 3 ft

Sen bestämde sig Kung Henrik I att ändra måttet på en Engelk fot till ett mått som motsvarade hans egen mindre storlek på fötterna, vilket var exakt 10/11 av den gamla tyska foten. Alla enhetet från yard och neråt ändrades, men man behöll övriga större mått för det hade blivit problem annars pga alla lantmäteri-data. Med den nya mindre foten (10/11 av den gamla tyska) blev då definitionerna:

1 mile = 4800 x 1,1 = 5280 ft
1 Furlong = 600 x 1.1 = 660 ft
1 chain = 60 x 1,1 = 66 ft
1 rod = 15 x 1,1 = 16,5 ft

Så det är alltså Kung Henrik I:s fel att man har ett så konstigt förhållande 1 mile = 5280ft. Hade man behållt den gamla större foten så hade den engelska milen varit 4800 ft istället. Vilket kanske hafe varit lite bättre i alla fall?

Det här var bannemig det finaste jag läste sen jag konfirmerades!

/R

Tommy Godwins rekord ...
Nja, det tycker jag inte. Men Amanda tuggar ju vidare närmast robotartat och incidentfritt, så det finns väl inte så värst mycket att kommentera dagligen.

Tommy Godwins rekord ...
Skyll inte på mig. Gör mitt bästa för att hålla liv i den. Sen är det ju till sin natur nästan så att det kan inte vara alltför mkt sensationer och spektakel om det ska finnas skaplig chans för cyklisten att klara av att slå rekordet.

Tommy Godwins rekord ...
Fast pilskott är ju härligt. Stenkast används ju fortfarande.

Mitt intresse är stort; men som geo skriver, Amanda käkar mil och det på ett närmast obegripligt sätt. Jag är djupt imponerad. Kurt och Steves försök innehöll dock betydligt mer "action" på gott och ont. Gott för intresset men ont för rekordet - och fysiskt.

Det har varit få benbrott, orkaner, läkarbesök, tappade cyklar och annat.

Amanda visar dock, tycker jag, att HAMR snabbt mognat och hon har i sitt försök lärt sig av föregångarna när det gäller upplägget, lagt till annat som jag inte känner till och utöver det är hennes prestation enastående stark.

Tommy Godwins rekord ...
Steve har inte laddat upp gårdagens tur pÅ Strava ännu, men det verkar som han cyklat ca 355 km. Amanda körde 419,3 km.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
I brist på annan info kan ja bidra med lite skillnad på EN Svensk mil ! Otur att bo i Dalarna då milen
va 14,485km!!!! Men Smålänningarna hade fördel av en mil = 7km....)

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
I brist på annan info kan ja bidra med lite skillnad på EN Svensk mil ! Otur att bo i Dalarna då milen
va 14,485km!!!! Men Smålänningarna hade fördel av en mil = 7km....)
Men Smålänningar har ju rykte att va snåla! Undra om detta utryck härstammar från längd måtten?

Tillbaka
Topp