Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Jag har en grej som plågat mig länge nu. Det där stället i Lunsen längs Upplandsleden där man kommer cyklande uppe på en häll och kan cykla ner på stigen över tre stenar. En gång för länge sedan har jag sett s cykla upp samma väg, men hur jag än försöker så lyckas jag inte. Det känns som jag missar något.

Någon som har tips, eller kanske rentav en film? Eller är min beskrivning totalt obegriplig?

Det låter som stället där det är en brant trappa med en alternativ stig till vänster över häll som studsar ner vid trappans slut. Om man kör i riktning mot torpet.

Uppför finns ett spårval som ger hyfsat flyt. Svårigheten vill jag minnas ligger i att få upp tillräcklig fart och kompromissa mellan låg höjd och grop till vänster respektive hög höjd och slätare passage med usel påfart till höger. Mer fart ger större marginaler.

Passagen är rätt djävlig med 26" hjul. Gropen har en radie av exakt 13". Med 29" finns inga ursäkter :o)

Amen precis där, s! Jag känner ju just att jag saknar ursäkter, men jag klarar den ändå inte. Kanske ska tänka mer fart och mindre rätt linje, eller något.

Gör som Lotten gjorde förra året, ta sats utav bara helvete och flyg över allt. Platt landning. Jag var så jävla impad!

Tycker s får ge sig ut i sommarvärmen och filma när han tar sig upp för laxtrappan. Undrar också var detta krux ligger längs upplandsleden :)

Ibland känner jag att jag saknar plattformspedaler. När man ska hitta på dumheter i skogen eller råkar rulla in i en skatepark är ett par sådana...

Blir så jäkla feg iklickad. Men det är så gött utför...

Herrgård sa:
Mårten sa:
Ibland känner jag att jag saknar plattformspedaler. När man ska hitta på dumheter i skogen eller råkar rulla in i en skatepark är ett par sådana...

Blir så jäkla feg iklickad. Men det är så gött utför...

Hur mycket utför är det i Uppsala då? Go plattisar!

Valid point. Men då är jag ju ovan när det är dags för Järvsö och Åre... Prioriteringar. :P

Jag tror jag vet vad ni pratar om. Därför jag alltid bara cyklar åt andra hållet där, mot Torpet :P

Rätt lugnt på cykelfronten för min del. Axeln ogillar allt för mycket slit bakom styret, så jag försöker väva in andra sätt att hålla uppe konditionen någorlunda. Medan Shrue varit snäll att färdigställa min Stumpjumper efter mitt senaste växelmos, så har jag rullat lite försiktigt på min Haibike här nere i väst.

Bland annat blivit bad i helgen. Två stycken faktiskt. Här ute på Amundön (jag ledde givetvis cykeln hela vägen ut).
IMG_20170501_123354-01-01.jpeg

Börjar bli riktigt smutt nu, klart och fint vatten, och jämfört med i januari så är det ju nästan varmt!
IMG_20170501_122433-01-01.jpeg

Bjöds också på årets första sväng nedför Rasselbacken, lugnt och försiktigt. Fortfarande inte vågat slänga mitt tyska äggskal utför ordentligt här, så min tid (en helt okej tid med HT, men ändå oändliga 6 sekunder från WSB's KOM...) med Scalen står sig än.
IMG_20170501_144350-01.jpeg

Ajuste, snart Skandisloppet också kom jag på, uh oh.

// Erik

Loftberg sa:
Jag tror jag vet vad ni pratar om. Därför jag alltid bara cyklar åt andra hållet där, mot Torpet :P

Rätt lugnt på cykelfronten för min del. Axeln ogillar allt för mycket slit bakom styret, så jag försöker väva in andra sätt att hålla uppe konditionen någorlunda. Medan Shrue varit snäll att färdigställa min Stumpjumper efter mitt senaste växelmos, så har jag rullat lite försiktigt på min Haibike här nere i väst.

Bland annat blivit bad i helgen. Två stycken faktiskt. Här ute på Amundön (jag ledde givetvis cykeln hela vägen ut).

Börjar bli riktigt smutt nu, klart och fint vatten, och jämfört med i januari så är det ju nästan varmt!

