Torr Selle Italia Flite. Hur behandla?

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag har en väldigt torr Selle Italia Flite. Jag vill smörja den så att lädret inte är så torrt. Syftet är att få sadeln att må bra och hålla längre. Det visuella är just nu sekundärt. Ska jag använda något särskilt fett, eller kan jag ta samma fett som jag använder för att smörja t.ex. läderhandskar?
IMG-20240624-WA0001.jpeg

Jag har en väldigt torr Selle Italia Flite. Jag vill smörja den så att lädret inte är så torrt. Syftet är att få sadeln att må bra och hålla längre. Det visuella är just nu sekundärt. Ska jag använda något särskilt fett, eller kan jag ta samma fett som jag använder för att smörja t.ex. läderhandskar?
Visa bilaga 707850
Sadelfett, läderolja. Brooks sadelsmörja. Men det ser ut som nubuck, det finns nåt grejs för det också i skoaffären.
Det sadlarna har väl bara ett tunt skinnöverdrag på en plaststomme?

Sadelfett, läderolja. Brooks sadelsmörja. Men det ser ut som nubuck, det finns nåt grejs för det också i skoaffären.
Aha, är det nubuck! Då förklarar det att sadeln är så sjukt grov i ytan.

Jag kollar med skoaffären.

Flite har väl en ytterst tunn stoppning under lädret också, så det är inte bara läder och plaststomme.

Det är nog inte nubuck utan mocka. Eller? Svårt att se när det är så slitet. Mocka är köttsidan/corium, medan nubuck är en slipad/uppruggad variant av yttersidan lädret, där pälsen suttit (enkelt förklarat).

Naturkompaniet säger så här på sin hemsida:
Läder med en uppruggad läderyta som ser ut som mocka kallas för nubuckläder, vill man behålla den texturen så är det en nubuck- och mockaimpregnering som gäller. Det är en impregnering som bara skyddar skon mot väta och smuts. Den mjukgör alltså inte och vill man maximera livslängden på skon så bör man förr eller senare vaxa eller fetta in den.

Jag bryr mig inte så mycket om att utseende förändras. Ni har ju sett bilden på hur den ser ut nu. Då blir det minkolja. Ska jag satsa på något särskilt märke? Eller vilken minkolja som helst?

Om det är mocka eller nubuck:

Gör rent med denna:
https://www.skolyx.se/rengoring-och-tvatt/18-saphir-medaille-d-or-omninettoyant-mockarengoering.html

Återställ/impregnera med denna: https://www.skolyx.se/mocka-och-nubuck/16-saphir-medaille-d-or-suede-renovateur-spray.html

Om det är läder:

Gör rent med denna:

Återställ med denna:

Eventuellt en dutt skokräm ifall färgen lossnat på ställen.

Är du osäker på om sadeln är mocka/nubuck eller läder så ta med den till en duktig lokal skomakare så kan hen avgöra samt sälja dig ovan produkter (iaf om det är en någolunda välsorterad skomakare).

Vänligen,
Skovårdsmaffian

Senast ändrad:
Om det är mocka eller nubuck:

Gör rent med denna:
https://www.skolyx.se/rengoring-och-tvatt/18-saphir-medaille-d-or-omninettoyant-mockarengoering.html

Återställ/impregnera med denna: https://www.skolyx.se/mocka-och-nubuck/16-saphir-medaille-d-or-suede-renovateur-spray.html

Om det är läder:

Gör rent med denna:

Återställ med denna:

Eventuellt en dutt skokräm ifall färgen lossnat på ställen.

Är du osäker på om sadeln är mocka/nubuck eller läder så ta med den till en duktig lokal skomakare så kan hen avgöra samt sälja dig ovan produkter (iaf om det är en någolunda välsorterad skomakare).

Vänligen,
Skovårdsmaffian
Nu måste jag nog in och kommentera igen här. Saphirs Medaille d’Or är förvisso (tycker jag) världens bästa skokräm, men deras rengöringsprodukter är verkligen inte bättre än några andra. Dock betydligt dyrare. Rent gör man med fördel med hjälp av galltvål och ljummet vatten, samt återfuktar med exempelvis minkolja. Om gammal skokräm sitter hårt och i tjocka lager (detta har inte med TS sadel att göra, så se det som anteckning i marginalen) är det kemiskt ren bensin på trasa som gäller.

Med vänlig hälsning,

//Mästrande jävel

Senast redigerad av en moderator:
Man måste torka bort överskott, annars tar minkolja väldigt länge att sjunka eller torka in, och det kan bli ojämna färger. Föreslår återigen ofärgad skokräm.

Tillbaka
Topp