NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, håller inte riktigt med. Visst låter Kent
> Hartman (som jag antar du refererar till) spelet
> tala i de större matcherna men lite väl mycket
> tid läggs (varje VM) på att svara på tittar-SMS
> vilket oftast betyder förklara grundläggande
> regler och specialfall för snooker. Robertos
> styrka tycker jag är snacket "utanför bild" dvs
> inte bara statiskt om skeendet i rutan.
Det där är nog det eviga dilemmat vid kommenterande för lite smalare (och regelmässigt mer intrikata) aktiviteter - antingen bli tjatig för den trogna tittarskaran eller riskera att nytillkomna tittare inte fattar vad som försigår och därigenom inte fastnar för det hela.
Och, jag hade inte (har inte ES längre) ngt egentligen emot Vacchi - kändes hemtamt/hemtrevligt med hans (och Adamssons) gaggande. Det enda jag tyckte var att han ibland blev lite onödigt exalterad/gapig. Å andra sidan har jag aldrig gått igång på kommentatorer som vrålar och skriker. Känns som vissa kommentatorer är lika övertygade om att ju mer och högre vrålande desto bättre som en viss svensk gitarrist är oförstående till att mest inte nödvändigtvis är bäst.
AxelSthlm:
Nej. Var inte mening som hjälp, bara ett exempel på annan kommenteringsstil. Om man tycker det är för mkt snack går det ju f.ö. faktiskt att stänga av ljudet. Har tillämpat det på skidsändningar på TV4 någon gång då kommentatorn blivit för pinsam i uppvisandet av gapighet och okunnighet.