Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Det har du ju rätt i! Han var ju riktigt snygg också!
Lasse har nog testat två år. Båda i Rödmossen och det har varit ögonbryn och tänder inblandade...
Bäst att internetcykla ett tag istället. Det här verkar ju farligt!

JojjeM sa:
Oj, vad det hetsas. Jag är ju trendkänslig så jag kanske måste ge mig ut :)

Stånkan sa:
Är det någon som råkar ha en sadelklämma 29.8 (eller 30.0 kan också funka enligt Internet) över? Snabbkoppling eller ej spelar ingen roll.

Det är the missing piece i det nya budgetprojektpusslet. Hade hoppats testrunda och möjligtvis 'ligga död på en sten' ikväll ;)

Budgetbyggen FTW!

Jag har en något skabbig Konaklämma från mitten av 90-talet som borde funka. Ingen märkning men skjutmåttet säger 30,0 mm obelastad. Finns att hämta gratis :)

/Johan

Tack och bock. Det blev ju nästan lite för bra ;)

IMG_20170618_153310.jpg

JojjeM sa:
Stånkan sa:
Tack och bock. Det blev ju nästan lite för bra ;)

Kalas att det funkade!
Bättre att den kommer till användning än ligger och skräpar i ett källarförråd.

Blev det nån testtur?

/Johan

Jo, tack. Det blev en runda i Lunsen. Överraskande positivt sånär på ett klånk i styrlager/gaffel. Det brukar kännas avigt med nya cyklar men här kändes det på något sätt skapligt hemma direkt. Ett bredare styre skulle dock sitta fint då jag står och bänder mer utan växlar. Och jag glömde ju helt bort att dö på en sten. Så det var dåligt. Blev det någon runda för dig?

Bilagor

• IMG_20170618_193056-EFFECTS.jpg
    IMG_20170618_193056-EFFECTS.jpg
    753.6 KB · Besök: 216
Stånkan sa:
Jo, tack. Det blev en runda i Lunsen. Överraskande positivt sånär på ett klånk i styrlager/gaffel. Det brukar kännas avigt med nya cyklar men här kändes det på något sätt skapligt hemma direkt. Ett bredare styre skulle dock sitta fint då jag står och bänder mer utan växlar. Och jag glömde ju helt bort att dö på en sten. Så det var dåligt. Blev det någon runda för dig?

Låter ju lovande.
Jo, jag var ut en kortis med pyspunka. Både jag själv och trycket i bakdäcket dog lite.
Får ta tag i att köpa lite fräsch gucka och pytsa i.

/Johan

Jag har ett 785mm RaceFace Atlas, 1/2" rise, 31,8mm, aluminium endast gubbkört som ligger och skräpar om det är intressant? 200:-

Torsdagshappyuppsalaiter!

Jag kommer behöva hjälp av er inom kort. Det saknas ett par verktyg i min verkstad och jag ska byta ut en ram mot en annan på en stigcykel. Problemet är att jag saknar:

1. Vevlagerdragare för nya hollowtech. (Den lite större nya diametern)
2. Styrlagerverktyg. (För att få ut kopparna)
3. Bleed-kit för Reverb.

Jag skulle vara extremt galet tacksam om detta är något jag kan få låna av någon... Jag betalar gärna tillbaka tjänsten genom att bjuda på ett par finöl (eller fulöl om du är lagd åt det hållet, no shame)

:)

/DesperatP91

WSB sa:
Torsdagshappyuppsalaiter!

Jag kommer behöva hjälp av er inom kort. Det saknas ett par verktyg i min verkstad och jag ska byta ut en ram mot en annan på en stigcykel. Problemet är att jag saknar:

3. Bleed-kit för Reverb.

Jag skulle vara extremt galet tacksam om detta är något jag kan få låna av någon... Jag betalar gärna tillbaka tjänsten genom att bjuda på ett par finöl (eller fulöl om du är lagd åt det hållet, no shame)

:)

/DesperatP91

Har avdragare för hollowtech, oklart om det är den nya dock. Finns även bleed-kit som du kan få låna.