Bjöds också på årets första sväng nedför Rasselbacken, lugnt och försiktigt. Fortfarande inte vågat slänga mitt tyska äggskal utför ordentligt här, så min tid (en helt okej tid med HT, men ändå oändliga 6 sekunder från WSB's KOM...) med Scalen står sig än.

Ajuste, snart Skandisloppet också kom jag på, uh oh.

// Erik

Amundön är fint! Cyklat en hel del där, dock trial på bergen ;) Fiskade öring där över påsk, men blev bara bottennapp.

Det gäller att öka farten ;) Studsa på topparna i rasselbacken!

WSB sa:
s sa:
WSB sa:
Gör som Lotten gjorde förra året, ta sats utav bara helvete och flyg över allt. Platt landning. Jag var så jävla impad!

Flög hon uppför steget alltså?

Jag läste lite för fort... Hon flög ner :) Däremot kan man hasa sig upp rätt enkelt om man kommer med rätt linje och lagom fart!

Puh!

Hasa är min melodi. Jag förväntar mig däremot av dig att du gör en stopie och hoppar upp på framhjulet. =)
Skulle inte bli förvånad om du klarar det med dina skills.

Lyckades komma över en begagnad Gimbal (Feiyu Tech WGS) som passar till min GoPro Session. Efter att ha våldfört mig med kniv, tång, fil samt borr på en bröstsele, kunde skruva fast den direkt i selens platta (utan att använda GoPro's egna infästning som bygger några cm).

Eftersom det inte är långt kvar till skandisloppet fick det bli ett varv på PI-banan. För att producera maximalt med skak kördes rundan på min HT.

Alternativ (mindre jobbig) lösning: spara filmen i 1,5x fart ;)

Bra hojat och filmat. Fascinerande hur bra det funkar med gimbal.
Håller den alltid kameran i en bestämd vinkel (vågrätt)? Tänkte att överkroppens vinkel skiljer ju rätt mycket om man sitter eller står vilket kan ställa till det (överrörsfilmning).

/Johan

Körde laxtrappan för första gången förra helgen med 27,5 och det funkade faktiskt...
Egentligen måste det funka bättre med 27,5 än 29 då jag har 100% lyckade försök med Enduron och det hade jag definitivt inte med Stumpjumpern :-)
Min Remedy 26 gick upp där någon enstaka gång också, men det var ju så längesen så då gick det ju att cykla med 26 vilket inte går längre.

JojjeM sa:
Alternativ (mindre jobbig) lösning: spara filmen i 1,5x fart ;)

Bra hojat och filmat. Fascinerande hur bra det funkar med gimbal.
Håller den alltid kameran i en bestämd vinkel (vågrätt)? Tänkte att överkroppens vinkel skiljer ju rätt mycket om man sitter eller står vilket kan ställa till det (överrörsfilmning).

/Johan

Tack! Det finns lite olika lägen, men jag kör den så att den alltid håller kameran vågrätt (med panorering i sidled när man svänger). Man kan ställa in att den ska panorera i höjdled med, men är osäker på hur bra det blir. Tror mer att den kommer filma marken/skägget vid dropp/snabb klättring. Man ska kunna finjustera tilt-vinkeln, men har inte undersökt det närmare. Kanske blir bättre om kameran alltid är vinklad någon grad ner mot marken.

Störande att Youtube komprimerar filmen så hårt, någon som har tips på annan uppladdningssida (ej Vimeo, då den kostar en hel del) ?

Ruskigt nice med gimball! Har tänkt att jag vill skaffa en sådan länge, men måste skaffa en ny hjälmkamera också. Snyggt jobb!

Om jag får välja cykel utan sadel så kan jag nog ta den på framhjulet.. Haha

SpriCo sa:
Shrue sa:
Eftersom det inte är långt kvar till skandisloppet fick det bli ett varv på PI-banan. För att producera maximalt med skak kördes rundan på min HT.

Var kan man hitta denna PI-banan? :)

Edit- Är det denna? https://www.strava.com/segments/11101308

Ett varv på banan
https://www.strava.com/segments/14629344?filter=overall

Loppet som går nästa helg
http://skandisloppet.com/pearl-izumi-mtb-skandisloppet/

Tillbaka
Topp