Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Vilken etapp av huvudaktörerna! Bara att buga sig. Vinges upphämtning och spurt var imponerande efter det som han har gått igenom. Kul för oss att de bjuder på fortsatt kamp.
Lite orolig för att det kan bli som i fjol och att Pogi har någon dålig dag under senare delen av loppet s.a. det inte är någon spänning vad det gäller slutsegern kvar till de sista tre etapperna, vilket ju annars var lite av en förhoppning när det nu för en gångs skull (eller i alla fall första gången sen 1989) är en sistaetapp som det går att göra en del tid på.

Tour de France, 2024
Jäklar spännande avslutning, riktigt kul och imponerande att se alla fyra i toppen.

Hejjar fortsättningsvis på Pog för slutseger men riktigt kul att se Vingegaard ta en ettappseger på det där sättet. Fantastiskt snyggt

Tour de France, 2024
Gissning: Vingegaard attackerar Pogacar med 7 km kvar av Pla d'Adet på lördag.
Frågan är om Vinge inte bevakar till sista dagarna. Se om teamet kan pressa UAE och TJ. Sedan har ju JV att ta in en dryg minut och det kan kosta att släppa iväg TJ utför igen. Vidare har ju Evenepoel tempot att vinna tid i även om det lutar ordentligt i början. Det talar för att försöka ta in tid utan dröjsmål.

Kul för oss blir det.

Tour de France, 2024
Frågan är om Vinge inte bevakar till sista dagarna. Se om teamet kan pressa UAE och TJ. Sedan har ju JV att ta in en dryg minut och det kan kosta att släppa iväg TJ utför igen. Vidare har ju Evenepoel tempot att vinna tid i även om det lutar ordentligt i början. Det talar för att försöka ta in tid utan dröjsmål.

Kul för oss blir det.
TJ = Tadej Pogacar?

Personligen tror jag att Remco inte kommer att vara i slagläge för totalsegern inför sista tempot. Jag tror att det bästa han med skaplig realism kan hoppas på är en tredjeplats. Möjligen en andraplats om Pogacar får en dålig dag.

Tour de France, 2024
Idag kändes det som JV hade Pogi lite på kroken på slutet och att han där var den starkare, men att terrängen som var kvar inte riktigt medgav så mkt. Om styrkeförhållandet är detsamma på lördag och söndag undrar jag om han inte på någon av etapperna kommer att testa och se vad Pogacar går för. Att vänta till de sista dagarna känns som att i någon mån lämna mer till slumpen. Om JV kommer till de sista dagarna med en ledning på en minut kan han köra defensivt och bevaka. Om han däremot ligger en minut efter måste han attackera (om han inte är tvärsäker på att plocka in tiden på tempot).

Tour de France, 2024
Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Jävla smutt han kommer upp för trottoaren.. Men vore nog varit bättre att satsa på att svänga ute på vägen i det läget även om utfallet kanske blivit desamma..

Tour de France, 2024
Ja, satsade för hårt in i en kurva i en by, hoppade upp på trottoaren, men lyckades ändå inte komma runt kurvan utan gick i backen.
Ser ut som han inte lutar tillräckligt i kurvan. De som ligger efter går genom kurvan och lutar lite mer.

Tour de France, 2024
Ja, andra cyklisten ser ut att luta cykeln mer än WvA.

Kan sen vara att bilden luras men jag tycker det ser ut som avståndet mellan WvA och bakomvarande cyklist ökar innan han kommer till läget där han hoppar upp på trottoaren. Skulle i så fall rimligen innebära att bakomvarande cyklist bromsar mer än WvA, vilket skulle kunna vara en bidragande orsak till att WvA inte grejar kurvan.
1720670743199.png

1720670780979.png

Tredje cyklisten ser ut att komma på ett lite vidare spår in i kurvan, vilket skulle kunna underlätta kurvtagningen i det fallet.

Tour de France, 2024
Nu är det transport till lördag, sedan har jag svårt att se hur Tadej ska hänga med Vinge om han nu är så stark som det såg ut som igår.

Tour de France, 2024
En aspekt som möjligen kan jämna ut det lite jämfört med hur det såg ut på slutet igår är att TP måste ha bränt lite mer när han attackerade så hårt och skapade luckan. Ska jag gissa tror jag dock att JV kommer att vara i gult på andra vilodagen.

Tour de France, 2024
[poänglöst räkneexempel]
Gjorde en väldigt hypotetisk extrapolering av farten på dagens etapp till VR-distansen: 6:38. Och då var det stora delar av etappen fyra man i täten och det var en lite mer försiktig period då utbrytningen hämtats in. Och de kör inte primärt för att åka så fort det går.
[/poänglöst räkneexempel]

Tour de France, 2024
På topp-17 i totalen är 13 olika nationer representerade. Enda länder med mer än en är Spanien med tre och Slovenien och Colombia med två var.

Tillbaka
Topp