Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Ska man gissa på att Abrahamsen är lite sugen på att ta en av fjärdekategoristigningarna i morgon s.a. han får åka i rödprickigt "på riktigt" igen på lördag?

Tour de France, 2024
Det är oftast smått obegripligt när de blir deklasserade och när de inte blir det. "deviating off his sprint line" är ett skämt. Det gör ju 95% av alla som deltar i en spurt.

Surt. Sören Kragh och Jonas Rickaert i Alpecin missade tidsgränsen i dag. Sören har tydligen fått väldigt jobbiga sittsår. Så kände att inte hade mycket tid kvar i racet. Valde därför gå ner för att förhoppningsvis som en sista insats hjälpa Rickaert som vurpat hinna i mål i tid. Men de missade den med knappt tre minuter. Även Fedorov i Astana var med dem på slutet och bommade också

Tour de France, 2024
Starkt av JV igår, trodde inte han skulle komma ifatt efter att TP stack. Trodde nog även inför gårdagens etapp att det var kört för JV i totalen, men där ser man.

Har TP lite annorlunda taktik i år jämfört med förra året, då insåg han ju att det var svårt att bli av med JV uppför. Hände väl på flera bergsetapper att han ryckte, och JV segade sig ikapp. Så göra ett ryck innan toppen av backarna och dra ifrån utför kanske är något han funderat ut för att slå JV. Verkar ju onekligen som att han är snabbare än JV utför.

Det funkade ju bra på etapp 4 när han skapade ganska stor ledning, och till en början igår - sen var det ju en backe till...

Och skönt att se att TP hade samma desperata körstil som jag när mjölksyran sprutar ur öronen. Såg ganska krampaktigt ut när han spurtade med JV.

Tour de France, 2024

Bilagor

• 20240711_214651.jpg
    20240711_214651.jpg
    197.4 KB · Besök: 88
  • 20240711_214653.jpg
    20240711_214653.jpg
    194.9 KB · Besök: 81
Tour de France, 2024
Kommer han Girmay bli helt livsfarlig framöver eller?
Han är väl ingen egentlig sprinter men verkar ju vara värsta ”långspurtaren”?
Det ser ut som att han börjar spurta för tidigt men det går ju bara fortare och fortare.
Jag älskar norrbaggen med bergskläderna.
Han tycks köra full fart av födsel och ohejdad vana.
Biniam har ju alltid varit bra men aldrig riktigt i toppen.

Förmodligen fortsätter det med mer varierande resultat, men det är inte helt osannolikt att han får ordentligt med självförtroende OCH att Intermarche inser att de ska satsa helhjärtat i endagars och etapplopp att skicka ett helt lag anpassat för Bini.

Tour de France, 2024
Arbramsen sätter färg på loppet. Flera etapper kvar med fina stigningar i början bör göra att han kan återta prickigt på riktigt.
Nog ändå rätt stor risk att hans sista chans för det blir idag. Redan i morgon är det ju en HC-stigning, en 2:a följt av en till HC. Troligt att bli passerad av både Pogi för gott efter det, kanske även av Vingegaard.

Tour de France, 2024
Nog ändå rätt stor risk att hans sista chans för det blir idag. Redan i morgon är det ju en HC-stigning, en 2:a följt av en till HC. Troligt att bli passerad av både Pogi för gott efter det, kanske även av Vingegaard.
Har dessutom för mig att jag läste någonstans att han sa att etappseger för laget fr.o.m. nu har högre prio än prickig tröja.

Tour de France, 2024
Jo så kan det förstås varit. Men lite väl optimistiskt så fall. Taktiskt slipad är väl iofs inte hans starka sida som cyklist, än så länge vart fall. Samma hur han jobbar på slutet för Kristof, massor av watt, men till vilken nytta? Men han lär sig kanske.

Tour de France, 2024
Låga odds på klungspurt idag misstänker jag.
Onekligen en profil för det. Tror det kan finns chans för en utbrytning ändå

De flesta team bli rätt mosiga nu. Vilket av spurtlagen kommer och orkar jobba för ta in ev utbrytning nu är frågan. Alpecin körde ju hårt igår till lite nytta i slutändan, har nu tappat två starka cyklister. Intermache är kanske rätt ok med att släppa iväg en utbrytning då det kan säkra den gröna ännu mer. Moviestar är kanske de som mest intresserade. Men har de kraften?

Tour de France, 2024
Lotto kanske är sugna med De Lie som ju inte lyckats än så länge.

Cav skulle nog inte heller ha något emot att få en chans till. Laget är dock rätt "tilltufsat".

Arkea har ju fullt lag och Démare kanske är revanschsugen efter deklasseringen. Åkstyrkan på hjälpryttarna är för mig dock lite oklar.

Kristoff är nog sugen. Som @Fjärdebrunn är inne på är väl formen lite tveksam baserad på det man sett hittills. Sen är laget ju ganska långt ifrån Cipollinis väldrillade åkstarka röda tåg. Får de Abrahamsen att jobba för att hålla utbrytarna på lämpligt avstånd verkar han ju vara väldigt tålig vad gäller mycket dragjobb. Några andra spurtlag som slänger in en gubbe var kan kanske räcka för att få ihop det på slutet.

Eller så får Pogi spurtfeeling och vill ta några bonussekunder och beordrar upp Politt och Wellens. ?

Tour de France, 2024
Hm, denna kategorisering fattar jag inte riktigt:
1720778581121.png

1720778610821.png

Om något tycker jag att Isola 2000 ser aningen tuffare ut än Vars och den kommer som slutstigning medan Vars kommer tidigt på etappen. Är det någon sorts historiskt skäl då Vars väl varit med fler gånger och rimligen även tidigare än Isola 2000?

Tour de France, 2024
Tror Isola-stigningen en aning för kort med tuff lutning för att de ska ge den HC-stämpel. Men så fall borde verkligen Col de Vars vara på gränsen de med. Den är förvisso längre, men ser ju inte ut att ha så väldigt mycket mer av meter med rött eller tuffare. Men det är ju alltid rätt inkonsekvent detta. Den viktigaste parametern är nog hur tuff den som sätter kategorin själv tycker backen i fråga är

Tour de France, 2024
Ja, det känns som något inte helt rationellt skäl kan finnas.

Isola 2000 har ju tre kilometrar med runt 10% medan Vars har en (strax) över 9%.

De har båda tio kilometrar i rött eller svart.

Tycker det ser ut som de är väldigt likartade i total stigning. Att smeta ut den på fler kilometers cykling gör den i mina ögon lättare. Och utsmetningen kommer ju grovt sett i form av en tre km lång äterhämtningsbit i mitten.

Tour de France, 2024
Hm, denna kategorisering fattar jag inte riktigt:
Visa bilaga 711435

Visa bilaga 711436

Om något tycker jag att Isola 2000 ser aningen tuffare ut än Vars och den kommer som slutstigning medan Vars kommer tidigt på etappen. Är det någon sorts historiskt skäl då Vars väl varit med fler gånger och rimligen även tidigare än Isola 2000?
Enligt som jag trodde man räknade klassifikationerna på klättringar så borde det vara tvärtom. Sträcka * (gradient*gradient)

Isola är HC med råge, men Vars är 8 poäng kort om HC.

Tour de France, 2024
Det är väl snarare för att uppmuntra till mer körning i den tidigare backen för att sätta mer färg på loppet.
Känns i min värld som en rätt knasig anledning.

Då borde avslutningsbackar generellt "nedklassificerats". Finns ju en etappseger att köra om så en massa bergsprispoäng behövs inte för att "sätta färg på loppet".

Har det inte snarast ibland varit så att poängen för avslutningsbacakar i vissa etapplopp varit högre än för en backe av samma kategori men som inte avslutar etappen?

Tour de France, 2024
Enligt som jag trodde man räknade klassifikationerna på klättringar så borde det vara tvärtom. Sträcka * (gradient*gradient)

Isola är HC med råge, men Vars är 8 poäng kort om HC.
Det där är väl en komponent i en del formler för att försöka räkna ut index för olika stigningar. Osäker på om den används av etapploppsarrangörer.

Tour de France, 2024
When it comes to classifying climbs, Gouvenou and his team at ASO rely on a simple mathematical formula. “Essentially, if we have a climb that isn’t so well known, we multiply the distance by the average gradient squared,” he says. “That gives us a number which then gives us a score.”

Tour de France, 2024
Cat 1 för Isola 2000 verkar ju inte alls uppfylla det där. Indexet blir över 800 vilket är klart mer än HC-gränsvärdet på 600.

Sen är den där typen av index luriga och det är lätt att de kan få väldigt ointuitiva effekter om man använder dem för att klassificera stigningar.

Ett exempel:
Backe 1: stiger 1000 hm på två mil med helt jämn lutning
Backe 2: stiger 100 hm första 15 km och 900 hm sista 5 km.

Dessa backar får samma index enligt den angivna formeln. Jag tror dock att det knappt finns någon som inte skulle säga att den andra backen är klart tuffare.

Tour de France, 2024
Abrahamsen igen förstås :)

Han vill nog ändå göra ett sista försök att få vart fall en dag till i Bergatröjan, i ledning på riktigt

Surt att Yates med i utbrytningen. De får säga åt honom att gå tillbaka

Tour de France, 2024
Cat 1 för Isola 2000 verkar ju inte alls uppfylla det där. Indexet blir över 800 vilket är klart mer än HC-gränsvärdet på 600.

Sen är den där typen av index luriga och det är lätt att de kan få väldigt ointuitiva effekter om man använder dem för att klassificera stigningar.

Ett exempel:
Backe 1: stiger 1000 hm på två mil med helt jämn lutning
Backe 2: stiger 100 hm första 15 km och 900 hm sista 5 km.

Dessa backar får samma index enligt den angivna formeln. Jag tror dock att det knappt finns någon som inte skulle säga att den andra backen är klart tuffare.

"Essentially, if we have a climb that isn’t so well known...", det tolkar jag som att är det en "känd" backe så förlitar dom sig på tidigare klassificering, "inte så känd" då gör dom en klassificering.
Så Col de Vars kanske fått "HC" en gång i tiden och det vill dom inte ändra.

Har inte räknat på formeln så kanske även Isola har någon gammal klassificering, om den egentligen skulle få HC enligt formeln.

Tour de France, 2024
"Essentially, if we have a climb that isn’t so well known...", det tolkar jag som att är det en "känd" backe så förlitar dom sig på tidigare klassificering, "inte så känd" då gör dom en klassificering.
Så Col de Vars kanske fått "HC" en gång i tiden och det vill dom inte ändra.

Har inte räknat på formeln så kanske även Isola har någon gammal klassificering, om den egentligen skulle få HC enligt formeln.
Vars kan jag tänka mig faller inom fönstret för detta:
History plays a part, too. In fact, for Gouvenou, this is where the “subjective side” of climb classification really comes into play. “Climbs where there have been great battles, big cycling moments. That helps us to rank them.”

Isola 2000 får som sagt över 800. Känns som en våldsam nerklassning om den då ska bli cat 1 om nu gränsvärdet är 600.

Då Isola 2000 var slutstigning 1993 så var den HC-kategoriserad medan Vars hade cat 1.

1720786514727.png

Tour de France, 2024
De vill inte ha in honom också i tävlingen. De i utbrytningen borde ju markera att han är oönskad där. Om han går ner skulle de ha lite chans

Tillbaka
Topp