Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Det här har blivit värsta skadetråden! Usch, hoppas det inte blir värre än så här.

Någon som är i Järvsö? Jag fick ett infall och väckte flickvännen tidigt imorse och kasta in henne och cykeln i bilen. Nu sitter hon i caféet ovh jag i liften. Vill ha sällskap i backarna! Rätt tomt på folk idag.

Sida 7? Daaayuum!
När alla andra tränar bakhjulsåka, tävlar om vem som kan droppa högst eller klättra steg snyggast, så fortsätter jag min handrehab. Efter att jag igår fick ett par obehagliga kramphugg i handen under läsårets sista tenta, så var jag lite orolig att det började gå åt fel håll. Men lyckligtvis verkar det ha varit något tillfälligt. Ogillande av pennor eller dylikt.

I brist på skogscyklar, så tog jag ut Biltema på en tur. Vad passade bättre än att dra till Långedrag för att försöka hinna få en titt på bjässekryssaren 'Norwegian Getaway' som kom på tillfälligt besök i Skandiahamnen under dagen. 35 km blev det - tungt med 3 växlar och blytungt stål.

Tryckte ihop några bilder till kollage, då detta knappast kvalar in som något av de mer intressanta i den här tråden.

Långedrag är alltid mysigt. Även om det alltid är lite som att färdas ut i ett fantasilandskap (rent ekonomiskt iaf). Smutt cykelbana längs med spårvagnarna hela vägen ut. När jag väl hittade rätt genom Högsbo.
IMG_20170602_215745-01.jpeg

Genom Västra Kyrkogården, samt en snabb sväng upp på Älvsborgsbron. Upptäckte snabbt att den västra sidan (som jag tänkt använda för ship spotting) var under renovering, så vände neråt igen. Försiktigt spakande med vänsterhanden.
IMG_20170602_215921-01.jpeg

4000 feta amerikaner tas om hand av inte mindre än 1600 besättningsmän. Stor!
IMG_8711-01.jpeg

Nu är Uppsala nära, så nu får handen gärna bli helt frisk!

// E

Shit vilken båt! Kul :)

Jag försökte heja på Shrue på Ica Stabby idag men han såg skeptisk ut. Misstänker att han inte kände igen mig utan cykelhjälm och ansiktet fullt med blod :)

/Johan

Man vet att det cyklas dåligt i Uppsala när det enda som rapporteras är en cykeltur på en damtralla i Göteborg.
Vi får bättra oss helt enkelt! :)

Fin båt btw. ;)

Shrue sa:
Man vet att det cyklas dåligt i Uppsala när det enda som rapporteras är en cykeltur på en damtralla i Göteborg.
Vi får bättra oss helt enkelt! :)

Fin båt btw. ;)

Ja, det är lite halvt min poäng :(

Och nej Shrue, vi har ju redan konstaterat att du tycker den ser ut som Tensta, så sluta ljug! ;)

JojjeM sa:

Jag försökte heja på Shrue på Ica Stabby idag men han såg skeptisk ut. Misstänker att han inte kände igen mig utan cykelhjälm och ansiktet fullt med blod :)

/Johan

Haha, var det du? Hörde bara att någon sa "Eric" och när jag vände mig om var personen bakom glasdörrarna (vilket solreflektionen gjorde omöjligt att se igenom, såg bara mig själv). Borde självklart sprungit in på ica igen för att verifiera vem som hejjade, men hade inte tid just då :(

Shrue sa:
JojjeM sa:

/Johan

Haha, var det du? Hörde bara att någon sa "Eric"
Jag gissar att det han egentligen sa var "Erik". Och det var därför du inte reagerade.

Orkade inte ens leta upp tråden få den hamnat så långt bak... (ok det räcker att skriva to i webbläsaren så kommer den upp, men...)
Ja, inte för att jag cyklat alltså förutom att jag tränat lite bakhjulsåka utan större framgång på nya cykeln när jag varit ute och rullat med dottern som gör betydligt större framsteg än mig ?
Har nått äckligt halsont som aldrig ger med sig ordentligt (har cyklat några gånger under tiden inkl SBR....) så tänkte ta det lite lugnt, men måste ju säga att jag är bra sugen imorgon bitti. Därför internetcyklar jag nu så jag inte orkar gå upp imorgon. Win-win?

