Tour de France 2019

Tour de France 2019
juanxxx sa:
Tack för utförliga svar. Jag har koll på allt bakomliggande fakta. Visste bara inte vad GC betyder.

Problemet med GC-begreppet tycker jag är att det finns ingen specifik lista på vilka cyklister som är GC... det är ju lite av en dynamisk lista.

Kul f.ö. att Alaphilippe lyckades så bra i tempot. Mäkta imponerande. Särskilt med tanke på att de flesta säger: ”han kan nog vinna touren... men inte i år”.
Du kan se vem som är ett teams gcåkare är. I slutet av slätetapper så ligger en smal benig snubbe som inte kan vinna spurten, på rulle bakom hela teamet han har kvar. Typ. Uppför är det bara den åkaren kvar i slutet om det körs på.
Sen i de flesta team så kan inte gcåkaren köra tempo något vidare, men det finns ett par som kan, så det blir inget ändå, de tappar över 3 minuter en vanlig tour, med 2 TT, en team ibland. Sen är det över.

Det som är kul den här touren är ju att många, som vi inte trodde var riktiga GCåkare, är det, de bommade inte i tempot, de är inte så långt efter att det känns avgjort. Länge sen den var så här spännande, med så många "outsiders" kvar, och det är bara ett meganamn där.

Tour de France 2019
juanxxx sa:
Problemet med GC-begreppet tycker jag är att det finns ingen specifik lista på vilka cyklister som är GC... det är ju lite av en dynamisk lista.
Med samma logik blir i stort sett all typ av beskrivning av cyklisterna utifrån deras styrkor problematiska. Jag har i alla fall aldrig sett en specifik lista på vilka som är spurtare, tempocyklister, hjälpryttare, ... Jag tror man gör bäst i att tolka termen GC-cyklist vad gäller ett visst lopp som någon som bedöms ha kapacitet för och intresse av att köra för en bra placeringen i totalen på aktuellt lopp. Om man tar termen mer allmänt blir det snarare en cyklist som har kapacitet för och i vissa lopp intresse av att köra för en bra placering i totalen.

Tour de France 2019
Jag misstänker att GC-åkarna (bjuder på den juanxxx ;-) ) väntar till en bit in i Tourmalet-stigningen innan de satsar på några attacker.

Tour de France 2019
Sticker ut hakan och menar att Ineos och Movistar kommer isolera Juju som får en riktigt svettig dag uppför Tourmalet och blir av med tröjan. Landa går för etappseger men får spurtspö av L Sanchez

Tour de France 2019
De får inte plats i min lilla soffa. De är på plats i Frankrike och gör många intervjuer som visas när det finns tillfälle. Det finns inga reklamavbrott utan man ser vad som händer. Danskarna har ju nya bra cyklister som kör TdF.

Tour de France 2019
Miss Lycka 2.0 sa:
De får inte plats i min lilla soffa. De är på plats i Frankrike och gör många intervjuer som visas när det finns tillfälle. Det finns inga reklamavbrott utan man ser vad som händer. Danskarna har ju nya bra cyklister som kör TdF.

Gott också med DR P3 som har TdF-referat från varje etapp.

Tour de France 2019
Angående språk så är det rimligen så att ett annat språk är lättare att förstå om man ofta utsätts för språket eller språk som mer påminner om det än om man ytterst sparsamt utsätts för det.

Tour de France 2019
GoranS sa:
InlineOla sa:
InlineOla sa:
DRQ96 sa:
Han är inte tillräckligt bra på varken tempo eller riktigt hård körning i bergen under flera dagar

Återstår väl att se, han har aldrig satsat på totalen så vi vet inte riktigt. Jämför med Voeckler som fick vingar i gula tröjan o höll på att snuva dom allihopa, han var en sämre klättrare än Alaphilipe.

Som sagt. DRQ96 kan ju käka upp det han skrev häromdagen:)
Är ju fortfarande inte säkert att han pallar del två av det DRQ96s utlåtande handlar om. Men tempot grejade han ju fint idag.

Nu då?

Tour de France 2019
3AA106C2-6D7A-4BF3-8FEF-EB9CC633D324.jpeg

Tour de France 2019
InlineOla sa:
GoranS sa:
InlineOla sa:
InlineOla sa:
DRQ96 sa:
Han är inte tillräckligt bra på varken tempo eller riktigt hård körning i bergen under flera dagar

Återstår väl att se, han har aldrig satsat på totalen så vi vet inte riktigt. Jämför med Voeckler som fick vingar i gula tröjan o höll på att snuva dom allihopa, han var en sämre klättrare än Alaphilipe.

Som sagt. DRQ96 kan ju käka upp det han skrev häromdagen:)
Är ju fortfarande inte säkert att han pallar del två av det DRQ96s utlåtande handlar om. Men tempot grejade han ju fint idag.

Nu då?

It aint over yet....

Skulle vara jätteskoj att ha fel men jag tror fortfarande att JA kommer krackelera

Tour de France 2019
toshiba sa:
Alaphilippe ger vibbar av Voeckler 2011, undrar om det ska hålla fram till etapp 19 som då, eller 20, eller 21...
Hm, var något som gjorde att jag aldrig riktigt gick igång på Voeckler. Bra fighting spirit men kändes som mer hjärta än hjärna ibland. Dock inte i närheten av den franske pajasmästaren Virenque. Än så länge tycker jag JA känns bättre. Sen ska han ju hålla ihop det till Paris. En dålig dag och kanske inte det starkaste laget gör att inte så mkt krävs för att det ska kunna bli ett rejält fall. Frågan är om vi kan få se något a la vueltan 2016?!

Senast ändrad:
Tour de France 2019
Drosa sa:
Alaphilippe kommer att ta hem totalen i år! ? kom ihåg var ni läste det först. ?

Jag har redan glömt var jag läste det först, ment det lär ju iaf inte var här för de flesta. Att gissa att nån som leder med 2 minuter efter 2 veckor och har vunnit både bergsetapper och tempo ska vinna är ju inte direkt radikalt tänkande...

(Dock sätter jag ej mina egna pengar på alafilippinen)

Tour de France 2019
Jag tror också att Alaphilippe tar det i år. Hur otroligt det än kunde verka fram till nyligen. Men tempot och insatsen idag visar att han är the real deal även GC-mässigt och inte bara en riktigt bra puncheur. :-)

Sky verkar vara mycket svagare än tidigare år, vilket är den andra glada överraskningen i år.

Tillbaka
Topp