Tour de France 2016 - the tråd

Så, det är inte bara Happy som tycker det var tråkigt? Obs, "Happy" här inkluderar inte mig, jag tyckte inte det var tråkigt, förutom plattetapperna, men det berodde inte på någon ev. ledning av någon.

En fundering jag har, när LA dominerade touren, och var ganska överlägsen, var det samma klagan då? Eller folk var fascinerade över hans överlägsenhet? Att det är sättet Froome vinner på, inte _att_ han vinner. Isf är ju problemet att de andra är för svaga för att attackera, tycker inte att det bara kan förklaras med att Sky är för starka.

Jag tycker det var rätt spännande, Froomes sittapåramen-ryck och när han jobbade ifatt Sagans utbrytning var häftiga, och var imponerande rent taktiskt sett. Dessutom när han inte säkrade i regnet utan gick fullt och vurpade, trots betryggande ledning.

Skillnaden mot när LA körde var att då attackerade dom i alla fall ledartröjan. Det ligger lite i tävlingens natur att man ska göra det. Ullrich var ett år en bit efter och laddade då på näst sista berget, bära eller brista. I år verkade konkurrenterna mest vara inställda på "brista" och det var väl det som gjorde årets upplaga utmärkande på ett defensivt sätt. Sen var det väl lite fascinerande att LA liksom Pantani och andra före dessa attackerade iförda ledatröjan, i år gjorde Froome bara en attack uppför.

Okey, lite nytänk är på sin plats här. Ett gäng snubbar cyklar jättelångt (nästan) varje dag i tre veckor. Så har det varit i typ 100 år? Gäsp.

Skippa sammandraget, det är ju det som gör att folk tycker det är tråkigt. Kör varje dag som en ny tävling, eller lite kommunistiskt tänk, ingen vinner.

Inför en ny tröja, har väl varit samma tröjor i något sekel. Jag bara spånar här, men en Pokémon Go-tröja. Så får vi kidzen att börja titta - och börja jaga Pokémons på cykel. Win-win.

Jaktstart? Ännu mer bakåtsträvande, redan Gustav Wasa körde jaktstart, blev iofs väldigt uppmärksammat trots dålig rapportering, men nä, boring.

Nu är jag ute på hal asfalt, men jag påstår att ju renare deltagarna är från förbjudna preparat, ju fler "Grand Tours" som årets TdF får vi se. Det kanske inte blixtrar var bergsetapp, men jag väljer en ren tävling framför 90-talets tok-doperitävlingar.

pjo sa:
Nu är jag ute på hal asfalt, men jag påstår att ju renare deltagarna är från förbjudna preparat, ju fler "Grand Tours" som årets TdF får vi se. Det kanske inte blixtrar var bergsetapp, men jag väljer en ren tävling framför 90-talets tok-doperitävlingar.

Det är nog ingen som säger emot här. Men frågan och problemet var väl snarare hur får vi den lika rafflande och spännande som på 90 talet.

Jag fick ingen respons på mitt förra inlägg med att strypa antal hjälpryttare i lagen. Nu är väl alla lag 10 personer, vad skulle hända om dom var 6st?
Hade froome fortfarande haft en klunga att köra upp i bergen med?

Konkret sa:
Jag fick ingen respons på mitt förra inlägg med att strypa antal hjälpryttare i lagen. Nu är väl alla lag 10 personer, vad skulle hända om dom var 6st?
Hade froome fortfarande haft en klunga att köra upp i bergen med?

9 st idag men visst, principen är den samma. Samtidigt har man ju som lag större möjligheter att satsa på mer än GC med fler cyklister (vilket de flesta lag ändå inte har någon chans på).

Ang attackera eller bevaka, det var i år ovanligt tajt på placeringarna bakom Froome och med undantag av R Bardet belönades attacker från de andra GC-asprianterna av genomklappning (Mollema, Martín) vilket nog gav anledning att hålla fast vid det man hade.

Varför är det nästan alltid mer rafflande på Girot?

Quintana m.fl. var ju med i både Girot och TdF. T.ex. han var ju med och bidrog till spänningen där. Är det så att Froome är så mycket bättre att de andra ligger på absolut max hela tiden för att hänga med och helt enkelt inte "har råd" med ett ryck. Nibali vann Girot men hade i princip inget med GC att göra, tveksamt om han haft det även om han varit the captain?

Eller att Froome dominerade beror på att det straffar sig att köra både Girot och TdF?

Quintana körde inte Girot i år, utan höll tvärtemot en rätt låg profil innan touren. Ingen av GC-cyklisterna i årets tour försökte sig på en dubbel med girot innan.

Och senast det hände (2015) gick det ju rätt dåligt i TdF då Contador blev nästan 10 minuter efter till sist. Men ändå på 5e plats jämfört med i år då en motsvarande tidsskillnad inte ens hade räckt till topp-10.

"Skillnaden mot när LA körde var att då attackerade dom i alla fall ledartröjan"

Den enda gången det hände på riktigt sista 5 åren var väl året när Beloki satsade fullt ut och bröt lårbenet samtidigt i en krasch. Fast även då låg Lance på hjul när det skedde.

Annars var ju formulan varje år att Lance i första passande stigning skaffade ett försprång som han bevakade fram till tempo etapperna där han utökade försprånget. Det var inte bättre förr.

The Loner sa:
"Skillnaden mot när LA körde var att då attackerade dom i alla fall ledartröjan"

Den enda gången det hände på riktigt sista 5 åren var väl året när Beloki satsade fullt ut och bröt lårbenet samtidigt i en krasch. Fast även då låg Lance på hjul när det skedde.

Annars var ju formulan varje år att Lance i första passande stigning skaffade ett försprång som han bevakade fram till tempo etapperna där han utökade försprånget. Det var inte bättre förr.

Exakt. Med 2003 som det stora undantaget så var väl de flesta LA-år ganska sömniga tillställningar ur GC-spännings-perspektiv?

1999 var ju en så sömnig tillställning vad gällde gula tröjan att att en dos lugnande medel hade varit uppiggande. Kan visserligen vara s.a. jag är gaggig, men jag minns det som att Passage du Gaois fällde en del stjärnor och att enda attacken mot LA skedde i någon av Pyrenéerbackarna av Zülle när han redan var massor av minuter efter.

Klagades ju f.ö. en hel del under Big Migs välde också på att han krossade allt och alla på tempoetapperna och sen bara bevakade. Att kritiken sedan bara delvis var korrekt är en annan sak. Dock säger det väl att klagomål på tråkiga tourer skulle försvinna med dopning är en ganska tveksam slutsats.

Jag tror att det hela mer hänger på att många hellre tar en "säker" femteplats än chansar och försöker avancera med risken att totalt klappa igenom och hamna utanför topp-10.Min känsla är att det förr var mer tydligt fokus på att vinna, men jag kan mkt väl ha fel där.

Man minns oftast inte de tråkiga, minnet har en förmåga att glömma att det var tråkigt.
Men jag tror faktiskt att en del inte tyckte det var tråkigt just för LA:s "överlägsenhet", att man fascinerades. Är det tråkigt när Bolt vinner de flesta lopp han ställer upp i?

EDIT " runt överlägsenhet är kanske på sin plats...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp