Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Tycker nog också att TP visade i årets tour att han och teamet kört en rätt ordentlig recon av i princip varje etapp. Han låg ju som en formel 1-bil i varje kurva igår, exakt rätt spår och tappade minimalt med speed
Just för gårdagens etapp är det inte så konstigt. Han bor ju i Monaco så gårdagens etapp gick ju i princip på hans bakgata. Bara i nedförsbacken körde han in 1 min på JV.

Tour de France, 2024
Han satsade onekligen rätt ordentligt utför igår. Var ett ställe där han t.o.m. höll på att ställa till det då han bromsade så hårt att bakhjulet tappade greppet och började röra sig i sidled.

Tour de France, 2024
- Fruktansvärd på tempo. Krävs nog en stasad Ganna för att klå honom.
Han fick ju stryk av Remco på platt-tempot och får nog däng där även av Ganna i normal form, kanske även WvA. Avslutande tempot i år var ju i princip ett bergstempo. Men han är iaf top 5 på plattempo vilket får anses grymt bra sett till hans uppförskapacitet.

Tour de France, 2024
TP får nog snubbla på sig själv om han inte ska vinna igen.
- Urstark klättrare, framförallt <10% där han dessutom har en kick knappt någon kan matcha.
- Spurtsnabb i mindre spurter men framförallt med ett dödsryck i sista backen.
- Fruktansvärd på tempo. Krävs nog en stasad Ganna för att klå honom.

För JV gäller att utveckla sina styrkor
- Ännu högre fart uppför. Bli ännu mer av ett monster i klättringarna. Ha kapacitet att hänga av den tyngre TP. Backarna i årets upplaga var inte i JVs favör.
- öka de % som behövs för att vinna tid på tempo. Där är det nära.

För JV en skadefri säsong så kanske det kan bli mer av fajt. Remco tror jag inte riktigt på i bergen.
JV behöver inte utveckla någonting bara hålla sig skadefri

Tour de France, 2024
Remco tror jag säkert kan fortsätta utvecklas, vore väldigt underligt annars. ? Om det sedan räcker ända fram eller inte återstår att se, han har ändå tagit ett steg framåt i utvecklingen i år.

Hoppas att det här bara var ett mindre bra år för JV, det är ju ändå med beröm godkänt att komma två på TDF under ett mindre bra år med en mycket allvarlig krasch etc, en "hyfsat bra" lägsta nivå får man ändå säga? När folk börjar se det som ett misslyckande när man kommer tvåa på TDF så vet man att man är j-vligt bra, tror inte han är alltför nedslagen. :cool: Var väl ytterst få experter som trott att han skulle vinna i år. Hur mycket JV kan lyfta sig i jämförelse med Pogacar med optimala träningsförberedelser återstår att se, det är absolut inte säkert det räcker nu när Pogacar nått "The next level of badassery".

Pogacar med nuvarande form är ju helt episkt att bevittna, något av det vassaste cykelvärlden skådat någonsin och det vill inte säga lite. Det är ju inte bara det att han cyklar publikfriande utan att han faktiskt också har kapaciteten/kroppen till att göra det. Tror säkert en hel del cyklister skulle vilja cykla publikfriande men det är lättare sagt än gjort i konkurrens med den yppersta världseliten.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Har en känsla att OS blivit lite mer prestigefyllt, men att det fortfarande är klart mycket mer prestige i att vinna VM dels p.g.a. historien och dels p.g.a. att man får åka i världsmästartröjan kommande säsong.

Personligen gissar jag att om han verkligen känt att han ville och trodde att han kunde vinna OS hade han nog ställt upp oavsett Zigarts deltagande. Om han beslutar sig för att inte vara med så kostar det förstås honom väldigt lite att pika slovenska förbundet (om han nu skulle få för sig att göra det). De lär ju inte direkt peta honom från att representera landet i godtyckligt mästerskap han skulle vilja ställa upp i.

