Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
> ErikGBL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag bor i Trondheim, men måste vara i Uppsala
> i
> > början av nästa väcka och tänker ta med
> cykeln
> > för att lägga in en tur på stigarna. Jag
> > känner inte den här trakten, men jag hittade
> > några stigar på Löwdins "MTB rund Uppsala"
> på
> > nätet. Varvet Gula spåret - Flottsund -
> > Lundsentorpet - Karlsro - Bergsbrunna -
> Flottsund
> > - Gottsundaåsen - Uppsala verkar vara et
> trevligt
> > varv. Hur är stigarna där? Räcker det med
> > FastTrak GRID 2.2 eller bör jag ta i med Nobby
> > Nic 2.35 Pacestar? Andra alternativ har jag
> inte
> > på fälg just nu. Finns det några bra
> GPX-filer
> > som jag kan stötta mig på?
> >
> > Jag kör med fulldämpad 29a.
>
>
> Låter som en bra runda, jag viker dock hellre av
> mot "micksmossen" vid trekorset någon kilometer
> innan Lunsentorpet och kör sen höger precis
> innan långspången. Lunsentorpet mot Karlsro går
> helt klart att cykla, men det brukar kunna bli
> ganska blött.
>
> Det är ganska mycket rötter i Lunsen som blir
> hala när det regnat, men båda dävkvalen kommer
> att funka. Jag hade kört med det som sitter på.
Efter tre dagar med hårt arbete kom jag äntligen ut onsdagen. Efter 16 timmar med regn klarnad det upp och det blev en fantastik vacker eftermiddag. Gula stigen var ett snabbt spår, men inte märkt för hög fart så jag körde fel många gånger. Det gjorde inte så mycket för flera av stigarna jag kom in på var minst lika roliga som huvudspåret. Till slut kom jag ner till Lunsen och där hade stigarna tålt regnet mycket bättre än Gula stigen som faktiskt var lite lerig och rötterna så hala efter regnet att jag sänkte trycket till ca 1.5/1.7 för att få en aning bett på rötterna. I Lunsen var stigarna mycket mer varierande och utmanande och jag följde ditt råd att ta till vänster mot Micksmossen (du skrev visserligen höger, men det måste vara ett tryckfel) en km före Lunsentorpet. Jag hade ingen karta, men hade hittat en bra gratiskarta på OpenStreetMaps som jag lastade ner. Ändå lyckades jag köra fel (dvs vilse) på väg tillbaka till Flottsund i skymningen. Men det var ju stigar över alt så det var bara att köra mot väst så kom jag ut riksvägen till slut. Konklusion om Lunsen: Mycket variation, lekfulla stigar och utmaningar så det räcker (jag fick sätta ner foten flera gånger och ta B-spåret på några drop), men oj vad jag hatar höga och våta spänger. När jag körde tillbaka över Sunnerstadåsen hade det blivit så mörk att utan lyse så blev nerfarten på norra sidan ganska hasardörs och jag var mycket lättad när jag fångades upp av ett ljusspår! I det öppna landskapet utefter Fyrisån var det en aning ljusare så jag kom tillbaka till Uppsala utan att köra ner någon joggare. Jag såg inte en ända cyklist på stigarna i det fina höstvädret!