Tour de France 2017

Tour de France 2017
GoranS sa:
hm sa:
Tycker det ser ut att finnas lite plats .
Men undra om inte Cav fastnar med sitt styre någonstans på Sagan ?
För han har redan tappat balansen när Sagan viftar till

Här har det fastnat och Cav inser att han ligger pyrt till när framhjulet pekar åt fel håll .
Fast den där bildsekvensen startar för sent för att man ska se vad som egentligen skedde, mer än själva armbågen. Bilderna ovanifrån
säger lite mer men ett träd är lite i vägen.

Hur kan en video ovanifrån säga mer när ett träd är ivägen ?
Ser du någon armbåge på första bildsekvensen? Där jag påstår det redan är kört för cav?

Tour de France 2017
GoranS sa:
Glad att jag inte satt i juryn och skulle bedöma det där.

Ja det måste vart ett ganska svårt beslut att ta på de två videoklippen.

Videon framifrån är ju svår ur perspektiv-synpunkt, men jag tycker ändå det ser ut som att deras hjul är precis lika långt fram när armbågen åker ut. Och det syns ju på helikoptervideon att Sagan låg framför Cav innan det, så jag håller fast i min analys att Cavs styre träffade Sagans arm bakifrån...

Tour de France 2017
Jag fick vatten på min kvarn :) Det jag störde mig mest på var hur självsäkra VoA var. Snacka om att få ta på sig dumstruten imorrn. Från att ha varit jordens ängel, enligt Vacchi till att bli utsparkad med hästsvansen före. Hur ska dom rädda upp det här? Dom får nog dra den om bakvända cykelbyxan

Tour de France 2017
Bäckstedt uttryckte det ganska bra på Twitter:

My View: 1-Sagan Closed gap hard =not right.
2-Cav went for the gap that wasn’t there = not right.
1+2=Racing incident

Hope all are ok!!

Att deklassera Sagan på etappen är väl OK. Att ta bort poäng är löjligt, men att diska honom är ju helt patetiskt.
Känns ganska meningslöst att kolla på TdF efter det här. Snart diskar de väl alla som ligger före bästa fransman i totalen.
Det som är bra är att man får en massa tid till att göra annat i stället för att glo på en låtsastävling.

Tour de France 2017
hm sa:
GoranS sa:
hm sa:
Tycker det ser ut att finnas lite plats .
Men undra om inte Cav fastnar med sitt styre någonstans på Sagan ?
För han har redan tappat balansen när Sagan viftar till

Här har det fastnat och Cav inser att han ligger pyrt till när framhjulet pekar åt fel håll .
Fast den där bildsekvensen startar för sent för att man ska se vad som egentligen skedde, mer än själva armbågen. Bilderna ovanifrån
säger lite mer men ett träd är lite i vägen.

Hur kan en video ovanifrån säga mer när ett träd är ivägen ?
Ser du någon armbåge på första bildsekvensen? Där jag påstår det redan är kört för cav?
Man ser på sekvensen ovanifrån ganska tydligt hur cyklisterna ligger i förhållande till varandra precis när situationen uppstår och precis innan. Om man dessutom interpolerar fram en linjär rörelse mellan hur det ser ut precis innan trädet döljer och precis efter så tror jag man får ett ganska bra grepp om hur cyklisterna rörde sig för att komma till den situationen.

Det jag menar med att din bildsekvens startar för sent är att det inte finns någon information om hur situationen i första bilden uppstår. Är det Cav som försöker smita in mellan Sagan och staketet eller är det Sagan som rör sig mot staketet och trycker in Cav? Där ger klippet ovanifrån intressant information. Sen tycker jag att t.ex. denna bild från sekvensen ovanifrån ger något som bilderna rakt framifrån inte ger, nämligen information om hur Sagan och Cav ligger i förhållande till varandra i längsled.
ZZZ.JPG

Tour de France 2017
Mats65 sa:

1+2=Racing incident

Hope all are ok!!

Att deklassera Sagan på etappen är väl OK. Att ta bort poäng är löjligt, men att diska honom är ju helt patetiskt.
Känns ganska meningslöst att kolla på TdF efter det här. Snart diskar de väl alla som ligger före bästa fransman i totalen.
Det som är bra är att man får en massa tid till att göra annat i stället för att glo på en låtsastävling.

Det som gör det svårt är ju att luckan finns där i ett läge, men att Sagan sen stänger till den. Man kan naturligtvis inte kräva att cyklisterna ska spurta på en perfekt linje vinkelrät mot mållinjen. Å andra sidan är det förstås inte tillåtet att röra sig hur mycket som helst i sidled. Det blir helt enkelt en bedömningsfråga. Jag har svårt att riktigt inse varför Sagans armbåge sätts ut/åker ut. Är det avsiktligt tycker jag diskningen är OK. Om det är en bieffekt av ngt annat känns diskningen hård för sidledsrörelsen är inte så våldsam att den i sig borde leda till en diskning i mina lekmannaögon.