OS-avhoppet ökar väl sannolikheten för start i vueltan. Dock tror jag fortfarande att sannolikheten är liten för att han kommer till start i Lissabon om knappt fyra veckor.

Tour de France, 2024
DSC08135.jpeg
DSC08648.jpeg
DSC07681.jpeg
DSC07385.jpeg
DSC07366.jpeg
DSC06724.jpeg
DSC06620.jpeg
DSC06631.jpeg
DSC06382.jpeg

Tour de France, 2024
Jisses vad JV ser tunn ut.
Tänkte det samma. Ser ut som en junior. Och då är han väl ändå 3-4 decimeter längre än Evenepoel.
Nog om deras kroppar.

Riktigt fina bilder welidon.
Bild nummer två hade varit riktigt fin som bildserie över hela gruppen. Långsamt klicka sig vidare cyklist för cyklist, lag för lag. Du råkat inte ha fotat i burst mode (eller vad det nu heter) ?

Tour de France, 2024
Han väger in på 58 kg. Fördelade på 175 cm. Det kan nog mycket väl stämma.

Mina överarmar är nog inte så mycket grövre för övrigt, fast jag väger 10 kg mer, men 8 cm längre också iofs :whistle:

Tour de France, 2024
Den bäste vann. Den näst bäste behöver ha ett superstarkt lag för att göra det oväntade och vinna. Mer oväntade attacker vore kul att se någon gång...där laget tokkör...å bara drar iväg...

Tour de France, 2024
Tänkte det samma. Ser ut som en junior. Och då är han väl ändå 3-4 decimeter längre än Evenepoel.
Nog om deras kroppar.

Bild nummer två hade varit riktigt fin som bildserie över hela gruppen. Långsamt klicka sig vidare cyklist för cyklist, lag för lag. Du råkat inte ha fotat i burst mode (eller vad det nu heter) ?
Jo, jag kan dränka tråden med bilder på cyklisterna. Så jag matade på med bilder där uppe vid bergpriset.

Tour de France, 2024
Den bäste vann. Den näst bäste behöver ha ett superstarkt lag för att göra det oväntade och vinna. Mer oväntade attacker vore kul att se någon gång...där laget tokkör...å bara drar iväg...

Hur skulle det oväntade se ut? Som jag skrivit tidigare, folk har för stor tilltro till laget. Kunde inte Vingegaard köra ifrån eller ens hänga med Pogacar i bergen finns det inget lag i världen som kunde hjälpt honom med det.

...o nä, ett lag kan inte vara tokköra o dra iväg. Till att börja med måste de få lucka o får de det får de alla andra lag efter sig.

Någon kantvindsetapp vart 10e år kan många ur ett lag komma iväg, men det är sällan eller aldrig det ger någon större tidsvinst.

Tour de France, 2024
Hur skulle det oväntade se ut? Som jag skrivit tidigare, folk har för stor tilltro till laget. Kunde inte Vingegaard köra ifrån eller ens hänga med Pogacar i bergen finns det inget lag i världen som kunde hjälpt honom med det.

...o nä, ett lag kan inte vara tokköra o dra iväg. Till att börja med måste de få lucka o får de det får de alla andra lag efter sig.

Någon kantvindsetapp vart 10e år kan många ur ett lag komma iväg, men det är sällan eller aldrig det ger någon större tidsvinst.
Ja, du har rätt. Det går inte. Inget lag kan göra det oväntade.

Tour de France, 2024
Nog om deras kroppar.

Remco är enligt PCS 171 cm lång och väger 61 kg, Jonas 175 cm och 58 kg.

Tour de France, 2024
På hand tid fick man tydligen slänga till både höger och vänster
- fast det kanske skulle passat bättre i den andra tråden

HeHe, det var nog många som dopade då. Å andra sidan verkar den kanalen vara värre och mindre tillförlitlig än aftonbladet och engelska skandalpressen. Här finns mer att gotta sig åt om man gillar sånt.

Tillbaka
Topp