Tour de France 2018

Tour de France 2018
MichaelOberg sa:
Kan ni förklara för mig varför Alaphillipe är favorit inför imorgon.

Om Thomas/Froome är bäst i mountain och Sagan på flat.

Varför är Alaphillipe då favorit när det är hilly?

Kan de vara så att det är så pass mycket klättring att Sagan inte hänger på men Alaphillipe orkar och sen blir det en sista klättring på 3 km med 10% där Alaphillipe håller undan för Froome/Thomas?

Som sagt så är Alaphilippe en typisk puncheur. Han har bra klipp i benen, men klarar till skillnad mot utpräglade spurtare även backar mycket bra, såvida de inte är alltför långa. Morgondagens avslutning med en brant men inte alltför lång backe, samt någon km platt/slakmota därefter, är som klippt och skuren för honom.

Sagan klarar också kortare backar bra och har en ännu vassare avslutning, men morgondagens slutbacke är nog lite för tuff för att han ska gå med. Froome/Thomas är inte tillräckligt snabba för att vinna spurten om de nu inte kan ställa av de andra rakt av i backen, vilket är tveksamt.

Tour de France 2018
Vilka som slåss om de 4 första platserna ser klart ut MEN..

Thomas och Roglic har aldrig presterat/varit skyddade under 3 veckor tidigare.
Froome och Dumoulin har kört Girot och ingen vet om de håller 3 veckor.

Alla andra borde tappa för mycket i tempoloppet för att slåss om segern.

Tour de France 2018
Vem tror ni vinner imorgon?
Ser ut att vara en lång backe på 12 km med 5% sen utförskörning och en spurt på platten.

Sagan 7
Alanphilippe 8
Hagen 15
Osv.

Siffrorna är odds just nu.

Tour de France 2018
Kristoff 301, Degenkolb 251 och Demare (inget odds).

Så frågan är väl om Sagan hänger med i täten fram till spurten. För spurten bör han ta?

Senast ändrad:
Tour de France 2018
Det välkända rövhålet Moscon diskad för att ha slagit en annan cyklist. Med lite tur får han även sparken från Sky.

Senast ändrad:
Tour de France 2018
På tal om TdF; om man antar att G inte håller hela tredje veckan igenom och Dumle inte tappar mer tid på Froome innan TT på näst sista etappen, räcker då 11 sekunder för den senare för att hämta in sin femte vinst? Kan Lotto NL-Jumbo använda Krusse för att få in Roglic att utmana om slutsegern? Eller är allt tal om att walesaren och regerande brittiske tempomästaren inte har det som krävs för att vinna en GT (!) bara nys?

Tour de France 2018
Spurtprep ca 550 meter innan mål i Carcassonne.

Bilagor

• P1000237 - Edited.jpg
    P1000237 - Edited.jpg
    273.2 KB · Besök: 162
Tour de France 2018
JLarsson sa:
Kommer Moscon från samma grunda genpool som Riccò?

LOL. Fast att få akut blodförgiftning och njursvikt efter att ha transfuserat sitt eget blod som man förvarat i kylskåpet är väl ändå en nivå högre (eller kanske snarare lägre) på galenskaperna? :-)

Tour de France 2018
Kan man inte bara förbjuda folk från att bete sig som idoter? Eller vänta nu, det hade ju varit som att kräva sunt förnuft från vuxna människor ?

Tour de France 2018
Är väl lite kul med folk som går in för det, men när pyron ligger som lützen eller vägen liknar single track så är det väl lite mycket.
ASO kanske skulle plocka in hells angels så de får åka före och röja lite med biljardköer (eller vad det nu var vid Altamont...)

Tour de France 2018
Jag har försökt utröna hur det ligger till i sky mellan GT och Froome, vem är riktig etta i teamet. Det enda som syns en gnutta av, kanske, är att gt håller igen lite i avslutningarna. Men han kör inte för Froome och Froome kör inte för gt.

Kan vara så enkelt att gt tänker på 3dje veckan.

Tour de France 2018
1888 sa:
Jag tror nog dom flesta tänker på tredje veckan ?
Jag tycker froome är mer "okontrollerad" än vad han brukar vara, men det är väl rimligt att han känner flåset av GT och även Dumle, och beter sig lite mer chansartat. Han rycker och har sig, det är jag inte van att se.

Tour de France 2018
Miss Lycka 2.0 sa:
Han är nog rätt stressad av inte vara ledningen nu. Det blir tempot som avgör. Han gillar inte situationen med nuvande ledare i GC.
Ja, vi tänker lika där. Han brukar sitta i ledning ensam här och kunna "deffa" lite, inte köra offensivt.

Det är ju spännande här, 4 tempostarka snubbar längst fram inom 2.40 men Backhopparen är nog rejäl outsider här. Froome 1.40 efter, dumle 1.50 efter.
3 bergsetapper kvar, en TT, 30 kmish, en platt, sista dagen räknar jag inte ens.
På 30 k TT kan nog inte varken dumle eller froome räkna med att hämta hem det här.

Alltså så borde de här kvarvarande 3 bergsetapperna bli åka av. Platten ska mycket kantvind eller vurpor eller dålig mage till för att den ska spela roll.

Håller tummarna för GT, det gör jag i alla fall. Ännu en bancyklist som kunnat vinna 1 dagars, nu kanske kan ta en GT, alltså grand tour.
Froome ser mer mänsklig ut än vanligt, sen måste Dumle sluta med ursäkterna, ursäkten när han torskade Girot, jag väntade på min hjälpcyklist medans froome försvann i fjärran är det uslaste jag hört.

Sen en sak till, vad har hänt med "klättrarna"?
Plötsligt är de sämre uppför än vad 3-4 ganska stadiga snubbar är. Det har gällt alla Grand Tours sista åren.
Prova att dra på en ryggsäck med 8-10 kg extra i och cykla uppför, det är sjukt mycket jobbigare. Men de "stora" snubbarna får betalt på TT. De små "klättrarna" torskar minuter där.
Jag får inte ihop det.

Tour de France 2018
"Lyckligtvis" så verkar iaf klättrarna ha blivit långsamma, och inte temposnubbarna magiskt duktiga på att klättra. Quintana var ju flera minuter långsammare upp för Alpe d’Huez än sina bästa tider.

Tour de France 2018
Förra årets VM-bana var ju inte heller pannkaksplatt, ändå såg topp tre ut så här

1 Tom Dumoulin (Netherlands) 0:44:41
2 Primoz Roglic (Slovenia) 0:00:57
3 Chris Froome (Great Britain) 0:01:21

Tour de France 2018
NLC sa:
Förra årets VM-bana var ju inte heller pannkaksplatt, ändå såg topp tre ut så här
1 Tom Dumoulin (Netherlands) 0:44:41
2 Primoz Roglic (Slovenia) 0:00:57
3 Chris Froome (Great Britain) 0:01:21
Vi får se hur mycket profilskillnaden gör.
lu.png

lup.png

(Edit: kasta dit bergen :-) )

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp