Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
dnleriksson sa:
+1

Härlig tur Shrue. Såna där typiskt premiumaktiga förhållanden med hunden spär ju inte alls på extra mycket hur knas det känns att snart dra på vinterjackan och klämma in fötterna i ett par stora plastdojjor...

Blir Uppsala på lördag, men frågan är om det finns tid över för en kort tur innan den obligatoriska flyg-ölen. Vi får se!

The place formerly known as Röda Dunken:
20170408_155258.jpg

Rullade en plain vanilla Nåstenklassiker idag. Gubbsoffan är lite glappig nånstans i länkaget så det fick bli SSHT för första gången på länge. Trodde att den väldokumenterade det-är-kul-att-köra-HT-känslan skulle infinna sig. Det gjorde den inte :)

/Johan

Funderar på att packa in mig i bilen och åka ner till Lunsen för Plantis -> Torpet ToR nu runt 12-13. Någon som är sugen på att hänga på?

Här vare ju lite öde. Ser iallafall på Strava att Shrue håller andan uppe med turer, gott!

Själv är jag just hemkommen efter en bunt rejält najsiga dagar på latitud N 68° 26'.

Helt okej (icke cykelrelaterade) aprilsvängar...
IMG_20170412_154407_181.jpg

Nu är frågan om det finns kraft kvar för någon tvåhjulstur på hemmaplan i helgen. Men vädret ser ju sådär ut...

Hur som helst, glad påsk på er!

// Erik

Loftberg sa:
Här vare ju lite öde. Ser iallafall på Strava att Shrue håller andan uppe med turer, gott!

Själv är jag just hemkommen efter en bunt rejält najsiga dagar på latitud N 68° 26'.

Helt okej (icke cykelrelaterade) aprilsvängar...

Nu är frågan om det finns kraft kvar för någon tvåhjulstur på hemmaplan i helgen. Men vädret ser ju sådär ut...

Hur som helst, glad påsk på er!

// Erik

Grym bild!
Glad påsk!

/Johan

Så, jag tog mig trots möra bootpack- och toppturslår an en påskaftons-sväng på hemmaplan. Kan bara säga, fi bubblarns så premium Lunsen är just nu. Finns liksom ingen ursäkt att välja tråk-Nåsten (*duckar*) alls. Och jag, drop-gröngölingen nummer ett, tog mig med förnyat lekhumör, oväntat friheten att leka lite mer än vad jag brukar. Bilder togs så klart.

Lovande första lut. På väg mot Stordammen.
IMG_20170415_101931-01.jpeg

Tunnt sista täcke is på Stordammen. Men nog fasen kändes det som mer sommar än vinter iallafall.
IMG_20170415_102347-01.jpeg

Klassisk spångest vid Micksmossen.
IMG_20170415_111351-01.jpeg

Rent mys.
IMG_20170415_111107-01.jpeg

Vad ska man säga, mer mys?
IMG_20170415_112429-01.jpeg

Vid torpet flög jackan av - sen blev det tisha resten av turen!
IMG_20170415_113844-01.jpeg

Den något mindre trafikerade bakside-vägen från torpet, via Fläktanstugan-korset, vidare mot Bergsbrunna.
IMG_20170415_120315-01.jpeg

Här blev det lek - en av mina nemesis-hällar, men nu fan skulle den droppas.
IMG_20170415_121418-01.jpeg

Mängder av drop på flera olika ställen gav lika många olika landningar... Men inte en enda krasch!
IMG_20170415_131638.279-01.jpeg

På väg hemåt ner mot Bergsbrunna.
IMG_20170415_125439-01.jpeg

Eldade på lite väl mycket nedför backen mot järnvägen. Framhjulssläpp i nästan-torr lera gav mig ett litet mindre skönt glid.
IMG_20170415_130915.jpg

Knåpade även ihop en liten kort film av några klipp från dagen. Matchar kanske inte riktigt material från andra medlemmar, men för mig var det riktigt skönt att ta tag i lite demoner!

Ha en fortsatt trevlig påsk nu allesammans :)

// Erik

Finfint! Har ingen aning om var de där fina dropphällarna är men det kan vi ta nångång ute i skogen sen!
Tycker du att det var torrt bakvägen från torpet? Vi cyklade ju där i söndags ut mot Nyby/Moralund och där det brukar vara en riktigt risig spång en bit från torpet var det ju bara vatten nu :-)

dnleriksson sa:
Finfint! Har ingen aning om var de där fina dropphällarna är men det kan vi ta nångång ute i skogen sen!
Tycker du att det var torrt bakvägen från torpet? Vi cyklade ju där i söndags ut mot Nyby/Moralund och där det brukar vara en riktigt risig spång en bit från torpet var det ju bara vatten nu :-)
Där är det ju alltid lite blötare än andra ställen i Lunsen, men hälften av lerhålen var relativt frostfrysta. Fick nån härlig blabba rätt på näsan från ett surhål som bröt igenom, men inget ovanligt (där kan det ju likt bitar av Nåsten vara blött hela sommaren på sina håll). Lerhål är alltid lerhål. Men mellan dom var det ju riktigt jäkla lyx!

Edit: jag kan visa eller peka dig i rätt riktning mot hällarna :D

Edit2: om du tänker på den där bamselånga spången som går genom träskgräs o annat en bit efter torpet, så har den (typ) tagits bort och leden har dragits om (med nya markeringar på träden) via en ny helt torr stig längre inåt bort från våtmarken. Tror jag och Shrue tog en tur på den nya leddragningen förra sommaren.

Senast ändrad:
Jaha, jag såg att det kom ut en ny led i slutet av träsket men missade resten av den när vi gick genom skogen bredvid :-P

Ska försöka hitta den nästa gång! Bra att de dragit om den för det var ju sällan bra där.

Efter dnl's groteskt elaka åsidosättande av 'liten Uppsalagrabb letar cykelkamrater', beslöt jag mig för att köra en lugn solo-tur istället. Lunsen idag igen. Lugnt upp till torpet, men väl där kom en Mattias Tidare ifatt mig. Resten av turen blev ren jakt, där vi pressade varandra dels från torpet ner mot Flottsund, en sträckning jag bara kört ett fåtal gånger (det brukar bli mer naturligt för mig att vända ner bakvägen mot Bergsbrunna när jag väl nått torpet). Tog ett par steg jag tidigare aldrig grejat uppför, så det var extra berikande. Allt som allt, roligt och förbaskat svettigt! Bilder togs, hela 4 tråkiga ytterst actionfattiga från innan jakten började.

Upp till Stordammen via ställverket och hundhagen, emellanåt gåendes då mamma promenerade med mig en bit in i skogen.
IMG_20170416_125826-01.jpeg

Myshällar mot Micksmossen.
IMG_20170416_131700-01.jpeg

Fortfarande en av landets läskigaste spång-entréer? Ibland går det, ibland inte. Idag pallade inte nerverna de fullständigt sönderflisade första plankorna, och det blev till att gå förbi det första stora hålet.
IMG_20170416_132309-01.jpeg

De ändlösa monster-rotmattorna strax innan torpet.
IMG_20170416_134234-01.jpeg

Roliga än så blev det inte i bildväg. Tjoflöjt!

Under loppet av en timme på Campus Blåsenhus:
- Först snöstorm, vinter.
- Sen, blå himmel, bärs?
Really? Why? :(
IMG_20170417_155039.jpg

Senast ändrad:
En liten tur till ville jag hinna med innan det bär av neråt igen. Så så fick det bli. En rygg som skrek av smärta när jag kom till torpet, tvingade mig till en lite längre paus än planerat. Därefter blev det lite tekniklek på hällar och steg, samt en fullfartskrasch på en spång, som kostade mig en sned/trasig växel. Så nu ska jag sätta mig på tåget och gråta en skvätt...

På väg från Stordammen mot torpet, planen var bakvägen denna gång.
IMG_20170418_120455-01.jpeg

Mys.
IMG_20170418_120935-01.jpeg

Tryckte på lite extra längs baksidan - slut i ryggen vid torpet. Men en KOM är ju oavsett ett trevligt kvitto.
IMG_20170418_123941-01.jpeg

Strax efter att jag hade teknikat klart. Några minuter innan jag mosade växeln. Segt att lämna med paj cykel bara.
IMG_20170418_133840-01.jpeg

Kort filmsnutt också. Det mesta känner ni nog igen.

// Erik

Tack Shrue, men kan skvallra om att den oklippta versionen innehåller en del svordomar ;)

Men då måste man köpa den limiterade utgåvan om man vill ta del av det...