Var ett tag sen jag tittade in här nu. Typ några dagar. Trevligt att se att även de talföra internetcyklisterna börjar hitta ut för att cykla på riktigt :)

Själv funderade jag en stund om jag skulle ta en sväng efter jobbet, eller inte. Benen ville knappt pendla hem, så det blev inte. Så jag firar istället att jag i och med helgens turer klockade in på 2000 km i ren motionscykling i år. Och hur firar man detta på bästa sätt? Som Shrue kallade det - med 'tallriksmodellen' så klart!
IMG_20170619_163425.jpg

Apropå helgens turer så har det ju varit lite fram och tillbaka. Efter guidning längs TTn i årets mustigaste väta, var jag nästintill livrädd att cykla i skog. Men lite skulle det ju ändå få bli. Nedan följer snabb resumé:

Lördagen bjöd först på snel men hungrig hest.
IMG_20170617_194925-01.jpeg

Provade en för mig ny och mysig singletrack i höjd med Stordammen. Ganska lång dessutom.
IMG_20170617_195844-01.jpeg

Senare blev det så där tvärsnyggt ljus i Lunsen nära Sävja Södra.
IMG_20170617_201343-01.jpeg

Flottsund och inloppet till Fyrisån var ju dock ännu snyggare. Efter detta uppdagades min tredje pyspunka på kort tid. Så det blev omvartannat att trampa hemåt och pumpa luft. Snopet.
IMG_20170617_204203-01.jpeg

Snabbspolar till söndagen då jag skulle träffa Shrue och dnl på kvällen för att få mekhjälp med HTn. Innan detta ville jag dock få Stumpjumpern på rull igen. Så efter att ha fixat en slang som verkar hålla luften, så tog jag en liten kort tur.
IMG_20170618_160333-01.jpeg

Rakt genom Lunsen medan mörka moln sakta började välla in över staden.
IMG_20170618_161138-01.jpeg

Samtidigt som jag köpte slang, köpte jag en sån här änna sportig bar. Tänkte, det är säkert bra när orken tar slut mitt i en hets. Icke. Så fel jag hade. Bara dra hem igen och ladda upp.
IMG_20170618_154140.jpg

Någon timme efter att jag kommit hem, rullade Shrue, och sedermera dnl in. Nu skulle HTn fixas, sen skulle vi köra en runda. Efter bökig intern kabeldragning senare, så tog vi en tur. Kedjan och klingan verkade tyvärr inte lira, så jag kunde inte köra på särskilt bra utan att det hoppade och slog. Att vi dels kom ut senare än planerat, och att jag sedan sinkade hela tempot med min rappande kedja, gjorde att Shrue tyvärr var tvungen att avvika rätt tidigt. Ett varv i Lugnet hann hela trion iaf med. Jag och dnl fortsatte dock sedan vidare till Morga.
IMG_20170618_203748-01.jpeg

Bad blev det också, givetvis. Skönt som få när solen stekte på, trots relativt sent på kvällen. En av anledningarna varför jag föredrar Morga de där extra varma dagarna. dnl verkade också nöjd.
IMG_20170618_203604-02.jpeg

Ett inte helt vanligt perspektiv när man skogscyklar.
IMG_20170618_203640-01.jpeg

Dnl blickar ut längs Ekoln ifrån stranden i Ekhagen. Sa jag att det var okej väder?
IMG_20170618_210709-01.jpeg

Lunsentallar när de är som allra sexigast.
IMG_20170618_212826-01.jpeg

Ryssgubbar som tittar på när solen går ner över Uppsala.
IMG_20170618_220457-01.jpeg

Skål!

// Erik

WSB sa:
3. Bleed-kit för Reverb.

1. Har inte hängt med i alla vevlagerstandards. Jag har Shimano TL-FC16 och TL-FC32. De passar HT 2.
2. Har aldrig plockat ur några styrlager. En rörstump och hammare hade jag satsat på.
3. Det är slangen till reglaget som avses va? Om det är samma som för SRAM-bromsar så har jag ett kit som borde funka.

Vad var det för fel på sportbaren? För liten eller oätlig?
Men frågan är väl egentligen om det gjorde någon som helst skillnad efter uppladdningen innan cyklingen =)

Tråkigt att jag missade badet igår, ni verkar ha haft det riktigt mysigt!

Hann tyvärr inte filma så mycket, men jag gjorde en film som sammanfattar 75% av min tur..

Tror inte det är samma luftningskitt för reverb som bromsarna, framförallt är det inte samma olja (i instruktionsfilmerna från SRAM hävdas det att cykeln kommer explodera om man använder DOT4/5 till reverb..)

