Tour de France 2016 - the tråd

Vad gjorde juryn egentligen vid luftkorvsincidenten några etapper tillbaka, är inte det ett liknande fall (cyklister hindrade av arrangören korrigerar man tiden men inte placeringen för)?

nisseson sa:
Vad gjorde juryn egentligen vid luftkorvsincidenten några etapper tillbaka, är inte det ett liknande fall (cyklister hindrade av arrangören korrigerar man tiden men inte placeringen för)?

Skillnaden var nog att där hade man 3km-regeln att falla tillbaka på, vilket man inte har nu (pga målgång uppför).

Jag tycker ändå att de ska ge Froome och Porte samma tid som Mollema. Om det går enligt reglerna.

nisseson sa:
bllx sa:
Zerboni sa:
Ja precis, för att han, enligt experterna på Eurosport avverkat en del av sträckan utan cykel

Skummade genom reglerna, kan bara hitta att man måste korsa mållinjen med en cykel (sittandes på eller springandes med).

Försökte hitta lite regler men gick bet på det. Var skummade du?

http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rulesandregulation/17/68/12/1-GEN-20160603-EN_English.pdf

1.2.109 The rider may cross the finish line on foot, provided that has his bicycle with him.

DT sa:
nisseson sa:

Skillnaden var nog att där hade man 3km-regeln att falla tillbaka på, vilket man inte har nu (pga målgång uppför).

Jag tycker ändå att de ska ge Froome och Porte samma tid som Mollema. Om det går enligt reglerna.

Sant, 3km-regeln gör det olika i en strikt regelsynvinkel. +1 på att Porte och Froome borde få samma tid som Mollema, enligt min subjektiva rättvisekänsla.

bllx sa:
nisseson sa:
bllx sa:
Zerboni sa:
Ja precis, för att han, enligt experterna på Eurosport avverkat en del av sträckan utan cykel

Skummade genom reglerna, kan bara hitta att man måste korsa mållinjen med en cykel (sittandes på eller springandes med).

Försökte hitta lite regler men gick bet på det. Var skummade du?

http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rulesandregulation/17/68/12/1-GEN-20160603-EN_English.pdf

1.2.109 The rider may cross the finish line on foot, provided that has his bicycle with him.

Intressant, både 1.2.109 och även 1.2.108 "Unless otherwise stated, each rider shall, in order to be classified, complete the race entirely through his own effort, without the assistance of any other person.". Froome sprang utan assistans. Något för juristerna att bita i.

Är 1.2.109 en "ny" regel? Har för mig att det för 15-20 år sen var diskussioner kring en "incident" då en cyklist som kom till mål ensam hoppade av cykeln och bar den på raka armar gåendes över mållinjen. Är dock inte helt säker på att jag minns rätt kring att det skulle ha varit något regelrelaterat.

Vad f-n hände? Såg på fransk tv och fattade inte allt. Men såg ut som att rännan genom publiken blev smalare och smalare, en MC fick nita och orsakade hög bakom sig, inkl Froome. Kort efter nåra galningar sprang nära med skyltar etc.

Bisarrt att se en gul tröja springande uppför.

Sen fattade jag inte varför han inte kunde cykla alls på den gula cykeln han fick. För liten, fel pedalsystem, fel på växlarna? Såg ut som han inte fick upp nån fart alls på den. Förstod inte franskan..

Sen pratar de mycket om kommissarier på fransk tv, han kan väl ändå inte bli diskad för det där? Dom får ju byta cykel under loppen verkar det som (ursäkta min okunskap om lvg).

Pajasartat att inte ha staket/bandat där det var så mycket folk och så låg hastighet. Brukar det inte vara det?

Westman sa:
Pajasartat att inte ha staket/bandat där det var så mycket folk och så låg hastighet. Brukar det inte vara det?

Jo, men nu flyttade de ner målet sex km och hann väl inte flytta några km kravallstaket.

Från Team sky alldeles nyss: "Thankfully the Tour de France organisers have credited Froomey with a new time, ensuring he retains yellow and leads by 47 seconds!"

JLarsson sa:
Westman sa:

Jo, men nu flyttade de ner målet sex km och hann väl inte flytta några km kravallstaket.

Från Team sky alldeles nyss: "Thankfully the Tour de France organisers have credited Froomey with a new time, ensuring he retains yellow and leads by 47 seconds!"

