Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Körde Nåsten idag, jävligt lerigt och blött på sina ställen.. framförallt södra biten. Var i Lunsen också, snustorrt!

Snart i en skog nära er ?

20180421_143740.jpg

Fasen också. Såret från förra helgen vill inte läka ihop ordentligt. Det sitter mitt i lerspruttet från framhjulet så jag måste tyvärr hoppa över dagens tur.

Snöpligt, jag var ju precis som taggad.

Blev en riktig kalastur med delar av TT, Lasses nya, Premiumhällar, getingstig och final vid KBH där Shrue hittade ett dödsdropp på typ 2,5 meter som han satte utan att blinka. Galet på riktigt. Får se om det kommer filmbevis så småningom (jag var i chocktillstånd så jag glömde filma).

Början på klassikern
20180422_101719.jpg

HiLo
20180422_101725.jpg

Shrue trixar lite för mycket för sitt eget bästa vid spångavfart
20180422_111123.jpg

Shrue och dnl njuter av utsikt
20180422_1209270.jpg

Dnl njuter av kexchoklad
20180422_122640.jpg

Tack för en riktigt trevlig tur
/Johan

Tack för en fin tur!
Jojje var oförskämt pigg i benen, så vi andra fick kämpa på bra för att hänga med.

Här kommer Dnl:s film från droppet vid KBH

Ser ju riktigt mysigt ut, vill också! Och vilket monsterdropp - landningen sitter som en smekning dessutom. Shrue, du får droplära mig i ÄGB sen (tills min gaffel imploderar)!

Jag var oförskämt opigg i benen! Har ju knappt rört cyklarna i vinter och nu när jag försökte mig på torsdag, lördag och söndag tog all ork slut när jag lämnade bilen ?
Blev en riktigt fin runda iaf och Nåsten är jättefint förutom de klassiska surhålen som brukar torka i augusti med lite tur!

Lite service tackar mina ben för...
20180422_103217.jpg

Kö till Rödmossen idag!
20180422_104500.jpg

Johan ville hoppa över till fots först, men gav upp tanken på torra skor sen ??
20180422_113650.jpg

Andra försöket!
20180422_115713.jpg

20180422_115715.jpg

Upp...
Screenshot_20180422-173817.jpg

...och ner igen ✌️
20180422_180937.png

Tur att det tvekas på vissa ställen iaf! Johan var beredd med 112...
Screenshot_20180422-174205.png

Det här däremot var nog ett av de bättre (och högre) dropp jag sett i Uppsala! Ska testa nångång när jag känner mina ben ?
2018-04-22-18-02-45.jpg

Äntligen hemma!
20180422_135341.jpg

Ni ser ut att ha haft en riktig toppen dag!

@dnl vart ifrån kom tanken med baconlindad banan?? Verkar helskumt men bacon är ju najs så kanske är värsta hitten??

mikipedia_ sa:
Ni ser ut att ha haft en riktig toppen dag!

@dnl vart ifrån kom tanken med baconlindad banan?? Verkar helskumt men bacon är ju najs så kanske är värsta hitten??

Det var några kompisar som bjöd på det för massa år sedan! Det är jättegott (enligt de flesta...), men se till att det är mogna bananer! Minsta gröna och det är oätligt ?

Ett annat tips är grillbacon! Här gjort av rökt sidfläsk skurna i lagom tjocka skivor och kryddade med nån bbq-krydda eller rub.
20180421_171136.jpg

Enda problemet är att det gäller att stå vid grillen (med öl) för det kommer sällan in något till resten av gästerna då allt går åt under grillningen...

JojjeM sa:
dnleriksson sa:
JojjeM sa:
Shrue sa:
Mmmmmm, grillbacon :D

Nu finns en film uppe som sammanfattar min weekend i Uppsala

Fett!
Kul att dnl fick låna kameran lite i Gozzis så man fick se honom bli totalkränkt :)

/Johan

Eller hur! Jättekul...

Haha. Och jag avslöjades som värsta lögnaren i andra delen, från söndagens tur.

/Johan

Lika bra att mörka lite surhål så Spanien-Eric inte vände på parkeringen redan!

JojjeM sa:
dnleriksson sa:
JojjeM sa:
Shrue sa:
Mmmmmm, grillbacon :D

Nu finns en film uppe som sammanfattar min weekend i Uppsala

Fett!
Kul att dnl fick låna kameran lite i Gozzis så man fick se honom bli totalkränkt :)

/Johan

Eller hur! Jättekul...

Haha. Och jag avslöjades som värsta lögnaren i andra delen, från söndagens tur.

/Johan

Kameran ljuger aldrig! ;)

Vädret idag på förmiddagen var för motigt för att förmå två gamla pensionärer till att ge sig ut på 1:a maj ride. Brrr, vem beställde värdet alltså? Det var bättre förr!

Kvällens sol var dock svår att motstå så den blev en liten Nåstenrunda trots allt.

IMG_1588.jpg

Vi ser i alla fall seriösa ut.

IMG_1592.jpg

Håkan undrar när det blir grillning

Fuktigt i backen men ändå fullt cyklingsbart.

