Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Verkar bli en lite kortare tur för Steve idag efter gårdagens långtur. Han har nu avverkat 21 mil och ser ut att vara på hemväg. Jag gissar på att det slutar på max 34 mil idag.

Tommy Godwins rekord ...
Amanda slog nytt rekord idag.

IMG_6886.PNG

Tommy Godwins rekord ...
Angående månadsrekordet är de två första försöken ju nu inne på sin 12:e resp. 5:e dag. Då det inte varit några brutala ökningar i dagsetappslängd ännu tror jag inte att det i något av dessa försök kommer att leda till snitt på 300+ miles/dag. Återstår därmed tredje försöket som inleds 11/4. Blir intressant att se om det kommer någon "vansinnesupptrappning" i nästa vecka.

Tommy Godwins rekord ...
Efter det uttalandet så är det väl bara att vänta sig att Flatwoods park kommer att svämmas över av HAMR-aspiranter inom en snar framtid.

Tommy Godwins rekord ...
Fast att starta först och sluta sist på ett HAMR låter halvt ogörbart, i synnerhet om andra startar på andra dagar än vad du gör.

Tommy Godwins rekord ...
Siffror för onsdagen:

S: 371,2 km, 26,1 km/h (14.14 rulltid, 14.53 totaltid). 2023 hm. Puls: 86/104. Effekt: 147/618. Kadens: 61/97.
A: 430,1 km, 33,3 km/h (12.55 rulltid, 14.17 totaltid). 207 hm. Puls: 114/178.

Amanda verkar ha firat rekordet med en "spurt". Åtminstone ser det ut som att högsta pulsen under dagen nåddes ungefär i trakterna av då hon bör ha passerat Tarzans notering.

Angående Steve så gissade jag fel på längden i går kväll. Han skarvade på ca fyra mil extra på vägen hem så att dagsdosen kom över 37 mil, d.v.s. inte så långt under Amandas snitt hittills.

Med tanke på att Steve körde en såpass lång rundtur igår med hyggligt rimlig totaltid (<15 timmar) och med relativt mkt höjdmeter samtidigt som pulsen inte var speciellt hög så känns det som att hans snack om att han känner att han blir starkare inte bara är snack och mental självpeppning utan att det faktiskt ligger något i det. Blir intressant att se om han kommer att kunna öka farten lite kommande månader och därigenom komma upp s.a. han kan snitta 38-39 mil på dag med totaltider på <=15 timmar/dag. Det är sådana längder han troligen behöver per dag om han ska ha en chans på rekordet. Om man spekulerar i att Amanda under återstående 39 dagar skulle snitta 270 miles/dag hamnar totalsnittet på 382,5 km/dag (nuvarande snitt är 376,2 km/dag).

Tommy Godwins rekord ...
Hon Amanda har alltså 39dygn kvar när hon slog REKORDET ? Angående Steve vet man aldrig va
som händer ! Men han tror ju på det själv, men han måste ju va extremt cykel villig! undra hur långt
han kört senaste 3 åren. 30ooo Svenska mil.

Tommy Godwins rekord ...
Nej, 30000 mil är det inte. Enligt Strava har han kört:

April 2014 - April 2015: 4419 mil
Maj 2015 - April 2016: 8720 mil
Maj 2016 - April 2017: 5166 mil

Så totalt blir det ca 18300 mil.

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:

Jag tycker att Tarzan har en underton av nedvärdering i sin kommentar. Som att hans rekord är lätt att slå bara man kör i Flatwoods Park.

