Torque caps till Formula-nav

bergwerk80

Aktiv medlem
Köpte ett par WTB ST i30-hjul till vettigt pris från Merlin Cycles i GBR. Införskaffade även en RS Lyrik Select här på happy för ett litet tag sen och tänkte inte alls på det här med torque caps. Då jag aldrig kört RS innan så har jag inte behövt sätta mig in i det. Fick med ett par med gaffeln och trodde dom skulle passa men det gör dom så klart inte. Efter lite googlande så verkar det vara olika beroende på vilket nav man har och där går jag bet. Kan nån vänlig själ som är insatt hjälpa mig i rätt riktning så jag kan köpa på mig rätt? Hittar inte nånstans vad just dessa nav heter.

Här är länk till hjulen: https://www.merlincycles.com/wtb-sti30-boost-mtb-wheelset-29-267545.html

Och här är bild på navet:

Bilagor

• P_20230227_043724_1.jpg
    P_20230227_043724_1.jpg
    468.9 KB · Besök: 56
TS, du vet att du kan använda hjulen på RS-gaffeln även utan torque caps(?)

RS gjorde torque caps för att öka styvheten (eller sälja fler gafflar?). Men alla reviews jag har läst som säger något om det säger att dom inte har märkt någon skillnad i styvheten. Endå skillnaden jag märker är att det är jobbigt att sätta i hjulet utan torque caps på en RS gaffel. Jag köpte den här billiga lösningen till sonens cykel:

TS, du vet att du kan använda hjulen på RS-gaffeln även utan torque caps(?)
Vad jag läst mig till går det men är svårt att line'a upp det. Vill ju att det ska vara rätt så att säga så hade föredragit att ha torque caps. Navet vilar ju inte mot nåt annat än axeln om man kör utan (sen kanske det inte gör nåt i sig).

RS gjorde torque caps för att öka styvheten (eller sälja fler gafflar?). Men alla reviews jag har läst som säger något om det säger att dom inte har märkt någon skillnad i styvheten. Endå skillnaden jag märker är att det är jobbigt att sätta i hjulet utan torque caps på en RS gaffel. Jag köpte den här billiga lösningen till sonens cykel:

Har sett dessa med, men trillar inte dom ur varje gång man tar bort hjulet?

Har verkligen aldrig haft några problem att köra utan torque caps eller att få in hjulet på flera olika RS-gafflar och nav. Känns som en gimmick men jag har å andra sidan inte testat med så kan ju ha helt fel.

Har verkligen aldrig haft några problem att köra utan torque caps eller att få in hjulet på flera olika RS-gafflar och nav. Känns som en gimmick men jag har å andra sidan inte testat med så kan ju ha helt fel.
Jag håller med, känns som en gimmick men vill ju inte att det ska vara glappigt eller tåla mindre kraft. Men jag kanske nojar för ingenting.

Jag håller med, känns som en gimmick men vill ju inte att det ska vara glappigt eller tåla mindre kraft. Men jag kanske nojar för ingenting.
Glappigt kommer det inte vara om du drar åt axeln tillräckligt. Det sägs ska öka styvheten i gaffeln och göra det marginellt enklare att få på hjulet. Jag har kört att från platt stig, fjäll och bikepark med det utan att ha några som helst problem. Kör en Pike på min HT utan dessa just nu men på heldämpade kör jag med DVO för tillfället.
Känner du dig för nervös och en riktig shredder som kör stenhårt så köp de bara och kör :)

Tillbaka
Topp