Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Otroligt att vakna så där tidigt! Ska också försöka att klämma in någon runda innan jobbet imorn.

Jag gasade på lite på FDH i förrgår kväll. Blev dock i slutet stoppad av ett gäng kossor som glodde på mig med tomma ögon. Då kunde jag inte avsluta segmentet. Hade väl inte blivit någon bra tid ändå ?

Härligt med Änggården WSB! Själv har jag inte varit däruppe på ett tag nu efter att jag drog rätt in i ett träd efter en OTB. Däremot så har jag nu efter söndagens lopp insett att jag spenderat på tok för lite tid i Delsjön. Mer eller mindre bara varit uppe och känt på skogarna kring sjöarna tidigare. Men nu fick man mersmak! Och vilket perfekt dop för nya cykeln. Nästa helg blir det skönt att komma hem till MTB i Skandisloppets regi. Tills dess, två bilder från mitt home-away-from-home.

Lugn tur på min nya XC-raket runt Delsjöarna i lördagskväll
maibike_small.JPG

Efter målgång i ett betydligt mer tekniskt utmanande långlopp än jag förväntade mig
mebike_small.JPG

Har inte heller kört så mycket i Delsjön, men hört att det ska finnas allt från teknisk AM till fin XC.

Körde Nåsten, det var riktigt fina förhållanden. Hoppas att vädret håller sig torrt inför er som ska köra Skandis, lär gå fort då!

dnleriksson sa:
Det är ju 6 på morgonen som gäller har jag sagt! Det var precis lagom kyligt med shorts och t-shirt i söndags :-)

Jag gubb-bakisvaknade klockan 4 imorse och då hade det egentligen varit perfekt att åka ut och njuta, fast jag är nog egentligen lite för slö på den delen av dygnet :-)

Tack för erbjudandet jojje, men jag tror det ska lösa sig ändå. Om posten/dhl/ups sköter sig så får jag förhoppningsvis fyra kartonger med cykelpresenter idag :)

Jag lovade bild från Gamlis hoppet. Vart tyvärr bara 1 bild.
image.png

Efter några hopp vart det punka.
image.jpeg

Tappade min pump i lunsen för ett tag sedan. så jag fick ringa frugan att hämta mig..
image.jpeg

En höggravid tjej, två barn och en chiuaua i en V40 ??

Fint! Synd att du fick punka. Jag fick faktiskt också något onödigt hål i mitt nya fina Purgatory i söndags och jag hade visst snålat med guckan så det var preciiis så det räckte när jag vände hålet exakt neråt, men tätt blev det var bara att pumpa och cykla vidare. Slanglöst is the shit :-)

Fick också någon form av pyspunka när jag körde på de där hoppen i söndags. Tror det vilar en förbannelse över mittenhoppet...

Det här borde egentligen in in seniortråden. Jag hittade de där hoppen i gamlis härom dagen. Men väl på plats så fegade jag ur. Det kändes som att det krävde en exakt landning på landningsrampen för att inte vurpa. Eller har jag bara blivit gammal? Eller är dem min epic som är olämplig till sådant här?

Mer slaglängd och flackare vinklar tar helt klart udden av och räddar en slarvig landning.
Nu är det nästan tio år sedan jag körde Epic och 26" dessutom men jag minns den inte som särskilt hopp-och-lekig. Snarare tvärtom. Brain-dämparen gör den väldigt oförutsägbar. Man vet aldrig om man har en stum bakända eller en gunghäst i uthoppet och det gör att det är jäkligt svårt att placera cykeln i luften med lagom mycket höjd och rotation.

Det var ett enormt lyft för mitt hoppande när jag bytte till en Yeti. Tyvärr var det motsvarande försämring i acceleration på barrstigarna. Man kan inte få allt. Eller jo, med ett DW-länkage eller motsvarande så är det nära nog.

Så det går bra att skylla på cykeln. =)

Senast ändrad:
Kom på att jag glömt pumptracken i Sävja, fast får man (om man inte heter Söderström i efternamn) upp nog med fart där för att hoppa?

Det är svårare än det ser ut att pumpa fram farten, tycker den i Sävja är bra att lära sig på :) Behöver åka dit mer känner jag.. Körde BMX-banan i Gränby i förrgår, höll på att dö när jag hoppade över första hoppet i max attack. Jag kan inte flyga.

Kan detta vara nåt för ett nytt Premiumhällar- (och Rallähmuimerp såklart) segment?

Riktigt fint och en aning kittlande på vissa ställen på de stora hällarna i nåsten mot hågahögen till. Typ där de nyss röjt en jäkla massa.

Skral sa:
Kan detta vara nåt för ett nytt Premiumhällar- (och Rallähmuimerp såklart) segment?
Riktigt fint och en aning kittlande på vissa ställen på de stora hällarna i nåsten mot hågahögen till. Typ där de nyss röjt en jäkla massa.

Kul med film!
Jag fattar varken hur långt det blir eller var den är men jag är positiv till nya trixiga segment så länge vi kan hålla dem hemliga för WSB ;)

/Johan

Kan man cykla gamla järnvägen från centrum till nåsten norra? Hatar transportsträckor och någon sa att det fanns en grusväg på jobbet.
Ska försöka navigera mig genom hela nåsten på söndag om vädret tillåter. Ska någon ut, gärna tidigt, säg till! :)

Skogshuggare sa:
Jag lovade bild från Gamlis hoppet. Vart tyvärr bara 1 bild.

