Tour de France 2016 - the tråd

Trots att det är "världens finaste arena" så är det jäkligt segt med varvlopp om ingen gör något galet. Så gör något galet någon!

Konkret sa:
Jenny W sa:
CarlPedal sa:
Raggamuffin sa:
Missade, vad hände Kittel?

Punka. Sen var det nåt med bakhjulet så han sulade iväg det med en snygg skruv på rakt in i IAM bilen. Tredje gången han stannade missade jag också vad det var

Det såg ut som om han inte fick upp kedjan på stora klingan.

Varför gick han ner på lilla?

Lättare att komma igång? Spekulerar lite vilt och säger att de flesta cyklarna de plockar ner från följebilen har den på lilla

Konkret sa:
Jenny W sa:
CarlPedal sa:
Raggamuffin sa:

Punka. Sen var det nåt med bakhjulet så han sulade iväg det med en snygg skruv på rakt in i IAM bilen. Tredje gången han stannade missade jag också vad det var

Han bytte ju cykel. Det var nog så när han fick den från servicebilen. Om det nu var växlarna som var problemet. De filmade ju glaspyraminden (!) ist för Kittel.

Jenny W sa:
Konkret sa:
Jenny W sa:
CarlPedal sa:
Raggamuffin sa:

Han bytte ju cykel. Det var nog så när han fick den från servicebilen. Om det nu var växlarna som var problemet. De filmade ju glaspyraminden (!) ist för Kittel.

Okej. Kör han el eller vajer?

Vänta nu! Jag har 3 veckor semester kvar, blir ju perfekt att bara vända på hela ekipaget och köra tillbaka :)
Snälla, jag har ju massor av jobb här hemma som jag skall ta tag i när touren är slut..

Konkret sa:
Jenny W sa:
CarlPedal sa:
Raggamuffin sa:
För att han bytte bakhjul.

Men va fan, är det nån som slängt ut häfstift eller? Dom borde väl sopat gatorna liksom så risken för punka borde väl vara låg inne i Paris?

emmer sa:
Konkret sa:
Jenny W sa:
CarlPedal sa:
Raggamuffin sa:

Måste man gå ner på lilla klingan då?

Konkret sa:
emmer sa:
Konkret sa:
Jenny W sa:
CarlPedal sa:
Raggamuffin sa:
Måste man gå ner på lilla klingan då?
Måste inte men efter som man ska ner till smådreven på kassetten så är det enklare att komma iväg, och lättare då kedjan är slackare.

Ammen...
Kom loss nu! Hur gick det?
Har suttit i bilen hela eftermiddagen.
1:a Froome. Sen?

Edit: telefonjävel.

Senast ändrad:
Hoppas fortfarande på jaktstart på sista etappen nästa år. Samt att de tävlar en och en så man slipper den här fuskiga lagkörningen med stallorder.

Alltid trist när det är över, hur lite spänning det än är i huvudtävlingen. Men blev lite gladare när jag nyss läste att Sagan nu ska spendera 4 veckor med mtb-träning för att sedan visa vad han går för på stigarna i Rio. Hade jag ingen aning om, kul! 21 Augusti verkar vara datumet som gäller.

emmer sa:
DT sa:
Hoppas fortfarande på jaktstart på sista etappen nästa år. Samt att de tävlar en och en så man slipper den här fuskiga lagkörningen med stallorder.
Tycker det vore roligare om ett team satte igång en belgisk kedja tidigt på etappen :-)

Jag har också funderat på vad som skulle hända om något team skulle strunta i den oskrivna regeln att ta det lugnt sista etappen fram till Paris. Men jag tror inte att det skulle räcka med ett åkstarkt lag som gick loss och körde lagtempo, det finns för många lag med intresse att köra ikapp dem (gula tröjan, övriga topp tio-åkare och lagen som vill spurta om etappsegern). Men kanske skulle funka om två eller tre lag gick ihop och gjorde en överaskningsattack och sen körde utav bara helvete?

Senast ändrad:
Supertramp sa:
emmer sa:
DT sa:
Tycker det vore roligare om ett team satte igång en belgisk kedja tidigt på etappen :-)

Jag har också funderat på vad som skulle hända om något team skulle strunta i den oskrivna regeln att ta det lugnt sista etappen fram till Paris. Men jag tror inte att det skulle räcka med ett åkstarkt lag som gick loss och körde lagtempo, det finns för många lag med intresse att köra ikapp dem (gula tröjan, övriga topp tio-åkare och lagen som vill spurta om etappsegern). Men kanske skulle funka om två eller tre lag gick ihop och gjorde en överaskningsattack och sen körde utav bara helvete?

Man får ju hoppas det inte sker, just pga. den oskrivna regeln.
Men jag tror inte de fixar det, du får aldrig till att flera lag ska samarbeta så först och främst. Sen kör klungan så inihelvete fort när de måste.

Tillbaka
Topp