Total nybörjare, måste jag byta cykel igen

Tholomp

Ny medlem
Jag funderar på om jag har köpt för liten cykel, vad tror ni?

Bakgrund:
Jag cyklar till jobbet, ca 10.5 km enkel. Det tar ca 28 minuter och jag har till alldeles nyligen cyklat på en 3 vxl 28" damcykel.
Bakfälgen på damcykel blev skev av någon konstig anledning och jag hastade iväg för att köpa en ny cykel. Onödigt att lägga pengar på en gammal seg cykel tänkte jag.

Tanken var även att jag ska försöka cykla lite mer istället för promenader och gym.

Jag hamnade på Biltema för att det var billigt, dumsnål... jag vet. Köpte en 28" 24vxl pendlarcyklar enligt bilden för 2500:- och åkte glad i hågen hem. Sen började googla på hur jag skulle ställa in cykeln och upptäckte då att det finns olika storlekar på cyklar. Den cykeln jag köpte var storlek 47 och det verkar vara för litet för mig, jag är 174cm med lite kortare ben än överkropp.
Kommer det bli jobbigt med en för liten cykel, kommer det påverka tiden för pendlingen på längre sikt, måste jag byta cykel?

Den nya cykel var extremt prisvärd, med aluram, shimanoväxlar, skivbromsa och första turen gick på 26min så det skulle vara tråkigt att behöva byta :(

Bilagor

• Cykel.jpg
    Cykel.jpg
    232.6 KB · Besök: 108
Tholomp sa:
Jag funderar på om jag har köpt för liten cykel, vad tror ni?

Bakgrund:
Jag cyklar till jobbet, ca 10.5 km enkel. Det tar ca 28 minuter och jag har till alldeles nyligen cyklat på en 3 vxl 28" damcykel.
Bakfälgen på damcykel blev skev av någon konstig anledning och jag hastade iväg för att köpa en ny cykel. Onödigt att lägga pengar på en gammal seg cykel tänkte jag.

Tanken var även att jag ska försöka cykla lite mer istället för promenader och gym.

Jag hamnade på Biltema för att det var billigt, dumsnål... jag vet. Köpte en 28" 24vxl pendlarcyklar enligt bilden för 2500:- och åkte glad i hågen hem. Sen började googla på hur jag skulle ställa in cykeln och upptäckte då att det finns olika storlekar på cyklar. Den cykeln jag köpte var storlek 47 och det verkar vara för litet för mig, jag är 174cm med lite kortare ben än överkropp.
Kommer det bli jobbigt med en för liten cykel, kommer det påverka tiden för pendlingen på längre sikt, måste jag byta cykel?

Den nya cykel var extremt prisvärd, med aluram, shimanoväxlar, skivbromsa och första turen gick på 26min så det skulle vara tråkigt att behöva byta :(

Lyckas du hitta en bra sittställning så är det bra. Kolla bara att du inte drar ut sadelstolpen för långt - gör du det måste du köpa en längre stolpe om du inte vill råka ut för läbbigt haveri.

Sitter styret där du vill ha det så är allt oki! Om inte så går det troligen byta stam så att du får händerna där du vill ha dem.

Helst vill man sitta lagom utsträckt och framåtböjd, har man en alldeles för liten eller stor ram så kan det bli svårt. 20-30 minuter är dock inte så lång tid så det kommer att gå bra oavsett sittställning. Stänkskärmarna är lite korta, överväg att montera en förlängning längst ner.

Styret skulle kunna vinklas ner en aning, men det är vad jag skulle gjort. Behöver inte alls vara rätt för just dig.
Annars ser den helt rätt ut för din storlek tycker jag.

Har du kollat att du har riktig sadelhöjd? Det är inte jätteovanligt att ovana cyklister tenderar att ha sadeln onödigt lågt. Det är roligare och skönare att cykla med riktig sadelhöjd.

Bengt-re sa:
Har du kollat att du har riktig sadelhöjd? Det är inte jätteovanligt att ovana cyklister tenderar att ha sadeln onödigt lågt. Det är roligare och skönare att cykla med riktig sadelhöjd.
Ett understatement enligt min erfarenhet. I stor sett alla ovana eller sällan-cyklister har sadeln alldeles för lågt. En del har den verkligen uppseendeväckande lågt.

Eld sa:
Ett understatement enligt min erfarenhet. I stor sett alla ovana eller sällan-cyklister har sadeln alldeles för lågt. En del har den verkligen uppseendeväckande lågt.
Kan vara rätt kul att traska hem efter jobbet och se alla pendlare som har för låg sadel, ser nästan komiskt ut hur de sitter!

Härligt, vilken snabb respons, tack!
Jag får justera sadel och styre lite o känna efter helt enkelt. Men jag kände själv att sadeln var för låg, rent komfortmässigt och jag kände att jag belastade ovansida lår ganska mycket. Hur mycket minimum (cm) ska vara kvar i ramen av sadelstången?

Det blir ändå ganska stor skillnad när man sitter framåt lutad mot o sitta på en "vanlig" cykel. Det känns att man belastar armar och axlar mer...

Det finns en tumregel som säger att höjden mellan vevpartiets centrum och sadelns överkant ska vara, om jag minns rätt, 0,883X innerbenslängd. Jag har kört ungefär så sen jag läste om det och det har känts bra för mig.

Mvh Ulf S.

