Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Inte för att jag har jättekoll på hur JV såg ut när han var i form innan kraschen, men tyckte nog att han hade axlarna lite högt sista biten uppför innan TP ryckte. Inte så pass att jag hade satsat pengar på det, men trodde inte det var omöjligt att han skulle släppa.

Hur har det sett ut i tidigare TdF, hur har trenden varit för JV resp. TP, uppåt, neråt efterhand i loppet?

Tour de France, 2024
Förra året så hade Poggi 1 dålig dag och Jonas skapade en lucka! Sen gjorde han ett monster tempo.
Jag tror att ju längre in i tävlingen vi kommer ju bättre blir Jonas.

Tour de France, 2024
Inte för att jag har jättekoll på hur JV såg ut när han var i form innan kraschen, men tyckte nog att han hade axlarna lite högt sista biten uppför innan TP ryckte. Inte så pass att jag hade satsat pengar på det, men trodde inte det var omöjligt att han skulle släppa.

Hur har det sett ut i tidigare TdF, hur har trenden varit för JV resp. TP, uppåt, neråt efterhand i loppet?

Korta accelerationer som idag har Pogacar i princip alltid kört ifrån Vingegaard, sen brukar (brukade) Vingegaard sega sig ikapp. Iaf senaste två åren har sett ut lite som idag i början men Vingegaard har sen blivit bättre (och/eller Pogacar sämre). Men Vingegaard såg lite mer trött ut än vanligt idag, större skillnad än tidigt på tidigare tourer. Kanske inte så konstigt.

Tour de France, 2024
Fin etapp verkligen! Vet inte varför jag trodde annat före :unsure: ?
Härligt med så lång uppför i den första stigningen. Fina vyer, härlig körning.
Som ni säger JV brukar ju bli bättre och bättre, ju längre loppet går och ju längre och hårdare stigningarna blir. Men det ser ju onekligen bra ut för Pogi och UAE. De har verkligen ett grymt lag. Även Almeida verkar bestämt sig för att bli en lagspelare till slut. Men kanske lättare köra för Pogi än för en yngre lagkamrat som Ayoso.

Tour de France, 2024
Om UAE inte haft en så otroligt uttalad ledare hade de kunnat varva attacker med Ayuso, Almeida och Pogacar, omöjligt att hämta in alla när de är så starka. Som Visma i Vueltan.

Tour de France, 2024
50 sekunder är största tidsskillnaden (fördel Pogi) mellan Pog och Jonas OM man får bortse ifrån etapp 3 och 8 2021 där Vingegaard kraschade under båda etapperna. Dessutom var väl Vingegaard i någon mån hjälpryttare eller åtminstone 1b till Roglic.

Skall bli intressant att se det förhoppningsvis bölja lite fram och tillbaka under tempot i slutet på veckan, sedan etapp 11, 14 och 15 nästa och sist 19, 20, 21. Jag tror det kan bli riktigt spännande långt in i det sista (i ärlighetens namn tror jag Pogacar vinner men att vi alla kommer ha i bakhuvudet att Jonas KANSKE kan trycka in 5 minuter på något berg).

Tour de France, 2024
Jag gillar både JV och TP.
JV en tystlåten bergsräv som smäller till i rätt läge. Inte direkt defensiv men contraslår gärna. Att han nu klarar att köra som han gör överträffar mina förväntningar.
TJ en supertalang med väldig kapacitet och förmåga. Stor social personlighet. Slår till i alla lägen som ingen annan klarar. Den självklara favoriten med allt vad det innebär.

Jag hoppas på fajt in i det sista. Gärna med fler som fajtas. Evenepoel?

Tour de France, 2024
JV en tystlåten bergsräv som smäller till i rätt läge. Inte direkt defensiv men contraslår gärna. Att han nu klarar att köra som han gör överträffar mina förväntningar.
TJ en supertalang med väldig kapacitet och förmåga. Stor social personlighet. Slår till i alla lägen som ingen annan klarar. Den självklara favoriten med allt vad det innebär.

+1! Det är ju en suverän duo som bjuder på sån show att tom. min fru numera är så hooked att hon tjatade på att vi skulle skaffa discovery+ för att kunna följa touren på semestern på landet. ?

Sen har vi utöver dessa starka karismatiska profiler en herrans massa andra grymma cyklister att hålla ögonen på.

Tror det kommer bli en grymt spännande Tour.

Sen är det rätt slående vilken "städad" sport cykling är. Väldigt lite " snacka ner motståndaren", alla är rätt ödmjuka, man grattar varandra vid framgång, bra kamratskap och hyfsat begränsat med uppblåsta egon.
Jämfört med de flesta stora sporterna där utövarna liksom ska odla en "rockstar" image är ju cykling rena rama scoutlägret vilket jag verkligen uppskattar - låt benen sköta snacket liksom.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024

Jag håller alltid på Vingegaard för att Pogacar ändå vinner så mycket. Alltid svårt för mig att hålla på superstjärnan.

Hade Pogi haft ett dåligt år i övrigt hade jag nog varit benägen att heja på honom, men med Girot, LBL, Strade Bianche, Catalunya i bagaget och väldigt sannolik kommande världsmästare och Lombardia-vinnare så tycker jag att han är lite girig och kan få torska touren också åtminstone.

Podium-fighten kommer bli toppen. Remco, Rogla, CRod och UAE-grabbarna samt säkert några flera.

Tour de France, 2024
Ja ett öppet race med så många bra cyklister som möjligt ger ju en roligare tävling. Även om det är fint att se storstjärnor göra spektakulära saker också, men bland GC-åkarna får det gärna vänta till sista veckan.
Synd att Carapaz tappade så mycket igår. Hade varit kul ha med honom också. Han såg ju i söndags ut som han också lyckats återhämta sig snabbt från sin olycka. Men inte så mycket i går.. Hade det rejält tufft.