Det är den där tiden igen, när det är dags att bumpa fram Uppsala i Happyvimlet. Kroppen återhämtar sig ännu från den eminenta grillrajden till Torpet, och förutom en försiktig jogg, bjöd dagen enbart på lite hometown-känsla längs Fyrisån på Sjösalan. Detta efter att ha fyllt på med lite Hepatit B-injektion!
20180504_125613-01.jpeg

Får se om helgen kan leverera någon form av skogspsykling hemmavid då jag fått grönt ljus att behålla en viss svart Enduro på lån ett par dagar till.

Lånat ut en dämpare åt ett håll och en cykel åt ett annat! Tur man är skadad nu när det börjar tryta med cyklar ?

Bra fartygsrelaterad bild till sjömannen Loftberg ??

Vaknade upp, kände någon sorts farsot i hals och lungor. Nej nej nej, tänkte jag. Till och med Gnällgubbar cyklar idag ju. Då kan jag verkligen inte vika ner mig. Lite frukost (utomhus) och vila senare, och jag krafsade ihop bättre begagnade restprylar och lite låne-utrustning, tills jag var redo att rulla ut. Försiktigt var ledordet, och det fick öppna upp för en drös med lut och ligg. Det var längesen jag bjöd på det från ett nästintill somrigt Lunsen.

Försiktig start nära Stordammen. Dagens första hjälpa-människa-hitta-rätt-möte ägde rum här. En cyklist som ville hitta hem till Sävja Södra P. Hoppas han kom rätt!
20180505_115900-01.jpeg

Typ nånstans på en stig. Försöker få Dnl's Enduro att posera.
20180505_121258-01.jpeg

I närheten av förra sommarens brandhärd mötte jag människa #2 som behövde hjälp. Denna gång en hitta-ut:are som jag fick peka i rätt riktning. Börjar känna mig som någon sorts Lunsen-inventarie.
20180505_122402-01.jpeg

Klassiska myshällar på väg mot Torpet. Skräckläskigt hur otroligt XC-breddat markslitage som åsamkats på stora delar sen jag körde sist i augusti förra året.
20180505_125214-01.jpeg

Är det här Happykorrekt? Någon gammal no-brand-hjälm som legat undanstoppad hemma i minst 20 år, Bikester-lycra samt genomtrasiga skor och handskar. Ackompanjerat med en Enduro så klart.
20180505_130911-01.jpeg

Testar att photoshoppa.
20180505_131613-01.jpeg

Plaskigt på sina håll.
20180505_132504-01.jpeg

Men allt som oftast ändå riktigt premium.
20180505_133212-01.jpeg

Fortsätter mot stuga nummer två.
20180505_134443-01.jpeg

Enduroligg.
20180505_134557-01.jpeg

Väldigt glädjande syn. Fläktanstugan återföds ur askan.
20180505_134954-01.jpeg

Moralund-leden var bra juicig bitvis. Men alltid lika härligt stökig.
20180505_140059-01.jpeg

Banan i Moralund fick avsluta innan jag körde tillbaka på leden och styrde kosan hemåt. Det hade dykt upp ett gäng (typ 30) utomländska 'vad jag gissar var nån sorts biologistudenter eller dylikt', som tyckte det var alldeles strålande att slå läger mitt på stigen. 'Oh I'm so sorry' hjälper inte riktigt om ni fortsätter sitta i vägen.
20180505_141122-01.jpeg

En riktigt trevlig hemvändarrunda!

// Erik

Det var spännande att cykla med fungerande dämperi. En ny upplevelse! I övrigt känns 27,5 för litet, jättebrett styre är läskigt, men jag är modigare utför drop och stökiga linjer - mustigt mycket slag. Kanske inte optimal i Uppsala. Men! Nukeproof Mega känns ändock mer intressant, för utför kan ju faktiskt vara kul, har jag märkt!

Loftberg på besök och en ny fläktanstugan. Sweet!

Själv har jag gått tillbaka till mitt gamla 711mm styre från 785mm. Det passar mig bättre för Uppsalaterräng. Någon centimeter bredare vore nog optimalt men inte värt att köpa ett nytt styre för. Bansheen får behålla sitt bredare styre men så körs den mer utför också.

Conan arkivarien sa:
Tänkte sticka ut och cykla men upptäckte att bakdäcket var mjukt på ngt konstigt sätt. Går det att fixa själv eller måste jag lämna in cykeln?

Du har nog bara vänt ventilhatten fel. Det fixar du enkelt själv med hjälp av en tesked och en tom toarulle.

s sa:

Själv har jag gått tillbaka till mitt gamla 711mm styre från 785mm. Det passar mig bättre för Uppsalaterräng. Någon centimeter bredare vore nog optimalt men inte värt att köpa ett nytt styre för. Bansheen får behålla sitt bredare styre men så körs den mer utför också.
Du kan ju kapa långstyret till optimal bredd ;)

Herrgård sa:
s sa:

Du kan ju kapa långstyret till optimal bredd ;)

Bra tänkt men det är tyvärr ett svintungt alustyre.

Tillbaka
Topp