Tour de France, 2023

Tour de France, 2023
Tourmalet ska bestigas på dagens etapp, får vi se om det avgörs idag?

Jag tror inte någon av GC-favoriterna är så sugna* på att gå solo redan på Tourmalet, nerförsbacken efter är lugn att ligga själv men det är några km plattåkning och sista backen börjar med 10km slakmota på 3-6% o där är det ingen höjdare att köra solo. Tror både Jumbo och UAE försöker få gubbe i utbrytning att kunna assistera där i början på sista backen innan det brantar till, fall i fall det gått fort redan på Tourmalet.

*edit. Dock kör dagens ungdomar inte alls som det gjorts "förr" där det alltid väntats på sista backen, så man vet aldrig.

Senast ändrad:
Tour de France, 2023
Tror nog också det kommer bli i sista backen det avgörs. Den verkar vara rätt brutal, trots relativt snäll snittlutning. Men den sista rampen upp, utan några serpentiner kan bli hemsk. Jumbo Visma vill nog gärna grilla Pogi idag igen i vilket fall, så det kan säkert bli tuff körning i Tourmalet även om det kommer vara samlat bland GC-åkarna

Tour de France, 2023
*edit. Dock kör dagens ungdomar inte alls som det gjorts "förr" där det alltid väntats på sista backen, så man vet aldrig.

Precis det körs inte som förr har jag förstått. Isf skulle inte touren börjat på riktigt förrens idag. Då var de första etapperna uppvärmning. Vad som än händer hoppas jag bara att det inte körs samlat och försiktigt uppför Tourmalet. Hoppas de kör hårt för att utmana varandra och att det spricker av så vi får ordentlig underhållning. Bora som får dra idag får visa vad de går för, kan de försvara Hindley? Och ska bli ytterst spännande att se om Pogacar missade för mycket uppladdning i våras och inte är på sin bästa nivå, gårdagen talar mot att fallet tyvärr är så.

Tour de France, 2023
Fin utbrytning ser det ut som, många bra åkare.
Screenshot_20230706-135841_Firefox.jpg

Tour de France, 2023
Jag funderar på att gå offline nu tills jag kommer hem och har kollat om hela etappen. Kanske väntar till klättringen börjar... Gillar inte att kolla på jobbet, folk blir störda om en skriker rakt ut och tittar konstigt på en.

Tour de France, 2023
Nu blev det spännande!

Skulle dock säga Vingegaard nog hade en usel dag snarare än Pogacar en bländande dag. Från det att Pogacar attackerade körde gänget bakom med Hindley, Rodriguez etc exakt lika snabbt som Pogacar(!). 2.40 efter vid attacken, 2.40 efter i mål. Så det var väl mest Vingegaard som körde betydligt långsammare än vanligt.

Tillbaka
Topp