Tour de France 2019

Tour de France 2019
Ja, känns som det kan bli riktig huggsexa för podiumplatserna i Paris. Frågan är bara om det krävs målgång uppför för att sätta igång fyrverkerierna, eller om två HC berg kan kompensera för avslutning nedförs.

Tour de France 2019
Skönt med vilodag nu, det såg ut som att en del fick kämpa igår och idag och behöver fylla på blodförråden i morgon. :-)

Tour de France 2019
Stervelo sa:
GT har sade ju att han inte mådde bra igår, det kan nog ha påverkat TT också. Ovanligt svagt, tror inte alla andra lyft sig, men han är väl enda super TT åkaren kvar?
Blir intressant att se om han repar sig under vilodagen och de två plattetappern, såg ju lite bättre ut igår iaf. Isf borde han och Bernal kunna köra skiten ur JA i Alperna nu när de sett vad som krävs. Men Pinot kan nog bli en svårare nöt att knäcka, om han lyckas konservera formen veckan ut.

Senast ändrad:
Tour de France 2019
Pinot sägs ju gå bättre när det inte är soligt och varmt så vädret skulle ju kunna bli en faktor i det hela. Kikade på lite olika vädersajter och prognoserna för senare delen av veckan i områdena de då kommer att befinna sig i är inte helt samstämmiga så jag misstänker att prognoserna inte är alltför tillförlitliga ännu för den tidsperioden.

Tour de France 2019
NLC sa:
Ja, känns som det kan bli riktig huggsexa för podiumplatserna i Paris. Frågan är bara om det krävs målgång uppför för att sätta igång fyrverkerierna, eller om två HC berg kan kompensera för avslutning nedförs.
Kan tänka mig att om de kommer fram till Vars-Izoard-Galibier-etappen med oförändrade tidsskillnader i totalen så kan det bli upplägg i stil med det igår, d.v.s. att något/några av de starkare lagen som fortfarande har åkare med chans på gult skickar iväg hjälpryttare med tanken att eliminera JA:s hjälpryttare antingen redan på Vars men troligare på Izoard och sedan låta GC-åkaren attackera från gruppen med JA och att hjälpryttarna sedan går ner och drar honom fram till slutbacken varifrån hans jobb är att hålla undan in i mål och plocka så mkt tid det går i totalen.

Näst sista bergsetappen har ett parti på en mil vid Val d'Isere som är lättåkt och där hjälpryttare kan vara till stor nytta. Då krävs en attack under senare delen upp till Col d´Iseran.

Även sista bergsetappen bjuder ju på en del lättare terräng mellan stigningarna där hjälpryttare skulle kunna hjälpa en lagkamrat i utbrytning. Sen kan man ju spekulera hur det faktum att slutstigningen på den etappen är mer lång än brant kommer att påverka taktiken. Åtminstone bitvis kommer det att vara en skaplig fördel att vara en grupp.

Det som är lite svårt med en sådan taktik, ffa på sista bergsetappen är att det är risk att åkare verkligen börjar försvara sina placeringar längre ner. Om ställningen är som nu och t.ex. Jumbo skickat iväg hjälpryttare och Kruijswijk attackerar så skulle nog Ineos gå upp och försöka köra ikapp för att försvara Thomas andraplats.

De som verkligen kommer att vara tvungna att försöka hitta på något är dock Movistar där Landa och Valverde båda ligger 5 minuter efter. Det ska mycket till för att de ska ta in det genom att "bara" köra hårt i sista backen varje dag.

Intressant tycker jag är Buchmann som fortfarande är väldigt bra med men som flugit lite under radarn.

Tour de France 2019
Mats65 sa:
GoranS sa:
DT sa:
Skönt med vilodag nu, det såg ut som att en del fick kämpa igår och idag och behöver fylla på blodförråden i morgon. :-)
Och byta ut lite kroppsdelar.
Precis det jag tänkte på.

Det där uttalandet från Hegerfors om att en vanlig mänsklig kropp inte klarar att cykla 10 timmar per dag utan att dopa sig cementerade fast honom i de inkompetentas skara för evigt. Undrar vad han tycker och tror om lopp som TABR, TCR, RAAM, ... där glada amatörer fullföljer utan att dopa sig och med klart mer än 10 timmars cykling per dag.