Det är ju inte så att hela varvet i den där parken är nedförsbacke. Stora fördelarna som jag ser det, förutom säkerheten pga avsaknad av biltrafik, är att det underlättar logistiken och gör det lättare att skapa effektiva rutiner. Speciellt om man har ett team på plats som servar samt att det underlättar kanske att få cyklister att hjälpa till med draghjälp. Nackden är att man inte kan anpassa rutterna för att utnytja medvinden. Fördelarna lär överväga detta men rent ansträngningsmässigt (Watt vs speed) så ger en kort rundbana ingen fördel.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Jag håller med om att en viktig aspekt med en kort bana är att det gjort det lättare för folk som vill cykla med henne att hitta henne - bara att åka ut till parken och vänta tills hon dyker upp vilket tar max 20 min i normalfallet. Att möta upp och cykla med Steve är mkt svårare att göra spontant och om det handlar om att cykla med honom en stund på eftermiddagen kan det vara en osäkerhet på säkert en timme (om inte mer) när han kommer att dyka upp. Och om han ändrar rutt, ja, då kan man stå där och vänta förgäves. Denna aspekt gör dock att det i praktiken kan vara en watt-speed-fördel med att köra kort bana i form av ökat vindskydd erhållet av att andra cyklister "stjäl" vinden.

Om man skulle driva det hela till sin spets skulle jag misstänka att en kortare bana också är lättare att få ideal ur vindskyddsförhållanden. På en längre bana kommer det alltid att finnas partier som är öppna och där man riskerar att få kämpa hårdare mot vinden än om det finns skyddande skog. Detta är dock inget avseende där banan Amanda använt verkar helt ideal.

Edit: Läste Supertramps inlägg lite slarvigt. Korrigerade mitt inlägg efter att ha insett att han redan nämnt en del av det jag skrev.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
Jo lite så låter det. Men jag tror inte han nedvärderar Amanda. Bara att det är lättare att köra där och på så vis var det ju ingen överraskning att rekordet slogs.

Lite som att bara cykla platt, bara cykla i medvind och bra väder så som han gjorde.

Steve vill väl inte ha draghästar eller har han ångrat sig angående det också?

Tommy Godwins rekord ...
Torsdagsdoserna:

S: 346,2 km, 25,9 km/h (13.24 rulltid, 14.46 totaltid). 1183 hm. Puls: 84/121. Effekt: 136/563. Kadens: 60/94.
A: 396,0 km, 32,2 km/h (12.17 rulltid, 13.45 totaltid). 213 hm. Puls: 112/156.

Amanda med en dag under 40 mil. Skulle misstänka at det var en NV vind då ena halvan av varvet konsekvent gick betydlgit fortare än andra halvan. Även ovanligt många "neråtspikar" i fartkurvan under dagen, d.v.s. korta episoder då farten sjunkit till (nära) noll. tror dessa typiskt är i samband med att hon vänder på en väg.

Och Steve föll till föga: "Couldn't take it anymore and cracked! After 3 days of cravings, I finally stopped for fish and chips!"

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Och det finns tydligen ett ark på https://docs.google.com/spreadsheet...PVpuQd5SM8aDB-FmrJC3zldBk/edit#gid=1510827515 som ger sträcka och ackumulerad sträcka dag för dag samt aktuellt snitt. Verkar som det är en Susan Boe som står för arket, så om du lägga till mer grafisk presentation av datat så kan du kanske höra av dig till henne, Supertramp; http://www.timetriallingforum.co.uk...ileage-record-attempt/&page=5#comment-1642463

Synd att hon inte la in rulltid eller medelhastighet.

Steve har hittills snittat 225 miles/dag, för att slå rekordet måste han ligga på ca 237 miles/dag = +5%.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Åskväder på förmiddagen enligt Amandas FB. Jag kan tänka mig att stoppen beror på djupa vattenpölar hon måste passera.

Nja, då borde de varit återkommande vid samma position på varje varv. Den enda sådana förekomsten är tre "stopp" mellan 20 och 25 mil. I övrigt är en del då hon vänder vid slutet av återvändsvägar och en del sporadiskt ute på varv. Kan de senare vara att det helt enkelt varit "trafikstockning"!?

