Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
I går bar det tjo kt med svamplockare på stigarna. Och en och annan svamp.. Annars mindre lerigt än jag hade trott, men förstås blötare än typiskt augustiföre.

Appropå torsdagscyklingar finns det chans att testa MTBO på förra årets O-ringenkartor några torsdagar framöver. Det börjar med Nåsten nästa vecka. Det är antagligen mer XC-inriktat än de typiska turerna i den här tråden, men kanske lockar det någon .

Kollat lite på Trailforks och Strava, tänkte göra ett försök att cykla runt premiumhällarna i Nåsten imorrn, nån som har erfarenhet av dessa? Har cyklat en bit tidigare men vänt då det var oklart vart man skulle fortsätta. Nu hittat segment som går ända fram till Branddammen, sen blir det ett litet glapp innan man kommer till en av de större "transportstigarna" genom Nåsten.

Det är en rolig liten snutt!
Ja, fortsättningen var sisådär när jag cyklade där sist men det är flera år sedan och kanske bättre uppkört nu.

Stigrapport från Nåsten: vatten

Sista spången mot premiumhällarna låg helt under vatten, sen ca 1 meter med vatten efter... Diverse större vattensamlingar efter men gick att komma över de mesta. Var lätt att hitta hela vägen också... hoppas nu att det hinner torka så man får njuta av det lite... nu kom jag hem med 1cm vatten i vardera sko :)

Nu behöver jag inte vara ledsen för mina njurstensproblem, är ju ändå ingen idé att cykla.

Vågade mig ut på en väldigt lugn tur i Lunsen. Körde utanför reservatet och det var nog klokt, vissa stigar var som små bäckar. Det låg vatten där det inte brukar ens när det är som blötast på senhösten/vintern. Stenhällar och rötter är verkligen mättade med vatten. Höll på att köra på en liten kompis, det var nog behållningen.

IMG_8071.jpeg

IMG_8067.jpeg

På lördag kommer det mer regn så ingen behöver cykla den här helgen heller

Men nu ser ju söndag rätt okej ut vädermässigt (även om det nog kommer att vara blött i marken).

Funderar faktiskt på att cykla en sväng. Råkade i ett tillstånd av tillfällig sinnesförvirring anmäla mig till SSSM nu i september och tänker att jag måste cykla åtminstone en gång innan dess. Typ kolla att ventilhattarna sitter kvar och så.

Nån som skulle ha lust att lalla runt lite om vädret ser stabilt ut? Jag är nog rätt flexibel med tid.

/J

Plantskolan 12?
(Jag kan dock både annan tid och plats om det passar bättre)

/j
Plantskolan funkar. Jag är väl en av de få som knappt cyklat runt Lunsen, tror mig varit där en eller två gånger så det blir ett äventyr. Funkar 13 istället? Då hinner jag fixa lunch till sonen innan jag rullar iväg.

Rehabcyklade i Heby med frugan, som tyckte det var riktigt kul. 45-50 min från Uppsala lite beroende på var man bor så ingen romresa att ta sig dit. Väldigt enkla XC-singletrack som passar nybörjaren men även någon som vill blåsa på, vissa delar av stigarna går på elljusspår så där får man ta det lugnt då det kan vara fotgängare. Marken är sandbaserad så inga vattenpölar eller lerhål. Är säkert väldigt snabb när det är torrare. Tydligt skyltat hela vägen.

Här kan man parka.
IMG_8087.png

Typisk stig.
IMG_8086.jpeg

Stämningsbild i regnet.
IMG_8082.jpeg

Tillbaka
Topp