Det finns ett minimum för ramen och ett för stolpen vad gäller nedstick. Ser du till att stolpen i alla fall kommer nedanför där toppröret sitter ihop med sadelröret i ramen, så borde du vara hemma.

us930 sa:
Det finns en tumregel som säger att höjden mellan vevpartiets centrum och sadelns överkant ska vara, om jag minns rätt, 0,883X innerbenslängd. Jag har kört ungefär så sen jag läste om det och det har känts bra för mig.

Mvh Ulf S.

Jo, det stämmer bra för det mesta. Testade nyligen här när sonen och frun bytte cyklar - ställde sadeln till det kändes rätt. Och när jag mätte i efterhand diffade det några mm till 0,883 regeln. Den är nog rätt bra. Dock har jag plus en cm mot vad regeln anger.

Bengt-re sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.

Jo, det stämmer bra för det mesta. Testade nyligen här när sonen och frun bytte cyklar - ställde sadeln till det kändes rätt. Och när jag mätte i efterhand diffade det några mm till 0,883 regeln. Den är nog rätt bra. Dock har jag plus en cm mot vad regeln anger.

kan de verkligen stämma? isf ja räknar på de så sitter ja 5.64 cm för högt.. låter orimligt då allt e inställt av certifierat bikefitbutik

Det praktiska sättet för oss enkla sällar som är mindre matematiskt begåvade är att sätta hälen av skon på pedalen. Då ska benet vara sträckt. Justera i halvcentimeterssteg därifrån om det blir obekvämt.
Räkna med min. 10 cm nedstick av sadelstolpen.

us930 sa:

Mvh Ulf S.

En nästan lika bra utgångspunkt som att måtta in sadeln efter höftbenet. Blir ju en viss skillnad beroende på vinkel på sadelröret och ännu mer beroende på vevarmslängd.

Finns massa videos på youtube för hur man ställer in sadelhöjden, denna exempelvis. Om du har ett vattenpass att sätta mellan benen är det ännu bättre.

darkforce sa:
Bengt-re sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.

kan de verkligen stämma? isf ja räknar på de så sitter ja 5.64 cm för högt.. låter orimligt då allt e inställt av certifierat bikefitbutik

Även jag tycker nog att det känns en aning lågt med den metoden, men det är ju också en fråga om påfrestningar på knän m.m. vid långvarig träning, 5-6 cm skillnad låter ju dock ganska mycket?

Mvh Ulf S.

"0,883xbenlängd (med eller utan skor?) ända in på tusendelar -" men jag avvikar med (valfritt antal) centimeter"

Låter som ett utmärkt, enkelt och inte minst happykorrekt sätt att ställa sadeln. ?

Jo, den där sista decimalen känns ju helt avgörande i sammanhanget..... Jag har faktiskt mätt utan skor, men rimligen borde det ju vara med eftersom dessa kan variera i tjocklek, kanske därför som det känns en aning lågt då?
För att krångla till detta ytterligare så finns här ett antal metoder till....

https://www.cyclingplus.se/tips/har-du-ratt-sadelhojd/

Mvh Ulf S.

Det finns någon annan riktlinje om att knät ska ha mellan 25 och 35 graders vinkel i nedersta läget. Det är ju ganska långt från knäleden ner till sulan på skon vilket gör att det blir ett brett intervall som "korrekt" sadelhöjd ligger inom, runt 4 cm eller så. Samtidigt så justerar många sadeln på känsla till precis den höjd de själva önskar och ställer in den i kanske 0,5 cm steg. Det verkar alltså som att de individuella preferenserna skiljer sig mycket åt.

d_anders sa:
Det finns någon annan riktlinje om att knät ska ha mellan 25 och 35 graders vinkel i nedersta läget. Det är ju ganska långt från knäleden ner till sulan på skon vilket gör att det blir ett brett intervall som "korrekt" sadelhöjd ligger inom, runt 4 cm eller så. Samtidigt så justerar många sadeln på känsla till precis den höjd de själva önskar och ställer in den i kanske 0,5 cm steg. Det verkar alltså som att de individuella preferenserna skiljer sig mycket åt.

Reglerna är för att skapa något att börja justera runt. Det finns på tok för många variabler för att skapa en regel som ger rätt sadelhöjd för alla.
Som sagts är mången sällancyklist ofta väldigt lågt justerad och att då utgå ifrån en vettig gissning är oftast bättre än 15 cm för låg sadel...

Igår höjde jag sadeln så att benen var raka enligt instruktionen från Pfaff. Idag mätte jag innerlängden på benen x 0.883 och kom fram till 67cm. Var precis ute o mätte på cykel och underkant på sadeln var exakt 67cm från navetscentrum!! :)

Nu känner jag inte att cykeln känns liten men det känns om att jag vill få upp styret... om det går..!

Absolut Bengt, men det innebär att man kan höfta starthöjden ganska rejält. Undrar om inte en anledning till att många sällan-cyklister sätter sadeln så lågt beror på att det är så man har den som barn för att lätt kunna sätta ner fötterna när det behövs.

d_anders sa:
Absolut Bengt, men det innebär att man kan höfta starthöjden ganska rejält. Undrar om inte en anledning till att många sällan-cyklister sätter sadeln så lågt beror på att det är så man har den som barn för att lätt kunna sätta ner fötterna när det behövs.

Kan nog stämma. Lite olyckligt då jag misstänker att det finns en hel människor som skulle cykla mer om de inte led av okomforten från att ha toklåg sadel.

Bra cykelhandlare verkar iaf ha en mission att utbilda sina kunder trots att kunderna ibland verkar tycka att det är tokigt.

Tillbaka
Topp