Tommy Godwins rekord ...
Fredagsmyset genererade följande nuffror:

S: 346,9 km, 26,2 km/h (13.15 rulltid, 13.58 totaltid). 1941 hm. Puls: 87/127. Effekt: 143/761. Kadens: 62/213 (måste vara mätfel).
A: 419,3 km, 33,4 km/h (12.33 rulltid, 13.23 totaltid). 548 hm. Puls: 117/156.

Amanda chockar med att efter knappt fem mil på morgonen ta 37 mil på en ny T-formad bana. Verkar ha varit någon slags gest till minne av en av personerna som stöttat henne.

Tommy Godwins rekord ...
Facit för lördagscyklingen:

S: 379,4 km, 25,6 km/h rullsnitt (14.50 rulltid, 17.58 totaltid). 1740 hm. Puls: 83/114. Effekt: 128/885. Kadens: 61/95.
A: 409,4 km, 34,3 km/h rullsnitt (11.57 rulltid, 12.40 totaltid). 169 hm. Puls: 117/154.

Lång dag för Steve med start före åtta och inte framme förrän runt halv två i natt. Amanda drog å sin sida till med en riktigt snabb dag med rullsnitt på över 34 km/h och tämligen lite dötid. Första månadsrekordförsöket har nu kommit halvvägs och snittet ligger på 264,5 miles/dag (425,7 km/dag). Med en likadan halva till skulle hon landa på 7936 miles, att jämföras med Steves rekord på 7104 miles. Andra försöket, som pågått i åtta dagar, har ett snitt som pekar mot 7900 miles. Tredje och sista försöket drar igång på tisdag.

Tommy Godwins rekord ...
Söndagssiffrorna:

S: 310,0 km, 24,0 km/h rullsnitt (12.55 rulltid, 14.00 totaltid). 1304 hm. Puls: 88/123. Effekt: 125/526. Kadens: 60/95.
A: 423,7 km, 33,0 km/h rullsnitt (12.52 rulltid, 13.54 totaltid). 158 hm. Puls: 109/155.

Kortare dag för Steve.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Ny genomgång av vad olika snittlängder för återstoden av tiden (35 dagar) skulle ge för slutresultat:
85452 miles vid 234,12 miles/dag (nuvarande totalsnitt)
85658 miles vid 240,00 miles/dag
86000 miles vid 249,77 miles/dag
86008 miles vid 250,00 miles/dag
86358 miles vid 260,00 miles/dag
86708 miles vid 270,00 miles/dag
87000 miles vid 278,34 miles/dag (mitt bidrag i gissningstävlingen med Supertramp och janolle; se s74)
87001 miles vid 278,37 miles/dag (janolles gissning)
87058 miles vid 280,00 miles/dag
87408 miles vid 290,00 miles/dag
87758 miles vid 300,00 miles/dag
88000 miles vid 306,91 miles/dag
88088 miles vid 309,42 miles/dag (Supertramps gissning)
88108 miles vid 310,00 miles/dag

Blir intressant att se om det kommer någon kraftig ökning av längderna på dagsetapperna från tisdag då tredje och sista månadsrekordförsöket drar igång. Om så inte sker och hon samtidigt inte drabbas av något strul lutar det väl åt att det nya rekordet kommer att hamna på 86500-87000 miles. Hade hon bott i ett land som inte hållit på med tramsenheter som mile hade ett ganska naturligt (ambitiöst) mål varit 14000 mil, d.v.s. precis under 87000 miles.

Tommy Godwins rekord ...
Denna artikel ger lite fakta kring cyklandet: http://www.tampabay.com/news/humani...s-breaks-world-record-for-total-miles/2319416

Parken öppnar tydligen först klockan sju och det är anledningen till att hon har ca 1,5 timmars cykling fram och tillbaka på några lokala gator varje morgon. Efter avklarad cykling är det tydligen middag+sömn som gäller, så gissningen är att hon inte direkt ligger och pushar gränsen vad det gäller sömn utan prioriterar att få så mkt vila som möjligt givet att hon ska hinna cykla tillräckligt mkt.