Tour de France 2019
Jag skulle gissa att uttalandet snarare än senilitet är ett tecken på okunnighet och/eller effektsökeri samt möjligen lite grann tidsandan. Tror inte han uttalat sig annorlunda om han vid sändningstillfället hade varit 40 år.

Tour de France 2019
GoranS sa:
NLC sa:
Kan tänka mig att om de kommer fram till Vars-Izoard-Galibier-etappen med oförändrade tidsskillnader i totalen så kan det bli upplägg i stil med det igår, d.v.s. att något/några av de starkare lagen som fortfarande har åkare med chans på gult skickar iväg hjälpryttare med tanken att eliminera JA:s hjälpryttare antingen redan på Vars men troligare på Izoard och sedan låta GC-åkaren attackera från gruppen med JA och att hjälpryttarna sedan går ner och drar honom fram till slutbacken varifrån hans jobb är att hålla undan in i mål och plocka så mkt tid det går i totalen.

Näst sista bergsetappen har ett parti på en mil vid Val d'Isere som är lättåkt och där hjälpryttare kan vara till stor nytta. Då krävs en attack under senare delen upp till Col d´Iseran.

Även sista bergsetappen bjuder ju på en del lättare terräng mellan stigningarna där hjälpryttare skulle kunna hjälpa en lagkamrat i utbrytning. Sen kan man ju spekulera hur det faktum att slutstigningen på den etappen är mer lång än brant kommer att påverka taktiken. Åtminstone bitvis kommer det att vara en skaplig fördel att vara en grupp.

Det som är lite svårt med en sådan taktik, ffa på sista bergsetappen är att det är risk att åkare verkligen börjar försvara sina placeringar längre ner. Om ställningen är som nu och t.ex. Jumbo skickat iväg hjälpryttare och Kruijswijk attackerar så skulle nog Ineos gå upp och försöka köra ikapp för att försvara Thomas andraplats.

De som verkligen kommer att vara tvungna att försöka hitta på något är dock Movistar där Landa och Valverde båda ligger 5 minuter efter. Det ska mycket till för att de ska ta in det genom att "bara" köra hårt i sista backen varje dag.

Intressant tycker jag är Buchmann som fortfarande är väldigt bra med men som flugit lite under radarn.

Hur eliminerar det ena lagets hjälpryttare det andras?

Tour de France 2019
Alex Supertramp sa:
GoranS sa:
NLC sa:

Hur eliminerar det ena lagets hjälpryttare det andras?
Kör hårt! Såg ju exempel på det igår då JA var utan hjälpryttare efter näst sista stigningen. Han är då väldigt sårbar för attacker.

Tour de France 2019
Kör hårt! Såg ju exempel på det igår då JA var utan hjälpryttare efter näst sista stigningen. Han är då väldigt sårbar för attacker.

Tyckte att Ineos agerade hjälpryttare åt honom ganska väl...
De borde ju ha släppt av på tempot lite och låtit JA slita, de hade ju Bernal framför!

Visst att även Pinot var framför, men nu missade de ju en chans att ställa av JA.

Tour de France 2019
GT ställde ju i alla fall av JA på slutet så ren hjälpryttare var han ju inte. Sen kan jag också tycka att gula ledartröjan ibland kommer undan lite billigt och att de andra kunde låta/tvinga honom att ta lite större ansvar eller åtminstone spela på det och stressa honom lite.

Sen kan man ju spekulera om de tror att JA kommer att hålla hela touren eller om de anser att Pinot kanske trots allt är ett större hot.

Tour de France 2019
GoranS sa:
GT ställde ju i alla fall av JA på slutet så ren hjälpryttare var han ju inte. Sen kan jag också tycka att gula ledartröjan ibland kommer undan lite billigt och att de andra kunde låta/tvinga honom att ta lite större ansvar eller åtminstone spela på det och stressa honom lite.

Sen kan man ju spekulera om de tror att JA kommer att hålla hela touren eller om de anser att Pinot kanske trots allt är ett större hot.

Så kan det dock vara.

Angående hastighet så är det tvådelat, rent fysiskt och sedan mentalt, att inte behöva fundera på var man ska etc.

Hastighetsmässigt hjälper det alltid, men det börjar märkas rejält över 25 km/h. Men som sagt så hjälper det alltid även under.

Tour de France 2019
nesvop sa:

De borde ju ha släppt av på tempot lite och låtit JA slita, de hade ju Bernal framför!