Gött. Tack för förklaringen.

Den gula ocyklingsbara cykeln då?

Å andra sidan, hade de verkligen velat borde de ju kunna ha fått ut lite mer staket än vad som nu var fallet. Beslutet om ändrad målplats togs ju igår och det är ju inte någon lokal liten idrottsklubb som arrangerar det hela direkt.

Hoppas att ASO själva fattade att det skulle uppfattas som totalt galet om Froome skulle behöva tappa en massa tid på det där. Fast, det är klart, de är ju fransmän, så man ska väl inte hoppas för mkt, i synnerhet då det gäller engelsmän.

Men varför korrigera tiden? Jag hoppas att de har sagt vad orsaken var? Jag som direkt ogillar Flecha, han hade en vettig synpunkt. Inga andra tider har korrigerats vid incidenter förr. Så varför nu?

Det stinker.

Njae, nu tar du väl i lite. För mindre än en vecka sedan korrigerades Adam Yates tid, också pga en arrangörsmiss (vilket man väl får anse det vara att inte lyckas säkra fri väg sista kilometerna in mot mål).

Froome och Porte fick samma tid som Mollema
Screenshot_20160714-193206.jpg

Senast ändrad:
Stervelo sa:
Det var fletchas synpunkt. Han tog upp exempel som inte korrigerats.

Så då stinker det inte? Förstår nog inte din ställning i frågan riktigt vad än Flecha sa. Hade inte möjlighet att lyssna på honom så om du har en länk där man kan höra i efterhand vore det fint.

NLC sa:
Stervelo sa:
Det var fletchas synpunkt. Han tog upp exempel som inte korrigerats.

Så då stinker det inte? Förstår nog inte din ställning i frågan riktigt vad än Flecha sa. Hade inte möjlighet att lyssna på honom så om du har en länk där man kan höra i efterhand vore det fint.

Han lät som en liten barnunge, troligtvis inte fått sin tid justerad vid något tillfälle, men hänvisade till någon gång för några år sedan (el om det var på 1980-talet) då det inte skett. Så varför justera tiden nu? Osv.

Jag har det inspelat, något annat får du hitta själv.

Han tog upp "liknande" exempel, enligt honom, som inte justerats.

Det är allt. Han kan mer om TdF än jag i alla fall.

Det stinker att de INTE justerat det förut, men nu gör det. Enkelt nog?

Så om man en gång gjort något så får man fortsätta göra det, oavsett om det man gjorde från början var vettigt eller galet?

GoranS sa:
Så om man en gång gjort något så får man fortsätta göra det, oavsett om det man gjorde från början var vettigt eller galet?

Jag tolkade det Flecha sa som att när liknande incidenter sker som inte drabbar någon GC-åkare gör man ingenting. Därför blir det ett direkt hån att man ska in och justera tiderna bara för att det var Froome som blev drabbad den här gången.

Jag tycker för övrigt inte att det är helt och fullt fair play att en jury går in och gissar när åkare eventuellt skulle ha gått i mål. I teorin kan man utnyttja det om man är trött och nära att bli avhängd med ett par kilometer kvar till mål.

Flumskola sa:
Jag tycker för övrigt inte att det är helt och fullt fair play att en jury går in och gissar när åkare eventuellt skulle ha gått i mål. I teorin kan man utnyttja det om man är trött och nära att bli avhängd med ett par kilometer kvar till mål.

Det gäller bara att hitta en MC att köra in i då.

InlineOla sa:
Det Flecha jämförde med var incidenten 2011 när en arrangörsbil plöjde in i utbrytarna och Hoogerland landade i taggtråden.

Ja, det var illa den gången (fast värre för Johnny H) även om det inte var en arrangörsbil utan en bil från ett franskt mediateam - http://velonews.competitor.com/2011...-car-that-struck-two-riders-on-stage-9_183085 (en typ av incident som nog är svårare för ASO att undvika). Samt att det hände så pass långt från mål (35 km) att det är svårt att säga att alla i utbrytningen skulle hängt i hela vägen in.

Det enda det visar på är väl att det är extremt svårt att alltid garantera alla deltagare sportsligt rättvisa förutsättningar (och här inkluderat att dagens etapp kunde varit mer avgörande om hela berget cyklats och Quintana inte orkat ikapp Porte/Froome).

Tillbaka
Topp