Tour de France, 2024
Jag håller alltid på Vingegaard för att Pogacar ändå vinner så mycket. Alltid svårt för mig att hålla på superstjärnan.

Hade Pogi haft ett dåligt år i övrigt hade jag nog varit benägen att heja på honom, men med Girot, LBL, Strade Bianche, Catalunya i bagaget och väldigt sannolik kommande världsmästare och Lombardia-vinnare så tycker jag att han är lite girig och kan få torska touren också åtminstone.

Podium-fighten kommer bli toppen. Remco, Rogla, CRod och UAE-grabbarna samt säkert några flera.
Man kan också vända på det baserat på att JV är den tvåfaldigt regerande mästaren och sätta honom som nummer ett. Som det var i fjol fick jag nästan tillbaka lite av känslan från LA-eran så tillvida att det kändes som att JV och laget gjorde lite som de ville och att det riskerar att fortsätta under flera år.

Sen spelar förstås kraschen i april in och kan ev. bidra till att 2024 inte blir året för tourseger nummer tre för JV.

Tour de France, 2024
Vill hemskt gärna se någon fin körning från Remco Evenepoel. Gillade hans attack vid 29 km kvar på Liege - Bastogne - Liege för två år sedan och hoppas på något liknande igen.
Han fick chansen och han tog den chansen med ruskigt stark körning. Så jag sitter mest och hoppas på att göra något liknande i TdF.

Tour de France, 2024
Remco var starkare uppför igår än jag väntat. Som konstaterats tidigare var dock utförskörningen inget som ger konkurrenterna skrämselhicka. Finns ju en risk att han kan hamna i rejält trubbel på någon etapp om han fortsätter tappa utför på det sättet. Nu räddades han ju igår lite av att slutdelen av utförskörningen var tekniskt lättåkt och han kunde ligga och mosa på.

Tour de France, 2024
Nu är det bara början men Pogi är i överlägsen form i år, han tar troligtvis hem det.
Han är nog starkt motiverad att vinna Giro d'Italia och Tour de France samma år.

Hoppas på att Evenepoel kliver fram och briljerar.

Tour de France, 2024
Kul ändå med Ayuso som försöker glida med utan att dra i UAE-tåget för att spara benen så mycket som möjligt. Undrar vad de sa till honom i bussen igår kväll? Solér drog utan att knota igår så han har accepterat sin domestique-roll i a f.

Tour de France, 2024
Sen vinner TP OS också. Och när det är över bestämmer han sig för att trots allt köra Vueltan...
Det är ju det som är så härligt med honom, han går nästan alltid för att vinna nästan oavsett typ av lopp! En frisk fläkt jämfört med de som lägger upp hela säsongen med sikte på endast ett lopp.

Tour de France, 2024
Jag rapporterade också in problemet via utropstecknet och senare under kvällen funkade hela även via datorn.
För att bygga på er andras problembeskrivningar: jag hade problem på etapp 1 & 2 när jag ville titta ca en timme efter avslutad sändning. Medan sändningen pågick var det inget problem att spola fram och tillbaka och titta där man ville. Dagen efter gick det utmärkt att titta på gårdagens etapp. Sedan dess ligger jag några dagar efter, så vet inte hur det fungerar nu. Rapporterade i alla fall.

Annars är jag också allmämt irriterad över designen på TV-applikationen, men det gnället tar jag någon annanstans.

Tour de France, 2024
Snart!!!

1720003451518.png

Tour de France, 2024
Apropå diskussionen om "Break away"-studion. Jag kan tycka de är rätt ok ändå. Men håller med om att de för snabba för lämna över till dem, och de håller på för länge.. Men framförallt har jag svårt för det där rollspelandet av taktikgenomgång inför etappen. Förstår att de vill testa något nytt mot bara analysera etappen. De kunde kört ungefär samma koncept, med teambussen och sett ur ett visst teams perspektiv, men slopat det lama rollspelandet

Tour de France, 2024
Någon som begriper hur man får svensk kommentering live på discovery+-sändningarna? Att klicka på svensk kommentering-sändningen fungerar då inte.

Har också haft exakt samma problem som övriga här med att hela sändningen inte finns nån timme efter att etappen avslutats.

Tour de France, 2024
Någon som begriper hur man får svensk kommentering live på discovery+-sändningarna? Att klicka på svensk kommentering-sändningen fungerar då inte.

Har också haft exakt samma problem som övriga här med att hela sändningen inte finns nån timme efter att etappen avslutats.
Du har säkert redan testat det här och det är någonting annat som strular, men man ska välja svensk-kommentering-sändningen och sedan klicka på pratbubblan i övre högra hörnet (ligger där för mig i alla fall) och där välja språk. Jag har just nu alternativen English, Svenska, Suomi, Norsk.

Tour de France, 2024

Funkar bra för mig. Discovery+, kollar i webläsaren / PC.

Nu är det semestercykling. Skönt för dom, men trist.... Många tråkiga etapper nu, väntar på #14 !!

Tour de France, 2024
Du har säkert redan testat det här och det är någonting annat som strular, men man ska välja svensk-kommentering-sändningen och sedan klicka på pratbubblan i övre högra hörnet (ligger där för mig i alla fall) och där välja språk. Jag har just nu alternativen English, Svenska, Suomi, Norsk.
Detta var problemet, tack så mycket. Hade ej testat då detta handlade om textningen, börjar bli för gammal...

Tillbaka
Topp