Tour de France 2014 - the tråd

Tänkte gå på lokal i Sthlm o kika på nån etapp någon eftermiddag nästa vecka. Någon som känner till några hak som visar TdF, helst Kungsholmen, City eller Söder?

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> thomalin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > thomalin skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ser ut som om Giant hänger av sin egen
> > > > spurtare...
> > >
> > >
> > > Dom har väl två. En för korta och en för
> > > långa spurter.
> >
> > Aha, degens tur idag alltså.
>
> Jag trodde ju Rodríguez men jag tar tillbaka allt
> och hävdar bestämt motsatsen. Men om GS kör
> för Degen så kan det bli Sagan trots allt.

Solklar logik! :)

Hoppas du har rätt.

swetrixie skrev:
> Tänkte gå på lokal i Sthlm o kika på nån
> etapp någon eftermiddag nästa vecka. Någon som
> känner till några hak som visar TdF, helst
> Kungsholmen, City eller Söder?

Bianchi cafe visar samt har en grym lunch buffeé
Kanske cafe le mond på söder också??

elllguapo skrev:
> swetrixie skrev:
> -----
> > Tänkte gå på lokal i Sthlm o kika på nån
> > etapp någon eftermiddag nästa vecka. Någon
> som
> > känner till några hak som visar TdF, helst
> > Kungsholmen, City eller Söder?
>
> Bianchi cafe visar samt har en grym lunch buffeé
> Kanske cafe le mond på söder också??

Le Mond visar alltid, bara att be dem slå på TV:n om den mot förmodan inte skulle vara på.

I morgon smäller det. Avslutning med 1500 meters HC-klättring. Man or a mouse, men musen lär vinna på bättre watt per kg. Valverde har legat lågt hittills. Kan ha sparat energi som Astana/Nibala och Porte bränt redan. Han har även gearat sin form så att den skall komma till andra halvan av loppet ...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    35.8 KB · Besök: 33
Ja den utförslöpan var giftig. Huvva va de körde. :o och när det hoppade över den stora avspärrade refugen. Damn!

Sen tycker faktiskt lite synd om Sagan. Tvåa igen

Profilen tycker jag mer indikerar 1310 hm på 20,5 km. De inledande 206 hm på 7,5 km är ju inte ens 3% snittlutning!

Enligt http://www.salite.ch/chamrousse1.asp?Mappa= ser det ut som km 3, 6, 7, 8 och 10 är de över 8% och sista delen verkar relativt lättåkt.

Min gissning är att de flesta som har ngt med totalen att göra kommer att gå in i avslutningsstingen tillsammans. Risken finns att det sen blir ett lurpassande under första halvan och att det under andra halvan är för lätt för att det ska gå att det ska bli någon stor splittring i gruppen. Några kommer säkert att ha en sämre dag och förlora en del tid, men jag har svårt att se att det blir jättemarginaler imorgon. Med mina track record vad gäller tippning torde detta borga för århundradets attacketapp där tätgubbarna attackerar varandra och sig själva sönder och samman från km 0 imorgon.

gabbeon skrev:
> Hade varit ballt om nån av fransmännen provade
> ett långskott på Palaquit, bara för att testa
> Nibbles nerver.

+1

Tror dock inte att någon vågar baserat på att sannolikheten är låg att en så tidig attack håller in till mål och att den ger betalt i form av tillräckligt med tidsmarginal för att kompensera att åkaren/åkarna troligen är mer slitna imorgon än de varit om de "bara" åkt med Nibali. Däremot finns en inte försumbar risk för ett skapligt tidstapp med en sådan strategi. Trist för åskadarna, men det är nog den verklighet som gäller tyvärr.

En etapp där jag kan tänka mig en tidig attack av ngn som ligger skapligt till i GC är etapp 17. Där är det mest upp och ner från det att Peyresourde påbörjas och etappen kommer såpass sent att det kan finnas de som ligger hyggligt med men som för att komma upp till pallen måste ta en chans. Om det då finns någon som skiter i att försvara en sjätteplats eller dylikt kan det bli riktigt intressant.

Sammanfattningsvis. Risken nu är att plats 2-10 börjar köra för firstloserplatsen och markera varandra, så att Nibali blir bortglömd och får en säker seger. Trist för oss tittare.

Fliken skrev:
> I morgon smäller det. Avslutning med 1500 meters
> HC-klättring.

Idag smäller det som sagt...dock verkar det "bara" vara 1300 meter... dags för Alejandro att visa korten.

PROFILCOLSCOTES_2.png

Purito i intervju på letour.fr:

Questioned before the start by letour.fr, Joaquim Rodriguez explained how he intends to race for the KOM price today. “I feel great this morning because it's another hot day and we are going to the mountains”, said the Catalan climber. “It's going to be a very fast start with a lot of attacks as today's stage offers opportunities to many riders. I foresee a breakaway going early. Thomas Voeckler might try to be part of it, but whether he goes or not, if the group is big, I'll try to go for it as well. If not, my team will work to keep the race under control until we hit the first category climb [col de Palaquit]. I don't know the finish. I've looked at the road book. It doesn't seem to be a climb for a man to make a difference alone. It's more suitable for four or five riders to sprint for the stage victory.”

Har mr Valverde nånsin lyckats i en sån lång klättring? Minnet är kanske selektivt för att man har inte precis hejat på honom...

Bert skrev:
> Har mr Valverde nånsin lyckats i en sån lång
> klättring? Minnet är kanske selektivt för att
> man har inte precis hejat på honom...

Han har ju ett dunkelt förflutet, sagt lite vagt ...

Är det bara jag som tycker att han på bilden är ganska obehaglig? Flamsig och awkward med en engelska som gör mig ledsen i ögat :(

Bilagor

• Untitled.png
    Untitled.png
    130.3 KB · Besök: 34
JinJin skrev:
> Är det bara jag som tycker att han på bilden är
> ganska obehaglig? Flamsig och awkward med en
> engelska som gör mig ledsen i ögat :(

Stefanos engelska är inte på topp. Att han ändå fick jobbet som programledare har nog något att göra med att han verkar kunna tillräckligt mycket franska, italienska, spanska och kanske rentav även portugisiska för att intervjua cyklister av varierande nationalitet som är ännu sämre på engelska. Vad är hans nationalitet egentligen, italienare?

GoranS skrev:
> Suck! Den här touren håller på att utvecklas
> till en riktigt sömnpiller vad gäller gula
> tröjan.

Mjo, känns som att många lag nu enbart kör för etappsegrar isf totalen. Men när alternativet är att Valverde vinner så sover jag hellre.

Kompiskörning av Valverde.

Hoppas att Nibali bonkar i morgon så att det blir lite spännande i GC. Annars känns det rätt avslaget.

Tillbaka
Topp