Fast jag har faktiskt hunnit med en vända i Värmland.
IMG_1400.JPG

Vilket bjöd på en med Uppsalamått mätt omöjlig klättring. Så långa backar finns inte.

fullsizeoutput_46e.jpeg

Inte ens vid Högarna i Gamla Uppsala...

IMG_1402.JPG

Fy fan va najs Mårten, klättringar är alltid bra! Påminner lite om när man läser grafen till både Mörksuggejakten och Finnmarksturen, mustigt ska det vara!

s sa:
Najsinajs minsann. Hur var de värmländska stigarna i övrigt då?

Dom sista 100-150 höjdmetrarna utför är det som gör rundan. Resten är inte tillräckligt uppkört för att vara njutbart.

Men den långa klättringen är på en avverkningsväg tack och lov. Ska prova någon av de andra stigarna vid tillfälle.

Igår var det torsdagscykling i Järvsö. Det var miserabelt, regnigt och jävligt. Regnkläder på och uthärda. Två krascher. En på grund av för hög fart i förhållande till hur hala berghällarna på Popp i Topp blir i regn... En annan pga. för hala träbroar. Det hade inget med mitt övermod att göra.

IMG_1409.JPG

Måste förresten säga att Uppsala verkar vara bra på Tuff Brud i år. Såhär ser det ut på årstopplistan på Strava just nu, 1, 2 och 6:a:

Skrmavbild2017-06-06kl.14.39.17.png

Senast ändrad:
Glida av hala träbroar låter ju spännande. Måste prova Järvsö någon gång. När alla stjärnor och planeter står i linje.

Jag är åter hemma i Uppsala för sommaren, och det känns riktigt bra. Igår hade jag tänkt ta mig en enkel kvällstur för att känna på handen och grejorna. Så blev det inte. Styret, eller närmare bestämt styrlagret, på min Stumpjumper ville inte vara med i matchen. Segt, då den bara stått still.

Men, detta ordnades snabbt idag, med en tidig morgontur ut till dnl där även Shrue väntade (efter att han kört om mig när jag försökt lycrasvetta mig till fart på asfalten på fullgung). Återigen kom grabbarna grus till undsättning och hjälpte gubben-tummen-mitt-i-handen, och lager rycktes isär och putsades upp. Sen blev det en tur i Gozzis så klart. Försiktigt fram med handen.

Slitigt uppför, på en stig först varken jag eller Shrue riktigt trodde faktiskt fanns där. Men guiden kunde sin skit.
IMG_20170606_103716-01.jpeg

Det var varmt idag. Väldigt varmt. Gavs mao tillfälle till paus. Shrue gillade utsikten.
IMG_20170606_104434-01.jpeg

Afterbike-pizza javisst!
IMG_20170606_123334-01.jpeg

Och nu, hemmavid, även afterbike-GT!
IMG_20170606_161313-01.jpeg

Fortsatt glad nationaldag på er alla :) Och tack för all hjälp och trevligt sällskap, dnl och Shrue!

// Erik

Mårten, du är ju nästan lika snabb som Mårten i Järvsö och det är bra snabb det!

Gozzis var fint idag även om jag knappt var frisk från förkylningen än så jag blev ifrånåkt för det mesta. Som vanligt alltså, men idag hade jag något att skylla på!

Ni som cyklat ner från dirtgropen vet hur brant backen ner därifrån är. Vissa försöker uppför ändå!
Screenshot_20170606-142131.png

Det var ett oväntat bra försök av båda men slutade med mtb rage ?
Screenshot_20170606-142610.png

Jag hade självklart snyggt cyklat upp* innan så jag kunde fota! Glömde tom växla ner från högsta.

*läs: pushbikat mig upp med gråtande vader.

Lyckades tillslut slita mig ut på en liten kort enslig kvällsrunda i Lunsen, men det var nära att jag somnade istället. Vilken tur säger jag, att jag faktiskt kom ut. Försiktigt fram (hyfsat iaf) och fortsatt känna på handen. Den ömmar, men det går framåt. Det mulna vädret blev dessutom till premium-kväll för foton, så några såna blev det.