Tour de France 2017
GoranS sa:
Mats65 sa:

1+2=Racing incident

Hope all are ok!!

Det som gör det svårt är ju att luckan finns där i ett läge, men att Sagan sen stänger till den. Man kan naturligtvis inte kräva att cyklisterna ska spurta på en perfekt linje vinkelrät mot mållinjen. Å andra sidan är det förstås inte tillåtet att röra sig hur mycket som helst i sidled. Det blir helt enkelt en bedömningsfråga. Jag har svårt att riktigt inse varför Sagans armbåge sätts ut/åker ut. Är det avsiktligt tycker jag diskningen är OK. Om det är en bieffekt av ngt annat känns diskningen hård för sidledsrörelsen är inte så våldsam att den i sig borde leda till en diskning i mina lekmannaögon.

Personligen håller jag med Bäckstedts analys. Båda gör lite fel. Men om man ska bli diskad från hela tävlingen för det Sagan gjorde så finns det snart inga spurtare kvar. Såna incidenter händer ju hela tiden.
Demare fladdrade ju fram och tillbaks över vägen och var nära att klippa Bouhanni. Han om någon borde ju ha blivit diskad. Och den som orsakade kraschen med dryga km kvar borde ju också åka ut om de skall vara konsekventa.

Tour de France 2017
Hur som helst. I morgon är det dags för GC-åkarna att börja bekänna färg då etappen avslutas med en cat-1-stigning med maxlutning på 20% som kommer precis före mål.

Tour de France 2017
Det dyker säkert upp någon film från publiken. Sagan blir väl oskyldigförklarad som vanligt.

Cav har verkligen inte heller rent mjöl i påsen. Inte förste gången han ställer till med en krasch.

Tour de France 2017
Cavendish tappar balansen för att Sagan har flyttat sig över en meter i sidled innan armbågen kommer upp och armbågen är bara för att hålla balansen.

Tydligen var Sagan även inblandad i kraschen med 1,5 km kvar.

Tour de France 2017
Bama sa:
Cavendish tappar balansen för att Sagan har flyttat sig över en meter i sidled innan armbågen kommer upp och armbågen är bara för att hålla balansen.

Tydligen var Sagan även inblandad i kraschen med 1,5 km kvar.

Alls inte... Han letar lucka för att sprinta förbi. Cav kommer upp bakifrån och vill kelas lite. Ser ut som Cav kör in styret under armen på Sagan och sedan lyfter Sagan armen för att få loss den och inte krasha själv.

Det ser avsiktligt ut, men jag är inte alls säker på det. Riktigt tråkigt tycker jag och att de först ger honom en degradering och 35 poängs avdrag och sen väljer att diska honom tyder på tveksamheter hos Juryn. Förhastat beslut, tycker jag.

Tour de France 2017
Att först gå ut med ett bud och sedan komma med ett annat är absolut inte bra. Om de är osäkra tycker jag det är bättre att avvakta s.a. det kommer ett och endast ett beslut.

Tour de France 2017
Min spontana reaktion när jag såg att cav försökte gå på staketsidan var att det inte fanns plats, 20m senare är platsen mycket riktigt mindre än vad cav är och han sitter i staketet. Enda sättet vurpan kunde undvikits hade varit om sagan frihjulat o släppt förbi cav. Cavendish är känd för att ta alla chanser i spurterna och jag tycker han föll på eget grepp.

På pfaffs bildsekvens syns tydligt att cav har vurpat redan när sagans armbåge åker ut.

Tour de France 2017
Kristoffer R sa:
johrn sa:
Jag tycker det syns bättre på denna videon

Stega igenom den sekvensen, då känns det rätt att straffa Sagan. Cav ligger faktiskt tom någon decimeter före, titta på hjulen och skuggorna från hjulen. Det är ingen lucka, Cav har redan platsen när Sagan trycker ut honom.
Håller med och titta på Sagans båda hjul på första bilden. Det syns att han redan har flyttat sig en bra bit i sidled vid det laget.

Tour de France 2017
Bama sa:
Kristoffer R sa:
johrn sa:
Jag tycker det syns bättre på denna videon

Stega igenom den sekvensen, då känns det rätt att straffa Sagan. Cav ligger faktiskt tom någon decimeter före, titta på hjulen och skuggorna från hjulen. Det är ingen lucka, Cav har redan platsen när Sagan trycker ut honom.
Håller med och titta på Sagans båda hjul på första bilden. Det syns att han redan har flyttat sig en bra bit i sidled vid det laget.

Det är väl tillåtet, så länge det inte är någon där?

Cav har inte hjulet, vilket syns tydligt på första bilden. Där ligger Cav till vänster och Sagan lika mycket till höger. På nästa bild så har Sagan hjulet och flyttar sig därefter inte alls i sidled.

Tour de France 2017
Cav är ju känd för att skallas, långtifrån första gången har gör det i en spurt. Här föll han på eget grepp, och det är som sagt patetiskt att juryn inte genomskådar det.