Efter några hopp vart det punka.

Var är detta?

Daniel Nstrom sa:
Kan man cykla gamla järnvägen från centrum till nåsten norra? Hatar transportsträckor och någon sa att det fanns en grusväg på jobbet.
Ska försöka navigera mig genom hela nåsten på söndag om vädret tillåter. Ska någon ut, gärna tidigt, säg till! :)

Ja. Från S:t Johannesgatan (eller från Stabby egentligen). Fast det är asfalt till Flogsta.

Det går att ta sig till norra Nåsten via Stadsskogen också. Då får du stig och grusväg i princip hela vägen från stan bortom Botaniska.

På lördag har jag en polare från Norrköping som kommer upp för att cykla. Planen är en heldagstur för att visa så mycket som möjligt. Jag tänker mig start vid Kung Björns hög och Lasses/TTn genom Nåsten till Hågadalen. Några varv på bmxbanan i Gottsundagipen för att sedan dra vidare mot Flottsund och in i Lunsen. Här kanske det är lämpligt att starta med Upplandsleden mot Torpet och ta lunch (grilla) där. Sedan Södra vändan och efter det norr ut mot Bergsbrunna. Tror långspångsvägen blir roligast. Köra nedförslöpan mot tågrälsen, tillbaka in för att köra lite hällar mot Sävja och Stordammen. Kanske klämma in pumptracken? Tror det blir bra att köra förbi Plantskolan tillbaka till Flottsund och ta åsen tillbaka till stan.

Är det någon som är sugen på att haka på? Vi tänker oss start runt 9-10 nångång (ja, han kör tidigt från Norrkan)

Jag har inte cyklat Södra vändan på ett tag. Är den cyklingsbar? Hittar jag?

Hur är det med grillning vid Torpet. Är det bara att ta med sig kol och korv och köra på?

Körde södra vändan förra måndagen, jättefin! Hela Lunsen är som en dröm, torrt och fint. TT´n var ganska blöt bitvis dock. Låter som en tuff runda! :-)

Ja, ved brukar finnas i vedboden.

Ja, södra vända är ganska lätt att hitta. Medsols är enklast tror jag. Kör man motsols finns det en vänstersväng på södra delen som man inte får missa. Gör man det går det åt helsicke.

Nej, förlåt, Alsike.

God tur!

Gick det bra Herrgård?

För egen del tog jag det betydligt lugnare med en liten tur i Nåsten med mittengrabben. Riktigt fint nu.

p_lasses.jpg

driveby.jpg

drickapaus.jpg

pre_spng.jpg

/Johan

Det gick bra! Jag är helt slut efter en tur på 7h. Pga tidsbrist hoppade vi över Södra rundan, men lyckades få till en hel del bra cykling. Ved fanns i vedboden vid Torpet :)

Mm, Nåsten var väldigt fin. Ja, allt var nog fint förutom lite väl kall vind.

JojjeM sa:
Gick det bra Herrgård?

För egen del tog jag det betydligt lugnare med en liten tur i Nåsten med mittengrabben. Riktigt fint nu.

/Johan

Ja det såg fint ut! Men vad har pojken på fötterna?! Det är omöjligt å få nå effektivitet lr komfort med sånna skor?
Han behöver 510 det vet ju alla?

Herrgård sa:
Det gick bra! Jag är helt slut efter en tur på 7h. Pga tidsbrist hoppade vi över Södra rundan, men lyckades få till en hel del bra cykling. Ved fanns i vedboden vid Torpet :)

Mm, Nåsten var väldigt fin. Ja, allt var nog fint förutom lite väl kall vind.

Grym tur!

Var upp en sväng till torpet nu på eftermiddagen men då var ni redan borta.

Så här blev cykeln till slut:

IMG_0937.jpg

Den är sjukt snabb. Mycket snabbare än mig.

mikipedia_ sa:
Ja det såg fint ut! Men vad har pojken på fötterna?! Det är omöjligt å få nå effektivitet lr komfort med sånna skor?

Haha, jag vet. Men han är härdad efter en hel uppväxt med fel skor.
Bild från ca 2007:
filename=Gurra_air.JPG

Får överväga ett par riktiga skor om han får lite fart på cyklandet.

/Johan

s sa:
Var upp en sväng till torpet nu på eftermiddagen men då var ni redan borta.

Så här blev cykeln till slut:

Den är sjukt snabb. Mycket snabbare än mig.

Attans! Vi drog väl därifran runt kl 14 tror jag. Cykeln ser riktigt fin ut. Det finns risk för att jag spraymålar vevarna svarta om jag ser den ;)

JojjeM sa:

Vans slip-ons!

JojjeM sa:
mikipedia_ sa:

Haha, jag vet. Men han är härdad efter en hel uppväxt med fel skor.
Bild från ca 2007:

/Johan

Grejar man det där med slipons så har man lite dispans?

*suddig mörk kvällsbild*
20160514_210804-01.jpeg

Hemma igen en snabbis, och blev en oerhört lugn och försiktig 1-milare på blandat stig och grus, för att väcka benen samt känna på knän, lungor och utrustning inför imorgon.
Temperaturen känns dessutom perfekt och jäkligt snabb!

Kul att träffas! Det var ju ovanligt totaldött annars. Vi såg en gående person i närheten av Surmulen och sen dig på två timmar i finfint cykelväder. Vad gör folk? Äter chips?
Inte för att det är något fel med det iofs. Jag gillar den aktiviteten också :-)

Tillbaka
Topp