Tour de France 2016 - the tråd

Skärpning - snacka Thai-restauranger och camping i en TdF-tråd. Du är inte klok. ;-)

Skämt åsido så har du helt rätt, till saken. Kan det vara s.a. Majka i och med detta bäddar för en rödprickig tröja i Paris. Och, vem tar etappen? Tycker det börjar lukta att någon av utbrytarna tar det.

Själv tycker jag att problemet ligger i att det bara är klättrare som har chansen att vinna totalen och att de har lite för många chanser. Så många att många av bergsetapperna blir rena gäspningarna för att man väntar in nästa bergsetapp för att sätta in stöten. Dessutom känns det nu för tiden som om de inte kan avgöra uppför. De tidsdifferenser som finns på tio i topp i nuläget kommer ju av rena missöden, från tempoetappen och då Froome ryckte i utförskörningen. Lite trist är det att se dom bevaka varandra minuter efter där etappen avgörs. Om man skar ned på antalet bergsetapper så skulle det förhoppningsvis bli tävling om totalsegern på fler av dom och dessutom skulle man åtminstone öka chanserna för någon annan att vinna totalen. Någon som inte gladeligen cyklar uppför 5 berg/dag 3 dagar i sträck och bevakar sina konkurrenter...

Tycker oxå att själva tävlingen inte är lika intressant längre, alltför jämt, inga 80km utbrytningar som går hem, inga crazy bergs-attacker som lyckas... Det var bättre på dopingtiden -> duckar !! ... Gillar ändå att kolla på EurSport, mest för att se häftiga bilder av cykelvägar, landskap, inspiration, osv.. !!

Hur många bergsetapper är det kvar? Har froome ben och hjärta för att verkligen sätta konkurrenterna på plats och plocka någon/några minuter isf?

Han har ju iaf visat lite karaktär denna touren, resten vettefan. saknar contador.

TV4-kommentatorns kommentar till att Zakarin varit dopad var väl lite halvdan också, klassiskt svenskt manér att skylla på någon annan.

I morgon tror jag Froome vinner vilket jag inte lär vara ensam om att tippa så jag säger en tid också: 33 min 15 sek

EDIT: Ny gissning ang tiden

Senast ändrad:
Jag skulle vilja se riktiga vindtunneltester (med rullande hjul) innan jag är övertygad om att Froomes position ger högre luftmotstånd jämfört med att sitta i sadeln med horisontell rygg. Jag tror att "Froome position" är bättre. Frontarean kanske inte är mindre men turbulenserna borde bli minska när man sätter låren mot ramen och har armarna intill kroppen.

Fast det som var ovanligt med Froome var väl snarare hur mkt han trampade i den positionen snarare än användandet av positionen som sådan. Den har ju t.ex. Sagan utnyttjat rätt frekvent, men han har väl inte trampat så mkt som Froome gjorde!? Nu har jag inte mätt, men det kändes som det var en ganska skaplig del av tiden han absolut inte satte låren mot ramen.

emmer sa:
Supertramp sa:
...men turbulenserna borde bli minska när man sätter låren mot ramen och har armarna intill kroppen.
Gör man inte det i sadeln menar du? Funkar finfint :-)
(Även om jag givetvis inte är i närheten av samma hastigheter...)

Det här är vad man i den länkade artikeln menar på är mer aerodynamiskt än "Froome position"
Screenshot_20160720-222157.jpg

Jag har svårt att tro att det stämmer.

Jämför dessa två tex:
Screenshot_20160720-221752.jpg

Senast ändrad:
Supertramp sa:
emmer sa:
Supertramp sa:
...men turbulenserna borde bli minska när man sätter låren mot ramen och har armarna intill kroppen.
Gör man inte det i sadeln menar du? Funkar finfint :-)
(Även om jag givetvis inte är i närheten av samma hastigheter...)
Det här är vad man i den länkade artikeln menar på är mer aerodynamiskt än "Froome position"
Jag har svårt att tro att det stämmer.
Har läst om artikeln och har svårt att någons tro väger tyngre än faktiska försök.
Sen har man ju sett flertal tevebilder från folk i olika position (om ej "frommetrampande" utan frirullande) rulla med oförändrat inbördes avstånd, vilket väl stämmer bra med artikelns siffror (+/-1%).

emmer sa:
Har läst om artikeln[/url] och har svårt att någons tro väger tyngre än faktiska försök.

Jag har svårt att tro att Team Sky inte gjort egna tester som visar att man tjänar fart med denna teknik.

Och jag har mycket svårt att tro att positionen ger effektivare tramptag. Alltså måste den vara mer aerodynamisk. Om inte Sky är helt ute och cyklar...

Jag tror att ingenjörerna som räknat på det där har gjort något felaktigt antagande nånstans.

Senast ändrad:
emmer sa:
Supertramp sa:
Jag har svårt att tro att Team Sky inte gjort egna tester som visar att man tjänar fart med denna teknik.
Har inte tänkt på att alla i Sky skulle cykla så. Är det verkligen så?

Tekniken kanske inte passar alla (ser ju ut att kunna vara rätt så farligt). Men jag tror nog att Froome gjort ordentliga tester tillsammans med Sky eller kanske Pinarello.

Men för att återknyta till verkligheten:
I morgon var det ju tempo i uppförsbacke (peak 659m över 17km).
Vad för gubbar kan vara bra på det?

Supertramp sa:
emmer sa:
Har läst om artikeln[/url] och har svårt att någons tro väger tyngre än faktiska försök.

Det enda som behövs är väl att Froome själv tror (vet/är övertygad om) att det går fortare och därför känner han att han har en fördel. Hörde nånstans om en skidåkare som tog fram stavar som var 4g lättare än vad alla andra hade. Han förstod i efterhand att det förmodligen inte gjorde någon praktisk skillnad men han kände där och då att han hade ett övertag hur litet det än var...

NianGbg sa:
Supertramp sa:
emmer sa:

Det enda som behövs är väl att Froome själv tror (vet/är övertygad om) att det går fortare och därför känner han att han har en fördel. Hörde nånstans om en skidåkare som tog fram stavar som var 4g lättare än vad alla andra hade. Han förstod i efterhand att det förmodligen inte gjorde någon praktisk skillnad men han kände där och då att han hade ett övertag hur litet det än var...

Var inte det Gunde som själv slipade av typ 4 gram från sina egna stavar?

Tillbaka
Topp