Tour de France 2017

Tour de France 2017
Det kan ju diskuteras vad som är fakta. Aru ska tydligen ha sagt

“He was almost falling because he’d come close to a fan, he lost his balance and the elbow came out for balance,” Aru said. “Actually, he said sorry. It wasn’t on purpose, no way.”

I situationen som har diskuteras så cyklar Froome i mitten av feltet och kan inte ha varit i kontakt med någon åskådare. Man kanske inte bara ska tro på vad cyklisterna själva säger? De kanske inte alls uppfattar situationerna riktigt (om de nu ens kommer ihåg riktig situation).

Tour de France 2017
Vad jag har hört så hade UCI skickat ut en dödspatrull efter att Aru ryckte när Froome kände sig lite sliten och fejkade Di2-problem. Men Froome gav order i radion att han ville ta hand om situationen själv.

Tour de France 2017
Är det dags för Kittel igen eller kan kanske någon av norrmännen utmana? EBH var ju nära tidigare medan Kristoff inte riktigt sett ut att ha det som behövs. Med Cav, Demare och Sagan borta har det dock tunnats ut en del bland spurtkanonerna.

Tour de France 2017
Vacchi o adamson missar helt poängen ang att vänta. Det är skillnad att vänta på någon som fått punktering och att utnyttja någons punktering likt Aru gjorde.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Är det inte rätt extremt i år på plattetapperna att utbrytare släpps till max 3,5 minuter. Har inte för mig att det var så uppstyrt förra året. Det var väl någon plattetapp förra året (eller om det var på Girot) som klungan inte kom ifatt, och även några där det var på håret. Kanske teamen har lärt läxan och inte riskerar något = plattetapper har om möjligt blivit ännu tråkigare.

Tour de France 2017
Brukar väl vara lättare för utbrytningar att gå hem lite senare under loppet. Sen har det ju varit mer än 3,5 min redan i år. Men, visst, det känns som att det är tajtare i år.

Tour de France 2017
Väldigt vad det tjatas om VoA, titta på 4:an så slipper ni dom.
Dom är som dom är, kul o bra tycker jag, därför tittar jag på dom.
Allsång på skansen tycker jag är rätt kass numer, därför tittar jag inte på det.

Tour de France 2017
Kanske inte riktigt lika vansinnig utklassning som när de körde till dagens målort (Bergerac) 1994, men det var ju ärligt talat ingen som ens var i närheten av tysken idag.

Tour de France 2017
Ser ut som det finns chans för Kittel att ta en femte etappseger imorgon. Ny tämligen platt etapp och sedan kommer några dagar när det inte finns någon chans/risk för klungspurt så spurtlagen lär vara rätt intresserade.

Edit: tvåa på pucken.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Om ni undrar hur det känns att bo i ett cykelland, så lyssna på senaste avsnittet av Speed Metal Cycling Podcast. De spelar två helt nyskrivna poplåtar baserade på Rigoberto Urans segerintervju här om dagen.

Tour de France 2017
Henrik_E sa:
Bouhanni får 1 minuts tidstillägg för att slagit en konkurrent, Sagan diskad för att ha en armbåge på sin arm.

Har inte Bouhanni en bakgrund som boxare? Han lyckas inte ens sänka sin kombattant med en rak höger. Sagan behöver bara vifta med armbågen lite så åker motståndaren i backen.

Rätt svar är nog att Bouhanni är fransman och Sagan slovak. Dessutom hade den senare uppgörelsen inget med utgången av etappen att göra.

Tour de France 2017
Plattetapp idag, bergigt på torsdag och fredag men undrar lite hur C Prudhomme har tänkt på Bastille dagen med "bara" 10 mil etapp men ffa 1/4 av sträckan utför efter sista bergspriset. Kommer verkligen några våga lag köra hårt för att göra skillnad i sammandraget?

Tour de France 2017
NLC sa:
Plattetapp idag, bergigt på torsdag och fredag men undrar lite hur C Prudhomme har tänkt på Bastille dagen med "bara" 10 mil etapp men ffa 1/4 av sträckan utför efter sista bergspriset. Kommer verkligen några våga lag köra hårt för att göra skillnad i sammandraget?
Prudhomme och kommissarierna måste ju få fira nationaldagen med en ordentlig champagefrukost, förstår du väl? Då finns det inte tid för en lång etapp!

Tour de France 2017
NLC sa:
Läge för fransk etappsegrare via en utbrytning som går hem?

Tour de France 2017
Fyra etappsegrar hittills för Kittel. Rekordet i en tour är 8 och innehas av Péllisier (1930), Merckx (1970 och 1974) samt Maertens (1976). Noteras kan att Péllisier dessutom hade 7 andraplatser, d.v.s. topp-2 på 15 av 21 etapper, inklusive en 32 mil lång etapp från Luchon till Perpignan i Pyreneerna. Trots detta blev han bara 9:a i totalen, drygt 1h efter vinnaren Leducq.

Ska väl en hel del till för att Kittel ska komma upp till åtta etappsegrar. Idag finns dock en klar chans till klungspurt och därmed etappseger. Sen dröjer det åtminstone till etapp 14 på söndag innan det finns någon rimlig chans. Är dock en del upp och ner så det är inte alls gjutet att det blir klungspurt av det. Etapp 15 bjuder på en cat-1-stigning med toppen 4 mil före mål så där är det nog inte troligt att Kittel är med i täten in mot mål. Etapp 16 på tisdag ser dock ut som en potentiell spurtetapp. Etapp 17 och 18 är bergsetapper i Alperna och etapp 19 är i mina ögon något för en utbrytning. Är dock lättåkt sista 45 km, så helt uteslutet är det inte med klungspurt. Näst sista etappen är ett tempo och sen är det spurtdags på CE. Så totalt sett finns rimligen max 5 chanser till för Kittel och då ska QS (och övriga spurtlag) verkligen hålla utbrytare i strama tyglar.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Fortsätter man med Kittel så ligger han på delad 13:e plats vad det gäller etappsegrar totalt i touren med 13 stycken. Han har två upp till Maertens som har 15 och tre upp till en trio bestående av Anquetil, Le Grevès och Péllisier som har 16 segrar var.

Tillbaka
Topp