Du menar Egan "I'ma sit on your wheel till the finish" Bernal? Det är som att grabben inte vet något annat. Ett mönster som antagligen är svårt att gå ifrån när man kör för Sky.

Tour de France 2019
CW sa:
nesvop sa:

Du menar Egan "I'ma sit on your wheel till the finish" Bernal? Det är som att grabben inte vet något annat. Ett mönster som antagligen är svårt att gå ifrån när man kör för Sky.

Såja, det är inte så många 22-åringar som kör sitt andra TdF och dessutom slåss om podiumplatserna. Man kan också tänkta att han gör precis så mycket han mäktar med.

Tour de France 2019
CW sa:
nesvop sa:

Gillar man inte att ngn sitter på hjul får man väl köra ifrån. ;-)

Jag skulle säga att det lite exemplifierar att man kan ha psykologisk draghjälp, inte bara fysiologisk. Och den psykologiska draghjälpen har inte alls nödvändigtvis samma koppling till fart som den fysiologiska.

Tour de France 2019
GoranS sa:
Den frågan är svår att besvara då det kan finnas både en fysiologisk och en psykologisk komponent i det hela.
Noobig som jag är i området hade jag inte en tanke på det psyokologiska fördelen, det är väll ett kapitel i sig misstänker jag. Då får jag förtydliga att det är bara den fysiska skillnaden jag är intresserad av.

Tour de France 2019
NLC sa:
Härligt att se en så glad cyklist attackera. Chapeau Pinot !

+51

Nu har jag också sett gårdagens etapp. Pinot var behållningen, såg ut att verkligen gilla att pina de andra. Skapligt kränkt man borde bli när Pinot rycker, vänder sig om, kollar, garvar, ställer sig och rycker igen, ler åt publiken och verkar trivas. Hur ont gör det? ;)

Tour de France 2019
Jaha, vem av spurtarna har mest krut i påkarna i morgon efter ett par veckors trampande, en del berg och en vilodag? För det bli väl klungspurt om etappsegern?!

Tour de France 2019
Om inte spurtslagen lyckas hålla ihop det här så blir det generalknas inför Paris. Höger i en rondell ca 3 km från mål och sen rakt på in till mål med svagt utför sista km. Jag tror det kommer gå kanonfort och att Jumbo Visma är sjukt sugna på att ställa skåp med Dylan men utan WvA i tåget kommer Caleb och Elia utnyttja läget och hänga på i tåget för att spurta om förstaplatsen och den lilla kanonkulan tar sin andra etappseger. Groenewegen får revansch på söndag.

Tour de France 2019
50 år sedan i SvD....men vad gjorde korrläsaren? Och vad menas med den mystiska dopningshistorien?

Skarmavbild2019-07-23kl.12.47.59.png

Tour de France 2019
Om du syftar på "Eddie" så har jag full förståelse för att det råkade bli fel. Hela hjärnkapaciteten går ju åt till att få rätt på hans efternamn så då är det lätt hänt att förnamnet blir lite lidande.

Tour de France 2019
Så mystiskt var det väl inte? Han verkar ha gillat amfetamin, eller ja alla centralstimulerande kanske. Första gången han åkte fast var det amfetamin, andra gången efedrin och tredje gången ett tredje preparat som inte det heller var ok enligt regelverket. Alla gångerna hävdade han att han var ren. Även då togs A och B-prov.
I Italien som artikeln syftar på var det enligt Eddy maffian som låg bakom provtagningen.

Tour de France 2019
Inget större utrymme för dagens utbrytning - känns som tämligen säker klungspurt.

Drar till med en outsider i form av Kristoff som dagens segrare.

Tour de France 2019
NLC sa:
Om inte spurtslagen lyckas hålla ihop det här så blir det generalknas inför Paris. Höger i en rondell ca 3 km från mål och sen rakt på in till mål med svagt utför sista km. Jag tror det kommer gå kanonfort och att Jumbo Visma är sjukt sugna på att ställa skåp med Dylan men utan WvA i tåget kommer Caleb och Elia utnyttja läget och hänga på i tåget för att spurta om förstaplatsen och den lilla kanonkulan tar sin andra etappseger. Groenewegen får revansch på söndag.
Skaplig precision i den tippningen!

Tour de France 2019
GoranS sa:
NLC sa:
Skaplig precision i den tippningen!

Om jag bara var en spelande man ...

Tillbaka
Topp