Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
emilh sa:InlineOla sa:Kristoffer R sa:Stega igenom den sekvensen, då känns det rätt att straffa Sagan. Cav ligger faktiskt tom någon decimeter före, titta på hjulen och skuggorna från hjulen. Det är ingen lucka, Cav har redan platsen när Sagan trycker ut honom.
Cav är aldrig förre sagan, kolla helikopterbilderna.
Vet inte om det gör det hela bättre...
Kristoffer R sa:InlineOla sa:Min spontana reaktion när jag såg att cav försökte gå på staketsidan var att det inte fanns plats, 20m senare är platsen mycket riktigt mindre än vad cav är och han sitter i staketet. Enda sättet vurpan kunde undvikits hade varit om sagan frihjulat o släppt förbi cav. Cavendish är känd för att ta alla chanser i spurterna och jag tycker han föll på eget grepp.
På pfaffs bildsekvens syns tydligt att cav har vurpat redan när sagans armbåge åker ut.
Armbågen är inte grejen, man skall börja titta på sekvensen långt tidigare. Cav suger hjul på Demare och är jämsides/förbi Sagan redan innan den sk "luckan" uppstår och bildserien ovan från Pfaff visar bara själva fallet. Armbågen verkar snarare åka ut för att hålla balansen efteråt.
Här ser man precis innan Cav går upp jämsides med Sagan i suget efter Demare. Cav är någon decimeter efter och har både mer fart och dessutom ett klockrent hjul på Demare. När Cav är lite förbi trycker Sagan ut honom i kanten.
Cav brukar vara ful men här är det IMHO helt Sagan som trycker bort honom.
Vill man vara vänlig kan man tänka sig att Sagan ville ta rygg på Demare och att Demare ville skrapa av Cav genom att gå in i banan en aning.
Goan sa:Sista bilden är väl klockren. Sagan håller där raklinje, cav försöker trycka sig förbi i ett utrymme som inte finns?
+1Mayhem sa:Knepigt läge. Demaré accelererar och går om Sagan, Cavendish försöker ta Demarés hjul men lämnar en liten lucka som Sagan genast trycker in sig i. Samtidigt så är det ju typ inte någon som spurtar rakt fram utan hela gruppen driver från vänster sida av vägen mot höger. När Cav skall om Sagan finns det inte längre något utrymme kvar, han provar ändå att buffla sig fram men Sagan viker inte en millimeter och Cav studsar tillbaka in i barriären. Sagans armbåge ser ut att åka ut efteråt för att hålla balansen.
Och vad har det med incidenten på upploppet att göra?Bama sa:Det mest talande är väl att Sagans konkurrenter tycker att han har betett sig illa på årets tour. Tydligen fick Greipel en armbåge av Sagan på ett spurtpris igår och flera har antytt att Sagan delvis orsakade kraschen med 1,5 km kvar idag.
JLarsson sa:Jaja, nu slipper jag i alla fall lägga tid på TdF. Girot var fantastiskt i år.
Fixade till din kommentar.Henrik_E sa:Att vi inte lagt ner det här tramset med spurtetapper vid det här laget.
Kristoffer R sa:Hur skall vi besluta åt TDF-kommissarierna eller vad de heter?
Efter att ha tittat på helikopterbilderna femton gånger ändrar jag mig. Mayhem summerar det fint. Sagan går tydligt och bestämt över hela banan, Cav har inte riktigt den fart han borde ha för att verkligen kunna kräva platsen jämsides. Jag skulle nog fortfarande säga att Sagan borde lämnat plats å andra sidan borde Cav backat av när han inte kom upp ordentligt bredvid.
Jag tror också orsaken till att Cav är jämsides/förbi beror på själva kontakten, Sagan blir faktiskt tvungen att släppa något.
Race incident, båda två vägrar vika sig. Bäckstedt summerade det bäst redan innan.
Prognos: Sagan åter till start imorgon efter omfattande möten och protester.
Bama sa:Det mest talande är väl att Sagans konkurrenter tycker att han har betett sig illa på årets tour. Tydligen fick Greipel en armbåge av Sagan på ett spurtpris igår och flera har antytt att Sagan delvis orsakade kraschen med 1,5 km kvar idag.
I så fall får de nog fullt upp i juryn. De kan ju börja med att diska Demare, han höll ju inte direkt nån rak linje mot mål = "irregular sprinting"?GoranS sa:Är det säkert att "irregular sprinting" = armbågsanvändningen (vad den nu var)? Det kan inte vara att han rör sig mot staketet?
Supertramp sa:Nån som kan nämna en åkare som lägger upp turerna på Strava? (Räcker om jag får ett namn, sen är det bara att kolla topplistan på ett segment så ser man resten av åkarna).
Fältprästen sa:De flesta verkar tro att det bara finns 2 st kameror att tillgå för juryn. Detta för en målgång med trolig spurt i världens största cykeltävling.
Foss sa:Kan man se touren i efterhand om man skaffar eurosport player? Vill titta kvällstid på trainern när barnen somnat.
Jeppe_E sa:"Upon the conclusion of the stage, Dimension Data directeur sportif Roger Hammond and Cavendish’s long-standing manager Rolf Aldag called for Sagan to be disqualified for the incident.
And race commissaires later agreed, having reviewed the footage, stating that Sagan’s ‘irregular sprinting’ merited disqualification, having initially only relegated the Slovakian and docked time and points."
Jomenvisstseruatt.... Känns som att det snart inte är några kvar i TdF om de ska diskvalificera för det....
Så först så straffade de Sagan, men när dimension data teamet kom och gnällde så ändrade de beslutet.
SuperApe sa:Men inte fan tänker jag kolla på touren för det.
Supertramp sa:Med tanke på hur vårdslöst Cawendish kört i så många spurter tidigare TdF och aldrig blivit diskad (har han ens blivit straffad alls) så är beslutet att skicka hem Sagan helt absurt!
Hade Sagan varit britt och Cawendish slovak så är jag övertygad om att man aldrig skulle tagit samma beslut.