Tommy Godwins rekord ...
NY video från Steve:

Lite intressant att han tydligen sover tills han vaknar och inte har något alarm som väcker honom.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
GoranS Blir intressant att se om det kommer någon kraftig ökning av längderna på dagsetapperna från tisdag då tredje och sista månadsrekordförsöket drar igång. Om så inte sker och hon samtidigt inte drabbas av något strul lutar det väl åt att det nya rekordet kommer att hamna på 86500-87000 miles. Hade hon bott i ett land som inte hållit på med tramsenheter som mile hade ett ganska naturligt (ambitiöst) mål varit 14000 mil sa:
Hon verkar ju pigg & rekordet i hamn. Skulle va kul om hon "DUNKAR in 14000-15000miles sista Månads Rekordet? Men sista veckan kan hon nog "tulla" på vilan & mjölka 50mil/dygn ( Svenska)

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
GoranS sa:
Blir intressant att se om det kommer någon kraftig ökning av längderna på dagsetapperna från tisdag då tredje och sista månadsrekordförsöket drar igång. Om så inte sker och hon samtidigt inte drabbas av något strul lutar det väl åt att det nya rekordet kommer att hamna på 86500-87000 miles. Hade hon bott i ett land som inte hållit på med tramsenheter som mile hade ett ganska naturligt (ambitiöst) mål varit 14000 mil, d.v.s. precis under 87000 miles.

Hon verkar ju pigg & rekordet i hamn. Skulle va kul om hon "DUNKAR in 14000-15000miles sista Månads Rekordet? Men sista veckan kan hon nog "tulla" på vilan & mjölka 50mil/dygn ( Svenska)

50 mil/dag räcker inte långt om hon ska göra 14000-15000 miles på en månad. Det kräver 75-80 mil/dag, d.v.s. i det närmaste en dubblering av nuvarande dos.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Måndagsturerna:

S: 347,3 km, 25,2 km/h rullsnitt (13.48 rulltid, 14.44 totaltid). 1951 hm. Puls: 85/105. Effekt: 136/589. Kadens: 58/89.
A: 427,0 km, 33,1 km/h rullsnitt (12.53 rulltid, 14.00 totaltid). 157 hm. Puls: 107/156.

Under 60 i snittkadens vilket är lågt, t.o.m. för Steve.

Konstigt att det är olika uppgifter om start för Amandas 3:e försök. Jag kan tänka mig två versioner. Variant 1 är att Amanda först skickat in en ansökan som innehöll 11/4 som startdatum, UMCA har publicerat detta, hon har senare korrigerat datumet (givet att det går att göra) men UMCA har inte uppdaterat. Variant 2 är att Amanda laborerat med de två datumen och till slut skickat in 11/4 i UMCA. Att det står 8/4 på FB-excelbladet skulle antingen kunna vara en typo eller så har de "glömt bort" vilket datum de faktiskt hade med i ansökan.

Tommy Godwins rekord ...
Amandas tredje försök på månadsrekordet startade redan den 8/4 (se nedan).
Verkar som att det inte blir någon jätteökning av distanserna (vilket jag trodde/hoppades).

Amanda+FB.JPG

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Med den informationen så stärks jag i min tro att det inte kommer att bli några 300 miles/dag i snitt. Snarare kan man gissa på någonstans mellan 260 och 270 miles/dag och att årsrekordet slutar på runt 86500 miles givet att inga allvarligare problem inträffar.

Tommy Godwins rekord ...
Tisdagens tur för Amanda (Steve har inte fått upp sin på Strava ännu men https://frrt.org/tg/r/1-steve säger 361 km).

A: 446,7 km, 34,3 km/h rullsnitt (13.02 rulltid, 13.59 totaltid). 206 hm. Puls: 111/152.

Längsta dagsturen hittills för Amanda alltså. Är det Supertramps förutspådda spurt som inletts?

Tillbaka
Topp