Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Nu klagade jag ju på TE-laget som helhet, så jag vill se minst en etappseger till innan jag axlar manteln som anti-förutsägare.
Jag förutspår en merckxsk soloutbrytning på lördag från Steff Crass som är bäst i totalen för TE efter dagens etapp, 7:23 efter Pogi och på 21:a plats. Om han inte tappar något mer innan lördag och sen replikerar Kannibalens insats på etapp 17 i 1969 års upplaga, som f.ö. också passerade Tourmalet precis som etappen på lördag ska göra så är det TE i gult på franska nationaldagen nästa söndag!

1720380332252.png

Tour de France, 2024
Funderar lite på om det var så smart kört av Pogi idag. Visst, han har ju varit riktigt bra på Strade Bianche så utgående från det kan man ju tänka att han skulle kunna skapa något på denna etapp. Å andra sidan var ju senare delen av etappen rätt platt, så det skulle nog rätt mkt till för att verkligen få till några betydande tidsavstånd till resterande i toppen av totalen.

Kanske hade varit bättre att ”bara” se till att ingen av huvudkonkurrenterna kom iväg, d.v.s. mer göra som Vingegaard.

Tour de France, 2024
Pogi drog ju på rejält och testade Vinge rejält ett par gånger. Klungan flög i bitar med dansken vet sig fast. Grandiost jobb av Joergensen att veva in dansken och gå ifatt när det blev kritiskt.
Men han fick noll betalt för sin offensiv vad det gällde att dryga ut sin ledning i totalen.

Var ett antal sekvenser där Pogi tog vind medan Vingegaard hade en rygg att gå på. Även om Pogi fn kanske är lite starkare än Vingegaard lär han i de sekvenserna legat närmare sitt max, vilket knappast är önskvärt om det inte ger något.

Sen är det kul för oss som tittar på loppet att Pogi försöker. Men det är ju en annan femma.

Tour de France, 2024
Fin etapp ändå. Även om lite besviken att aldrig fick se MvdP blixtra till. Han är uppenbarligen inte riktigt i form. Kände väl att inte var värt försöka ens att gå från sin grupp. 35s som det var nere på som minst hade han ju kunnat tagit rätt själv med ett monsterryck om han varit i vårformen. Spännande på slutet, tråkigt för Steuven. Var säker på att han skulle hålla även om det låg och pendlade runt 10s. Men såg inte ut som nån hade kräm att dra ikapp. Vilket de väl inte hade heller, mer han själv som kroknade på sista kilometern.

Tour de France, 2024
Blir en tuff etapp detta tror jag. Med den här staten och efter hur profilen ser ut. De kategoriserade stigningarna ser ju inte så hårda ut om man tittar på dem var för sig. Men det blir ju ett parti upp mot 2:a och 1:a-kategoristigningen som mer eller mindre uppför i 3 mil. Det borde kunna ta ut sin rätt när de väl uppe i den relativt korta 1:a kategoriaren.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Varför ligger UAE och drar mil efter mil? Rädda för någon i utbrytningen eller ute efter att Pogge ska kunna sprätta till för etappen i sista backen?

Tillbaka
Topp