Först upp på stigar runt Stordammen. Oväntat torrt trots gårdagens regn (som blev misär för mig på väg hem från jobbet..).
IMG_20170608_175541-01.jpeg

Racesträckan mellan korsen ner mot Stordammen.
IMG_20170608_175937-01.jpeg

Hällar under uppsprickande sommarhimmel.
IMG_20170608_181239-01.jpeg

Sommarens första visit till Fläktanstugan. Trevligt, som alltid. Blir på nåt sätt alltid lite lugnare där än vid Lunsentorpet.
IMG_20170608_183442-01.jpeg

Vätska är ju bra också.
IMG_20170608_183712-01.jpeg

Tog den alternativa vägen ut. Längre fram finns ju en myriad av stigar som måste undersökas närmare!
IMG_20170608_184401-01.jpeg

Där finns en mysigt spegelblank liten pöl också, extra mys.
IMG_20170608_184736-01.jpeg

Hade glömt hur förbenat skoj Moralund-delen av Upplandsleden är.
IMG_20170608_190012-01.jpeg

Sen blev det lite återvändsgränd i försök att hitta mig under (?) E4:an (ni som har mig på Strava kan nog lista ut vart det gick lite fel..). Mest asfalt och grus sista biten. Men oj vilken trevlig och alldeles lagom tur det blev :)

Förresten, är någon sugen på att cykla i helgen? Jag är väldigt het på att utforska stigar runt Fläktanstugan-Nyby-Moralund. Jag har sett så många under flera turer nu, som jag bara måste testa. Och det blir ju ännu bättre med sällskap!

// Erik

Ser ut att ha varit en fin tur! Jag är på en runda i helgen, så länge den är under 4 timmar ;)
Lördag ser ut att bjuda på finfint väder, så jag antar att vi siktar på att köra då?

Har också rullat över kalhygget på sista bilden, slutade också med att jag körde vilse några gånger..

Shrue sa:
Ser ut att ha varit en fin tur! Jag är på en runda i helgen, så länge den är under 4 timmar ;)
Lördag ser ut att bjuda på finfint väder, så jag antar att vi siktar på att köra då?

Har också rullat över kalhygget på sista bilden, slutade också med att jag körde vilse några gånger..

Fint, ja lördag blir bra! Fyra timmars-rundor är så 2016, du kan vara lugn.

Det där hygget är starten på Moralundsstigen som dnl visade oss förra sommaren, men då körde vi ju inte fel iaf! Där jag körde fel idag (var visserligen inget fel, tolkade snarare kartan fel) var på en grusväg som såg ut att gå in under E4:an och upp vid Mora Stenar-rastplatsen. Men tji fick jag...

Tack för dagens expedition Shrue! Det bjöds på punktering, andra materialproblem, ändlösa kärr med gigantiska getingar, jättestora bullar, och mycket svett.

Här hade det hänt lite saker. Shrue inspekterar... Nånting.
IMG_20170610_123806-01.jpeg

Cykellut i förgrunden, drophäll (som idag var typiskt elak) i bakgrunden.
IMG_20170610_124056-01.jpeg

En bulle stor som ett huvud, typ. Skeptisk? Mmm, vetedeg.
IMG_20170610_130608-01.jpeg

Dags att lämna Fläktanstugan och rulla vidare.
IMG_20170610_133207-01.jpeg

Förväntar mig mustiga film/bild-boom från Shrue vid senare tillfälle.

Allt som allt, ändå en skön tur.

// Erik

Premiärlut idag för nya cykeln!

IMG_1276.jpg

En Salsa Spearfish. Komponenterna är en blandning av gammalt och nytt. Ville egentligen köpt ett nytt vevparti i svart men höll på att bli galen av alla knäppa standarder så till slut åkte ett gammalt sunkigt XT på i ren protest.

IMG_1279.jpg

Mmm, Salsa.
Jag blev sjukt imponerad av konstruktionen och detaljfinnishen på ramen. Alla ytor för vevlager, styrlager och bromsfäste var förbearbetade så monteringen gick som en dans. Kabeldragningar satt som en smäck. De gav intrycket av att designern börjat med kabelfästena och designat ramen runt dem =)

IMG_1280.jpg

Hade egentligen tänkt att behålla de gamla fälgarna men när jag kollade upp vikten och bredden på min urgamla Flow så kom jag snabbt på andra tankar. -145 gram å + 4 mm per fälg och så blev det ju läge att byta till lite blingigare nipplar också.

Det blev inte så mycket cyklat idag tyvärr. Tiden räckte inte till mer än en liten snabbtur i stadsskogen. Men jäklar vad den sticker iväg. -145 gram per hjul märks tydligt och den är typ lika trampeffektiv som hardtailen den ersatte. Om jag någon gång mumlat något om att det är bra med långa kedjestag så tar jag tillbaks det omedelbums. 437 är kortare än 462. Ja jävlar.

