Tour de France 2017

Tour de France 2017
Jag tror på en utförsattack efter sista stigningen idag. Det har ju blivit mera sånt nu när alla blir så trötta uppför, och några är riktigt bra på det.

Edit: kollade precis profilerna, och det var ju imorgon som de har nedförsbacken innan målet. Idag är det mest platt efter backen...

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Eftersom JT verkar vilja prata snooker så har jag en fråga för jag kan inte speciellt mycket om snooker..
Är det tillåtet för publiken att hänga över bordet? De har ju suttit där och druckit öl hela kvällen så det borde vara spelarnas ansvar att undvika publiken när det börja bli spännande och ska avgöras?

Tour de France 2017
Miller sa:
Tycker EBH är före...
Men de har säkert dömt rätt.

Angående diskussionen om mållinjen, och huruvida den är _exakt_ rak, och 90° mot färdriktningen. Min gissning är att det som definierar mållinjen är målkamerorna, mållinjen som ligger över vägen är "symbolisk" och visar så bra som möjligt var den faktiska mållinjen är, den justeras säkert väldigt precist för att matcha målkamerornas mållinje. Annars skulle en buktning på mållinjen på någon millimeter kunna få stora konsekvenser. Mjukvaran lägger alltså ut en linje, den kan säkert flyttas någon nanomillimeter för att matcha den synliga linjen, men sedan är det den virtuella linjen som gäller.

Av målfotot i det citerade inlägget så ser det ut som att dom i princip bryter mållinjen samtidigt, men Kittels framhjul är mer hoptryckt vilket tyder på att han har något högre hastighet över mållinjen. Han sköt ju också fram cykeln ganska exakt tajmat, medan EBH sköt fram cykeln precis efter att han bröt mållinjen, bakhjulen har inte samma skillnad. Skulle vara intressant att veta om det har någon betydelse i bedömningen.

EDIT: lite tillägg

Senast ändrad:
Tour de France 2017
me.I.am sa:
Miller sa:
Tycker EBH är före...

Angående diskussionen om mållinjen, och huruvida den är _exakt_ rak, och 90° mot färdriktningen. Min gissning är att det som definierar mållinjen är målkamerorna, mållinjen som ligger över vägen är "symbolisk" och visar så bra som möjligt var den faktiska mållinjen är, den justeras säkert väldigt precist för att matcha målkamerornas mållinje. Annars skulle en buktning på mållinjen på någon millimeter kunna få stora konsekvenser. Mjukvaran lägger alltså ut en linje, den kan säkert flyttas någon nanomillimeter för att matcha den synliga linjen, men sedan är det den virtuella linjen som gäller.

Av målfotot i det citerade inlägget så ser det ut som att dom i princip bryter mållinjen samtidigt, men Kittels framhjul är mer hoptryckt vilket tyder på att han har något högre hastighet över mållinjen. Han sköt ju också fram cykeln ganska exakt tajmat, medan EBH sköt fram cykeln precis efter att han bröt mållinjen, bakhjulen har inte samma skillnad. Skulle vara intressant att veta om det har någon betydelse i bedömningen.

Som jag läser UCI-dokumentet jag länkade ovan är det linjen på marken som är mållinjen. Att ha målkameran som mållinje tycker jag vore principiellt sett problematiskt då cyklisterna inte kan se den.

Tour de France 2017
Vad vem snackar du om GoranS.
Så är det väl i alla sporter som har målkameror och chiptidtagning , allt från gång till formel 1 och hundratals sporter däremellan. Man har en synlig mållinge så deltagarna på ert ungefär ska se vart måkkameran eller tidtagarsystemet sitter...

Tour de France 2017
hm sa:
Vad vem snackar du om GoranS.
Så är det väl i alla sporter som har målkameror och chiptidtagning , allt från gång till formel 1 och hundratals sporter däremellan. Man har en synlig mållinge så deltagarna på ert ungefär ska se vart måkkameran eller tidtagarsystemet sitter...
Det jag menar är att om otydligheter i mållinjen definierad utifrån den ritade linjen är större än skillnaden i tid definierad utifrån målkameran bör man bedöma det som oavgjort. Jag hade ovan ett resonemang om att det p.g.a. bredden på mållinjen knappast är rimligt att ha en målkamera som tar fler än 10000 bilder/sekund även om det vore/är tekniskt möjligt.

Tour de France 2017
GoranS sa:
me.I.am sa:
Miller sa:
Tycker EBH är före...

Som jag läser UCI-dokumentet jag länkade ovan är det linjen på marken som är mållinjen. Att ha målkameran som mållinje tycker jag vore principiellt sett problematiskt då cyklisterna inte kan se den.

http://www.velonews.com/2017/07/tour-de-france/figure-won-stage-7_443075

Tour de France 2017
Om mållinjen inte är definierad av det som är målat på marken undrar jag varför UCI själva skriver:

The finish line consists of a 4-cm-wide line in black on a white strip 72 cm wide, i.e. 34 cm on each side of the black line
(matt paint).

Att den är definierad på det sättet motsägs på inget sätt av användandet av en målkamera. Däremot tycker jag att det implicerar en gräns för hur små marginaler som är relevanta att beakta i målkamerans värld.

Tour de France 2017
GoranS sa:
Att slå en annan människa för att man blir exalterad - nej, då är man dum i huvudet! Och inser man inte att en hand eller arm som träffar någon i 70 km/h blir till ett slag är det dags att sätta sig i skolbänken igen.
För att inte tala om den fartsänkning det skulle innebära strax framför målkameran.

Tour de France 2017
Thomas kraschar sig bort från årets andra GT. Strax innan åkte även Herrada ut i samma kurva, de första uppgifterna sade att han brutit men det verkar senare ha dementerats. Jobbigt för Quintana att potentiellt tappat två av sina viktigaste hjälpryttare redan…

Tour de France 2017
Det är tillåtet att attackera vid punktering absolut. Däremot är det inte snyggt gjort. Det skapar ovänner garanterat. Man f0r väl gå till själv o fråga, vill jag vinna pga nåns punktering elller vill jag vinna ärligt.

Tillbaka
Topp