Svag och oinspirerad på en tramstur till Torpet. Kom ihåg att filma alla dåliga och misslyckade saker och inte de roliga och bra... :)

Den lilla wallriden satte jag när kameran var avstängd och i ryggsäcken men med kameran igång gick det inte. Fantastiskt.

Sida 6, really?

Edit: Mårten hann före (mina inlägg tar för lång tid helt enkelt). Föredömligt! Snyggt filmat och cyklat också. Lite mer action än vad jag ägnat mig åt i helgen :P

Nåväl, efter min köra-sönder-växel-runda så är jag nu åter i väst. Blivit några enklare turer. Först tänkte jag inte att det var lönt att posta nåt här, men nåja, slänger ihop en liten resumé från de gångna dagarna. Så här är lite turistbilder från Uppsala-importen här nere i Götet:

I fredags var det tungt och blåsigt i Änggårdsbergen. Lungorna hittade någon sorts ondsint vägg. Men utsikten är alltid helt okej!
IMG_20170421_205801-01.jpeg

Lördagens rull ner till Lilla Änggården. Mycket som börjar stå i blom nu.
IMG_20170422_182037-01.jpeg

Samma runda, lite djupare in i skogen. Torrt och fint.
IMG_20170422_174456-01.jpeg

Dagens tur blev mest asfalt och grus, och jag tog mig en kort sväng förbi Slottsskogen. Grönt och härligt.
IMG_20170423_122637-01.jpeg

Vidare ut till havet. Atlanten är ju najs, minus den förbannade vinden!
IMG_20170423_124951-01.jpeg

En första sväng med cykeln till Sandsjöbacka, körde lite fel och hittade en kort stig.
IMG_20170423_130855-01.jpeg

Fortsatte sedan längs de typiskt CX-vänliga berg-och-dalbanorna runt både Oxsjön och Sisjön. Här kan den modige köra förbannat fort, förutsatt att man hittar perfekta linjeval mellan träd och genom kurvor på gott rullgrus. Jag njöt av vyn istället.
IMG_20170423_140438-01.jpeg

Dessa tre dagar kan summeras som rätt fina, om än väldigt blåsiga. Nu sitter jag ute, dragit igång Winnerbäck och försöker ljuga för mig själv om att det är varmt ute.
IMG_20170423_161059.jpg

Kort och ännu en spöklikt ljudlös film. Här lite klättringar (som är jobbigare än de ser ut på film). Tror de första tre är från 'Solängsklättringen' och den sista från 'Grus-syra'.

Nu vill jag ha lite ESS-rapporter, U-sala-nyheter och annat gottigt!

Ps. Och ja dnl, lite åt det hållet kan vreden tänkas ;)

Tjuuu!

// Erik

Senast ändrad:
ESS Vallåsen var torrt, snabbt och brötigt! Fett kul.

Cykeln var topp, banorna topp och min kropp var lealös som spaghetti. Bättre lycka nästa år!

Men förbättrade min position med femton platser seda förra året. Alltid något. Hyvä!

Jag cyklade i Storskogen för första gången. Mest skogsvägar, men trevligt med en (ur mitt perspektiv) lång lättcyklad skogstur. Förutom hagelstormen.

Bilagor

• 20170423-1440-IMG_20170423_144044896.jpg
    20170423-1440-IMG_20170423_144044896.jpg
    616 KB · Besök: 37
  • 20170423-1447-IMG_20170423_144717148.jpg
    20170423-1447-IMG_20170423_144717148.jpg
    598.4 KB · Besök: 32
Fin film/bilder Mårten och Loftberg!

Var ute och joggade Svinsskinnsskogen med fru + hund tidigare idag och eftersom jag mötte en cyklist så antar jag att det är OK att posta en film här ;)

JojjeM sa:
Besynnerligt väder på kvällens promenadcykling med vovven. Regn, snö och solsken mer eller mindre samtidigt,

[Episk bild]

/Johan

Snygg bild!
Ja, vädret var riktigt suspekt. Kändes som att man upplevde samtliga årstider under loppet av några timmar..

Eller, WSB, om du tippar upp Lunsen så det blir lite medlut är jag på att köra högt tempo. För då blir det ju kul och inte bara plågsamt. :)

För er som svär över spängerna i Lunsen och deras skick så kan jag meddela att de är inventerade och det finns långt gångna planer hos länsstyrelsen (som ansvarar för naturreservatet) att åtgärda dem ganska snart, enligt vanligtvis pålitlig källa.

Tillbaka
Topp