Senast ändrad:
Loftberg sa:
Tack för dagens expedition Shrue! Det bjöds på punktering, andra materialproblem, ändlösa kärr med gigantiska getingar, jättestora bullar, och mycket svett.
...
Förväntar mig mustiga film/bild-boom från Shrue vid senare tillfälle.
...
// Erik

Oh, några som cyklar på riktigt.

Film! Öka!

s sa:
Premiärlut idag för nya cykeln!

En Salsa Spearfish. Komponenterna är en blandning av gammalt och nytt. Ville egentligen köpt ett nytt vevparti i svart men höll på att bli galen av alla knäppa standarder så till slut åkte ett gammalt sunkigt XT på i ren protest.

Mmm, Salsa.
Jag blev sjukt imponerad av konstruktionen och detaljfinnishen på ramen. Alla ytor för vevlager, styrlager och bromsfäste var förbearbetade så monteringen gick som en dans. Kabeldragningar satt som en smäck. De gav intrycket av att designern börjat med kabelfästena och designat ramen runt dem =)

Hade egentligen tänkt att behålla de gamla fälgarna men när jag kollade upp vikten och bredden på min urgamla Flow så kom jag snabbt på andra tankar. -145 gram å + 4 mm per fälg och så blev det ju läge att byta till lite blingigare nipplar också.

Det blev inte så mycket cyklat idag tyvärr. Tiden räckte inte till mer än en liten snabbtur i stadsskogen. Men jäklar vad den sticker iväg. -145 gram per hjul märks tydligt och den är typ lika trampeffektiv som hardtailen den ersatte. Om jag någon gång mumlat något om att det är bra med långa kedjestag så tar jag tillbaks det omedelbums. 437 är kortare än 462. Ja jävlar.

Ojojoj vilken snygg Salsa! Blir alldeles till mig?

Kul att ni gillar den. Jag var ytterst skeptisk till guldfärgen först och det krävdes en hel del modsamlande för att trycka på köpknappen skall erkännas. Guld liksom? Men jag blev positivt överraskad. Det funkar riktigt bra och ger cykeln karaktär. Jag tror gränsen går vid nipplarna. Mer guld än så och den kommer att se ut som en oljeshejk på speed

S på väg upp på Fyrisån...
yacht-of-the-week-this-19-million-superyacht-has-11000-horsepower-and-the-midas-touch.jpg

;)

Nej men jag gillar det verkligen. Och det lilla röda som bryter också. Det känns lite rally på nåt sätt.

Riktigt snygg hoj s! Vad väger det nya hjulparet in på?

När en ny ram får liv måste en annan dö (klassiskt Lunsen-ordspråk), därför gjorde min ram ett självmordsförsök idag efter ha kastat av mig när vi tillsammans skulle upp för ett 50-60cm steg i Lunsen. Sån tur var verkar detta mer ha varit ett rop på hjälp, kanske vill den ha nya svinglager eller en ny skyddsfilm för underröret?

Här är iaf lite bilder på skadan
Photo2017-06-10131938.jpg

Photo2017-06-10132002.jpg

Loftberg och jag tog det hela med ro. Prov-droppade lite grejer för att kolla skicket och den verkar fortfarande cyklingsbar :)

Efteråt fikade vi
Photo2017-06-10131920.jpg

Snygg höj! Salsa ser man ju inte so ofta.

Själv tittar jag lite fundersamt ut genom fönstret och funderar om jag ska inte byta däck inför morgondagens Lida Loop. Tänkte egentligen köra med Maxxis Tread Lite (en riktig semislick). Det skulle ju bara regna lite grann... Ikons på eller ej... Hm

Smutt! Jag vimsade runt i Nåsten och klappade kor nere vid Fäbodarna idag. Mu till livet liksom.

Är det någon som är sugen på baluns i vår Luns strax efter lunch imorgon? Tänker att Lunsen torkar upp hyfsat fort...

Tänkte utgå från Plantis. Flexibel tid. Give me an offer I cannot refuse.

Edit: Och S, Salsan blev ju grym!

Senast ändrad:
Mårten, vi har en runda på gång imorgon i Lunsen (tekniskt i lugnt tempo), tåget ser ut att avgå från Bergsbrunna 10.30. Du är välkommen!

Tillbaka
Topp