Jaha, oj, ja nej då går det ju inte. De är infekterade med DOT4.

Daniel vinner kommunalarbetarpriset. Han tittar på mer än han jobbar...

Grymt! Happy levererar som vanligt. Jag har bankat ut styrlagerkoppar med skruvmejsel och hammare förut, blir sådär om man slinter.. Men nöden har ingen lag!

Jag skriver till er, Shrue och S, när det närmar sig! Skulle tippa på under nästa vecka.

Just Reverb har jag aldrig mekat med, och inte heller har jag hunnit läsa på hur man gör för att demontera. Men jag ska helt enkelt flytta en stealthstolpe från en ram till en annan. Om någon har tips på hur detta görs bäst så lyssnar jag noga!

Reverben är precis som att flytta en skivbroms. Kom ihåg att lufta med reglaget i långsammaste läget. Annars blir det för lite olja i systemet.

Du skruvar av slangen vid reglaget (genom att bara vrida själva slangen). Ang. själva luftningen finns det en del olika youtube-klipp som du kan följa, det hela är rätt simpelt.

Jag åker till Gbg på söndag, så vill du låna luftningskittet får du komma förbi innan dess :)

s sa:
Vad var det för fel på sportbaren? För liten eller oätlig?
Men frågan är väl egentligen om det gjorde någon som helst skillnad efter uppladdningen innan cyklingen =)

Det var mest avsaknaden av energi. Smakmässigt var det en av de godare barsen jag provat.

s sa:
Daniel vinner kommunalarbetarpriset. Han tittar på mer än han jobbar...

Nej nej, det vann nog jag. Det var ju jag som ringde över folket för att jag själv är helt tafatt på meckandet :P

Men fy h-vete vilket höstväder det blev plötsligt. Vad hände nu? Stadigt regn, 5 grader (känns det som) och byvindar av kaos. Mer rödvin på det och sitta inne!

Fanns viss skepsis redan när jag rullade hem från jobbet...
IMG_20170620_154535.jpg

Så, nu har jag också hetsat TTn och dött mot en sten (Okej, mer av en häll. Jag är lite bekväm av mig).
Körde in på 25.07. Riktigt surt att inte komma under 25 min (vilket är på min bucket-list).

Photo2017-06-21121428.jpg

Kan inte klaga på vädret iaf, lagom varmt var det också.
Photo2017-06-21121447.jpg

Körde via den nybyggda strandpromenaden hem, bjöds på fina vyer.
Photo2017-06-21123606.jpg

Bra snickrat!
Photo2017-06-21123901.jpg

Ruskigt starkt Shrue. Det här är ditt år, jag känner det på mig. Du kommer leverera stordåd! Bra häll du hittade för övrigt.

Själv så fullkomligt mosade jag hem från jobbet i hopp att undvika de sporadiskt utplacerade regnmolnen som syntes runtom landskapet. Sen vart det bara att svida om och ta sig ut en snabb sväng. Restaurang-deadline låg hela tiden och bet mig i baken, så det mesta tekniska fick byta plats med mer snabbrullat. Blev bl.a. lite saker jag inte kört alls i år, vilket var skoj, även om jag blev lite paff på en del ställen. EN bild hann jag med att skjuta iväg också:

IMG_20170621_165939-01.jpeg

// Erik

Senast ändrad:
Hetsade också TT:n i dag, nytt pers trots en otb på en lömsk liten rot i inledningen av Lasses.
Jäklar vilka "fuskiga linjer" det finns överallt nu för tiden, ibland svårt att hålla sig :-)
Vad kan man tjäna på att köra de snabbaste linjerna/genvägarna jmf med originalspåret, 30 sek?

Var rätt nöjd med kvällens TT!
20170621_203358_001.jpg

Sen sen kollade jag dagens resultat då det tydligen hetsats lite idag...
Screenshot_20170621-215356.png

Nu - tröstäta. Kommer säkert ge bättre tider.
20170621_215742.jpg

Nåja, det var ju iaf fint ute ikväll!
20170621_205700.jpg

Inte illa pinkat!
Du ser inte särskilt död ut på bilden. Skall man inte vara dödsdöd efter en sån tid?

Tillbaka
Topp