Tour de France 2017
Cav "skallar" Sagan lätt i sidan för att visa att han är där och att det är hans hjul. Sagan fäller ut armbågen och fäller Cav. Jag ser ingen anledning varför Cav annars faller.

Tour de France 2017
skogsvakt sa:
Cav "skallar" Sagan lätt i sidan för att visa att han är där och att det är hans hjul. Sagan fäller ut armbågen och fäller Cav. Jag ser ingen anledning varför Cav annars faller.
Men kolla på bilderna ovan, Cav har redan tappat kontrollen när Sagan fäller ut armbågen ( och vänsterbenet) för att själv balansera upp efter Cavs skallning.
Pfaffs bildserie: Bild 1: Cav skallar; Bild 3: Cav har tappat kontrollen; Bild 5: Armbågen kommer ut.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Kristoffer R sa:

Cav är aldrig förre sagan, kolla helikopterbilderna.

Tour de France 2017
Hälften av grejerna Bouhanni gör i spurten är ju värre än det här. Spurter är ju kaotiska av naturen. Det går i 70 knyck med 10-12 gubbar som borrar ner huvudet och kör satan. Det går inte att sanera det totalt.

Sagan ska straffas, men det här är megahårt. Utkastad ur touren? Helvete...

Tour de France 2017
InlineOla sa:
Kristoffer R sa:

Cav är aldrig förre sagan, kolla helikopterbilderna.

Vet inte om det gör det hela bättre...

Tour de France 2017
InlineOla sa:
Min spontana reaktion när jag såg att cav försökte gå på staketsidan var att det inte fanns plats, 20m senare är platsen mycket riktigt mindre än vad cav är och han sitter i staketet. Enda sättet vurpan kunde undvikits hade varit om sagan frihjulat o släppt förbi cav. Cavendish är känd för att ta alla chanser i spurterna och jag tycker han föll på eget grepp.

På pfaffs bildsekvens syns tydligt att cav har vurpat redan när sagans armbåge åker ut.

Armbågen är inte grejen, man skall börja titta på sekvensen långt tidigare. Cav suger hjul på Demare och är jämsides/förbi Sagan redan innan den sk "luckan" uppstår och bildserien ovan från Pfaff visar bara själva fallet. Armbågen verkar snarare åka ut för att hålla balansen efteråt.

Här ser man precis innan Cav går upp jämsides med Sagan i suget efter Demare. Cav är någon decimeter efter och har både mer fart och dessutom ett klockrent hjul på Demare. När Cav är lite förbi trycker Sagan ut honom i kanten.

IMG_1678.PNG

Cav brukar vara ful men här är det IMHO helt Sagan som trycker bort honom.

Vill man vara vänlig kan man tänka sig att Sagan ville ta rygg på Demare och att Demare ville skrapa av Cav genom att gå in i banan en aning.

Tour de France 2017
ooms sa:
skogsvakt sa:
Men kolla på bilderna ovan, Cav har redan tappat kontrollen när Sagan fäller ut armbågen ( och vänsterbenet) för att själv balansera upp efter Cavs skallning.
Pfaffs bildserie: Bild 1: Cav skallar; Bild 3: Cav har tappat kontrollen; Bild 5: Armbågen kommer ut.
Jag tycker inte dom bilderna speglar situationen. Jag ser många som drar slutsatser av en ihopklippt bildserie. Bättre kolla videos i slowmotion. Jag har inte läst nån trolig förklaring till varför Cav faller om det inte är för att han blir stött. Jag tror armbågen går mot Cavs huvud o där av fallet. Mycket bra beslut av juryn. Men jag är väl den enda här bland alla Saganälskare. Lite som zlatan :) får inte kritiseras

Tour de France 2017
Problemet med helikoptervideon är att den intressanta sekvensen är den som skyms av träden. Dvs den första kontakten, som får Cav ur balans och som jag bedömer det Sagan balanserar upp genom att fälla ut armbågen och motsatt knä.
Och nej, jag är definitivt inget fan av Zlatan...

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Kristoffer R sa:
InlineOla sa:

Armbågen är inte grejen, man skall börja titta på sekvensen långt tidigare. Cav suger hjul på Demare och är jämsides/förbi Sagan redan innan den sk "luckan" uppstår och bildserien ovan från Pfaff visar bara själva fallet. Armbågen verkar snarare åka ut för att hålla balansen efteråt.

Här ser man precis innan Cav går upp jämsides med Sagan i suget efter Demare. Cav är någon decimeter efter och har både mer fart och dessutom ett klockrent hjul på Demare. När Cav är lite förbi trycker Sagan ut honom i kanten.

Cav brukar vara ful men här är det IMHO helt Sagan som trycker bort honom.

Vill man vara vänlig kan man tänka sig att Sagan ville ta rygg på Demare och att Demare ville skrapa av Cav genom att gå in i banan en aning.

Men Cav tappar ju hjulet några sekunder senare när demare går ut. Då är Sagan där och plockar det. Sedan kommer Cav bakifrån och vill förbi.

Tillbaka
Topp